F-16's verkopen

Gestart door wally, 26/07/2005 | 00:20 uur

Airpower

Citaat van: Offenbach op 10/08/2005 | 18:03 uur

Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat dit hoort??
Volgens mij zit ´ie niet meer dan een 5 á 6 meter boven het water.

[offtopic]
Dat was ook niet de bedoeling tijdens die show dag, de volgende dag gebeurde het namelijk niet en zat hij hoog.

Dat filmpje/avater lijkt bijna af te lopen zoals die Thunderbirds F-16 crash, alleen die had wat minder mazzel.

Check ook dit filmpje van Franse Mirage 2000's die super laag boven de zee vliegen.
http://www.patricksaviation.com/videos.php?action=view&id=166

[/offtopic]

Ohjha dit topic gaat nu weer verder over de verkoop van F-16's! ;)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ice^

veiligheids regel van elke airshow(FAA)

Minimum altitude to commence recovery. Add the height required to take recovery action and pull out of
the dive. For an erect spin this could be of the order of 1000ft to 1500 ft (but depends on type and could be
more) i.e. ground + 3000 +1500
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

Offenbach

Citaat van: De modelbouwer op 10/08/2005 | 16:20 uur
Hmm das vaag, op de RIAT (de vrijdag toen was ik er nog niet) heeft hij dit ook gedaan, lijkt me toch wel erg gevaarlijk...

Maar ik kan me toch bijna niet voorstellen dat dit hoort??
Volgens mij zit ´ie niet meer dan een 5 á 6 meter boven het water.

Kleintje Pils

Hmm das vaag, op de RIAT (de vrijdag toen was ik er nog niet) heeft hij dit ook gedaan, lijkt me toch wel erg gevaarlijk...
Mzzls Remco

Offenbach

Citaat van: Bandbox op 05/08/2005 | 23:01 uur
Citaat van: Offenbach op 05/08/2005 | 17:19 uur
Citaat van: Bandbox op 05/08/2005 | 17:17 uur
Gaaf filmpje  8)

Moet jij raden welke kist dit is!!  ;)

Ik heb het natuurlijk fout maar het lijkt wel op een Saab. Maar het is allemaal klein en moeilijk te zien hoor. Maar als ie zo net over het water gaat lijkt het wel een F16.

Ja fout,  ;D de meeste denken dat het de Gripen of de Rafale is, maar het is een Typhoon! Zoals je ziet op het filmpje is het kantje boord (letterlijk en figuurlijk!)
Hij kan nog net optrekken!  8)

Bandbox

#20
Citaat van: Offenbach op 05/08/2005 | 17:19 uur
Citaat van: Bandbox op 05/08/2005 | 17:17 uur
Gaaf filmpje  8)

Moet jij raden welke kist dit is!!  ;)

Ik heb het natuurlijk fout maar het lijkt wel op een Saab. Maar het is allemaal klein en moeilijk te zien hoor. Maar als ie zo net over het water gaat lijkt het wel een F16.

Offenbach

Citaat van: Bandbox op 05/08/2005 | 17:17 uur
Gaaf filmpje  8)

Moet jij raden welke kist dit is!!  ;)

Bandbox


Offenbach

Volgens plan worden van de 137 MLU F-16's er 29 uit dienst gesteld.
Als het goed is waren er 15 stuks vanaf 1 jan 2004 al beschikbaar (dus die kunnen nu al verkocht worden aan Chili) en ergens in 2007 nogeens 14 stuks.

En dan zijn het er nog maar 108  :'(

Dennis123

Nou lijkt mij ook dat als je Chili nu enkele F16s verkoopt de kans groot is dat ze over enkele jaren de rest ook wel willen hebben. En dat kan dan sneller omdat ze al gewend zijn aan de toestellen en niet nog is getraind moeten worden lijkt mij zo

Ros

F 16's verkopen doe je niet met een slimme verkooptruc. De mogelijke kopers zijn echt wel op de hoogte van de staat van onderhoud en uitgevoerde en nog uit te voeren modificaties willen zij de toestellen na 2010 ook nog kunnen gebruiken.

Het nu verkopen is voor Nederland een besparing op het onderhoud en modificatie budget voor de komende jaren en dat geld kan goed gebruikt worden voor o.a. het aanschaffen van Chinooks.

Dennis123

Citaat van: Bandbox op 28/07/2005 | 09:31 uur
Daarnaast is het ook nog eens zo dat de F16's elk jaar in waarde dalen. Althans, dat mag ik aannemen. Daarnaast scheelt het niet hebben van een F16's natuurlijk ook enorm in de kosten die z'n toestel met zich meebrengt.    

Daarom ook dat ik denk dat dit toch alvast met de vervanging te maken heeft. Nu zijn die F16s meer waard dan over 4 jaar. Bovendien als er veel meer ineens weg moet bij grootschalige vervanging dan weet een mogelijke koper ook dat je wat wanhopiger bent om van ze af te komen en zal dus de vraagprijs lager moeten zijn. Dus volgens mij is dit gewoon een slimme verkooptruck van Defensie die wel is ergens op slaat. Afijn eerst maar is het nieuws afwachten, kan het ook mis hebben en dat dit gewoon weer bezuinigingen zijn, maar laten we hopen van niet.  :(

KapiteinRob

Citaat van: Bandbox op 28/07/2005 | 09:31 uur
Daarnaast scheelt het niet hebben van een F16's natuurlijk ook enorm in de kosten die z'n toestel met zich meebrengt.    

Zo lust ik er nog wel een paar!

Volgens mij is er zo langzamerhand genoeg geknepen op defensie, dus ook op de hoeveelheid F-16's. Maar ja, onze (ver)kooplieden op defensie denken daar natuurlijk anders over......

Bandbox

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de F16's elk jaar in waarde dalen. Althans, dat mag ik aannemen. Daarnaast scheelt het niet hebben van een F16's natuurlijk ook enorm in de kosten die z'n toestel met zich meebrengt.    

Ros

Citaat van: Dennis123 op 27/07/2005 | 19:42 uur
Over de jaren verspreid? Dan heb ik toch het idee dat dit meer met de toekomstige vervanging van de vliegtuigen te maken heeft.

De eerste F 16's die vervangen moeten worden, als er geen extra maatregelen genomen worden, zijn in 2010 aan het einde van het operationele en technische levensduur. In 2006 word naar verwachting het besluit genomen over de vervanging van de F 16 door de JSF, dus ondanks dat Nederland mee betaald aan de ontwikkeling van de JSF, het nog niet echt vast staat dat ze ook gekocht gaan worden, of hoeveel ?.

De F 16's die nu gefaseerd worden verkocht zal m.i. te maken hebben met o.a. de sluiting van Vlb. Twenthe en de reorganisatie in het algemeen.

De toestellen die over blijven worden aangepast met onder meer Link-16 en zullen het Pacer Amstel programma doorlopen. Met de nodige upgrades en modificaties zouden ze nog langer dienst kunnen doen dan 2010.

Dennis123

Over de jaren verspreid? Dan heb ik toch het idee dat dit meer met de toekomstige vervanging van de vliegtuigen te maken heeft.

wally

Tot aan nu toe nog niks verkocht maar er zijn knopen doorgehakt.
We hadden al een aantal malen wat chilenen bij ons over de werkvloer. Het aantal kisten dat chili gaat kopen wordt verspreid over meerdere jaren.

Offenbach

In 'Onze Luchtmacht' feb/maart 2005 staat wel een artikel m.b.t. het afstoten van F-16's. Hierin kan men lezen dat de Chilenen al zijn wezen kijken naar de MLU F-16. Ze hebben blijkbaar interesse in 20 tot 28 stuks. (ter aanvulling op 10 stuks F-16C/D Block 50.)

Ze hebben dus interesse, maar er is volgens mij nog niets verkocht??

Kleintje Pils

Hmm en wat is je Bron?
Mzzls Remco

wally


Offenbach

Hebben de Chilenen geen interesse?  ???

wally

Citaat van: Dennis123 op 26/07/2005 | 19:12 uur
Hmm zouden dit niet de eerste F16s zijn, die toch eigenlijk niet gebruikt werden die alvast verkocht worden voor de JSFoverstap??? ???

Allemaal duals die nu nog gebruikt worden.

Dennis123

Hmm zouden dit niet de eerste F16s zijn, die toch eigenlijk niet gebruikt werden die alvast verkocht worden voor de JSFoverstap??? ???

Loup

Tuurlijk. Valt weer mee dat Kamp geen bordje met 'uitverkoop' op de deur heeft gehangen....

wally

Nederland gaat F-16's verkopen. Hoeveel is niet helemaal duidelijk, maar een koper is gevonden.