KL gaat de groene baret weer afschaffen

Gestart door KapiteinRob, 25/03/2005 | 06:13 uur

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 30/03/2005 | 23:51 uur
Citaat van: Lenoir op 30/03/2005 | 23:27 uur
....En het gaat mij in ieder geval te ver als een kleur baret een gevoel gaat geven zoals Stealth omschrijft, namelijk dat deze (in dit geval groene) baret je de gevoelsstatus zou geven "hoger en belangrijker" te zijn dat andere militairen. ...
Daar gaat het m.i. niet om. Het is een stuk erkenning voor hetgeen de commando heeft moeten doen om de basisopleiding (ECO) te overleven. Dat hij daar een hoge eigendunk van zou krijgen geloof ik niet zo.  In de ECO wordt hij n.m.l. zo klein gemaakt, zo vernederd en vrijwel gesloopt, dat elk stukje eigenwaan voorgoed uitgewist is.....

Ik reageer ook op hetgeen in deze door Stealth werd gepost!

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 30/03/2005 | 23:47 uur
Onderschat de Kl niet. Het leger van de prins marcheerde van Den Helder tot Den Brielle.....

1. Welke prins? De meeste prinsen vluchten als het gevaarlijk wordt.....

2. Dat wandelingetje begon niet voor niets in Den Helder. Het betrof hier afgekeurde zeesoldaten die zich watergeuzen noemden en die, omdat ze al een trompetter in de gelederen hadden, een fanfarekorps gingen oprichten.........

3. Praat me niet over het marcheren van de Nederlandse militair.........

Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 30/03/2005 | 23:51 uur
Citaat van: Lenoir op 30/03/2005 | 23:27 uur
....En het gaat mij in ieder geval te ver als een kleur baret een gevoel gaat geven zoals Stealth omschrijft, namelijk dat deze (in dit geval groene) baret je de gevoelsstatus zou geven "hoger en belangrijker" te zijn dat andere militairen. ...
Daar gaat het m.i. niet om. Het is een stuk erkenning voor hetgeen de commando heeft moeten doen om de basisopleiding (ECO) te overleven. Dat hij daar een hoge eigendunk van zou krijgen geloof ik niet zo.  In de ECO wordt hij n.m.l. zo klein gemaakt, zo vernederd en vrijwel gesloopt, dat elk stukje eigenwaan voorgoed uitgewist is.....

De ECO zit al jaren niet meer zo in elkaar ?. Het is fysiek heel erg zwaar maar er word vooral gekeken of iemand zijn werk nog goed kan doen onder extreme omstandigheden. Vernederen en slopen hoort er niet(meer) bij.

Ton de Zwart

Citaat van: Lenoir op 30/03/2005 | 23:27 uur
....En het gaat mij in ieder geval te ver als een kleur baret een gevoel gaat geven zoals Stealth omschrijft, namelijk dat deze (in dit geval groene) baret je de gevoelsstatus zou geven "hoger en belangrijker" te zijn dat andere militairen. ...
Daar gaat het m.i. niet om. Het is een stuk erkenning voor hetgeen de commando heeft moeten doen om de basisopleiding (ECO) te overleven. Dat hij daar een hoge eigendunk van zou krijgen geloof ik niet zo.  In de ECO wordt hij n.m.l. zo klein gemaakt, zo vernederd en vrijwel gesloopt, dat elk stukje eigenwaan voorgoed uitgewist is.....

Ros

Roze baretje is ook wel lief ja. Gelijkgestemd Raybannetje erbij voor in de desert en we zijn het mannetje  :P

Ton de Zwart

Citaat van: Lenoir op 30/03/2005 | 23:42 uur
...en aangezien Nederlanders tegenwoordig nou niet meteen bekend staat als het meest heldhaftige volk ter wereld.......

Dat waren we ooit wel, maar toen bestond alleen de marine en die was actief op de zeven wereldzeeën om heldhaftige zeeslagen uit te vechten en hield daarmee de Nederlandse faam hoog!  
Onderschat de Kl niet. Het leger van de prins marcheerde van Den Helder tot Den Brielle.....

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 30/03/2005 | 23:34 uur
Wat dachten we van een Oranje kleurige  baret om echt te laten zien waar we vandaan komen ?

Als we toch een barettenkleurenfestival willen beginnen, vind ik dat Nederland zich (met name op missie in het buitenland) het beste onderscheidt met roze baretten. Die heeft niemand anders en aangezien Nederlanders tegenwoordig nou niet meteen bekend staat als het meest heldhaftige volk ter wereld.......

Dat waren we ooit wel, maar toen bestond alleen de marine en die was actief op de zeven wereldzeeën om heldhaftige zeeslagen uit te vechten en hield daarmee de Nederlandse faam hoog!  ;)

Ros

Wat dachten we van een Oranje kleurige  baret om echt te laten zien waar we vandaan komen ?

Ros

Ik voel mij met mijn grijsblauwe luchtmacht baret veel hoger dan de meeste andere defensie onderdelen. Zeker 20.000 ft.  ;D

Ros

Ben het  met Ton eens dat de traditie wel een rol speelt. Alleen door de commotie die er is ontstaan door de besluiteloosheid van de legerleiding, protest door het KCT, mogelijke protest door andere onderdelen moet er nu ingegrepen worden. Een baret, een uniform en het embleem als onderscheid !.

KapiteinRob

#86
Ik moet toegeven dat ik de tradities, die ik immer verdedig, in deze even uit het oog verloor. Mea Culpa!  :-[  De rode baret voor LMB is in ieder geval niet traditioneel; zoals TdZ omschreef is deze in beginsel voor de paratroopers.....

En het gaat mij in ieder geval te ver als een kleur baret een gevoel gaat geven zoals Stealth omschrijft, namelijk dat deze (in dit geval groene) baret je de gevoelsstatus zou geven "hoger en belangrijker" te zijn dat andere militairen. Je mag als commando trots zijn op wat je fysiek gepresteert hebt en dat daar een groene baret bij past is prima, maar je boven je collega's verheven gaan voelen? Gatver!  >:(


Ton de Zwart

Citaat van: Lenoir op 30/03/2005 | 20:17 uur
Voor de rest ben ik het met Ros eens dat de gehele defensie gewoon met dezelfde baret (en liefst tenue) rond zou moeten gaan lopen. Radicaal, maar wel zo efficient. Een eventueel afwijkend baretembleem is voldoende...

Ben daar tegen. - Zie mijn beleidsstuk in het schaduwkabinet topic!-

Zelfde uniform, OK, maar de baretkleuren zijn vrij internationaal en traditioneel. Er is geen reden om die af te schaffen.  Het zou dan wel heel erg saai worden in het uniformgebeuren.
Een commando heeft er flink wat voor over moeten hebben om die groene blaar op z'n knar te krijgen, en die mag hij van mij houden.  De rode baret voor de LMB vind ik nogal discutabel, omdat van oudsher de rode baret alleen door paratroopers gedragen werd. Daar hebben ze met de komst van de LMB een concessie in gedaan, maar kloppen doet het niet.....

KapiteinRob

Citaat van: Stealth op 30/03/2005 | 22:57 uur
Daar ben ik het niet mee eens... Ik vind wel dat als je een KCTer bent en je loopt in een ander uniform met een ander baret tussen allemaal 'gewone' KL'ers dan zou ik me anders voelen, hoger, belangrijker. Ik denk dat het gewoon gaat om het gevoel.

Hoger? Belangrijker? Omdat je fysiek meer kan dan een "gewone" militair? Dus als je jezelf 100x kan opdrukken en de 10 kilometer in een half uur rent ben je hoger en belangrijker dan de rest van defensie, het zogenaamde klootjesvolk? Wat een onzin!

Ik vind het verder prima dat de KCT met een aparte baret loopt, maar een standaard uniform met alleen een baretembleem om te laten zien waar je bij zit zou veel effectiever zijn......

Ros

#83
Citaat van: Stealth op 30/03/2005 | 22:57 uur
Daar ben ik het niet mee eens... Ik vind wel dat als je een KCTer bent en je loopt in een ander uniform met een ander baret tussen allemaal 'gewone' KL'ers dan zou ik me anders voelen, hoger, belangrijker. Ik denk dat het gewoon gaat om het gevoel.

Welk ander uniform ?. KCT heeft hetzelfde DT als de rest van de KL. Het "gevoel" moet dan wel in de daden zitten en niet hoe je er bij loopt en hoger zijn ze alleen als ze in een boom klimmen.

Stealth

Daar ben ik het niet mee eens... Ik vind wel dat als je een KCTer bent en je loopt in een ander uniform met een ander baret tussen allemaal 'gewone' KL'ers dan zou ik me anders voelen, hoger, belangrijker. Ik denk dat het gewoon gaat om het gevoel.