Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit!

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

peroxidetim

Citaat van: Benno1969 op 13/03/2016 | 21:22 uur
Is het zeker van die AMO van 12 dagen, of was dit een pilot? Geldt dit alleen voor Natres of ook voor aankomende CMI reservisten?

ik zie / hoor alleen AMO's  van 12 dagen =  dus volgens mij 2 maal 5 dagen. Lijkt op een test idd!
Nil volentibus arduum

Dantji

Citaat van: Benno1969 op 13/03/2016 | 21:22 uur
Is het zeker van die AMO van 12 dagen, of was dit een pilot? Geldt dit alleen voor Natres of ook voor aankomende CMI reservisten?

CMI Reservisten krijgen volgens mij ook een AMO-Reservisten.
Wij hadden volgens mij ook een CMI-er in de gp

Benno1969

Is het zeker van die AMO van 12 dagen, of was dit een pilot? Geldt dit alleen voor Natres of ook voor aankomende CMI reservisten?

Bobber

Citaat van: peroxidetim op 29/02/2016 | 10:53 uur
dat zal wel, maareh... hoe meot dat dan met praktische zaken als 'kledingpaket' en bezuinigingen?
nu krijg je een PGU die geschikt is voor de functie van Reservist met een vrij korte inzetperiode. de tweemaal 4 dagen AMo zorgt er voor dat je maar 4 dagen met je kledingpakket hoeft te doen omdat je dan immers thuis weer kan wassen?
Nu moet je met je PGU blijjkbaar 12 dagen doen. heb je iets meer sokken, ondergoed, etc voor nodig! krijg je dat ook???

Wees niet bang, je krijgt bijna genoeg kleding om het een maand zonder wasmachine uit te houden.  8)

Oldenhave

#174
Nouja het probleem bij die voorlichtingsavonden is dat een deel wat daar zit aan geïnteresseerden is oud beroeps danwel dienstplichtige, en die hebben een ander verwachtingspatroon (ahoeaah! Tijgeren, twee weken in het veld, modderhappen, pantservoertuigen, .50's etc etc) en die teleurgesteld raken als de voorlichter zegt: nou de Minimi hebben we niet meer, iedereen heeft nu een peppie Colt met aimpoint en dat is het, viertonners hebben we eigenlijk ook niet meer en boten etc ook niet. Nouja, eigenlijk hebben de meesten een verwachtingspatroon wat niet overeen komt met de werkelijkheid (ik had het ook net als iedereen).

Je zit bij de Natres: dat is bewaken en beveiligen en met een beetje mazzel mag je soms (mits er weer budget is) mee met de brigade op oefening in Duitsland of Tjechië alwaar je ook gaat bewaken en beveiligen, of je hebt kersen uit de taart zoals de NSS in 2014 of MH17 waar je wat mag betekenen. Maar je bent en blijft reservist, en zoals je zelf al aangeeft: 240 uur per jaar staat er voor O&T, en 720 uur maximaal werken (komt dit jaar niemand aan). Natuurlijk heb je dan niet dezelfde vaardigheidniveaus als parate lui die bij wijze van spreken twee keer per week op een veld de contactdrill liggen te doen. Er is net genoeg tijd en geld om het niveau qua schieten en militaire basisvaardigheden op peil te houden of enigzins op te krikken, maar meer ook niet.

En die twee dagen extra: het probleem nu is dat ook in 2 weken niet alles behandeld kan worden wat je als militair moet afvinken: basis militaire vaardigheden. Idealiter wil je dat iedereen die klaar is met de AMO gelijk volledig inzetbaar is: in de praktijk is dat nu niet het geval.  Steunverleningen zoals meegaan op oefening of dat soort is doorgaans geen probleem, maar een gewapende inzet in bijvoorbeeld de Eemshaven (wat in het Noorden regelmatig voorkomt/kwam) vereist bijvoorbeeld dat je de module Vredesbewaking volledig en voldoende geschoten moet hebben, Les geweldsinstructie moet hebben gehad en vast nog wat meer. In de Amo wordt je nu basisschutter (dat is zonder Vredesbewaking) en geweldsinstructie heb ik ook pas later gehad in het reguliere programma bij mijn peloton. Dat is lastig, omdat dit kan betekenen dat je mischien wel 9 maanden later volledig inzetbaar bent omdat je bijvoorbeeld in oktober je Amo hebt afgesloten, terwijl het peloton waar je geplaatst gaat worden de les geweldsinstructie net in september pas gedaan heeft. Hopelijk worden hier die twee dagen voor gebruikt, maar dat is puur speculeren.

dudge

Citaat van: peroxidetim op 29/02/2016 | 12:57 uur
sorry mensen. eigenlijk lul ik hier ook maar gewoon mee. ik heb uiteraard eigenlijk alleen maar ervaring al;s sollicitant met maar drie korte bezoeken aan een kazerne. ( wat is een paresto bijvoorbeeld? :-))

Ja:  ik wil nog steeds reservist worden hoor!
sterker nog:  ik heb nog nooit zo'n lang, onduidelijk en vaag sollicitatieprocedure doorlopen als nu haha! Bij een 'normale' baan had ik allang een opmerking geplaatst bij de sollicitatiecommissie in de trend van "zeg, willen jullie me nog hebben voordat ik stokoud en met rollator ben of niet?!!" maar ik ben ondrtussen wijzer en wacht rustig af.  waarschijnlijk mag ik voor de AMo precies een jaar na indienen sollicitatiebrief. waar maak je dat nu mee...

bij mijn voorlichtingsavond was er duidelijk sprake van ontmoediging. Dit omdat er in de zaal altijd mnsen zitten die denken :" ach ik zie wel". die gaan solliciteren, late zich testen en besluiten dan alsnog om niet militair te worden.... en dat kost defensie veeeel geld. Het is dan beter om die mensen vantevoren er uit te pikken.

Maar zeg nu zelf:  maakt twee dagen extra dan nog zoveel uit wanneer andere legeronderelen wel 2 maanden doen over hu eerste militaire opleiding?  ik snap overigens wel je punt al het gaat om meer flexibiliteit bij het plannen van trainingen.

Een ander punt:  ik HOEF ook niet zo door en door getraind te worden als bijvoorbeeld een militair voor de pnzerinfanterie. Ik heb namelijk nog een burgerbaan en zal max 720 uur per jaar kunnenbesteden aan defensiewerk.
en wie weet telt wat levenservaring ook wat mee? ii ben ongeveer 2 maal zo oud als de gemiddlede VEVA student. :-)

Zal zeker nut hebben, al blijft het te weinig.
Bedenk dat je de 1e dag al kwijt bent aan het puntje hoe kleed ik me aan, hoe exerceer ik, en hoe zit het met rangen, standen en dienstvakken. Ben je daar dan 1/8 of 1/12 van je tijd aan kwijt maakt een groot verschil voor al het andere wat je eigenlijk wil doen.
Uiteindelijk wordt je opgeleid bij je eenheid, dat zal blijven, maar meer tijd in de AMO is wel degelijk bonus.

peroxidetim

sorry mensen. eigenlijk lul ik hier ook maar gewoon mee. ik heb uiteraard eigenlijk alleen maar ervaring al;s sollicitant met maar drie korte bezoeken aan een kazerne. ( wat is een paresto bijvoorbeeld? :-))

Ja:  ik wil nog steeds reservist worden hoor!
sterker nog:  ik heb nog nooit zo'n lang, onduidelijk en vaag sollicitatieprocedure doorlopen als nu haha! Bij een 'normale' baan had ik allang een opmerking geplaatst bij de sollicitatiecommissie in de trend van "zeg, willen jullie me nog hebben voordat ik stokoud en met rollator ben of niet?!!" maar ik ben ondrtussen wijzer en wacht rustig af.  waarschijnlijk mag ik voor de AMo precies een jaar na indienen sollicitatiebrief. waar maak je dat nu mee...

bij mijn voorlichtingsavond was er duidelijk sprake van ontmoediging. Dit omdat er in de zaal altijd mnsen zitten die denken :" ach ik zie wel". die gaan solliciteren, late zich testen en besluiten dan alsnog om niet militair te worden.... en dat kost defensie veeeel geld. Het is dan beter om die mensen vantevoren er uit te pikken.

Maar zeg nu zelf:  maakt twee dagen extra dan nog zoveel uit wanneer andere legeronderelen wel 2 maanden doen over hu eerste militaire opleiding?  ik snap overigens wel je punt al het gaat om meer flexibiliteit bij het plannen van trainingen.

Een ander punt:  ik HOEF ook niet zo door en door getraind te worden als bijvoorbeeld een militair voor de pnzerinfanterie. Ik heb namelijk nog een burgerbaan en zal max 720 uur per jaar kunnenbesteden aan defensiewerk.
en wie weet telt wat levenservaring ook wat mee? ii ben ongeveer 2 maal zo oud als de gemiddlede VEVA student. :-)

Nil volentibus arduum

Oldenhave

Kazernes hebben ook gewoon wasruimtes waar je gebruik van kunt maken en sowieso zul je vaker dezelfde kleren aan moeten, ook toen het weekend nog niet bij de AMO hoorde: wil je nou militair worden of niet? Ondergoed neem je zelf voldoende mee en sokken heb je ook zat.

Daarbij: het twee weken Amo reservisten, je gaat misschien 1 of 2 nachtjes het veld in, en verder ben je ook gewoon veel binnen met theorielessen, wapenonderhoud, schietbaan (vaak onder overkapping): het is niet zo dat je elke dag tot je middel in de modder staat, dus met een basisjas/basisbroek doe je zo een paar dagen. Kans is groter dat je bij de paresto je pak vies maakt dan in het veld ;)

En hoezo ontmoediging? Je wordt twee dagen extra betaald en je hebt twee dagen langer opleiding: wie raakt daardoor ontmoedigd? En het budgettaire gedeelte: ik kan me voorstellen dat men er achter is gekomen dat 2x 4,5 dag te weinig is om het nodige programma goed te doorlopen. Stel dat je in Assen (School noord) zit en het waait te hard op schietbaan Witten (en dat is nogal snel daar) waardoor er niet geschoten mag worden, kan het zomaar zijn dat je hele AMO lichting géén basisschutter is als ze hun certificaat hebben. Twee extra dagen biedt ruimte om dieper in te gaan op sommige onderwerpen en om eventuele achterstanden (bijvoorbeeld door weer of personele problemen) op te vangen. Zou ook goed kunnen dat dit betekent dat de Amo Plus die je doorgaans een half jaar later volgt, iets wordt ingekort omdat ik zelf merk dat de programma's daarvan enorm verschillen afhankelijk van welk bataljon het organiseert (Amo basis programma is landelijk vastgelegd).


dudge

Citaat van: peroxidetim op 29/02/2016 | 10:53 uur
dat zal wel, maareh... hoe meot dat dan met praktische zaken als 'kledingpaket' en bezuinigingen?
nu krijg je een PGU die geschikt is voor de functie van Reservist met een vrij korte inzetperiode. de tweemaal 4 dagen AMo zorgt er voor dat je maar 4 dagen met je kledingpakket hoeft te doen omdat je dan immers thuis weer kan wassen?
Nu moet je met je PGU blijjkbaar 12 dagen doen. heb je iets meer sokken, ondergoed, etc voor nodig! krijg je dat ook???

daarnaast krijg je dus uitbreiding van het oefenprogramma met de weekenddagen (en avonden) zijnde effectief 2 dagen extra. Die mowet defensie dan extra gaan vergoeden.

Dit samen lijken me niet echt kostenefficiente maatregelen in deze tijd waarin juist goed op budgetten moet worden gelet.

ik gok er juist op dat het meer als ontmoediging moet dienen voor mensen die nog wat twijfelen ....


ander verhaal:
bij mij staat nu in mijn werkenbijdefensie.nl  in het dashboard: opkomst 22-8 !
dat is een aanpassing ivm eerde: toen stond er 11-07.
22-08 is namelijk een datum die stond genoemd in de AMO data lijst van school Noord. ...
wordt dat dan de datum????

De tijd is gewoon hard nodig. Na 2 keer 4 dagen ben je een verschrikkelijk dropie, een flinke uitbreiding in uren is dan ook gewenst.

peroxidetim

#169
Citaat van: mtchel112 op 22/02/2016 | 18:23 uur
is nu inderdaad 12 dagen, is mij ook op de voorlichting verteld dat het weekend er nu ook bijhoort.

dat zal wel, maareh... hoe meot dat dan met praktische zaken als 'kledingpaket' en bezuinigingen?
nu krijg je een PGU die geschikt is voor de functie van Reservist met een vrij korte inzetperiode. de tweemaal 4 dagen AMo zorgt er voor dat je maar 4 dagen met je kledingpakket hoeft te doen omdat je dan immers thuis weer kan wassen?
Nu moet je met je PGU blijjkbaar 12 dagen doen. heb je iets meer sokken, ondergoed, etc voor nodig! krijg je dat ook???

daarnaast krijg je dus uitbreiding van het oefenprogramma met de weekenddagen (en avonden) zijnde effectief 2 dagen extra. Die mowet defensie dan extra gaan vergoeden.

Dit samen lijken me niet echt kostenefficiente maatregelen in deze tijd waarin juist goed op budgetten moet worden gelet.

ik gok er juist op dat het meer als ontmoediging moet dienen voor mensen die nog wat twijfelen ....


ander verhaal:
bij mij staat nu in mijn werkenbijdefensie.nl  in het dashboard: opkomst 22-8 !
dat is een aanpassing ivm eerde: toen stond er 11-07.
22-08 is namelijk een datum die stond genoemd in de AMO data lijst van school Noord. ...
wordt dat dan de datum????


Nil volentibus arduum

mtchel112

Citaat van: peroxidetim op 22/02/2016 | 08:25 uur
Ik lees net in een ander topic (over selectieprocedure) hier op het forum dat de twee losse amo-weken van ieder 5 dagen zijn samengekoppeld tot 1 lange periode van twee weken. inclusief het weekend er tussen.

iemand wat meer van gehoord?

is nu inderdaad 12 dagen, is mij ook op de voorlichting verteld dat het weekend er nu ook bijhoort.

ivantjeuh

Citaat van: peroxidetim op 22/02/2016 | 08:25 uur
Ik lees net in een ander topic (over selectieprocedure) hier op het forum dat de twee losse amo-weken van ieder 5 dagen zijn samengekoppeld tot 1 lange periode van twee weken. inclusief het weekend er tussen.

iemand wat meer van gehoord?

Tijdens de voorlichting is mij dat al verteld. Zal wel kloppen.

peroxidetim

Ik lees net in een ander topic (over selectieprocedure) hier op het forum dat de twee losse amo-weken van ieder 5 dagen zijn samengekoppeld tot 1 lange periode van twee weken. inclusief het weekend er tussen.

iemand wat meer van gehoord?
Nil volentibus arduum

vonnie666

Citaat van: Dantji op 25/04/2015 | 20:41 uur
Neem een kwast/sponsje voor je camo.
Iets te eten voor op de kamer 's avonds.
Evt oordopjes als je snel wakker word van geluiden.
Neem een klein A6 aantekeningenboekje mee
Kleine douchegel verpakking voor in je toilettas.
Evt haak voor helm mag niet reflecteren.
Een horloge

Veel plezier!

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie!

vonnie666

Citaat van: Niels94 op 28/04/2015 | 19:10 uur
Hallo iedereen,

Afgelopen weken heb ik mijn AMO gehad in Assen, ik zal even een korte beschrijving geven over hoe deze twee weken eruit hebben gezien.

Week 1:
De eerste week hebben we veel lessen gehad over Zelf Hulp Kameraden Hulp (ZHKH), een soort EHBO. Daarnaast hebben we les gehad over het gebruik en onderhoud van de Colt, het gebruiken van het gasmasker en de exercitie. Ook zijn we naar de hindernisbaan gegaan en hebben we twee dagen geschoten in de schietsimulator. Voorafgaand hebben we les gehad over de verschillende schiethoudingen en hoe je moet richten.

Week 2:
In de tweede week zijn we naar een andere kazerne gegaan om te oefenen op de schietbanen, dit keer met scherpe munitie. Tussendoor hebben we nog meer lessen gehad over ZHKH en hebben we de geoefend met het gasmasker in een speciale gaskamer. Op woensdag zijn we teruggereden naar de omgeving van Assen, waarna we de kadertenten moesten opzetten om vervolgens zelf de nacht door te brengen onder onze poncho's. Donderdag moesten we 4 km terugmarsen naar de kazerne, waarna we vrijdag uiteindelijk de uitreiking van het AMO certificaat kregen.

Wat ik verder nog erover kan zeggen, is dat het erg intensief is allemaal. Je maakt dagen van 06.00 uur tot soms 23.00 uur en er wordt van je verwacht dat je de geleerde theorie meteen kan toepassen in de praktijk.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan, als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Gr Niels

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie!