Hoe zit het met de missie naar Afghanistan

Gestart door Jones, 02/06/2005 | 19:45 uur

Jones


Nijnster

Er word niet een kamp gebouwd zoals het in Irak was. Geloof dat ze in een soort hangar komen te zitten.

Nijnster

De mariniers die begin augustus gaan, gaan idd voor een maand of 3...zij zitten in het noorden van Afghanistan (Mazer Al Sharif) en blijven daar...gaan NIET naar andere grote steden (Khandahar enzo)
Tevens gaat het PRT team naar een andere locatie, maar die gaan wel voor een maand of 5/6.

Nu duidelijk voor je?

Jones

Als ik het geod begrijp gaan ze dus tijdelijk daar naar toe dus er zal wel geen kamp worden gebouwd omdat ze (maar) voor 3 maanden gaan?

Daantje

Deze mariniers gaan ook helemaal NIET naar Kandahar. Maar zitten gewoon in het noorden van Afghanistan.
In Kandahar zitten voorlopig alleen de mannen van SF. Een eventuele uitbreiding van ISAF met de NAVO die richting op is op z'n vroegst pas in het voorjaar van 2006 aan de orde.

Nijnster

De mariniers die begin aug vertrekken zijn enkel en alleen ten tijde van de verkiezingen daar...ongeveer 3 maanden!!
Het PRT team vertrekt half/eind augustus, die komen pas begin 2006 terug!

Zover ik weet word er binnenkort een kamp opgebouwd en gaan er ook al een aantal mariniers die kant op (eind juni)om materiaal te brengen voor de opbouw.

oud_zijde

Citaat van: erik83 op 19/06/2005 | 22:17 uur
nee idd das ook zo maar das ook gelijk een reden om langer in irak te blijven denk ik dan......

maar goed gaan dus 1000 manschappen heen hoe denken ze dit daar allemaal te krijgen ?? ik bedoel ze gaan tijdelijk voor 5 á 6 maanden toch??

eerdaags dat je daar bent ben je niet gelijk de eerste dag gelijk al capable om offfensieve taken te voeren. dan moet je je kampement nog eens oprichten en als het net zoals irak gaat zal men meerdere kampementen zijn... dus om dat snel klaar te maken moet extra manschappen van de Engineers weer mee om dat voor elkaar te krijgen. en ben je operationeel moet je gelijk weer afbreken...

ik heb effe details nodig hoe dit in zijn werk gaat.... zijn er faciliteiten waarin ze kunnen worden ondergebracht of is het een rapid deployement met minimale luxe...
ISAF breid uit naar Kandahar, het is niet zo dat er voorheen nog geen militairen hebben gezeten ... ik neem aan dat ze gewoon een Amerikaanse basis gaan bewonen.

De missie van de mariniers is niet als die in Irak (duurt ook maar 3 maanden?) ze gaan daar specifiek heen om de verkiezingen in de gaten te houden, niet om de wederopbouw van het land te bewerkstelligen oid daar zijn de PRT's voor
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: erik83 op 19/06/2005 | 22:17 uur
zijn er faciliteiten waarin ze kunnen worden ondergebracht of is het een rapid deployement met minimale luxe...

Eerst moet er een contract worden afgesloten met het Hilton in Kandahar en vervolgens moeten de details v.w.b. de maaltijden nog even met Michelin doorgesproken worden........  ;D

Erik, je kunt o.m. op internet alles lezen en ik neem aan je dat je inmiddels ook wel weet dat CNN niet alle informatie levert van de zaken die zich op deze aardkloot afspelen!

erik83

nee idd das ook zo maar das ook gelijk een reden om langer in irak te blijven denk ik dan......

maar goed gaan dus 1000 manschappen heen hoe denken ze dit daar allemaal te krijgen ?? ik bedoel ze gaan tijdelijk voor 5 á 6 maanden toch??

eerdaags dat je daar bent ben je niet gelijk de eerste dag gelijk al capable om offfensieve taken te voeren. dan moet je je kampement nog eens oprichten en als het net zoals irak gaat zal men meerdere kampementen zijn... dus om dat snel klaar te maken moet extra manschappen van de Engineers weer mee om dat voor elkaar te krijgen. en ben je operationeel moet je gelijk weer afbreken...

ik heb effe details nodig hoe dit in zijn werk gaat.... zijn er faciliteiten waarin ze kunnen worden ondergebracht of is het een rapid deployement met minimale luxe...

oud_zijde

#18
idd in tegenstelling tot de landelijke verkiezingen trekken de  regionale verkiezingen heel veel macht weg bij de lokale bazen en die zullen het daar niet allemaal mee eens zijn en zullen dus proberen die verkiezingen te beinvloeden

en niet zoals hier in Nederland door publiek met elkaar in debat te gaan
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Daantje

Citaat van: erik83 op 19/06/2005 | 17:46 uur
i'k snap het sowieso niet... waarom er in eens zoveel troepen naar afghanistan moeten ?? die verkiezingen zijn toch van minder belang dan de presidentsverkiezingen had NATO weer te weinig aandacht in de media ofzo?

Ik denk dat je niet helemaal goed op de hoogte bent. Juist in een land als Afghanistan zijn de nu komende verkiezingen eigenlijk veel belangrijker dan de presidentsverkiezingen, dit in verband met het meer lokale karakter.

erik83

i'k snap het sowieso niet... waarom er in eens zoveel troepen naar afghanistan moeten ?? die verkiezingen zijn toch van minder belang dan de presidentsverkiezingen had NATO weer te weinig aandacht in de media ofzo?

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 14/06/2005 | 00:49 uur
Citaat van: Lenoir op 04/06/2005 | 10:45 uur
Op www.defensie.nl staat een link naar een uitgebreid PDF-bestand (onder "brieven naar de kamer"). De 3 schepen zijn Hr.Ms. De Zeven Provinciën, Hr.Ms. Amsterdam en Hr.Ms. Bruinvis.

Ik vind het al met al een pittige bijdrage en eens te meer begrijp ik dus de anti-marine-plannen van Kamp & Koorknaapje niet. Wederom wordt bewezen dat de marine het expeditionaire, selfsupporting onderdeel van defensie is!
mwah dat laatste gaat me wat ver, hoeveel manschappen zijn dit nu eigenlijk?

400?

Wat mij betreft is het niet het aantal militairen dat de doorslag geeft over een expeditionair, selfsupporting krijgsmachtonderdeel, maar de wijze waarop een uitzending gestalte krijgt. Niets ten nadele van de KL-KLu, maar de scheepsuitzending naar de Arabische wateren is een schoolvoorbeeld van selfsupported opereren. Niet afhankelijk van een land dat logistieke ondersteuning of een basis biedt, gewoon een (bescheiden) taakgroep met een bevoorrader als logistieke ondersteuning. Niks afhankelijkheid!

Nijnster

Hoe ik aan 1000 kom??Mijn vriend is 1 van die ca.1000 die gaat  ;)
En dat er nog geen helicopters beschikbaar zijn is al bekent vanaf dag 1 dat er besloten werd dat ze gingen. Het feit dat er nog geen duidelijke taakomschrijving is vind ik ook vreemd. Maar ja, ik bedenk het niet  :-\

zelf vind ik het ook erg jammer, die vaagheid.

Mokum Casual

Citaat van: Nijnster op 14/06/2005 | 21:17 uur
Het bataljon bestaat uit ca. 750 militairen uit alle krijgsmachtdelen en beschikt onder meer over Patria-pantservoertuigen."

Het zijn ca. 1000 mariniers die ten tijde van de verkiezingen er heen gaan. Over voertuigen is nog niks bekend....zijn nog steeds geen helikopters.
Ook weten de mariniers nog niet wat hun taak precies gaat worden tijdens de verkiezingen..is nog niks over bekend.

Al met al vind ik dat Irak veel beter georganiseerd was, men wist wat de bedoeling was enz...

hoe kom jij aan 1000? en aan de rest van de info :-P maar als het niet klopt wat ik zeg, waarom schrijft Kamp het dan naar de kamer?

Nijnster

Het bataljon bestaat uit ca. 750 militairen uit alle krijgsmachtdelen en beschikt onder meer over Patria-pantservoertuigen."

Het zijn ca. 1000 mariniers die ten tijde van de verkiezingen er heen gaan. Over voertuigen is nog niks bekend....zijn nog steeds geen helikopters.
Ook weten de mariniers nog niet wat hun taak precies gaat worden tijdens de verkiezingen..is nog niks over bekend.

Al met al vind ik dat Irak veel beter georganiseerd was, men wist wat de bedoeling was enz...

Nijnster

Mariniersbataljon wat gaat ten behoeve van de verkiezingen vertrekken begin augustus (SRF) en komen, zoals nu gepland, eind oktober weer terug...verder gaat er eind juni een shift mariniers heen ter beveiliging van de Landmacht (die zijn aan het kamp aan het opbouwen voor de mariniers)

De andere mariniers die gaan zijn ten behoeve van de PRT, en die blijven zoals het er nu voor staat een jaar (vanaf augustus)
Ik geloof dat ze allemaal onder de NAVO vallen.

Mokum Casual

Citaat van: oud_zijde op 14/06/2005 | 00:49 uur
Citaat van: Lenoir op 04/06/2005 | 10:45 uur
Op www.defensie.nl staat een link naar een uitgebreid PDF-bestand (onder "brieven naar de kamer"). De 3 schepen zijn Hr.Ms. De Zeven Provinciën, Hr.Ms. Amsterdam en Hr.Ms. Bruinvis.

Ik vind het al met al een pittige bijdrage en eens te meer begrijp ik dus de anti-marine-plannen van Kamp & Koorknaapje niet. Wederom wordt bewezen dat de marine het expeditionaire, selfsupporting onderdeel van defensie is!
mwah dat laatste gaat me wat ver, hoeveel manschappen zijn dit nu eigenlijk?

400?

"Het bataljon bestaat uit ca. 750 militairen uit alle krijgsmachtdelen en beschikt onder meer over Patria-pantservoertuigen."

bron: www.defensie.nl

oud_zijde

Citaat van: Lenoir op 04/06/2005 | 10:45 uur
Op www.defensie.nl staat een link naar een uitgebreid PDF-bestand (onder "brieven naar de kamer"). De 3 schepen zijn Hr.Ms. De Zeven Provinciën, Hr.Ms. Amsterdam en Hr.Ms. Bruinvis.

Ik vind het al met al een pittige bijdrage en eens te meer begrijp ik dus de anti-marine-plannen van Kamp & Koorknaapje niet. Wederom wordt bewezen dat de marine het expeditionaire, selfsupporting onderdeel van defensie is!
mwah dat laatste gaat me wat ver, hoeveel manschappen zijn dit nu eigenlijk?

400?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

bravowhiskey

GrootBrittanië is van plan om extra troepen naar Afghanistan te sturen. Volgens de Daily Mirorr zouden er tot 5.000 Britse troepen naar Afghanistan gestuurd worden. Zij zouden in oktober vertrekken. Het Britse Ministerie van Defensie blijft echter herhalen dat er nog niets zeker is over de datum van vertrek. Tevens zou er nog niet geweten zijn hoeveel troepen er zouden gestuurd worden.

Momenteel zijn er slechts 900 Britse troepen in Afghanistan onder mandaat van de Navo.

bron: http://www24.brinkster.com/vroedkunde/news.aspx?newsid=124&selection=0

Greets Bravowhiskey,
http://www.globalconflict.tk

KapiteinRob

Op www.defensie.nl staat een link naar een uitgebreid PDF-bestand (onder "brieven naar de kamer"). De 3 schepen zijn Hr.Ms. De Zeven Provinciën, Hr.Ms. Amsterdam en Hr.Ms. Bruinvis.

Ik vind het al met al een pittige bijdrage en eens te meer begrijp ik dus de anti-marine-plannen van Kamp & Koorknaapje niet. Wederom wordt bewezen dat de marine het expeditionaire, selfsupporting onderdeel van defensie is!

Dirites

Marine met forse inzet naar Afghanistan


DEN HAAG (ANP) - De marine gaat de komende periode met een mariniersbataljon naar Afghanistan en met drie schepen naar de wateren rond het Arabisch schiereiland. Ook wordt de huidige missie van de luchtmachtmilitairen in het noorden van Afghanistan met een jaar verlengd.

Dat heeft het kabinet vrijdag besloten op voorstel van de ministers Bot (Buitenlandse Zaken), Kamp (Defensie) en Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking).

Het mariniersbataljon wordt ingezet in de periode rond de verkiezingen op 18 september. Het luchtverdedigings- en commandofregat, een onderzeeëer en een bevoorradingsschip worden ingezet voor de internationale strijd tegen het terrorisme.


Daantje

Citaat van: Jones op 03/06/2005 | 12:50 uur
ok dat is iets duidelijker.  Maar of Nederland ze echt laat gaan is nog maar de vraag.

Teletekst vr 03 jun          

DEN HAAG De Nederlandse militairen    
blijven een jaar langer in Afghanistan.
Het kabinet wil verder extra mariniers
sturen met het oog op de verkiezingen  
in september.Ook gaan er extra schepen
naar het gebied.

Sophietje

Citaat van: Jones op 03/06/2005 | 12:50 uur
ok dat is iets duidelijker.  Maar of Nederland ze echt laat gaan is nog maar de vraag.

??? Hoe bedoel je dat nou? Er zit daar al, vanaf 28-03-2005, een compleet detachement van 100 man!

Jones

ok dat is iets duidelijker.  Maar of Nederland ze echt laat gaan is nog maar de vraag.

Daantje

Nederlandse F-16's en mariniers naar Afghanistan
25-2-2005 17:53:00


Het kabinet is vrijdagmiddag (25 februari) akkoord gegaan met de uitzending van vier F-16's naar Afghanistan ten behoeve van   International Security Assistance Force ( ISAF). De Navo heeft hiervoor een verzoek ingediend. De F-16's zijn per 1 april beschikbaar en zullen zich bezighouden met verkenningen, het leveren van luchtsteun en het tonen van een dominante aanwezigheid (show of force). Naast de vier jachtvliegtuigen levert Nederland ook een bataljon mariniers aan de Navo voor de Strategic Reserve Force (SRF). De mariniers zouden bijvoorbeeld kunnen worden ingezet om de verkiezingen in Afghanistan te ondersteunen.  

De Nederlandse F-16's zijn noodzakelijk in Afghanistan vanwege de uitbreiding van de ISAF gebieden in dat land. In het noorden en het westen van het land bestaat de ISAF-aanwezigheid uit de kwetsbare PRT's, waaronder het Nederlandse PRT in Baghlan. De behoefte aan luchtsteun wordt alleen maar groter vanwege het vertrek van de Nederlandse Apache-helikopters uit Kaboel, per 31 maart aanstaande. Deze apaches kunnen nu nog in noodgevallen het Nederlandse PRT ondersteunen.    

De drie operationele F-16's en één technische reserve zullen tijdelijk op het vliegveld van Kaboel worden gestationeerd. Wanneer vliegbasis Bagram gebruiksklaar is gemaakt, naar verwachting over enkele maanden, verhuist het detachement.

bron: www.mindef.nl

Jones

Een vriend van mij zei dat hij daar van de zomer een keer naar toe moest om de verkiezingen te begeleiden ofzo maar ik lees er niks over in de media. Weten jullie hoe dat zit?