KL gaat de groene baret weer afschaffen

Gestart door KapiteinRob, 25/03/2005 | 06:13 uur

KapiteinRob

Citaat van: JóhnK op 30/03/2005 | 18:23 uur
En dan komt er nu een blauwe gaan de mariniers natuurlijk weer zeuren.

Hoezo gaan de mariniers dan weer zeuren? Die hebben, gelijk het vlootpersoneel een diepdonkerblauwe baret (tegen zwart aan). Van dat semi-VN-blauw worden we bij de KM echt niet opgewonden, laat staan dat we er over gaan zeuren!  ;D

Trouwens, een baret is pas af met een anker, al dan niet op een rode achtergrond....... 8)

Voor de rest ben ik het met Ros eens dat de gehele defensie gewoon met dezelfde baret (en liefst tenue) rond zou moeten gaan lopen. Radicaal, maar wel zo efficient. Een eventueel afwijkend baretembleem is voldoende...

Ros

Citaat van: Ice^ op 30/03/2005 | 19:52 uur
en 1ge/nl :P daarvan hadden er al een paar lopen zeuren hoorde ik via via :P

Neen, niet zo gek. Iedereen vind onderhand zijn eigen wapen of onderdeel uniek en belangrijk en vind de eigen "colours" belangrijk. Botte bijl erin en iedereen dezelfde kleur baret............... voor mijn part wit met gele madeliefjes  >:(

Ice^

en 1ge/nl :P daarvan hadden er al een paar lopen zeuren hoorde ik via via :P
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

JóhnK

Ik vind het ook maar raar dat de bruine baret is afgeschaft.
En dan komt er nu een blauwe gaan de mariniers natuurlijk weer zeuren.
Het is gewoon geld verspilling.

Ros

Citaat van: Kaasboer op 30/03/2005 | 12:27 uur
Er was niks mis met die bruine baret van de KL, dus waarom hebben ze hem vervangen.

Omdat die bruin was ?  ;D.

In het kader van de modernisering en de facelift die voor de KL noodzakelijk was is gekozen voor het design en de daarbij behorende groene baret. De KL leiding heeft hiervoor gekozen en had gewoon de guts moeten hebben om de KCT tot de orde te roepen. De rechter had de eis van het KCT ook al afgewezen.

"Befehl ist befehl"

Kaasboer

Er was niks mis met die bruine baret van de KL, dus waarom hebben ze hem vervangen.

calimero

Bedenk wel dat het KCT ook zorgt voor een stukje kennis behoud. (knowledge = power). Als het KCT, en andere speciale eenheden, worden opgeheven, weet over een jaar of 25 niemand meer in Nederland hoe je het beste die taken kan uitvoeren, en is er niemand getraint om andere weer op te leiden op dat niveau. En er is nu niemand die weet waar we over 25 jaar die kennis voor nodig zouden kunnen hebben.
Impossible only takes some minutes longer.

Stealth

#74
Hier heb ik geen commentaar op. :P Ik weet zelf eigenlijk niet zo veel van de terroristiche praktijken, en wie daar allemaal mee bezig zijn. Natuurlijk is het (bijna een) geworden hoofdtaak van de KL en andere troepen/machten, naast humanitaire hulpverlening. Het lijkt me ook niet logisch dat de nederlands regering al hun plannen en alles blootleggen aan ons. Ik heb wel een paar reportages gezien, maar dat zegt natuurlijk weinig. Want die was door de Amerikanen gemaakt. En ik denk niet dat zij zomaar al hun operaties blootleggen aan de wereld.

Ros

Ik wil mij beperken tot de KCT. Het Korps Mariniers zal een functie blijven houden zolang wij een Marine hebben. Mischien dat het taken pakket in de toekomst zal wijzigen maar blijven zullen ze, denk ik , wel.

Het probleem terrorisme wil ik twee delen zien. Je moet het in de eerste instantie zien te voorkomen, taak van de AIVD en andere (geheime) diensten, landelijk en internationaal.

Als het aankomt op het daadwerkelijk aanpakken van een terroristische dreiging hebben we de beschikking over diverse speciale eenheden waar het KCT niet direct bij hoort. Denk maar aan de speciale politie en KMAR eenheden.

Stealth

Tja, als ze die stunt van het baret niet hadden uitgevoerd.. Hadden ze weer heel wat geld overgehouden... :P ;) En ja je hebt het duidelijk uitgelegd(bedankt). En naar mijn mening vind ik het korps en KCT voorlopig nog WEL nodig. Als het terrorisme zo gaat groeien in de aankomende jaren. Dan kunnen we niet een van onze Special Ops. Eruit gaan gooien. De laatste keer(weet niet meer waar/waneer) Met de invallen in Rotterdam denk ik, werden zij ook ingezet.

________________

Wie is het eigenlijk nog meer eens met deze stelling?

calimero

#71
Citaat van: Stealth op 28/03/2005 | 11:22 uur
Hoe bedoel je dat..?

Waarschijnlijk bedoeld Ros dat het KCT een heel hoog butget heeft, het aller beste materieel en zeer goed getraint is, maar nooit daadwerkelijk ingezet wordt omdat onze politiek dat niet durft.

Edit:
Ros heeft al geantwoord.
Impossible only takes some minutes longer.

Ros

#70
Citaat van: Stealth op 28/03/2005 | 11:22 uur
Hoe bedoel je dat..?

Eerst moet duidelijk zijn dat de politiek (regering) bepaalt welke defensie onderdelen weg moeten, mogen blijven of moeten bezuinigen.

Als de politiek zou beslissen dat deelname van Nederlandse soldaten aan vredesmissies beperkt moet worden tot het bewaren van de vrede en dat we niet kiezen om een aanvallende (offensieve) rol te spelen. Als deze beslissing genomen word kan het zo zijn dat er geen taak is meer voor de "special forces", en dat ze daarom moeten verdwijnen of flink moeten bezuinigen.

In Afghanistan gaan we beide "rollen" spelen. Aan de ene kant de vrede bewaren en de verkiezingen ondersteunen (ISAF) en aan de andere kant met Amerika op terroristen jagen (Enduring Freedom).

Ik hoop dat ik hiermee goed heb kunnen verwoorden wat er achter mijn postings zit.

Stealth


Ros

Citaat van: Stealth op 28/03/2005 | 11:04 uur
En dan nog....? ::) Waarom zou het KCT weggaan. Het is gewoon een elite team en het Korps Mariniers ook... Dan zouden ze het Korps ook moeten afschaffen...



_________________

NOOIT!!!! >:( >:(

:P :P

Je hoort mij niet zeggen dat ik twijfel aan de capaciteiten van het KCT maar dat ik mij afvraag of het straks nog gewenst is dat wij zulke eenheden hebben.

Stealth

En dan nog....? ::) Waarom zou het KCT weggaan. Het is gewoon een elite team en het Korps Mariniers ook... Dan zouden ze het Korps ook moeten afschaffen...



_________________

NOOIT!!!! >:( >:(

:P :P