Vertrek van mariniers uitgesteld

Gestart door Ton de Zwart, 29/07/2005 | 22:24 uur

Ton de Zwart

Citaat van: Nijnster op 30/07/2005 | 23:02 uur
Wat ik er van heb begrepen is dat het om Oezbekistan gaat....

Dat zeg ik.....

Nijnster

Wat ik er van heb begrepen is dat het om Oezbekistan gaat....

Ton de Zwart

Citaat van: ikke_natuurlijk op 30/07/2005 | 22:28 uur
......Ik kan het best begrijpen dat het land niet genoemd wordt. Wie zegt dat het om een Islamistisch land gaat? Het zou net zo goed Belgiƫ, Frankrijk of Duitsland kunnen zijn.
Westeuropeesche landen zullen geen beperkingen instellen. Het indienen van een vluchtplan, en je houden aan het melden aan de tussenliggende vekeersleiding zal volstaan.  Ergens anders, tussen West Europa en Afganistan moet het probleem liggen.  Het ligt voor de hand dat er op de route Islamitische lnden zijn die dwars liggen......

ikke_natuurlijk

Ik vind het erg voor de mannen en betrokkenen dat dit op deze manier gegaan is, want je stelt je r toch op in. Maar als er geen toestemming gegeven wordt door een land is daar niets aan te doen.
Er zijn nu eenmaal bepaalde afspraken met bepaalde landen. Er zijn ook standaard klaringen voor bepaalde landen. Je hoeft dan alleen van te voren te laten weten wanneer je de grenzen overvliegt en alles is dan geregeld.
Maar het is net als met visa. Voor het ene land vul je in het vliegtuig een kaartje in en is alles OK, voor het andere land moet je weken van te voren met je paspoort naar de ambassade.
Ik kan het best begrijpen dat het land niet genoemd wordt. Wie zegt dat het om een Islamistisch land gaat? Het zou net zo goed Belgiƫ, Frankrijk of Duitsland kunnen zijn.
Ik vind dat er soms een beetje simpel gedacht wordt. Dat je zomaar de hele wereld over zou moeten kunnen vliegen. Wij laten toch ook niet zomaar vliegtuigen uit andere landen toe? Daar zijn ook afspraken over gemaakt.
De vergelijking met "Provide comfort" vind ik ook verkeerd. Er is in de tussentijd heel veel veranderd in de wereld en het luchtruim is veel voller geworden.

Ton de Zwart

#9
Tijdens de snelle deployment van de mariniers naar Irak in 1991 voor de operatie "Provide comfort" werd er met gehuurde Antonovs vanaf Soesterberg naar Dyabakir (Turkijke) gevlogen. Deze Antonovs vervoerden mijnen, munitie, springstoffen en nog vele andere "lekkere"spullen, en nooit heeft er iemand een vergunning aangevraagd om over een bepaald land te mogen vliegen.  Men deed dat gewoon, en er kraaide geen haan naar.
Nu hebben ze eigen DC 10 toestellen, die met 900km/u op 11 km hoogte kunnen vliegen en wordt er gezeurd over "toestemming" van "bepaalde landen".  
Laat defensie of buza nu eens eerst gewoon de landen die vervelend doen bij naam noemen vind ik.  Het is erg onduidelijk om vooral de landen niet bij naam te noemen; om ze niet in verlegenheid te brengen of zoiets?  Of is er weer "discriminatie" in het spel?  Of vrees voor de islam?  Duidelijk is wel dat men weer ergens vreselijk bang voor is.
Stuur toch gewoon een paar F-16'mee, en vliegen met die hap........

ikke_natuurlijk

Dit hoeft helemaal niets met geld te maken te hebben. Of een blotevoetenland dat als er flink met geld gewapperd wordt ineens wel toestemming geeft.
Je kunt nu eenmaal niet zomaar over landen vliegen. Zo heb je ook binnen Europa voor bepaalde landen van te voren een diplomatieke klaring nodig.
Het kan bijvoorbeeld een probleem zijn om over Zwitserland te vliegen als je wapens of munitie bij je hebt. Je kunt ook niet zomaar een alternatieve route nemen, want ook voor alternatieve routes moeten diplo's aangevraagd worden. En als bijvoorbeeld het weer niet al te gunstig is en de ideale route loop over bijvoorbeeld Zwitserland, kun je er donder op zeggen dat je alternatieve route daar ook overheen loopt. Als je dan geen diplo's ontvangen hebt kun je dus ook niet via je alternatieve route vliegen.
Sowieso moet je als je wapens/munitie bij je hebt aan bijna alle landen vooraf toestemming vragen om erover heen te mogen vliegen.
Het gaat ook nooit alleen om het overvliegen van een land. Als je ineens een noodsituatie hebt en moet landen dan moet er bekent zijn wat je aan boord hebt en dan moet een vliegveld daar klaar voor zijn.

Nijnster

Persoonlijk erg lullig voor degene die net afscheid genomen hadden, zich erop ingesteld hadden 3/4 maanden geen partner/familie of wat ook om je heen te hebben..krijg je dit!
Mijn vriend zou officieel de 5e vertrekken, werd al de 7e...en ja hoor gisteren gebelt...word nu al de 9e, met kans op nog een keer uitstel!!
Niks zo prettig als een beetje duidelijkheid  :-\

Daantje

#6
Een hele grote zak met geld meenemen.....dat helpt die landen altijd wel over de streep om alsnog toestemming te geven. Ook in dit geval was de toestemming waarschijnlijk wel gekomen, als er maar een grotere zak geld geweest was. Eigenlijk te treurig voor woorden, maar het is niet anders in de huidige wereld. Alles draait om geld.

KapiteinRob

Citaat van: Daantje op 30/07/2005 | 07:31 uur
Verder zijn er absoluut meerdere alternatieven. Die hebben ze ook allemaal geprobeerd, maar helaas.....ook daar deze keer geen mogelijkheden.

En wat nou als er met spoed mensen/materiaal heen moet of terug moet komen?

Daantje

#4
Citaat van: Lenoir op 29/07/2005 | 22:51 uur
Ik word niet goed van de bekrompenheid van dat soort landen, want via een alternatieve route kom je er altijd wel. En hoe komen die F-16's en Herculessen er dan wel? Hup, dat soort landen meteen in de sanctie-ban doen!

En waarom heeft defensie dan geen alternatieve reisplanning voorhanden? Ik vind iedereen maar naar huis sturen toch een wat armoedige oplossing......

Acht de kans ook zeker aanwezig dat het niet met bekrompenheid van dat soort landen te maken heeft, maar gewoon met het feit dat ze bij de KLu de aanvragen te laat gedaan hebben. Verder zijn er absoluut meerdere alternatieven. Die hebben ze ook allemaal geprobeerd, maar helaas.....ook daar deze keer geen mogelijkheden.

Dirites


KapiteinRob

Ik word niet goed van de bekrompenheid van dat soort landen, want via een alternatieve route kom je er altijd wel. En hoe komen die F-16's en Herculessen er dan wel? Hup, dat soort landen meteen in de sanctie-ban doen!

En waarom heeft defensie dan geen alternatieve reisplanning voorhanden? Ik vind iedereen maar naar huis sturen toch een wat armoedige oplossing......

Ton de Zwart

 
EINDHOVEN Het vertrek van een eerste  
groep mariniers naar Afghanistan is    
uitgesteld.Honderd mariniers zouden aan
het begin van de avond vertrekken vanaf
het vliegveld bij Eindhoven.          
                                       
Vlak voor vertrek bleek dat sommige    
landen geen toestemming hebben gegeven
om door hun luchtruim te vliegen.Welke
landen dat zijn,is niet bekendgemaakt.
De mariniers zijn naar huis gestuurd.  
                                       
Wanneer de groep wel kan vertrekken,is
nog onduidelijk.Nederland leent het    
bataljon uit aan de NAVO,die gaat      
helpen de rust te handhaven bij de    
verkiezingen die in september in      
Afghanistan worden gehouden.  

Bron: Teletekst van 290705 22.20 lt