Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit!

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

MJA

Heeft iemand enig idee wanneer ze de goedgekeurde mensen gaan uitnodigen voor de AMO in 2011. Ik heb mijn keuringen afgelopen januari met succes doorlopen en in september de brief binnen gehad dat ik ben aangesteld bij het 20 natres bat. Ik las ergens dat de eerste AMO op 24 januari is en de tweede in februari. Kan je trouwens kiezen of je deze in januari doet of in februari??


Diesel

Is verschillend per bataljon, ze mogen allemaal een beetje de eigen invulling eraan geven.
Zaken die in ieder geval zeker aan bod komen zijn;

Militair recht
Ethiek
ZHKH
Geweldsinstructie

unifil1985

Welke onderdelen krijg je tijdens de AMO+ opleiding van de Natres?

Lex

Nationale Reserve verwelkomt 45 nieuwe militairen

45 'spijkerbroeken', oftewel burgers, hebben zich afgelopen maand tot militair bij het Korps Nationale Reserve weten op te werken. Hiervoor rondden zij met succes de Algemene Militaire Opleiding af, met vaste onderdelen als bivak, gebruik van het gasmasker en de opleiding tot basisschutter. Ook kregen de Natres-militairen les in militair recht, militaire ethiek en wapenonderhoud.

Onder leiding van de B-instructiecompagnie van het Schoolbataljon Noord begonnen op 12 april 19 mensen in Assen aan de Algemene Militaire Opleiding (AMO) voor de Nationale Reserve. Door opdrachten op de klimtoren van 20 meter hoogte en het abseilen was de AMO voor velen behoorlijk grensverleggend. Uiteindelijk was er 1 afvaller en op 23 april ontvingen 18 militairen hun certificaat.

Enthousiast
In Oirschot, op de Generaal-majoor De Ruijter van Steveninckkazerne, begonnen op 19 april 27 'spijkerbroeken' aan de AMO. Onder leiding van de C-instructiecompagnie van Schoolbataljon Zuid maakten de aankomend Natresmilitairen kennis met het militaire leven. De compagniescommandant van school Zuid, kapitein Kazemier, prees het enthousiasme van de deelnemers die in leeftijd varieerden van 19 tot 49 jaar.

AMO
De AMO duurt 2 weken. Het is een vol programma, waarmee de deelnemers van 's morgens vroeg tot 's avonds laat actief bezig zijn. Het tussenliggend weekend mogen zij naar huis. Een succesvol afgeronde opleiding resulteert in een certificaat én het recht de baret met het Natres-embleem te dragen. Bij de eigen compagnie wordt de opleiding vervolgd met de AMO+ en het 48-maandenprogramma. In de avonduren of tijdens het weekend worden de militaire vaardigheden uitgebreid en gerepeteerd. Zo staan alle Natres-militairen paraat voor de bewaking en beveiliging van Nederland.

MINDEF, 3 mei 2010, 12.31 uur

Geochem

Enfordcer,

dank voor de reactie.  Zal de info zondermeer doorspelen naar mijn kader aldaar.

Robert

Enforcer

Wat je hier verteld, moet je ook aan je kader vertellen. Dan kunnen ze daar in ieder geval rekening mee houden. Gewoon ook goed naar je lichaam blijven lusiteren.

Geochem

Hoi medeforumgenoten,

Ik ben ingedeeld voor de AMO van 4 t/m 15 mei (werkelijk start is ditmaal 6 mei).

Nu zit ik met het volgende. Ik zit sins afgelopen dinsdag (21 april) thuis met een darm ontsteking.  Was dinsdag en woensdag dusdaning van de kaart van de pijn dat ik alleen kon liggen. Door de penicilline gaat het sinds gisteren weer beter en moet op 4 mei van de huisarts nogmaals bloedprikken om de mate van onsteking te bepalen.  Hopelijk is dan natuurlijk alles weg. 

Wel is het dan nog zo dat mijn conditie toch een flink optater heeft gekregen.  Goed balen want ik ben al een jaar druk aan het trainen  voor de natres en verheug me zeer op de AMO. 

Ik bven benieuwd of er mensen zijn die me een idee kunnen geven van de zwaarte van de AMO.  1e week maak ik me niet zo'n zorgen over aangezien er ook veel theorie e.d. bijzit.  Ik ga al regelmatig de stormbaan en/of een survival parcour over dus dat zal wel gaa, wel wat minder vlot dan normaal denk ik maar ja. De 2e week heb ik echter wel wat twijfels, te meer daar de huisarts ook aangeeft dat je conditie na een darminfectie nog wel een tijdje van slag is.  Maar ja, aan de andere kant heb ik ook geen zin om het nog uit te stellen. Verheug me er al zo lang op.

Grunt

Citaat van: Kowalski op 22/02/2009 | 15:08 uur

- Wat moet er mee van de PGU, of is dat teveel om op te noemen.
- Welke persoonlijke spullen moeten er mee, dan kan ik die alvast klaarleggen/aanschaffen. Ik heb het niet over extra spullen zoals lampje e.d., daar heb ik al een topic over gevonden.

DT en toebehoren kun je thuis laten, heb je niet nodig. eerste week is veel theorie en SIMKKW, tweede week is bijna geheel bivak. voor de tweede week kun je het beste spullen meenemen om het weer zo dragelijk mogelijk te maken dus zelf inschatten, i.v.m. koud weer kleding of op instructie van je kader.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

SLDBIG

hehe, 16mrt hé. Dan maak ik mijn reintree in MD. Ben eens benieuwd of dit veel veranderd is in 10 jaar...
Ik heb de brief ontvangen er er staat in dat je alles mee moet nemen buiten je Dagelijks tenue (lees: nette pak). IN BURGER moet verschijnen of op zondagavond of maandag 0800 - 0900 uur. (militaire taal 160800Amar09 - 0900Amar09).
tot over 1.2 week!

Diesel

Is een zwembroek ook nodig voor de Natres-AMO ?

721220047

Het is trouwens C-cie in A'dam, of B-cie in Bergen.  ;)

Kowalski

ok ok, ik bedoelde meer dat er missch een forum was voor de komende AMO'ers.. Het heeft weinig zin om op de kazerne te vragen of er toevallig nog iemand richting Oirschot gaat  ;). Maar ik zal wel even bellen, wellicht krijg ik nummers van anderen die ook naar de AMO gaan.

thanks


Enforcer

Citaat van: Kowalski op 22/02/2009 | 16:20 uur
Spullen in Utrecht opgehaald met auto van mn pa. Maar die kan ik moeilijk een week in Oirschot laten staan..

Heeft 20B een apart topic op het forum? hoe kan ik ze makkelijk bereiken?

Nummers staan op de Natres site, en anders heb je toch wel een contact persoon bij het 20e? Je hebt daar toch ook een gesprek gehad?

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 22/02/2009 | 15:29 uur
Kun je niet even bellen?  ::)

Dat antwoord heb je vast niet zelf verzonnen. :P
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg