Wie komt hoelaat en waar op voor de Natres.

Gestart door Defensieforum, 27/03/2005 | 15:32 uur

Robert2

Citaat van: Mustafa_IT op 30/12/2015 | 10:22 uur
hoi hoi,

Ik ga 11 Jan 2016 de AMO volgen. ;D ;D

maar volgens mij klopt er iets niet in de brief die ik ontvangen heb (Graag advies)
Wat neemt u mee:

Alle verstrekte PGU (Persoonlijke Gevechtsuitrusting)
volledig, met uitzondering van het dagelijks tenue (DT) ook wel nette pak.
• Aan kleding:
~ Badslippers;
> Hardloopschoenen;
~ Sportbroek;
> Sportshirt;
> Trainingspak

Volgens mij klopt dit niet? We hebben een IKEA KAR vol kleding ontvangen moeten die niet allemaal mee ?
Alles, behalve het nette pak. Dus álles wat je in je winkelkar had liggen..

Mustafa_IT

hoi hoi,

Ik ga 11 Jan 2016 de AMO volgen. ;D ;D

maar volgens mij klopt er iets niet in de brief die ik ontvangen heb (Graag advies)
Wat neemt u mee:

Alle verstrekte PGU (Persoonlijke Gevechtsuitrusting)
volledig, met uitzondering van het dagelijks tenue (DT) ook wel nette pak.
• Aan kleding:
~ Badslippers;
> Hardloopschoenen;
~ Sportbroek;
> Sportshirt;
> Trainingspak

Volgens mij klopt dit niet? We hebben een IKEA KAR vol kleding ontvangen moeten die niet allemaal mee ?

Robert2

Citaat van: Bjorn86 op 29/12/2015 | 20:13 uur
(Veel) Sneeuw op komst.
_____________________________
De winter staat eindelijk voor de deur, meteen in het nieuwe jaar komt er een koude luchtstroom vanuit het oosten ons land binnen, en dit zorgt voor het winterweer waar we lang op hebben zitten wachten.

Januari wordt een koude maand, met temperaturen rond de 0 tot 3 graden overdag. In de nachten kunnen de temperaturen dalen van -0 tot -6.

Amerikaanse weermodellen hebben afgelopen weken verschillende modellen getoond, maar nu lijken ze langzaam unaniem te zijn over hun besluit. Januari, Februai, en zelfs maart worden erg koude maanden. Sommige modellen laten de temperaturen af en toe zelfs zakken tot -15 a -20 graden, net als paar jaar geleden.

Meteen in januari kunnen we de eerste sneeuwbuien boven ons land al verwachten. en met de aankomende temperaturen is een wit wegdek goed mogelijk.

Vanaf halverwege januari lijkt de winter echt te beginnen, maar het is nog ver weg. Ondanks alles, is de kans op Winter en veel sneeuw, erg groot.

Fijn AMO weer....
Ah joh, gewoon lekker van genieten!

Bjorn86

(Veel) Sneeuw op komst.
_____________________________
De winter staat eindelijk voor de deur, meteen in het nieuwe jaar komt er een koude luchtstroom vanuit het oosten ons land binnen, en dit zorgt voor het winterweer waar we lang op hebben zitten wachten.

Januari wordt een koude maand, met temperaturen rond de 0 tot 3 graden overdag. In de nachten kunnen de temperaturen dalen van -0 tot -6.

Amerikaanse weermodellen hebben afgelopen weken verschillende modellen getoond, maar nu lijken ze langzaam unaniem te zijn over hun besluit. Januari, Februai, en zelfs maart worden erg koude maanden. Sommige modellen laten de temperaturen af en toe zelfs zakken tot -15 a -20 graden, net als paar jaar geleden.

Meteen in januari kunnen we de eerste sneeuwbuien boven ons land al verwachten. en met de aankomende temperaturen is een wit wegdek goed mogelijk.

Vanaf halverwege januari lijkt de winter echt te beginnen, maar het is nog ver weg. Ondanks alles, is de kans op Winter en veel sneeuw, erg groot.

Fijn AMO weer....


peroxidetim

Citaat van: Teska op 14/12/2015 | 15:27 uur
Zou mooi zijn als die M90 slaapzak net zoveel weegt als mijn vergelijkbare slaapzak. Alleen durf ik bij wijze van spreken niet eens te zweten in dat ding omdat ik bang ben dat het dons gaat klonteren :hrmph:

Ik zou het trouwens niet tof vinden als de overheid aan reservisten echt high-end spul zou uitgeven.

Toch een laatste puntje ( ;)) mijn rugzak wel 2e hands. Het lijkt alsof de verf niet goed gehecht is. :dead:

is er al iemand opgeroepen voor de voorjaars AMO? oftewel:  is er al een datumbekend?
Nil volentibus arduum

Teska

Citaat van: Thomasen op 14/12/2015 | 10:46 uur
Vergeet niet dat er bij defensie ook iets anders met je spul omgegaan wordt. Leuk en aardig, die burger zooi, maar heel veel van dat materiaal kan je na 1 oefening gewoon afschrijven.

En ja, defensie kan nog een flinke slag maken als het om persoonlijke uitrusting gaat, maar je kunt het (meeste) niet vergelijken met je burgerzooi.

Zou mooi zijn als die M90 slaapzak net zoveel weegt als mijn vergelijkbare slaapzak. Alleen durf ik bij wijze van spreken niet eens te zweten in dat ding omdat ik bang ben dat het dons gaat klonteren :hrmph:

Ik zou het trouwens niet tof vinden als de overheid aan reservisten echt high-end spul zou uitgeven.

Toch een laatste puntje ( ;)) mijn rugzak wel 2e hands. Het lijkt alsof de verf niet goed gehecht is. :dead:

dudge

Citaat van: Teska op 14/12/2015 | 10:40 uur
Mijn excuses, ik weet inderdaad niks van militair zijn, dat klopt. Maar ik durf wel te zeggen dat ik wat weet van "buitensport" materiaal of "gear" en ook zat ervaring heb met het gebruik ervan. Als ik mijn eigen spullen vergelijk met de spullen van defensie is er wel een behoorlijk verschil in kwaliteit. Het is allemaal wat zwaarder en minder goed afgewerkt. Ik begrijp waarom het zo is, want de overheid kan niet iedere reservist in een dons slaapzak van 600€ leggen. Dat neemt niet weg dat ik mooi materiaal gewoon leuk vind, iedereen z'n hobby's en interesses.

Ik wil absoluut niet pretenderen dat ik alles weet en een autoriteit ben op het gebied van defensie materiaal, ik geef alleen mijn ongezouten commentaar.

Die tip over die helm kwam overigens van een beroeps, het leek me dat die wel weet waar die het over heeft.

Vergeet niet dat er bij defensie ook iets anders met je spul omgegaan wordt. Leuk en aardig, die burger zooi, maar heel veel van dat materiaal kan je na 1 oefening gewoon afschrijven.

En ja, defensie kan nog een flinke slag maken als het om persoonlijke uitrusting gaat, maar je kunt het (meeste) niet vergelijken met je burgerzooi.

Teska

Citaat van: Bobber op 12/12/2015 | 22:56 uur
Die 200 gram gaat het verschil niet maken.Je kunt toch gewoon turven op je kledinglijst?Pannenset? Bedoel je die twee mess tins?
Ga nou eerst maar eens gewoon je AMO doen en een paar oefeningen meelopen, en kijk dan wat je allemaal wel en niet nodig hebt. Je komt nu een beetje over alsof je het allemaal wel weet en dat je allemaal kutspullen hebt gekregen waar je niets mee kunt.

Mijn excuses, ik weet inderdaad niks van militair zijn, dat klopt. Maar ik durf wel te zeggen dat ik wat weet van "buitensport" materiaal of "gear" en ook zat ervaring heb met het gebruik ervan. Als ik mijn eigen spullen vergelijk met de spullen van defensie is er wel een behoorlijk verschil in kwaliteit. Het is allemaal wat zwaarder en minder goed afgewerkt. Ik begrijp waarom het zo is, want de overheid kan niet iedere reservist in een dons slaapzak van 600€ leggen. Dat neemt niet weg dat ik mooi materiaal gewoon leuk vind, iedereen z'n hobby's en interesses.

Ik wil absoluut niet pretenderen dat ik alles weet en een autoriteit ben op het gebied van defensie materiaal, ik geef alleen mijn ongezouten commentaar.

Die tip over die helm kwam overigens van een beroeps, het leek me dat die wel weet waar die het over heeft.

Bobber

Citaat van: Teska op 09/12/2015 | 10:38 uur

- Helm: Probeer een maat kleiner dan ze je vertellen. Het verschil tussen XL (wat ze me eerst wilden geven) en een M, die prima paste, zit op 200 gram, en das best veel op je nek.
Die 200 gram gaat het verschil niet maken.
Citaat
- Organiseer je zooi een beetje tijdens het rondlopen met dat winkel karretje. Dan houd je overzicht van wat je hebt en nog moet.
Je kunt toch gewoon turven op je kledinglijst?
Citaat
- KOM MET DE AUTO

Verder zijn er al een paar dingen die ik zeker niet meer ga gebruiken na de AMO. De pannenset is bijvoorbeeld loeizwaar en van kut kwaliteit, net als de thermosfles en de veldfles.
Pannenset? Bedoel je die twee mess tins?
Citaat

Zo zijn er meer dingen die ik niet ga gebruiken en vervang voor spullen die ik al heb of nog wil kopen. Ik heb van wat vrienden die al langer reservist of beroeps zijn al de volgende tips gekregen:

- Een "echte" Lowe Alpine Sting 60L RuZa
- Andere handschoenen

Waarom geld uitgeven aan gear als reservist? Gewoon omdat het kan.


Ga nou eerst maar eens gewoon je AMO doen en een paar oefeningen meelopen, en kijk dan wat je allemaal wel en niet nodig hebt. Je komt nu een beetje over alsof je het allemaal wel weet en dat je allemaal kutspullen hebt gekregen waar je niets mee kunt.

Dantji

Citaat van: Teska op 10/12/2015 | 11:55 uur
In mijn geval kon ik dan ook nog een nieuwere versie van het opsvest krijgen.

Heb je een foto van het nieuwe vest ?
Benieuwd of dat anders is dan die van mij :)

Robin7

Citaat van: Teska op 10/12/2015 | 11:55 uur
Van kiezen is eigenlijk geen sprake. Je krijgt wat op je lijst staat. Je kunt hoogstens een "betere versie" van je items regelen. Als je geen XL helm op je hoofd hoeft, maar die wel uitgereikt krijgt zou ik die zeker proberen om te wisselen..

In mijn geval kon ik dan ook nog een nieuwere versie van het opsvest krijgen.


Aah op die manier! Ik was al verbaasd.

Teska

Van kiezen is eigenlijk geen sprake. Je krijgt wat op je lijst staat. Je kunt hoogstens een "betere versie" van je items regelen. Als je geen XL helm op je hoofd hoeft, maar die wel uitgereikt krijgt zou ik die zeker proberen om te wisselen..

In mijn geval kon ik dan ook nog een nieuwere versie van het opsvest krijgen.

Citaat van: Robin7 op 09/12/2015 | 11:42 uur
Nu ben ik benieuwd wat je hebt mogen kiezen en wat je allemaal mee hebt gekregen!  ;D

Robin7

Citaat van: Teska op 09/12/2015 | 10:38 uur

- Wees een beetje assertief, je kunt je materiaal wel een beetje kiezen kwam ik achter.
...
- Organiseer je zooi een beetje tijdens het rondlopen met dat winkel karretje. Dan houd je overzicht van wat je hebt en nog moet.

Nu ben ik benieuwd wat je hebt mogen kiezen en wat je allemaal mee hebt gekregen!  ;D

Teska

#563
Ja, het ligt tijdelijk bij mijn ouders tot ik zelf een kast heb vrijgemaakt. De regenjas (bila(bilaminaat)) heb ik stiekem al gebruikt...

Over mijn ervaringen bij het KPU:
- Wees op tijd. Ik stond s'ochtends een kwartier stil op de A2, dus daarom werd ik bij het aanmelden bij de kazerne ingang al gebeld door de kapitein van 30natres waar ik bleef. Niet echt een lekkere start.
Om half 1 ging ik naar huis. Het ging dus best snel. De reden hiervoor was waarschijnlijk omdat we maar met 8 man reservisten waren en een stuk of 4 beroeps die kwamen shoppen voor uitzending in het gehele KPU. Ik denk dat als je met een hele VeVa klas bent dat het dan wel langer duurt.
- Neem eten mee, ondanks dat ik om half 1 weg was, had ik wel verrekte trek.
Het ging dus best snel.
- Wees een beetje assertief, je kunt je materiaal wel een beetje kiezen kwam ik achter.
- Als je vragen hebt; STELLEN.
Ik had een paar ex-beroeps meelopen en die hielpen wel een beetje met praktische tips.
- Verdiep je in je schoenmaat en hoeveel je poten uitzetten met wandelen en hoe wandelschoenen moeten zitten, dit scheelt veel bij het kiezen van je schoenen. Wat een kut activiteit vind ik dat.
- Helm: Probeer een maat kleiner dan ze je vertellen. Het verschil tussen XL (wat ze me eerst wilden geven) en een M, die prima paste, zit op 200 gram, en das best veel op je nek.
- Organiseer je zooi een beetje tijdens het rondlopen met dat winkel karretje. Dan houd je overzicht van wat je hebt en nog moet.
- KOM MET DE AUTO

Verder zijn er al een paar dingen die ik zeker niet meer ga gebruiken na de AMO. De pannenset is bijvoorbeeld loeizwaar en van kut kwaliteit, net als de thermosfles en de veldfles.
Zo zijn er meer dingen die ik niet ga gebruiken en vervang voor spullen die ik al heb of nog wil kopen. Ik heb van wat vrienden die al langer reservist of beroeps zijn al de volgende tips gekregen:

- Een "echte" Lowe Alpine Sting 60L RuZa
- Andere handschoenen

Waarom geld uitgeven aan gear als reservist? Gewoon omdat het kan.

Citaat van: BasDefensie op 08/12/2015 | 11:36 uur
Haha, wauw! Ook al een manier gevonden om alles thuis op te kunnen slaan?  :P

Jammer dat de kwaliteit soms minder is, maar een beetje assertiviteit moet dus helpen als ik het zo begrijp, haha! Ben nu heel benieuwd naar mijn kleeddag!

Ben je trouwens een hele dag bezig geweest? Of ging het allemaal wel vlot daar?

BasDefensie

Citaat van: Teska op 08/12/2015 | 10:46 uur
Update:
Afgelopen donderdag mijn PGU opgehaald bij het KPU. Wat een berg zooi. Ik moest een beetje lachen om mijn achterbank op de weg naar huis.
Er zit veel moois tussen, maar ook veel rommel die niet echt van goede kwaliteit is vind ik. Mijn 60L rugzak is bijvoorbeeld al een beetje vaal en overduidelijk van episch-Chinese-namaak-kwaliteit.

Overigens wel een mooi opsvest gescoord. Ze wilden me eerst de oude geven in maatje L, maar toch de nieuwe in M gekregen.

En jezus, wat is die slaapzak enorm... letterlijk groter in formaat en  gewicht dan mijn complete slaap systeem (matje, slaapzak, bivakzak, tarp, isolatie) dat ik gebruik voor kamperen in de bergen.

Haha, wauw! Ook al een manier gevonden om alles thuis op te kunnen slaan?  :P

Jammer dat de kwaliteit soms minder is, maar een beetje assertiviteit moet dus helpen als ik het zo begrijp, haha! Ben nu heel benieuwd naar mijn kleeddag!

Ben je trouwens een hele dag bezig geweest? Of ging het allemaal wel vlot daar?