Muziek binnen de KL

Gestart door Aibeethoven, 17/03/2005 | 20:53 uur

Wat vinden we van de muziekorkesten van de KL? Behouden of liever extra gevechtsfuncties?

Behouden, dit is toch een belangrijke traditie
7 (46.7%)
Weg er mee! We hebben meer aan mensen met een andere specialiteit.
8 (53.3%)

Totaal aantal stemmen: 0

KapiteinRob

Aangezien defensie mega aan het bezuinigen is/moet, zie ik absoluut niet de noodzaak van vele van de taken die Trompetter hierboven aangeeft. Natuurlijk wel van ceremoniele taken, maar daar zijn 3 defensie-orkesten n.m.m. voldoende voor.

En welke orkesten heeft de KM dan gehad buiten de marinierskapel?

trompetter

Hoi ik wil hier graag toch even op reageren.Uiterraad heb ik gestemd voor het behoud van de militaire orkesten en wel om de volgende redenen.

Ten eerste heeft een militair orkest de taak om de militaire plechtigheden muzikaal te omlijsten Bijv.

Commando overdrachten,
beedigingen,
diploma uitreikingen,
herdenkingen,
ere wachten,
prinsjesdag,
Militaire begrafenissen,

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.Daarnaast is er voor de militaire orkesten nog een belangrijke taak weggelegd namelijk om de kloof tussen de burgermaatschappij en defensie te verkleinen doormiddel van relatieconcerten.Bijv overlast die defensie veroorzaakt door oefeningen etc,etc die worden dan gecompenseerd door jaarlijkse een aantal gratis concerten te geven voor de bevolking.

Daarnaast geven zij ook een beeld af aan de bevolking dat de krijsmacht meer is dan alleen strak in de maat lopen en tanks en rupsvoertuigen.Maar dat er ook ruimte is voor traditie en cultuur binnen de krijgsmacht.

daarom nemen zij deel aan taptoe's in binnen en buitenland en geven zij zowel binnen als buiten de krijgsmacht concerten.

Daarnaast is er een hele belangrijke taak weggelegd voor de orkesten namelijk het promoten van de harmonie en fanfare muziek en om een voorbeeld te zijn voor de amateur blaasmuziek in nederland.

Mede dankzij de militaire muziek zijn er in nederland ontzettend veel amateur harmonie en fanfare orkesten die op hoog nivo musiceren.

Veel amateur orkesten worden gedirigeerd door muzikanten die werkzaam zijn binnen de militaire muziek.Veel muzikanten hebben naast hun baan als miliair muzikant nog een deeltijd baan op een muziekschool of zijn docent op een Concervatorium.

uiterraad heeft de militaire muziek een breder takenpakket dan dat ik hier vertel.Ik ben zelf ook een amateur muzikant en daarom bekend met de harmonie en fanfare muziek het lijkt mij verstandig voordat er door iedereen geroepen wordt dat defensie niks aan de militaire muziek heeft een keer een concert bezoekt of eens een keer naar de nationale taptoe gaat om te kijken en te luisteren en dan zul je zien dat de orkesten meer kunnen dan een mars blazen.

Even op de reactie van Lenoir. De reden dat de koninklijk landmacht meer orkesten heeft komt omdat er bij de landmacht meer behoefte is aan militaire muziek voor de bezuinigingen waren er 4 orkesten ieder orkest had meer dan 200 optredens perjaar!!.Nu heeft de landmacht de koninklijke militaire kapel,de Drumfanfare regimentfanfare grenadiers en jagers sterkte 22 man,En een extra orkest het fanfarekorps koninklijke landmacht bereden wapens sterkte 46 man.

En een Deeltijd orkest het fanfarekorps nationale reserve dat de in de eerste plaats de NATRES muzikaal ondersteund.

De Koninklijke marine heeft veel meer orkesten gehad dan alleen de marinierskapel :o maarja die zijn allemaal opgeheven. ???

   





KapiteinRob

Ik mis toch nog wat in de opties die je hebt gegeven in je poll. Ik pleit voor 1 muziekorkest per krijgsmachtdeel! Het is onzinnig dat de KL meerdere orkesten heeft, maar ik vind het wel van belang dat zowel de KL, de KLu als de KM een eigen muziekkorps heeft waar de militair zich mee kan identificeren.

De KM doet het trouwens al sinds mensheugenis met 1 muziekkorps (de marinierskapel van de Koninklijke marine) dat in z'n eentje een uitstekende reputatie heeft opgebouwd en nationale en internationale faam heeft verworven. Goed voorbeeld.......

Ros

Ik heb gestemd voor het behoud van militaire muziek (ook in het algemeen).

Het zou wel iets minder mogen met het aantal bands, fanfares, trompetterkorpsen enz.

Aibeethoven

Sinds de hoge in Den Haag de muziek binnen de KL hebben gehalveerd, heb ik de volgende vraag:"Wat vinden we er nou zelf van?"
Stem hierboven.
Once more unto the breach my fiends. Once more.