Aanschaf extra Chinooks

Gestart door Offenbach, 27/07/2005 | 15:00 uur

KapiteinRob

Dat er 4 extra Chinooks zouden worden aangeschaft is o.m. te lezen in de schriftelijke beantwoording dd. 251104 op gestelde vragen betreffende de begrotingsbehandeling defensie 2005 daags ervoor.

Waarom worden additionele Chinooks aangeschaft, terwijl meer inzet van personeel en meer onderhoud van transporthelikopters nodig is (LPF)?

Antwoord:
In de helikopterstudie is uiteengezet dat Defensie behoefte heeft aan zeven extra Chinooks. Omdat hiervoor de nodige financiële middelen ontbreken wordt volstaan met de aanschaf van drie of vier extra Chinooks. Daarnaast wordt hard gewerkt aan de verbetering van de inzetbaarheid gedurende langere tijd van de huidige Chinooks. In de helikopterstudie zijn de maatregelen beschreven waardoor de inzetbaarheid gedurende langere tijd zal worden verhoogd. Op de langere termijn wordt een inzetbaarheid van 60 procent mogelijk geacht. Deze maatregelen doen echter niet af aan de in de helikopterstudie weergegeven behoefte aan extra Chinooks.

Ros

Citaat van: caruso op 27/07/2005 | 20:36 uur
Heb ik daar dan overheen gelezen? Ben nog niet toe aan een bril!

Pagina 3 . Een van de laatste regels over de reorganisatie  8)

caruso

Heb ik daar dan overheen gelezen? Ben nog niet toe aan een bril!

Offenbach

Dan zullen er wel bepaalde 'gelden' vrijgemaakt moeten worden alvorens over te gaan tot aanschaf.. :-\

Ros

Er staat in de genoemde informatie folder dat er in de "komende" jaren nog 4 extra Chinook's zullen worden aangeschaft.

caruso

In de folder "Koninklijke Luchtmacht in beweging" die ik heden mocht ontvangen vond ik dit citaat:

"Aanpassing Transportvloot:
De vraag naar transportvliegtuigen is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Als gevolg daarvan is het afgelopen jaar besloten tot de aanschaf van een derde DC-10 en twee extra C-130 Hercules transportvliegtuigen. Voor tactisch luchttransport beschikt de luchtmacht op dit moment over een vloot van twee C-130 Hercules toestellen en vier lichtere Fokker 60's. De Hercules is een veelzijdig toestel dat niet alleen in staat is om onder extreme condities, over grote afstanden vracht te vervoeren. De Fokker 60 is hier minder voor geschikt. Om die reden worden de komende jaren twee extra C-130 Hercules toestellen aangeschaft ter vervanging van de vier Fokker 60's."

Er wordt in de folder nergens gesproken over de aanschaf van extra Chinooks.

Offenbach

Volgens de plannen zouden er 4 à 5 extra Chinooks aangeschaft worden. Ik hoor hier echter niet zoveel meer over..
Wie weet wat de actuele situatie is? Zijn ze al besteld?