Zoveel gasten

Gestart door Mokum Casual, 09/04/2005 | 17:20 uur

Nijnster

Hebben jullie enig idee hoe het Utrechts klinkt  :-\ mijn hemel dat is soms ook niet te volgen....maar wel een lekker accentje  ;D

Sophietje

Citaat van: mari verhoog op 18/04/2005 | 22:15 uur
Ik ben vandaag voor de eerste keer op dit forum en ik val meteen met mijn neus in de boter. Ik woon en werk al jaren in Limburg, na vele omzwervingen door heel Nederland en andere landen van Europa. Daarbij heb ik kunnen vaststellen dat in ieder land en in iedere streek waar ik geweest ben mensen wonen die hun taal en/of dialect op een minder mooie of soms ook bijna onverstaanbare manier spreken.
Het doet me overigens wel plezier om te merken dat er meer mensen zijn die moeite willen doen om hun taalgebruik correct en begrijpelijk te houden.

Je moet het ook met een korreltje zout nemen hoor, ik vind Limburg en dan met name Maastricht geweldig, maar kan ze gewoon moeilijk verstaan en dat is wel eens lastig, het is in ieder geval geen abn wat ze daar spreken. ;)

mari verhoog

Citaat
maar ik knap er wel op af, als ik een Limburger hoor praten en als ik ermee in gesprek ben. Moet vaak vragen of ze het nog eens en nog eens willen herhalen. Limburg is natuurlijk wel leuk, Maastricht is bijvoorbeeld een geweldige stad, het is gewoon jammer dat het in Limburg ligt.  ;D
Citaat

Ik ben vandaag voor de eerste keer op dit forum en ik val meteen met mijn neus in de boter. Ik woon en werk al jaren in Limburg, na vele omzwervingen door heel Nederland en andere landen van Europa. Daarbij heb ik kunnen vaststellen dat in ieder land en in iedere streek waar ik geweest ben mensen wonen die hun taal en/of dialect op een minder mooie of soms ook bijna onverstaanbare manier spreken.

Het doet me overigens wel plezier om te merken dat er meer mensen zijn die moeite willen doen om hun taalgebruik correct en begrijpelijk te houden.

rocco2000

om nu mariniers "vet" te noemen? ???
;D
vrijwillig, niet vrijblijvend

Sophietje

Citaat van: Aibeethoven op 13/04/2005 | 16:57 uur
Citaat van: Lenoir op 13/04/2005 | 16:03 uur
Verder is het natuurlijk moeilijk te bepalen waar de domste Nederlanders wonen, maar waar ze "werken" mag duidelijk zijn!!!

Volgens mij op een militaire komplex in Brabant....

(Na deze post heb ik mijn adres gewijzigd en een andere identiteit aangenomen.)


SORRY GRAPJE!!!!!!!

Ik heb zelf 2,5 jaar in Limburg gewoond. Het is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht om het IQ van mensen met hun dialect cq. accent te koppelen.

Nee dat was inderdaad niet zo aardig van mij  :-[, maar ik knap er wel op af, als ik een Limburger hoor praten en als ik ermee in gesprek ben. Moet vaak vragen of ze het nog eens en nog eens willen herhalen. Limburg is natuurlijk wel leuk, Maastricht is bijvoorbeeld een geweldige stad, het is gewoon jammer dat het in Limburg ligt.  ;D

Aibeethoven

Citaat van: Lenoir op 13/04/2005 | 16:03 uur
Verder is het natuurlijk moeilijk te bepalen waar de domste Nederlanders wonen, maar waar ze "werken" mag duidelijk zijn!!!

Volgens mij op een militaire komplex in Brabant....

(Na deze post heb ik mijn adres gewijzigd en een andere identiteit aangenomen.)


SORRY GRAPJE!!!!!!!

Ik heb zelf 2,5 jaar in Limburg gewoond. Het is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht om het IQ van mensen met hun dialect cq. accent te koppelen.
Once more unto the breach my fiends. Once more.

KapiteinRob

Citaat van: Sophietje op 13/04/2005 | 15:48 uur
Maar volgens mij komen de Limburgers wel als slechtste uit de bus, want dat is zo een afknapper, als je dat iemand hoort spreken.

Vlak het Amsterdams ook niet uit!!

Verder is het natuurlijk moeilijk te bepalen waar de domste Nederlanders wonen, maar waar ze "werken" mag duidelijk zijn!!!

Sophietje

#25
Citaat van: Marvin op 13/04/2005 | 15:20 uur
ik heb wel eens gelezen dat het lelijkste dialect in Nederland in Helmond en omgeving wordt gesproken, en dat de Haarlemmers het dichtste tegen het ABN aan zitten met hun uitspraak, dan weet je dat ook weer.

Ja ze beweren ook dat daar (Helmond) de domste mensen wonen, dat heb ik ooit wel eens ergens gelezen. Maar volgens mij komen de Limburgers wel als slechtste uit de bus, want dat is zo een afknapper, als je dat iemand hoort spreken.

KapiteinRob

Citaat van: Marvin op 13/04/2005 | 15:20 uur
ik heb wel eens gelezen dat het lelijkste dialect in Nederland in Helmond en omgeving wordt gesproken, en dat de Haarlemmers het dichtste tegen het ABN aan zitten met hun uitspraak, dan weet je dat ook weer.

Volgens mij moet dat zijn "de Betuwe" respectievelijk Den Helder....... ;)

Marvin

ik heb wel eens gelezen dat het lelijkste dialect in Nederland in Helmond en omgeving wordt gesproken, en dat de Haarlemmers het dichtste tegen het ABN aan zitten met hun uitspraak, dan weet je dat ook weer.
confused...? so am i....

Sophietje

Citaat van: Lenoir op 13/04/2005 | 14:09 uur
Aangezien het gezegde niet voor niets is "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", ga ik maar een rijtje woorden in mijn veertigershoofd stampen:

http://www.rotterdamswijktheater.nl/rwtnieuw/paginas/paginainfockv.htm

Hou maar op zeg. ;D. Ik werk nu in Rotterdam, maar daar leer je zeker geen ABN, zal maar niet zeggen wat ik er wel van vind. Laat ik het zo zeggen, het rotteramse taalgebruik, is verder beneden ABN niveau.

KapiteinRob

Aangezien het gezegde niet voor niets is "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", ga ik maar een rijtje woorden in mijn veertigershoofd stampen:

http://www.rotterdamswijktheater.nl/rwtnieuw/paginas/paginainfockv.htm

KapiteinRob

Ja, die gevolgtrekking had ik zelf natuurlijk ook al gemaakt. Maar aangezien het forum bestaat uit meer dan jeugdige defensiebelangstellenden alleen, leek het me wel vet cool om er een opmerking over te maken.....

Sophietje

#19
Citaat van: Lenoir op 13/04/2005 | 13:30 uur
Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 17:07 uur
Het Korps lijkt me bruut...

bruut = wreed. En waarom lijkt het korps (mariniers neem ik aan) jou dan wel wreed?

Ik zal niet direct zeggen dat het korps mariniers bestaat uit tere poppetjes, maar om nu meteen het andere uiterste te roepen..... ;D

Bruut, betekent niet wreed (wel in de dikke v. Dale natuurlijk) maar het betekent cool en gaaf ;), (gaaf is volgens mij ook al uit, maar dat komt omdat ik een dertiger ben, maar cool volgens mij nog niet  ;D)

KapiteinRob

Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 17:07 uur
Het Korps lijkt me bruut...

bruut = wreed. En waarom lijkt het korps (mariniers neem ik aan) jou dan wel wreed?

Ik zal niet direct zeggen dat het korps mariniers bestaat uit tere poppetjes, maar om nu meteen het andere uiterste te roepen..... ;D

Mokum Casual

Citaat van: Ros op 10/04/2005 | 16:52 uur
Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 16:42 uur
Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 14:37 uur
ik zal er eens een paar opzoeken waar ik niet van weet wat ze betekenen ( en dan niet VO, GO, IMO en AMO want die liggen nogal voor de hand) ;D



oh ja?? ;D

Of je het meent...............

VO=Veiligheidsondersoek (deze wist ik)
GO= Geneeskundig onderzoek
IMO=Initieel Militaire opleiding (Luchtmacht)
AMO=Algemeen Militaire Opleiding (Landmacht)

KLu=Koninklijke Luchtmacht (rest mag je vergeten  ;)) (en deze wist ik)



En de anderen wist ik niet, ik ben nog maar een newbie op het gebied van defensie. Maar derhalve wil ik heel graag bij defensie. Welk gebied? Tsja, dat weet ik nog niet. Het Korps lijkt me bruut...

Ros

#16
Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 16:42 uur
Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 14:37 uur
ik zal er eens een paar opzoeken waar ik niet van weet wat ze betekenen ( en dan niet VO, GO, IMO en AMO want die liggen nogal voor de hand) ;D



oh ja?? ;D

Of je het meent...............

VO=Veiligheidsondersoek
GO= Geneeskundig onderzoek
IMO=Initieel Militaire opleiding (Luchtmacht)
AMO=Algemeen Militaire Opleiding (Landmacht)

KLu=Koninklijke Luchtmacht (rest mag je vergeten  ;))

Mokum Casual

Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 14:37 uur
ik zal er eens een paar opzoeken waar ik niet van weet wat ze betekenen ( en dan niet VO, GO, IMO en AMO want die liggen nogal voor de hand) ;D



oh ja?? ;D

rocco2000

ik zal er eens een paar opzoeken waar ik niet van weet wat ze betekenen ( en dan niet VO, GO, IMO en AMO want die liggen nogal voor de hand) ;D
vrijwillig, niet vrijblijvend

KapiteinRob

Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 14:23 uur
ik heb zo'n idee dat ze bij defensie gek zijn op afkortingen. Ik kom er op het forum toch ook verschillende tegen waarvan ik mezelf stiekem afvraag wat ze betekenen. Staat er ergens op het forum een lijst met afkortingen en de bijpassende verklaringen?

Misschien moeten we in een apart topic eens een afkortingenlijst gaan maken?

KM = Koninklijke marine
SMJR = sergeant-majoor
LDA = logistieke dienst administratie

Zo, dan hebben we de belangrijkste afkortingen meteen gehad!  ;D

KapiteinRob

Citaat van: Aibeethoven op 10/04/2005 | 14:09 uur
Volgens mij zijn de mensen die "voluit" berichten in een forum achterlaten, een sms-je sturen zonder afkortingen ect. aan het uitsterven.

Op zich is dat juist, want ooit gaan ze dood!

Maar ik denk dat we niet moeten denken omdat "de jeugd" een heel arsenaal aan SMS-turbotaalgewoontes heeft, meteen heel Nederland of alle forumleden dit gebruiken of begrijpen. Bovendien komt daarbij dat ff, l8r, cu e.d. wat anders is dan f**k, l*l, WTF etc.

Ik heb al eerder wat postings gewijd aan grof taalgebruik wat ik op dit forum nog wel eens tegenkom. Ieder weldenkend mens hoeft beledigende taal niet te slikken. Maar allerhande afkortingen zijn nu eenmaal niet voor iedereen te begrijpen. Dus als er verzocht wordt om alleen normale afkortingen te gebruiken alsmede ABN, is dat iets dat n.m.m. (= naar mijn mening) niet alleen "uitstervenden" waarderen.

Trouwens, je wilt met je postings toch alle forumleden bereiken? Dan is het toch niet teveel moeite om het voluit (en in ABN) neer te zetten?  ;)

rocco2000

ik heb zo'n idee dat ze bij defensie gek zijn op afkortingen. Ik kom er op het forum toch ook verschillende tegen waarvan ik mezelf stiekem afvraag wat ze betekenen. Staat er ergens op het forum een lijst met afkortingen en de bijpassende verklaringen?
vrijwillig, niet vrijblijvend

Aibeethoven

Van al die afkortingen word je ook niet veel wijzer. Als er ABN getypt word kunnen er natuurlijk wel de afk. die in de Van Dale c.q. Kramers staan. Volgens mij zijn de mensen die "voluit" berichten in een forum achterlaten, een sms-je sturen zonder afkortingen ect. aan het uitsterven. Maar om even bij het topic te blijven; er zijn natuurlijk verschillende redenen om op die forum te komen en jezelf aan te melden. Ik ben hier om informatie, ervaringen ed. uit te wisselen en om vragen te stellen en die van andere zo goed mogelijk te beantwoorden. 8)
Once more unto the breach my fiends. Once more.

rocco2000

dat is een stuk beter mokum.. ;)
vrijwillig, niet vrijblijvend

Mokum Casual

Citaat van: Ros op 10/04/2005 | 11:16 uur
Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 11:08 uur
Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 00:35 uur
hoop binnenkort ook bij de harde kern te horen ;D
ondanks dat mijn kennis van de materie nog niet vreselijk groot is..

yep ik ook, kprobeer gewoon een beetje mee te ***len ;D

En wij doen ons best om in algemeen beschaafd Nederlands (ABN) ons zegje te doen, en niet lui te worden en daarom een of ander SMS dialectje te gaan gebruiken.

maar natuurlijk maar natuurlijk 8) zo beter??

Ros

Citaat van: Mokum Casual op 10/04/2005 | 11:08 uur
Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 00:35 uur
hoop binnenkort ook bij de harde kern te horen ;D
ondanks dat mijn kennis van de materie nog niet vreselijk groot is..

yep ik ook, kprobeer gewoon een btje mee te ***len ;D

En wij doen ons best om in algemeen beschaafd Nederlands (ABN) ons zegje te doen, en niet lui te worden en daarom een of ander SMS dialectje te gaan gebruiken.

Mokum Casual

Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 00:35 uur
hoop binnenkort ook bij de harde kern te horen ;D
ondanks dat mijn kennis van de materie nog niet vreselijk groot is..

yep ik ook, kprobeer gewoon een btje mee te lullen ;D

KapiteinRob

Citaat van: rocco2000 op 10/04/2005 | 00:35 uur
hoop binnenkort ook bij de harde kern te horen ;D
ondanks dat mijn kennis van de materie nog niet vreselijk groot is..

Ik denk dat veel kennis van defensie geen voorwaarde is om actief deel te nemen. Dat het handig is wat te weten over defensie is natuurlijk wel zo, maar met GBV (gezond boerenverstand) en algemene interesse/ontwikkeling kun je volgens mij prima deelnemen aan de discussies op het forum. Er zijn er die het met minder doen.......

rocco2000

hoop binnenkort ook bij de harde kern te horen ;D
ondanks dat mijn kennis van de materie nog niet vreselijk groot is..
vrijwillig, niet vrijblijvend

Mokum Casual

Ok, maar toch, "de harde kern" kan altijd vergroot worden...

Balic

Er zijn ook heel veel geregisteerden en toch zie je dat er steeds een vaste groep van ongeveer 20 man echt veel post, af en toe komt er iemand bij die amper post, moet gewoon een regel komen wanneer er iets van 1 jaar niet meer door een persoon wordt gepost deze een waarschuwing krijgt via ze mail en na een dag wordt verwijderd...

Mokum Casual

Er zijn zoveel gasten, kom op, registreer je en post mee.