Nederlandse terreurverdachte aangeklaagd in VS

Gestart door Cobra4, 10/09/2005 | 06:35 uur

Grunt

'CIA heeft geheime gevangenissen voor terreurverdachten'

WASHINGTON - De Amerikaanse geheime dienst CIA detineert en ondervraagt een aantal van haar belangrijkste Al Qaida-gevangenen in een kamp uit het Sovjettijdperk in Oost-Europa. Daar worden verhoormethoden toegepast die in de VS noch in het betreffende land zijn toegestaan, schreef de Amerikaanse krant The Washington Post woensdag op basis van bronnen in de Verenigde Staten en daarbuiten die op de hoogte zijn van de regelingen.

De voorziening maakt deel uit van een systeem van geheime gevangenissen dat de CIA bijna vier jaar geleden, na de aanslagen van 11 september 2001, heeft opgezet en dat op zijn hoogtepunt plaatsen in acht landen omvatte, waaronder Thailand, Afghanistan, een aantal Oost-Europese democratiën en een centrum op de basis Guantánamo Bay op Cuba.

Het verborgen netwerk is een belangrijk element in de oorlog van de CIA tegen het terrorisme, schreef de krant. Het is afhankelijk van buitenlandse inlichtingendiensten en van geheimhouding, ook voor bijna alle leden van het Amerikaanse Congres die belast zijn met het toezicht op de geheime activiteiten van de dienst. Slechts een handvol mensen in de VS, onder wie de president, weet dat de geheime gevangenissen bestaan en waar die zich bevinden.

bron: www.telegraaf.nl


Ik ben er van overtuigd dat een organisatie als de CIA makkelijk over de schreef gaat bij het 'ondervragen' van terreurverdachten, ik denk ook niet dat een 'Intelligence Oversight Comittee' altijd lucht krijgt van deze zaken, en zelfs dan vraag ik me af of het wel afgekeurd wordt. Ook in de media zijn de methoden van dergelijke drieletter diensten al meerdere malen aan de kaak gesteld. Als ik met onomstotelijk bewijs kon komen dat ze wel martelen dan zou ik in feite de CIA te slim af moeten zijn, om vervolgens in een chevy suburban te verdwijnen waarna ik in Langley onder het genot van een bakje koffie en een donut een vragenlijst moet invullen over hoe ik aan die info kom. ;)(sorry even stemming maken)

Het feit dat een gevangenis als Guantanamo bay bestaat op de manier zoals ze doet is al tegen een aantal grondrechten, als er dan vervolgens berichten naar buiten komen over ernstige mishandelingen van gevangenen door vrijgelatenen dan klopt er toch iets niet.
Het enige wat ik je kan aanraden is de boeken van Clancy te lezen, die geven een vrij goed beeld van de CIA zonder het meteen als 'boeman' te bestempelen.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Grunt op 04/07/2006 | 23:54 uur
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat mensen door VS 'ambtenaren' gemarteld worden.

Dit soort uitingen categoriseer ik onder "stemmingmakerij". De VS martelt m.i. niet. Dat er Amerikanen over de schreef zijn gegaan, is onderhand wel duidelijk en deze lieden zijn/worden daar voor gestraft. Je insinueert dat dit vanuit de VS-overheid geïnitieerd/goedgekeurd wordt; ik nodig je uit met bewijzen te komen....

Sine Pari

CitaatMaar het zou niet de eerste keer zijn dat mensen door VS 'ambtenaren' gemarteld worden.Die vent verdwijnt uiteindelijk gewoon in G-bay waar ze met hem kunnen doen wat ze willen.
En waar hebben we deze wazige ideen vandaan?  ::)

Grunt

Maar het zou niet de eerste keer zijn dat mensen door VS 'ambtenaren' gemarteld worden. Die vent verdwijnt uiteindelijk gewoon in G-bay waar ze met hem kunnen doen wat ze willen.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Sine Pari

Citaat"Inmiddels mag feitelijk worden aangenomen dat de Amerikanen in dit soort gevallen niet voor marteling terugdeinzen", zei Koppe destijds.
:idiot2:
De heer advocaat V. Koppe moet natuurlijk ook weten dat wat hij daar van zich geeft niet klopt. Of mischien weet hij iets wat ik nog niet weet.  ;)
De uit Iraq afkomstige 32 jarige Nederlander Wesam Al Delaema alias Wesam Khalaf Chayed Delaeme word voor het gerechtshof van het "District of Columbia" op vier punten aan geklacht; samenzwering tot het doden van zich in het buitenland bevindene Amerikanen, samenzwering om massa vernietigings wapens (explosiven) te gebruiken, het in bezit hebben van vernietigende tegenstanden (explosiven) gedurende een gewelds pleeging en samenzwering het bezitten van vernietigende tegenstandende (explosiven). De in Fallujah geborene Al Deleama wordt er van verdacht begin Oktober 2003 met een zich "Fighters of Fallujah" noemende groep van Nedeland naar Iraq te zijn gereizd om daar door middel van explosiven Amerikanen te doden. Al Delaema werd op 2 Mei door Nederlandse autoriteiten gearresteerd. Indien Al Delaema op de aangeklaagde punten schuldig bevonden wordt kan hij  tot levenlang veroordeelt worden. Het is de eerste keer dat iemand in de VS aangeklacht wordt voor terreur daden in Iraq.

Cobra4

Nederlandse terreurverdachte aangeklaagd in VS

WASHINGTON - Een onderzoeksjury in de Amerikaanse hoofdstad Washington heeft vrijdag de Nederlander van Iraakse komaf Wesam Al D. in staat van beschuldiging gesteld voor onder meer betrokkenheid bij aanslagen op Amerikaanse militairen in Irak. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie vrijdag bekendgemaakt.


De in het Iraakse Fallujah geboren Al D. werd begin mei in Nederland gearresteerd. Justitie in de Verenigde Staten deed eind juli aangifte tegen de 32-jarige verdachte. De aanklachten die de onderzoeksjury heeft geformuleerd, zullen de basis vormen voor een formeel uitleveringsverzoek aan Nederland, aldus het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Het is de eerste keer dat iemand in de VS voor terroristische activiteiten in Irak wordt aangeklaagd. De Amerikanen verdenken Al D. verder van het bezit van explosieven en van betrokkenheid bij een complot om massavernietigingswapens te gebruiken. Hij reisde in oktober 2003 naar zijn geboortestad, waar hij met leden van de militante beweging Strijders van Fallujah een aanslag op een Amerikaans militair konvooi zou hebben beraamd.

Al D. heeft toegegeven dat hij in Fallujah is geweest en dat hij erbij was toen de militanten de aanslag voorbereidden. Die ontmoeting staat ook op een videoband die de Nederlandse politie bij hem thuis heeft gevonden. De man is ook op die beelden te zien, maar ontkent dat hij zelf iets met de aanslag te maken had. Hij kan, indien schuldig bevonden, levenslang krijgen.

De Amerikaanse regering heeft tot eind september de tijd om met een officieel uitleveringsverzoek te komen. Daarna moet een Nederlandse rechter zich over dat verzoek buigen. Als die toestemming geeft voor uitlevering, bepaalt minister Donner van Justitie of Nederland of de VS het grootste belang heeft bij berechting van de man. Die procedure kan maanden in beslag nemen.

Al D.'s advocaat V. Koppe maakte eind juli al zijn bezwaren kenbaar tegen de dreigende uitlevering. Hij zei bang te zijn voor wat zijn cliënt te wachten staat als Washington hem als een "vijandelijke strijder" bestempelt. "Inmiddels mag feitelijk worden aangenomen dat de Amerikanen in dit soort gevallen niet voor marteling terugdeinzen", zei Koppe destijds.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn