Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit!

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

Niels94

Hallo iedereen,

Afgelopen weken heb ik mijn AMO gehad in Assen, ik zal even een korte beschrijving geven over hoe deze twee weken eruit hebben gezien.

Week 1:
De eerste week hebben we veel lessen gehad over Zelf Hulp Kameraden Hulp (ZHKH), een soort EHBO. Daarnaast hebben we les gehad over het gebruik en onderhoud van de Colt, het gebruiken van het gasmasker en de exercitie. Ook zijn we naar de hindernisbaan gegaan en hebben we twee dagen geschoten in de schietsimulator. Voorafgaand hebben we les gehad over de verschillende schiethoudingen en hoe je moet richten.

Week 2:
In de tweede week zijn we naar een andere kazerne gegaan om te oefenen op de schietbanen, dit keer met scherpe munitie. Tussendoor hebben we nog meer lessen gehad over ZHKH en hebben we de geoefend met het gasmasker in een speciale gaskamer. Op woensdag zijn we teruggereden naar de omgeving van Assen, waarna we de kadertenten moesten opzetten om vervolgens zelf de nacht door te brengen onder onze poncho's. Donderdag moesten we 4 km terugmarsen naar de kazerne, waarna we vrijdag uiteindelijk de uitreiking van het AMO certificaat kregen.

Wat ik verder nog erover kan zeggen, is dat het erg intensief is allemaal. Je maakt dagen van 06.00 uur tot soms 23.00 uur en er wordt van je verwacht dat je de geleerde theorie meteen kan toepassen in de praktijk.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan, als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Gr Niels
'als 't moet'

Dantji

#162
Neem een kwast/sponsje voor je camo.
Iets te eten voor op de kamer 's avonds.
Evt oordopjes als je snel wakker word van geluiden.
Neem een klein A6 aantekeningenboekje mee
Kleine douchegel verpakking voor in je toilettas.
Evt haak voor helm mag niet reflecteren.
Een horloge

Veel plezier!

N. Kerkhof

Hoofdlampje met roodfilter, spinners voor je zeiltje waar je onder slaapt, een haak om je helm aan je vest te hangen en wat babydoekjes om je gezicht af te vegen.
Dat is wat ik lees in het afgelopen jaar...

Doe je ff een verslagje over de kleeddag, je pgu en de amo als je weer klaar bent? Die zijn niet zoveel te vinden.

BokkieNL

Hi iedereen,

Ik heb komende maand mijn AMO in Oirschot, heeft iemand toevallig nog tips over die me tijdens de AMO kunnen helpen :)

Zmaster

Weet iemand hoelang je van te voren de brief met uitnodiging voor de kleed dag ontvangt?

Enforcer

Citaat van: Oldenhave op 31/03/2015 | 11:35 uur
Als je een beetje fit bent en niet echt overgewicht hebt dan lukt alles prima. Tip: leer van tevoren alvast even de rangen en standen van de KL, en leer ook een Wachtmeester van een Sergeant onderscheiden. En een donkere karabijnhaak aan je Opsvest om je helm makkelijk aan te bevestigen ga je ook veel plezier van hebben.


Je vergeet de babydoekjes.....

Oldenhave

Als je een beetje fit bent en niet echt overgewicht hebt dan lukt alles prima. Tip: leer van tevoren alvast even de rangen en standen van de KL, en leer ook een Wachtmeester van een Sergeant onderscheiden. En een donkere karabijnhaak aan je Opsvest om je helm makkelijk aan te bevestigen ga je ook veel plezier van hebben.

Niels94

Citaat van: Oldenhave op 30/03/2015 | 17:11 uur
Je leert exercitie (vooral de eerste dag) veel ZHKH (militaire ehbo), veel omgaan met wapens (hoe zit-ie in elkaar, hoe werkt-ie, hoe los je storingen op, hoe onderhoudt je hem, wat zijn de veiligheidsmaatregelen, en theorie zoals wat is de kogelbaanverheffing etc) je gaat 1 of 2 keer naar de schietbaan om je kwalificatie basisschutter te halen, je gaat de DCP doen en waarschijnlijk een keer de HiBa en misschien de touwHiBa, er zit mogelijk een verplaatsing te voet bij van een aantal kilometer, en je gaat 1 of 2 nachten op bivak waar je hopelijk de contactdrill leert, een poncho onderkomen bouwt, je camoufleert, patrouille leert lopen en velddiensttekens leert gebruiken, bewegingen bij nacht (spokengang, kattengang etc) een boogtent opbouwen (wat toch echt een essentiĆ«le Natres vaardigheid is), lesje HPG en je gaat de MOR in voor in je CBRN masker te testen en daar oefen je ook nog wat mee.  Een en ander kan in detail afwijken, maar Schieten, ZHKH, DCP, CBRN en een bivakje zal er hoe dan ook in zitten. En ohja: je leert heel netjes kleren vouwen en je bed opmaken want je kast moet conform ingepakt worden en je hebt iedere ochtend corvee. meer info?

vriendelijk bedankt, geeft me toch een beter idee wat ik kan verwachten  :). Vond je de fysieke inspanningen verder zwaar of viel het mee? 
'als 't moet'

Oldenhave

Citaat van: Niels94 op 11/03/2015 | 13:16 uur
Hallo iedereen,

heeft iemand een representatief verslag of weergave over zijn of haar verloop van de AMO? Ik had het topic gevonden wat hier over ging, maar die dateerde alweer van enkele maanden geleden en daar werd niet echt een antwoord gegeven. Ik vroeg me af of hier nu iets over geschreven is.
Zelf ben ik aangemeld voor de AMO van 13 april in Schaarsbergen, een beetje voorbereiding leek me geen slecht idee!

Je leert exercitie (vooral de eerste dag) veel ZHKH (militaire ehbo), veel omgaan met wapens (hoe zit-ie in elkaar, hoe werkt-ie, hoe los je storingen op, hoe onderhoudt je hem, wat zijn de veiligheidsmaatregelen, en theorie zoals wat is de kogelbaanverheffing etc) je gaat 1 of 2 keer naar de schietbaan om je kwalificatie basisschutter te halen, je gaat de DCP doen en waarschijnlijk een keer de HiBa en misschien de touwHiBa, er zit mogelijk een verplaatsing te voet bij van een aantal kilometer, en je gaat 1 of 2 nachten op bivak waar je hopelijk de contactdrill leert, een poncho onderkomen bouwt, je camoufleert, patrouille leert lopen en velddiensttekens leert gebruiken, bewegingen bij nacht (spokengang, kattengang etc) een boogtent opbouwen (wat toch echt een essentiĆ«le Natres vaardigheid is), lesje HPG en je gaat de MOR in voor in je CBRN masker te testen en daar oefen je ook nog wat mee.  Een en ander kan in detail afwijken, maar Schieten, ZHKH, DCP, CBRN en een bivakje zal er hoe dan ook in zitten. En ohja: je leert heel netjes kleren vouwen en je bed opmaken want je kast moet conform ingepakt worden en je hebt iedere ochtend corvee. meer info?

Enforcer

Citaat van: Niels94 op 30/03/2015 | 15:04 uur
Voor degenen die ook de AMO van 13 april zouden doen in Schaarsbergen, ik heb net bericht ontvangen dat deze AMO alsnog gecanceld wordt en dat de AMO in Assen gehouden wordt. Duidelijkheid is ver te zoeken soms bij Defensie. Maar goed, nu kan ik dus de AMO gaan doen in Assen, op 13 april.

Voordat je aan de opleiding begint heb je blijkbaar al 2 lessen gevolgd: "Omgaan met teleurstellingen" en "Defensie logica is logisch".

Niels94

Voor degenen die ook de AMO van 13 april zouden doen in Schaarsbergen, ik heb net bericht ontvangen dat deze AMO alsnog gecanceld wordt en dat de AMO in Assen gehouden wordt. Duidelijkheid is ver te zoeken soms bij Defensie. Maar goed, nu kan ik dus de AMO gaan doen in Assen, op 13 april.
'als 't moet'

Dantji

Ja, ik zag in het overzicht dat er idd 1x school lumb bij zit, naast regulier noord en zuid
Heb nog niets gehoord over annulering van Assen.

Check het nog wel even, en stuur niels ff een pb.


Diesel

Heel sporadisch springt School Lumbl bij om een AMO Natres lichting te draaien. Je zou daar schijnbaar 2 weken op het tentenkamp zitten.

Niels94

Citaat van: Dantji op 16/03/2015 | 20:22 uur
Je weet zeker dat die AMO op school lmbl is?
Ik begin 13/4 nl in Assen - School Noord

Eerst was ik ook voor die in Assen ingedeeld, maar enkele weken terug kreeg ik een mailtje dat de AMO van Assen gecanceld was.
Hierna ben ik opnieuw aangemeld voor de AMO in Schaarsbergen.
'als 't moet'

Dantji

Je weet zeker dat die AMO op school lmbl is?
Ik begin 13/4 nl in Assen - School Noord