Het ''Nederlandse'' volkslied

Gestart door Balic, 05/05/2005 | 18:43 uur

Sophietje

Citaat van: Jefferson op 12/05/2005 | 13:29 uur
Het nut van het koningshuis is ook minimaal, allemaal mooi enzo, maar onnodig, het gaat mensen steeds minder interesseren, hoorde o pde radio dat de koningin een sluis gaat openen ofzo, daar is het enige waar ze goed in zijn, dingen openen, totale geldverspilling dus, zodra Willen Alexander koning wordt gaat men het koningshuis afschaffen, uit respect voor de koningin wordt het nog behouden...

Vraagje, waar baseer je dit feit op?

Balic

#9
Het nut van het koningshuis is ook minimaal, allemaal mooi enzo, maar onnodig, het gaat mensen steeds minder interesseren, hoorde o pde radio dat de koningin een sluis gaat openen ofzo, daar is het enige waar ze goed in zijn, dingen openen, totale geldverspilling dus, zodra Willen Alexander koning wordt gaat men het koningshuis afschaffen, uit respect voor de koningin wordt het nog behouden...

Sophietje

Citaat van: Jefferson op 12/05/2005 | 13:01 uur
En die Argentijnse moet ook weer persee een paar ton per jaar verdienen, dan heb ik zoiets van geef dat dan aan mij, jij doet er toch niks mee...

En of ze er wat mee doet!!!! Vind het Koningshuis ook altijd wel leuk om te zien en te "volgen", maar vind de vergoeding ook behoorlijk aan de hoge kant, en dat uit mijn portomonnee  >:(, net als die overdreven beveiliging voor bush. Vind het ontzettend belachelijk dat wij daar als burger allemaal voor op moeten draaien.

Balic

En die Argentijnse moet ook weer persee een paar ton per jaar verdienen, dan heb ik zoiets van geef dat dan aan mij, jij doet er toch niks mee...

Sophietje

Citaat van: Bandbox op 12/05/2005 | 12:51 uur
Ik vind het zelf wel leuk dat wij een Koninkrijk hebben, ik mag die tradities en zo wel.
Maar het is wel jammer van dat Duits bloed.
Gelukkig zijn ze het nu aan het mengen met wat Braziliaans enzo  ;D

Correctie, Argentijns bedoel je!!!

Bandbox

Citaat van: Lenoir op 05/05/2005 | 18:55 uur
En aangezien het huis van Oranje doordrengt is van DUITS bloed snap ik überhaupt die adoratie (nu maar vooral ook in het verleden) voor de Oranjes niet!

Ik vind het zelf wel leuk dat wij een Koninkrijk hebben, ik mag die tradities en zo wel.
Maar het is wel jammer van dat Duits bloed.
Gelukkig zijn ze het nu aan het mengen met wat Braziliaans enzo  ;D

yana

Vlg mij is het NL volslied het enige volkslied waar je ronduit depri van wordt als je het hoort.
Zit niks geen vrolijkheid in ofzo ;D

KapiteinRob

En aangezien het huis van Oranje doordrengt is van DUITS bloed snap ik überhaupt die adoratie (nu maar vooral ook in het verleden) voor de Oranjes niet!

KapiteinRob

Over dat duitse bloed is men het nog niet helemaal eens.....

Duits of Diets?

In het Wilhelmus wordt "van Duitsen bloed" erg vaak vervangen door "van Dietsen bloed". Niet juist. De originele, niet gemoderniseerde versie van het Wilhelmus spreekt immers van "van Duytschen bloed" en ook de moderne versie welke we sinds 1932 gebruiken spreekt wel degelijk van "van Duitsen bloed". Volgens de semantiek welke het woord "Duits" vandaag heeft, lijkt het alsof het Wilhelmus zegt dat Willem van Oranje een Duitser is. Dillenburg ligt inderdaad in Duitsland, maar dat is niet wat het Wilhelmus bedoelt.

In het verleden was "Duits" een neutraal woord. De vele volkeren waaruit de gebieden waaruit, onder andere, Nederland en Duitsland bestonden, werden Duitse volken genoemd. Vandaag spreken we nog van nederduitse (bijv. Nederlands) en hoogduitse (bijv. Duits) talen.

Dat veranderde toen Pruisen ophield te bestaan en Duitsland werd. Duits was nu geen neutraal woord meer en kreeg zijn huidige betekenis. Vanzelfsprekend beschreef men het Nederlandse sinds die tijd niet meer met Duits.

Hoe zit het met Diets? Diets en Duits zijn hetzelfde woord. In noord-Nederlandse dialecten sprak men over Duits, in zuid-Nederlandse dialecten over Diets. Diets heeft zijn oorspronkelijke betekenis wel enigszins behouden. Alhoewel het Wilhelmus letterlijk het woord Duits bezigt, zou het gebruik van "Diets" inhoudelijk dichter bij de originele betekenis komen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus

Balic

Ik zag vandaag een stukje film over de bevrijding van Nederland en hoorde veel mensen het Nederlandse volkslied zingen, maar van dit volkslied klopt geen bal, vooral het stukje ''ben ik van DUITSE bloed'', dat is toch belachelijk dat mensen dit lied gaan zingen terwijl ze nta bene bezet werden door DUITSERS, dit lied is gewoon in de ik-vorm geschreven door een Duitser lijkt mij...

Ik vraag me daarom af of er rond die tijd (WW2) mensen waren die protesteerden tegen dit volkslied, want het heeft inprincipe geen ene drol met Nederland te maken.