'Nederland kan terroristische dreiging weerstaan'

Gestart door Dirites, 06/04/2005 | 23:22 uur

Sophietje

Citaat van: HM op 13/04/2005 | 22:35 uur
Samir A. weer vrijgelaten

Uitgegeven: 13 april 2005 16:23
Laatst gewijzigd: 13 april 2005 21:59

UTRECHT - Samir A. is weer vrijgelaten. Dat liet zijn advocaat V. Koppe woensdagavond weten. Eerder op de dag werd hij in Rotterdam aangehouden. Hij werd gearresteerd wegens mishandeling van een fotograaf. ......

bron: nu.nl

zucht......

Voila, en ik maar denken dat ze hem toch zeker een week zou houden, dom van me zeg  ::).
Niet genoeg cellen misschien  >:(, of misschien moet iemand nog een weekje zitten, omdat hij zijn boete voor te hard rijden niet heeft willen betalen  >:( >:( >:(

HM

Samir A. weer vrijgelaten

Uitgegeven: 13 april 2005 16:23
Laatst gewijzigd: 13 april 2005 21:59

UTRECHT - Samir A. is weer vrijgelaten. Dat liet zijn advocaat V. Koppe woensdagavond weten. Eerder op de dag werd hij in Rotterdam aangehouden. Hij werd gearresteerd wegens mishandeling van een fotograaf. ......

bron: nu.nl

zucht......
Alleen berusting kan ons verslaan

Sophietje

Citaat van: Dirites op 13/04/2005 | 21:17 uur
even weer wat goed nieuws posten  ;)

Samir A. opnieuw aangehouden

UTRECHT (ANP) - De vorige week vrijgesproken terreurverdachte Samir A. is woensdagmiddag opnieuw aangehouden. Dat laat de politie Utrecht woensdag desgevraagd weten. Zijn arrestatie heeft betrekking op mishandeling van een fotograaf. Hij is in Rotterdam gearresteerd.

A. werd vorige week woensdag namelijk vrijgelaten uit het huis van bewaring in Nieuwegein, waar hij in voorarrest zat. Daar wachtte een aantal journalisten hem op. Hij liet zich door bekenden begeleiden naar een rode bestelbus. Zowel A. als zijn begeleiders moesten niets hebben van de persbelangstelling en dat leidde tot een handgemeen.

Klappen

De vrijgesproken man duwde direct een cameraman weg en sloeg even later een fotograaf van De Telegraaf tegen de grond. Deze fotograaf heeft aangifte van mishandeling.

De fotograaf, O. Flos, liep met A. mee het parkeerterrein van het huis van bewaring op. ,,Hij schold en riep: 'Rot op, moet je een klap voor je kop?', waarop ik zei: 'Dat moet je doen'. Voor ik het wist lag ik op de grond.'' Flos zegt dat ook één van A's vrienden hem nog een klap of schop gaf.

De rechtbank in Rotterdam sprak de 18-jarige A. vorige week vrij van het beramen van aanslagen in Nederland. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste twee weken geleden nog zeven jaar cel tegen hem.

Het OM vervolgde A. uiteindelijk voor het voorbereiden van aanslagen op onder meer de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam. De rechtbank vindt dat het OM dat onvoldoende heeft kunnen bewijzen.



En nu vasthouden, maar waarschijnlijk is hij volgende week weer vrij  >:( Misschien hebben ze hem wel vrijgelaten om hem in de gaten te houden, en hem te controleren wat voor netwerk hij er op na houdt, zodat ze het hele zooite in 1 keer op kunnen pakken (of zou dat te intellectueel zijn voor onze regering).

Dirites

even weer wat goed nieuws posten  ;)

Samir A. opnieuw aangehouden

UTRECHT (ANP) - De vorige week vrijgesproken terreurverdachte Samir A. is woensdagmiddag opnieuw aangehouden. Dat laat de politie Utrecht woensdag desgevraagd weten. Zijn arrestatie heeft betrekking op mishandeling van een fotograaf. Hij is in Rotterdam gearresteerd.

A. werd vorige week woensdag namelijk vrijgelaten uit het huis van bewaring in Nieuwegein, waar hij in voorarrest zat. Daar wachtte een aantal journalisten hem op. Hij liet zich door bekenden begeleiden naar een rode bestelbus. Zowel A. als zijn begeleiders moesten niets hebben van de persbelangstelling en dat leidde tot een handgemeen.

Klappen

De vrijgesproken man duwde direct een cameraman weg en sloeg even later een fotograaf van De Telegraaf tegen de grond. Deze fotograaf heeft aangifte van mishandeling.

De fotograaf, O. Flos, liep met A. mee het parkeerterrein van het huis van bewaring op. ,,Hij schold en riep: 'Rot op, moet je een klap voor je kop?', waarop ik zei: 'Dat moet je doen'. Voor ik het wist lag ik op de grond.'' Flos zegt dat ook één van A's vrienden hem nog een klap of schop gaf.

De rechtbank in Rotterdam sprak de 18-jarige A. vorige week vrij van het beramen van aanslagen in Nederland. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste twee weken geleden nog zeven jaar cel tegen hem.

Het OM vervolgde A. uiteindelijk voor het voorbereiden van aanslagen op onder meer de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam. De rechtbank vindt dat het OM dat onvoldoende heeft kunnen bewijzen.


oud_zijde

Citaat van: Jefferson op 08/04/2005 | 12:56 uur
Vind dit nogal een domme opmerking oud_zijde.
0wjajoh?
Citaat
Eeen oefening die bij een terroristische aanslag veel chaos en slachtoffer kan voorkomen mag van wel wat kosten, beter goed oefenen dan achteraf niet weten wat je moet doen. En waarom moet het verkeer worden lam gelegt?
het kost dan ook al wat, maar om nu geld over de balk te smijten voor iets wat nix aan de oefening toevoegd vind ik ook weer een beetje onzin.

het verkeer moet worden lamgelegd omdat er nogal veel nogal zware brandweer en ziekenauto's heen en weer moeten scheuren (die wil je niet in een file oid hebben), terwijl dat niet bepaald nodig is want de brand en de zieken zijn niet echt dus kun je ze net zo goed bij de Arena parkeren en 15 minuten na het telefoontje aan het werk laten gaan.

Citaat
En het is juist beter dat de mensen weten dat het een oefening is, als ze dat niet wisten zouden er door de paniek/chaos zeker slachtoffers zijn gevallen, misschien zelfs doden, niet zo slim dus...
zo veel mensen waren er nu ook weer niet aanwezig hoor ... lijkt me heel knap van jouw als je met zoveel ruimte om je heen nog steeds mensen vertrappeld ;D
Citaat
ALs het een keer voor het echie moet zal je zien dat meerdere eenheden/hulpverleningsdiensten niet op tijd aankomen en dan is er tussen de verschillende hulpdiensten pas chaos...
vuurwerkramp bij Enschede zeker gemist?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Balic

Citaat van: oud_zijde op 08/04/2005 | 10:02 uur
Citaat van: Jefferson op 07/04/2005 | 20:05 uur
Het zou pas effectief realistisch zijn als alle hulpdiensten nog moesten arriveren, ze waren er allemaal al en konden gelijk aan de slag, lekker realistisch...
dat zou pas geldverspilling zijn.

de brandweer komt met zwaar materiaal uitrukken, schiet niet op om voor een oefening het hele verkeer lam te leggen. Bovendien weten die eenheden zowieso dat er een oefening aan zit te komen dus of ze nu voor de kazerne staan te wachten of voor de arena maakt voor het realisme weinig uit en je kunt ze niet in het ongewisse laten want dan sturen ze strax de hele bende en en brand er ergens anders een pand af omdat ze met zijn allen aan het oefenen zijn.

nee er is een responsetijd bekend van de verschillende eenheden hoe snel ze bij de Arena zijn in zo'n geval, zeg 10 minuten na het telefoontje, en die 10 tot 15 minuten staan ze dan buiten te duimendraaien voordat ze hun spulletjes mogen uitpakken (dan zijn ze er feitelijk nog niet).

enige wat ze anders moeten doen volgende keer is het publiek die wisten van te voren al dat er iets in de richting van een oefening zou gebeuren en een paniekreactie was dan ook ver te zoeken. Beter is om het gewoon op 1 of ander gratis schoolfeest te doen (een gratis concert in de Arena is verdacht) en het publiek gewoon nix vertellen ... of wat misschien beter is gewoon 2000 man nationale reserve op de tribune zetten met de instructie in paniek te raken (als dat te duur is dan huren ze ali b maar niet in) van hun weet je van te voren dat het serieuze mensen zijn die goed zijn in wat ze doen (o.m. oefenvijand spelen) en goed gemotiveerd zijn om de oefening zo realistisch mogelijk te laten verlopen ... zullen ook weinig grappenmakers tussenzitten die om Ali B. blijven roepen.

bovendien wordt ook doodsbang van het idee dat figuren als die Samir strax het publiek gaat 'debriefen' over de oefening

Vind dit nogal een domme opmerking oud_zijde.

Eeen oefening die bij een terroristische aanslag veel chaos en slachtoffer kan voorkomen mag van wel wat kosten, beter goed oefenen dan achteraf niet weten wat je moet doen. En waarom moet het verkeer worden lam gelegt?

En het is juist beter dat de mensen weten dat het een oefening is, als ze dat niet wisten zouden er door de paniek/chaos zeker slachtoffers zijn gevallen, misschien zelfs doden, niet zo slim dus...
ALs het een keer voor het echie moet zal je zien dat meerdere eenheden/hulpverleningsdiensten niet op tijd aankomen en dan is er tussen de verschillende hulpdiensten pas chaos...


oud_zijde

natuurlijk is het een chaos, je hebt meer dan 200 doden en joost mag weten hoeveel bommen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Sophietje

Citaat van: oud_zijde op 08/04/2005 | 10:06 uur
het gaat hier niet om het voorkomen van aanslagen maar om de reactie erop, in New York valt daar nog wel het 1 en ander op aan te merken (maar de schaal was ook enorm) maar in Madrid liep dat toch heel erg goed hoor van wat ik er van gezien

Ja het is maar wat je goed vindt, het was 1 grote chaos, maar dat is ook logisch. Het blijft een moeilijk.  :-\

oud_zijde

Citaat van: Sophietje op 07/04/2005 | 23:18 uur

VS en Spanje zijn ook niet bepaald 3e wereldlanden, daar ging het ook mis. Je kan je er volgens mij niet echt op voorbereiden, je kan het op z'n hoogst voorkomen, maar als het ooit gaat gebeuren, is ons kikkerlandje in rep en roer, geloof me.
het gaat hier niet om het voorkomen van aanslagen maar om de reactie erop, in New York valt daar nog wel het 1 en ander op aan te merken (maar de schaal was ook enorm) maar in Madrid liep dat toch heel erg goed hoor van wat ik er van gezien
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Jefferson op 07/04/2005 | 20:05 uur
Het zou pas effectief realistisch zijn als alle hulpdiensten nog moesten arriveren, ze waren er allemaal al en konden gelijk aan de slag, lekker realistisch...
dat zou pas geldverspilling zijn.

de brandweer komt met zwaar materiaal uitrukken, schiet niet op om voor een oefening het hele verkeer lam te leggen. Bovendien weten die eenheden zowieso dat er een oefening aan zit te komen dus of ze nu voor de kazerne staan te wachten of voor de arena maakt voor het realisme weinig uit en je kunt ze niet in het ongewisse laten want dan sturen ze strax de hele bende en en brand er ergens anders een pand af omdat ze met zijn allen aan het oefenen zijn.

nee er is een responsetijd bekend van de verschillende eenheden hoe snel ze bij de Arena zijn in zo'n geval, zeg 10 minuten na het telefoontje, en die 10 tot 15 minuten staan ze dan buiten te duimendraaien voordat ze hun spulletjes mogen uitpakken (dan zijn ze er feitelijk nog niet).

enige wat ze anders moeten doen volgende keer is het publiek die wisten van te voren al dat er iets in de richting van een oefening zou gebeuren en een paniekreactie was dan ook ver te zoeken. Beter is om het gewoon op 1 of ander gratis schoolfeest te doen (een gratis concert in de Arena is verdacht) en het publiek gewoon nix vertellen ... of wat misschien beter is gewoon 2000 man nationale reserve op de tribune zetten met de instructie in paniek te raken (als dat te duur is dan huren ze ali b maar niet in) van hun weet je van te voren dat het serieuze mensen zijn die goed zijn in wat ze doen (o.m. oefenvijand spelen) en goed gemotiveerd zijn om de oefening zo realistisch mogelijk te laten verlopen ... zullen ook weinig grappenmakers tussenzitten die om Ali B. blijven roepen.

bovendien wordt ook doodsbang van het idee dat figuren als die Samir strax het publiek gaat 'debriefen' over de oefening
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Sophietje

Citaat van: Dirites op 07/04/2005 | 23:40 uur
Een natuurramp voorkomen ? dat wil ik nog wel eens zien.
Je kan op z'n hoogst meer slachtoffers voorkomen door de mensen laten voorbereiden dmv oefeningen en te informeren.

Nee ik denk zeker niet dat een natuurramp is te voorkomen, doelde meer op een terroristische aanslag, dat zou je in principe kunnen voorkomen. En bij een natuurramp kan je wel het aantal slachtoffers proberen te beperken, maar dan nog is dat moeilijk, kijk maar naar de Tsunami, maar ook daar waren ze van op de hoogte, dat die eraan kwam, daar hadden ze het aantal slachtoffers kunnen beperken, door ze op tijd te laten evacueren.

Sophietje

Citaat van: Sophietje op 07/04/2005 | 07:57 uur
Uitgegeven: 6 april 2005 15:51
Laatst gewijzigd: 6 april 2005 20:10
www.nu.nl

"ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam in de strafzaak tegen Samir A.

Dat heeft een woordvoerster van het landelijk parket van het OM woensdagmiddag laten weten.

Samir A. is inmiddels weer op vrije voeten. Hij verliet woensdag rond 17.20 uur het huis van bewaring in Nieuwegein, waar hij in voorarrest zat."

Ja en sloeg er gelijk op los. Hij is nu toch op vrije voeten, misschien dat de regering zich alvast kan gaan voorbereiden op wat er komen gaat, de oefening in de Arena heeft daar vast aan bijgedragen.  >:( >:( >:(

Wat ik dus al zei, ik geloof dat we het behoorlijk met elkaar eens zijn.  :)

Dirites

#30
Citaat van: Sophietje op 07/04/2005 | 23:18 uur
Citaat van: Lenoir op 07/04/2005 | 22:55 uur
Als ik op TV ergens in Verwegistan de acties (of juist het gebrek daaraan) van de overheid bij een natuurramp zie, dacht ik wel eens dat wij dat in NL natuurlijk veel beter zouden aanpakken. Inmiddels heb ik die mening bijgesteld; ik denk dat een ramp in NL net zo'n chaos veroorzaakt als in 3e wereldlanden.

VS en Spanje zijn ook niet bepaald 3e wereldlanden, daar ging het ook mis. Je kan je er volgens mij niet echt op voorbereiden, je kan het op z'n hoogst voorkomen, maar als het ooit gaat gebeuren, is ons kikkerlandje in rep en roer, geloof me.

Een natuurramp voorkomen ? dat wil ik nog wel eens zien.
Je kan op z'n hoogst meer slachtoffers voorkomen door de mensen laten voorbereiden dmv oefeningen en te informeren.

Als er een grote ramp zou komen in Nederland dat kunnen je wel stellen dat er grote problemen onstaan omdat we er grotendeels niet op voorbereid zijn.
Die oefening die op 6 april was gehouden was goed voor Nederland. Dit soort oefeningen moeten vaker worden gehouden. Het liefst zonder een Ali B of een of andere media-persoon, wat nu leek het meer op een rapconcert dan een ''realistische oefening''. De samenwerking was ook slecht omdat ieder zijn eigen communicatie middelen heeft, daar kan je zo wel op wat voor verzinnen. En dat er fouten werden gemaakt kon mijn kont ook nog wel voorspellen. Maar van fouten leer je, en dat hoop ik ook dat ze hier van leren.

en dan krijg je te horen dat Samir A. vrijgelaten word, waar zijn we nu mee bezig?

Hirsi Ali doodsbang na vrijspraak Samir A.

07 april 2005


DEN HAAG (ANP) - De vrijspraak en vrijlating woensdag van terreurverdachte Samir A. heeft het bedreigde VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali doodsbang gemaakt. ,,Er loopt nu iemand rond die plannen heeft de Tweede Kamer op te blazen of Schiphol'', aldus Hirsi Ali in de donderdageditie van het AD.

Hirsi Ali kreeg het nieuws te horen van haar lijfwachten. De tranen sprongen haar in de ogen. ,,Ik ben er niet gerust op'', aldus het VVD-Kamerlid, die volgens de inlichtingendienst AIVD hoog op de dodenlijst van de Hofstadgroep staat, het Haagse terreurnetwerk warvan Samir A. deel zou uitmaken.

Het eveneens door radicale moslims bedreigde Kamerlid Geert Wilders noemde de uitspraak in de zaak Samir A. een ,,hemeltergend, levensgevaarlijk vonnis''. In het AD beschuldigde hij de rechtbank in Rotterdam van naïviteit.

Verhagen

Het kabinet moet sneller werk maken van de anti-terreurwetgeving in Nederland. CDA-leider Verhagen zei dat donderdag in het RTL-Nieuws. Het CDA is er voor de bewegingsvrijheid van het individu in te perken als daarmee terroristische aanslagen kunnen worden voorkomen.

Verhagen zei dat naar aanleiding van de vrijspraak voor Samir A., die voor de rechter stond voor het beramen aanslagen in Nederland.


bron: home.nl

misschien komt de ramp eerder dan de volgende oefening....

laten we hopen van niet :-\


Sophietje

Citaat van: Lenoir op 07/04/2005 | 22:55 uur
Als ik op TV ergens in Verwegistan de acties (of juist het gebrek daaraan) van de overheid bij een natuurramp zie, dacht ik wel eens dat wij dat in NL natuurlijk veel beter zouden aanpakken. Inmiddels heb ik die mening bijgesteld; ik denk dat een ramp in NL net zo'n chaos veroorzaakt als in 3e wereldlanden.

VS en Spanje zijn ook niet bepaald 3e wereldlanden, daar ging het ook mis. Je kan je er volgens mij niet echt op voorbereiden, je kan het op z'n hoogst voorkomen, maar als het ooit gaat gebeuren, is ons kikkerlandje in rep en roer, geloof me.

KapiteinRob

Als ik op TV ergens in Verwegistan de acties (of juist het gebrek daaraan) van de overheid bij een natuurramp zie, dacht ik wel eens dat wij dat in NL natuurlijk veel beter zouden aanpakken. Inmiddels heb ik die mening bijgesteld; ik denk dat een ramp in NL net zo'n chaos veroorzaakt als in 3e wereldlanden. Als een "simpele" oefening al de nodige problemen veroorzaakt wil je niet weten wat er allemaal mis gaat of kan gaan bij een echte ramp, terroristisch of door de natuur!

Sterker nog, hoe wreed ook, maar die mensen die je in Verwegistan al die ellende ziet overkomen zijn n.m.m. mentaal veel weerbaarder als wij "o zo nuchtere Hollanders"!

Sophietje

Citaat van: Marvin op 07/04/2005 | 21:56 uur
dit soort oefeningen zijn nodig om vooral de samenwerking tussen allerlei instanties te beproeven

die samenwerking is over het algemeen heel slecht omdat iedere instantie zijn eigen leiding heeft, met de bijbehorende communicatiemiddelen  

hoe en wat het scenario er uit ziet is niet echt zo belangrijk, het gaat erom dat je bij dit soort rampen de inzet van alle hulpdiensten onder een éénhoofdige leiding weet te krijgen, en dat die 'commandant rampterrein' ook idd de hulpdiensten kan aansturen dmv zijn communicatiesysteem.

maar omdat dat gaat over het herverdelen van macht tussen verschillende ministeries, vrees ik dat daar nog een kabinet of 2 overheen gaat voordat dat een beetje geregeld is -

tenzij er natuurlijk een grote terreuraanslag in ons land plaatsvindt, dan is het 3 maanden later geregeld.

verdervind ik de commentaren van de heer Remkes duidelijk over-optimistisch ::)
:o 8)


Misschien dat ze het eerst eens met elkaar afstemmen, eer ze zich aan zo een oefening wagen. Het lijkt me verstandig dat de verschillende instanties over het wel en wee van elkaar op de hoogte zijn. En dat er nog eerst een kabinet of 2 overheen gaat, is ook zo typisch Nederlands. Eerst moet er hier iets ernstigs gebeuren, wil er uberhaupt iets aan gedaan worden. Samir a of b of c is inmiddels weer vrij, dus laten we gauw nog maar een paar oefeningen doen. Word hier zeer angstig van allemaal. En dan nog kan je dit soort oefeningen oneindig oefenen, het is geen realiteit, zoals al eerder vermeld in deze topic. Paniek kan je niet oefenen.
En 911 en Madrid was ook niet van te voren geoefend, je houdt het niet tegen als men ook maar 1 steek laat vallen.  :'(

Marvin

#26
dit soort oefeningen zijn nodig om vooral de samenwerking tussen allerlei instanties te beproeven

die samenwerking is over het algemeen heel slecht omdat iedere instantie zijn eigen leiding heeft, met de bijbehorende communicatiemiddelen  

hoe en wat het scenario er uit ziet is niet echt zo belangrijk, het gaat erom dat je bij dit soort rampen de inzet van alle hulpdiensten onder een éénhoofdige leiding weet te krijgen, en dat die 'commandant rampterrein' ook idd de hulpdiensten kan aansturen dmv zijn communicatiesysteem.

maar omdat dat gaat over het herverdelen van macht tussen verschillende ministeries, vrees ik dat daar nog een kabinet of 2 overheen gaat voordat dat een beetje geregeld is -

tenzij er natuurlijk een grote terreuraanslag in ons land plaatsvindt, dan is het 3 maanden later geregeld.

verdervind ik de commentaren van de heer Remkes duidelijk over-optimistisch ::)

:o 8)
confused...? so am i....

Sophietje

Citaat van: Jefferson op 07/04/2005 | 20:05 uur
Het zou pas effectief realistisch zijn als alle hulpdiensten nog moesten arriveren, ze waren er allemaal al en konden gelijk aan de slag, lekker realistisch...

Nee dat is inderdaad niet echt realistisch. Zie de gehele oefening maar als een ramp op zich.

Balic

Het zou pas effectief realistisch zijn als alle hulpdiensten nog moesten arriveren, ze waren er allemaal al en konden gelijk aan de slag, lekker realistisch...

KapiteinRob

Ik denk dat het goed is dat er geoefend wordt; dat er fouten worden gemaakt is daar inherent aan en hopelijk zijn dat voor de respectievelijke functionarissen leermomenten. Wat ik wel belachelijk vind is dat o.m. Remkes en Cohen de waarheid niet onder ogen zien (of te horen krijgen), namelijk dat er van alles aan schortte. Om nu te gaan roepen dat het een succes was is dan net een paar stappen te ver! Durf gewoon te bekennen dat je nog een hoop werk te verzetten hebt en probeer dit gewoon, al is het op bescheidener schaal, meer te oefenen.

Dat communicatie een probleem is en immer zal blijven had zelfs ik ze wel kunnen vertellen. Bij elke (m.n. brand)oefening die ik bij de KM meemaakte bleek dat de bottleneck elke keer weer de communicatie is!

oud_zijde

Wat hadden jullie dan verwacht, dat er lijken uit het mortuarium gesleept zouden worden en aan levensechte bommen onder de tribunes worden verstopt? Er zijn een aantal nep doden en gewonden in de Arena gestrooid en er zijn 'bommen' afgegaan, dat maakt het scenario realistisch dat ze daarnaast ook de raketwerper hebben gevonden is alleen maar goed.

met jullie logica kun je elke militaire oefening wel zonde van het geld noemen omdat er geen doden vallen. Joint Optic Windmill is ook een terugkerende geldverspilling zeker omdat er niet daadwerkelijk met raketten op het oefenterrein geschoten wordt of niet???
De bedoeling is dat het een en ander beoefend wordt zodat de mensen er ervaring opdoen. De BBE weet nu bv dat ze sneller ter plekke moeten zijn :)

de evaluatie van het geheel moet nog gebeuren dus is het idd wat snel om te roepen dat Nederland de dreiging aankan, de oefening was niet bedoeld om daadwerkelijk de terroristen aan te pakken maar om de reactie van de hulpdiensten en het leger na zo'n aanval te oefenen en te evalueren.
Goede zaak dat er op zo'n grote schaal aan gewerkt wordt zou ik zeggen. Petje af voor de organisatie wat mij betreft
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Balic

Volgens mij weten ze het verschil niet tussen een AT en de BBE...



Balic

#18
Hebbie ook een persbericht ofzo van die BE inzet.

Hier zie je wel dat het AT wordt ingezet:


Ranger87

Ja die is ingezet was nogal wat commentaar op omdat de BBE een late intrede maakte in de oefening. maar regel nummer 1 in het uitgaan: altijd later binnenkomen staat intressanter.

8)

Balic

Citaat van: Ranger87 op 07/04/2005 | 10:47 uur
er waren zelf problemen met de evacuatie: mensen bleven schreeuwen om ali B en wouden niet weggaan.

volgende problemen onstonden bij de BBE die niet op tijd aanwezig maar de rol van de BBE was nou ook niet bepaald met spoed. Er was geen sprake van een gijzeling of dat de terrorist nog rondliep.

volgende probleem: het verdachte pakketje. er ligt een pakketje (verdacht nog wel) op het terrein gelijk alles afsluiten zodat hulpdiensten er niet door kunnen.
effe logisch nadenken de vorige explosies lieten de arena ook niet in elkaar storten. bovendien zorg je er  voor dat je medische posten op lege (En veilige) plekken horen te staan. standaarprocedure.

SCENARIO'S had beter gekund maar een raketaanval op een vliegtuig is ook moeilijk in scene te zetten.  ;D

Is de BBE wel ingezet?
Weet wel dat het Arrestatie-Team is ingezet, dat is denk ik gewoon standaard procedure als er een aanslag is gepleegd, je weet nooit of de terroristen er nog zijn of niet...


Ros

Citaat van: Marvin op 07/04/2005 | 10:30 uur
de enige manier om je enigszins voor te bereiden op een calamiteit is het beoefenen daarvan, daar kom je niet onderuit, ondanks het feit dat ik de 'experts' hier hoor roepen dat het allemaal niks was. wat bij dit soort dingen heel belangrijk is, is het feit dat er allerlei commandoposten en bevelsorganen 'ontdekken' dat je met verschillende andere organisaties moet samenwerken - dit soort oefeningen zou  standaard een keer per jaar moeten worden gehouden, zodat iedereen leert samenwerken met de andere 'spelers'.
je moet ergens beginnen met leren samenwerken en het is niet iets wat 'vanzelf' komt - alleen met oefenen kun je de slechte situatie waarin de rampenbestrijding zich in nederland bevindt verbeteren.
 

Ik ben het helemaal met je eens dat voor dit soort dingen geoefend moet worden. Bij de oefening van gisteren zijn echter blunders gemaakt die ik als leek van te voren nog wel had kunnen voorkomen.

Ranger87

er waren zelf problemen met de evacuatie: mensen bleven schreeuwen om ali B en wouden niet weggaan.

volgende problemen onstonden bij de BBE die niet op tijd aanwezig maar de rol van de BBE was nou ook niet bepaald met spoed. Er was geen sprake van een gijzeling of dat de terrorist nog rondliep.

volgende probleem: het verdachte pakketje. er ligt een pakketje (verdacht nog wel) op het terrein gelijk alles afsluiten zodat hulpdiensten er niet door kunnen.
effe logisch nadenken de vorige explosies lieten de arena ook niet in elkaar storten. bovendien zorg je er  voor dat je medische posten op lege (En veilige) plekken horen te staan. standaarprocedure.

SCENARIO'S had beter gekund maar een raketaanval op een vliegtuig is ook moeilijk in scene te zetten.  ;D

Marvin

de enige manier om je enigszins voor te bereiden op een calamiteit is het beoefenen daarvan, daar kom je niet onderuit, ondanks het feit dat ik de 'experts' hier hoor roepen dat het allemaal niks was. wat bij dit soort dingen heel belangrijk is, is het feit dat er allerlei commandoposten en bevelsorganen 'ontdekken' dat je met verschillende andere organisaties moet samenwerken - dit soort oefeningen zou  standaard een keer per jaar moeten worden gehouden, zodat iedereen leert samenwerken met de andere 'spelers'.
je moet ergens beginnen met leren samenwerken en het is niet iets wat 'vanzelf' komt - alleen met oefenen kun je de slechte situatie waarin de rampenbestrijding zich in nederland bevindt verbeteren.
 
confused...? so am i....

Balic

Iedereen loopt natuurlijk rustig naar buiten als er een bom ontploft en later nog één... :-\

Als het echt was waren er alleen al door de paniek van de mensen zelf doden gevallen...

EN nog durven beweren met zo'n flut oefening dat ze een terroristische aanslag aankunnen...

Ros

Citaat van: Obelix op 07/04/2005 | 00:39 uur
Citaat van: Ros op 06/04/2005 | 23:33 uur
Vanavond bekeken hoe dit allemaal gegaan is. Het was wel om te lachen. Slachtoffers die weigeren om na een aanslag de Arena te verlaten. Brandweer die al ruim voor de aanslag klaar staan om in te grijpen. Militairen die uit Seedorf (?) gekomen zijn om te helpen........ vroeg opgestaan na een enge droom vanacht ?. Een minister die luidkeels loopt te verkondigen dat we er wel wat van geleerd hebben. De enige die er wat van geleerd heeft (en vooral verdiend €€€) is Ali B.

Direct na de reportage over het behaalde succes werd er nog even verteld dat de verdachte "terrorist" Samir A vrijgesproken is.

Geld Over de Balk trofee weer naar de Overheid..............van harte  :-[

Denk persoonlijk dat dit beeld typerend is voor de bekende "Beste stuurlui mentaliteit". Een dergelijke oefening heeft zeker zijn nut. Juist de grootschaligheid maakt het realistisch. We kennen binnen de defensie organisatie ook heel veel van dit soort (kleinschalige) scenario's die we geacht worden periodiek te beoefenen. De uitkomsten van dergelijke oefeningen worden zelden genoteerd als een geleerde les. Belangrijker is het om een vinkje te plaatsen bij het onderwerp ten teken van het feit dat er aandacht aan besteed is. Dat je er ook iets van kunt leren is een aardige bijkomstigheid waar je  met de nodige vrijblijvendheid wel of niet aandacht aan kunt besteden.

"De oefening van 6 april is bijzonder, omdat het de eerste keer is dat landelijke, provinciale en gemeentelijke bestuurders en hulpverleningsdiensten gezamenlijk oefenen. Ook het grote aantal deelnemers maakt de oefening uniek. "

Mag er dan ook iets fout gaan?



Hartelijk dank voor de compliment maar ik deel de mening dat dit een oefening is geweest met enig resultaat niet. Er stonden al XX stuurlieden aan de wal die alles moeten aansturen, de landelijke coordinator die was vissen. De specialististen, Brandweer en Ambulance diensten stonden te kijken i.p.v. te handelen. De aanvoerders van deze diensten die normaal gesproken de leiding onscene hebben, kunnen het ineens niet meer ?.

Als je de mening van voormalig commissaris Nordholt hoort is de oefening een verspilling van tijd en middelen geweest.

Zoals je zelf al aangeeft; er is aandacht aan het probleem gegeven. Dat je er wat van kan leren is een  aardige bijkomstigheid. Met dit soort conclusies had ik als "stuurman" met de miljoen Euro wel iets anders kunnen doen.


Sophietje

#10
Uitgegeven: 6 april 2005 15:51
Laatst gewijzigd: 6 april 2005 20:10
www.nu.nl

"ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam in de strafzaak tegen Samir A.

Dat heeft een woordvoerster van het landelijk parket van het OM woensdagmiddag laten weten.

Samir A. is inmiddels weer op vrije voeten. Hij verliet woensdag rond 17.20 uur het huis van bewaring in Nieuwegein, waar hij in voorarrest zat."

Ja en sloeg er gelijk op los. Hij is nu toch op vrije voeten, misschien dat de regering zich alvast kan gaan voorbereiden op wat er komen gaat, de oefening in de Arena heeft daar vast aan bijgedragen.  >:( >:( >:(


Obelix

Citaat van: Ros op 06/04/2005 | 23:33 uur
Vanavond bekeken hoe dit allemaal gegaan is. Het was wel om te lachen. Slachtoffers die weigeren om na een aanslag de Arena te verlaten. Brandweer die al ruim voor de aanslag klaar staan om in te grijpen. Militairen die uit Seedorf (?) gekomen zijn om te helpen........ vroeg opgestaan na een enge droom vanacht ?. Een minister die luidkeels loopt te verkondigen dat we er wel wat van geleerd hebben. De enige die er wat van geleerd heeft (en vooral verdiend €€€) is Ali B.

Direct na de reportage over het behaalde succes werd er nog even verteld dat de verdachte "terrorist" Samir A vrijgesproken is.

Geld Over de Balk trofee weer naar de Overheid..............van harte  :-[

Denk persoonlijk dat dit beeld typerend is voor de bekende "Beste stuurlui mentaliteit". Een dergelijke oefening heeft zeker zijn nut. Juist de grootschaligheid maakt het realistisch. We kennen binnen de defensie organisatie ook heel veel van dit soort (kleinschalige) scenario's die we geacht worden periodiek te beoefenen. De uitkomsten van dergelijke oefeningen worden zelden genoteerd als een geleerde les. Belangrijker is het om een vinkje te plaatsen bij het onderwerp ten teken van het feit dat er aandacht aan besteed is. Dat je er ook iets van kunt leren is een aardige bijkomstigheid waar je  met de nodige vrijblijvendheid wel of niet aandacht aan kunt besteden.

"De oefening van 6 april is bijzonder, omdat het de eerste keer is dat landelijke, provinciale en gemeentelijke bestuurders en hulpverleningsdiensten gezamenlijk oefenen. Ook het grote aantal deelnemers maakt de oefening uniek. "

Mag er dan ook iets fout gaan?


Dirites

hier nog wat meer info van regering.nl

Ongeveer 2000 bestuurders, ambtenaren en hulpverleners doen op woensdag 6 april mee aan een grote crisisoefening in en rond de Amsterdam Arena. In het stadion wordt gespeeld dat een terreuraanslag plaatsvindt.


Na de aanslag moeten de regering in Den Haag en het beleidsteam in Amsterdam beslissingen nemen over de aanpak van deze crisis. Ook hulpdiensten als politie, brandweer en ambulancediensten komen in actie. In de Arena zijn vele duizenden mensen aanwezig, die de rol van slachtoffers en publiek spelen.

Organisatie
Tijdens de oefening - met de naam 'Bonfire' - wordt gekeken of de verschillende autoriteiten en hulpverleners goed samenwerken en of de juiste besluitvormingsprocedures worden gevolgd. Ook wordt gekeken hoe de informatievoorziening tijdens de aanpak van de crisis verloopt.

De oefening wordt georganiseerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en de gemeente Amsterdam. Andere deelnemers zijn de betrokken ministeries, de provincie Noord-Holland en verschillende hulpverleningsdiensten.

Hoewel de oefening een groot beslag legt op de capaciteit van de verschillende diensten, blijft de normale inzet van politie, brandweer en ambulances gewaarborgd. Als er een echte calamiteit plaatsvindt, kan de oefening altijd worden afgeblazen zodat de hulpdiensten volledig beschikbaar zijn.

Belang van oefenen
Het oefenen van crises is van belang om goed voorbereid te zijn op een echte crisis. Hulpdiensten en bestuurders oefenen regelmatig op crisissituaties. Daarbij gaat het niet alleen om terroristische aanslagen, maar bijvoorbeeld ook om grote branden, wateroverlast of de uitbraak van besmettelijke ziektes.

De oefening van 6 april is bijzonder, omdat het de eerste keer is dat landelijke, provinciale en gemeentelijke bestuurders en hulpverleningsdiensten gezamenlijk oefenen. Ook het grote aantal deelnemers maakt de oefening uniek.

Aanslagen in Madrid
Aanleiding voor de landelijke oefening zijn de aanslagen van 11 maart 2004 op verschillende treinstations in Madrid. Door deze aanslagen kwam het risico op aanslagen op 'soft targets' nog duidelijker in beeld.

Soft targets zijn plaatsen waar veel mensen bijeen zijn (zoals winkelcentra en grote evenementen) en waar buiten de normale veiligheidsvoorzieningen geen speciale terreurmaatregelen van kracht zijn.

Informatie aan publiek en bedrijven
Om te voorkomen dat mensen door de oefening ongerust raken, worden zoveel mogelijk mensen en organisaties vooraf en tijdens de oefening geïnformeerd. De gemeente Amsterdam stelt een informatienummer in: 020 - 624 1111. Ook is er een speciale website geopend over de oefening: www.oefeningbonfire.nl.

Bedrijven en bewoners in de omgeving worden vooraf geïnformeerd over de oefening en over eventuele beperkingen. Tijdens de oefening wordt een deel van gebied rond de Amsterdam Arena afgesloten. Woningen en bedrijven in de omgeving blijven zo goed mogelijk bereikbaar.


Ros

Uit het verhaal maak ik op dat het ging om een soort geleide wapen camper, een GWC dus, van waaruit een willekeurig doel zoals genoemd een rondvaartboot of mischien wel een haringkar op het Leidse plein mee geraakt kon worden.

Het Journaal was weer eens komisch na alle ellende van deze week.

Als je een beetje extremist bent kom je wat origineler uit de hoek.

Valt nog mee dat  Cohen de oefening niet verboden heeft ?.

Dirites

Citaat van: Ros op 06/04/2005 | 23:36 uur
Citaat van: Dirites op 06/04/2005 | 23:34 uur
vooral dat Ali B erbij was maakte het deze oefening zo realistisch ::)

Voor de volgende oefening eens aankloppen bij de Hofstadgroep voor deskundige begeleiding ?.

eerlijk gezegt denk ik dat ze kiezen voor frans bauer  ;D

Dirites

#5
echt weer zo Nederlands, een raketwerper als een verdacht pakketje...  moet ik dit zien als een overdreven kogelbrief of als een zeer domme bedreiging... want als ik een terrorist was had ik dan ding in mijn hand...

Ros

Citaat van: Dirites op 06/04/2005 | 23:34 uur
vooral dat Ali B erbij was maakte het deze oefening zo realistisch ::)

Voor de volgende oefening eens aankloppen bij de Hofstadgroep voor deskundige begeleiding ?.

Dirites

vooral dat Ali B erbij was maakte het deze oefening zo realistisch ::)

Ros

Vanavond bekeken hoe dit allemaal gegaan is. Het was wel om te lachen. Slachtoffers die weigeren om na een aanslag de Arena te verlaten. Brandweer die al ruim voor de aanslag klaar staan om in te grijpen. Militairen die uit Seedorf (?) gekomen zijn om te helpen........ vroeg opgestaan na een enge droom vanacht ?. Een minister die luidkeels loopt te verkondigen dat we er wel wat van geleerd hebben. De enige die er wat van geleerd heeft (en vooral verdiend €€€) is Ali B.

Direct na de reportage over het behaalde succes werd er nog even verteld dat de verdachte "terrorist" Samir A vrijgesproken is.

Geld Over de Balk trofee weer naar de Overheid..............van harte  :-[

Dirites


AMSTERDAM (ANP) - Nederland is voor een groot deel klaar om een terroristische dreiging weerwoord te bieden. Minister Remkes (Binnenlandse Zaken), zijn collega Donner (Justitie) en burgemeester Cohen van Amsterdam kijken woensdagavond terug op een geslaagde terreuroefening in Amsterdam.

Half mei moet de actie Bonfire, zoals de oefening is genoemd, zijn geëvalueerd. Volgens Remkes verliep de samenwerking tussen de verschillende overheden en hulpdiensten goed, maar niet alles ging vlekkeloos. De procedure om gijzelaars te bevrijden duurde bijvoorbeeld te lang.

Cohen tekende aan dat bij rampen op lokaal niveau beter overleg kan plaatsvinden in de driehoek van burgemeester, korpsbeheerder en de hoofdofficier van justitie. Bij de oefening gebeurde dat tevens met de vijfhoek, waar ook de brandweer en de geneeskundige dienst bij zijn betrokken.

Brief

De grootste oefening ooit gehouden in Nederland, begon vroeg in de ochtend. Bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en bij de NOS kwam - fictief - per fax een brief over een dreigende aanslag binnen van een extreme islamitische groepering.

In Rotterdam stond een camper met een verdacht pakket. Het Explosieven Opruimingscommando ontdekte dat het om een raketwerper ging. Onbekend is op welk doel het projectiel zich richtte. Het EOC vond tekeningen van een cruiseschip dat later op de dag in de buurt zou afmeren, maar ook andere doelen als een museum en een rondvaartboot konden niet worden uitgesloten.

ArenA

In de Amsterdam ArenA, waar duizenden mensen een concert van de rapper Ali B. meemaakten, ontploften twee bommen. De eerste explodeerde in het stadion, de tweede ging af in de parkeergarage. Daar brak brand uit. Een verdacht busje maakte het nog spannender.

Of het niet genoeg was, verplaatste de oefening zich naar de horecagelegenheid de Heineken Music Hall. Vijf gewapende mensen hielden enkele tientallen personen gegijzeld. Aan het begin van de avond was de oefening voorbij.

bron: home.nl