KL gaat de groene baret weer afschaffen

Gestart door KapiteinRob, 25/03/2005 | 06:13 uur

Ros

#6
Als de Iraiqi's straks in de zon lopen (doen ze vaak) lijken het net (ongeschoren) Nederlandse Commando's.

Dit gaat in Golf III toch niet leiden tot verwarring.............hoop ik ?.

En waar slaat deze arrogantie op:

"De commando's vonden het onverteerbaar
dat er geen verschil meer was te zien  
tussen een commando en een gewone      
soldaat."

Is een "gewone" soldaat minder dan een commando ?. In mijn beleving zijn alleen de opleiding en taken verschillend. (Oh ja........ en het kleur van het petje)


A.J.

#5
Oh, btw, de nieuwe baretten grenzen aan het diep donkerblauw... Ik denk dat het korps mariniers nu in het geweer gaat komen...

Waarom niet gewoon terug naar de oude olijfkleurige baret, de helft van de mannen heeft dat ding nog wel ergens liggen en ze zullen vast nog wel ergens opgeslagen liggen. De enige reden waarom de baret donkergroen werd was omdat dat beter stond bij het nieuwe DT. Ik kan me niet voorstellen dat een diep donkerblauwe baret zo mooi bij dat DT gaat staan.

A.J.

Citaat
Commando's tevreden met afschaffing groene baret

Uitgegeven: 25 maart 2005 08:04
AMSTERDAM - Het Korps Landelijke Commandotroepen is tevreden over het besluit van Defensie de groene baretten alleen door het keurkorps te laten dragen. De commando's hebben zich twee jaar verzet tegen een eerder besluit van de landmacht ook de overige militairen een dergelijke baret te laten dragen. Zij voelden zich in hun trots aangetast.

In De Telegraaf zegt de ex-commando W. Wentink, die voorzitter is van het actiecomité Redt de Groene Baret, 'bijzonder verheugd te zijn'. "De commando's zijn uiterst opgelucht dat we de traditionele groene kleur weer voor onszelf hebben."

De reden voor het afschaffen van de groene baret voor alle landmachtmilitairen is volgens het ministerie van Defensie dat het kleurverschil moeilijk is te zien in het buitenlicht. De kleur groen tussen de baret van de commando's was een ander soort groen dan die van de overige militairen.

Verkopen

Volgens De Telegraaf overweegt de landmacht de overbodige groene baretten te verkopen of weg te geven aan Irak. De nieuwe baretten grenzen aan diep donkerblauw. De kosten voor de hoofddeksel bedragen ruim 200 duizend euro, schrijft de krant.

Tjonge jonge, weer een schoolvoorbeeld over hoe je het geld over de balk pleurt, echt niet te geloven dit.

Ros

#3
Dat een korps zich alleen kan onderscheiden door de kleur van de baret is wel een beetje zielig. De Mariniers mogen ook wel gaan klagen dat de zwarte baret bij de Cavalerie afgeschaft moet worden. Het KORPS Nationale Reserve heeft dezelfde bruine baret als de infanterie,genie etc. Ook maar een eigen kleur eisen zou ik zeggen !.

Voorstel: Defensiebreed een kleur baret !.


PS. Voordat er commentaar komt; de baret van de Mariniers is donkerblauw maar  "lijkt" zwart !.

KapiteinRob

#2
Je wordt hier toch niet goed van. Natuurlijk was het onverstandig om met een algemeen groene baret te komen gezien de enorme traditionele waarde die deze kleur wereldwijd vertegenwoordigt voor commando's.

En waarom dan nu weer iets dat naar blauw neigt?? Blijf van de KM-kleur af!! Hou het lekker bij bruin, geel, roze, o.i.d.

Heeft/had bevelhebber Urlings niets beter te doen dan de hele landmacht in een jaar tijd twee keer naar het kledingmagazijn te laten rijden??

Pfff, wat een verspilling van geld en energie!  >:(

KapiteinRob

Bron: NOS teletekst dd. 25-03-05

De Koninklijke Landmacht gaat
de groene baret ruim een jaar na de    
invoering weer afschaffen. Bevelhebber  
Urlings heeft besloten dat alle 24.000
militairen een baret krijgen waarvan de
kleur meer in de buurt van blauw komt.
                                     
Het Korps Commandotroepen,dat ook      
groene baretten draagt, is altijd fel  
tegen de invoering geweest. Eind 2003  
erd nog tevergeefs geprobeerd het    
besluit tegen te houden bij de rechter.
                                     
De commando's vonden het onverteerbaar
dat er geen verschil meer was te zien  
tussen een commando en een gewone      
soldaat. De Stichting Redt de Groene    
Baret is blij met het nieuwe besluit.