Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 21/10/2005 | 10:27 uur
Juist nu Amerikaanse soldaten in Afganistan weer eens betrapt zijn op misdragingen,

Als hiermee geinsinueerd wordt dat Amerikaanse soldaten er een gewoonte van maken om zich te misdragen, kunnen we er nog wel een lijst landen aan toevoegen. Daar staat Nederland natuurlijk niet op, want wij komen nu eenmaal niet in situaties dat we ons misdragen  :-\: we kijken wel uit. En als er al de schijn van een misdraging is, komt onmiddelijk de "politie(ke correctheid)" er aan te pas......

Sine Pari

CitaatDe Verenigde Staten zijn van plan Venezuela binnen te vallen.
:2funny: :2funny: :2funny:
CitaatJuist nu Amerikaanse soldaten in Afganistan weer eens betrapt zijn op misdragingen
Welke misdragingen? Hoop niet dat je hier het verbranden van lijken ivm hygiene bedoeld.

KapiteinRob

Mee eens; Chavez is er de afgelopen jaren in zijn eigen land niet populairder op geworden en standaard procedure is dan vaak om de aandacht te vestigen op een buitenlands "gevaar" om daarmee een natie te verenigen. Ik kan me niet voorstellen wat voor argumenten de VS zouden kunnen aanvoeren of zelfs bedenken om Venezuela aan te vallen zonder daarbij de unanieme hoon en tegenwerking van de rest van de wereld over zich heen te krijgen. Dus inderdaad: een broodje Aap verhaal.

Ton de Zwart

Waarschijnlijk is dit een broodje Aap verhaal van Chavez, maar hij voert de anti Amerikaanse stemming in Zuid Amerika er mee op. Juist nu Amerikaanse soldaten in Afganistan weer eens betrapt zijn op misdragingen, komt dit erg slecht uit voor de VS....

Ton de Zwart

LONDEN/WASHINGTON/JERUZALEM (ANP/EFE) – De Verenigde Staten zijn van plan Venezuela binnen te vallen. Het gaat Washington daarbij om de olie, net zoals bij zijn overval op Irak in 2003. Dit heeft de Venezolaanse president Hugo Chàvez donderdag gezegd in een interview met de BBC.

Chàvez zegt te beschikken over informatie van geheime diensten die dat bevestigen. ,,Wat willen zij? Onze olie, net zoals in Irak", aldus Chàvez. Volgens hem is het Bush–bewind een ,,terroristische regering". Venezuela heeft de grootste oliereserves van het Amerikaanse continent.

De woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de beschuldigingen van Chàvez van de hand gewezen. Volgens hem is er ,,geen basis" voor de aantijgingen.

Israël heeft onder druk van Washington een contract met Caracas opgeschort om de Venezolaanse F–16's te upgraden. Dit heeft de Israëlische publieke radio donderdag gemeld op gezag van officiële bronnen. De joodse staat had 100 miljoen dollar kunnen verdienen met de werkzaamheden aan de vliegtuigen van Amerikaanse makelij.

Bron: Reformatorisch dagblad van 211005

KapiteinRob

Citaat van: Obelix op 24/09/2005 | 22:41 uur
Dat zegt niet dat de eigen belangen op die gebieden eenzijdig worden bepaald door Nederland.

Zoals ik het lees zegt het statuut dat blijkbaar wel.....

Ik snap ook best dat beide overzeese regeringen zaakjes buiten hun grenzen (moeten kunnen) regelen omdat er in Nederland te weinig aandacht is (kan zijn) voor de "regionale problemen". Maar er is natuurlijk een enorm grijs gebied en probeer daar maar eens een duidelijk beeld over te krijgen. Ik krijg het niet voor elkaar, maar vind in ieder geval dat het niet zo kan zijn dat de overzeese regeringen op diplomatiek niveau zaken gaan aankaarten buiten Den Haag om. En daar ging het mij in eerste instantie om. Als men vindt dat dit wel moet kunnen, moeten ze het statuut aanpassen (of de Antillen helemaal zelfstandig verder laten gaan.... ;) ).

Obelix

Ik lees het cursief geplakte citaat dus zo dat de Rijksministerraad, dus inclusief de vertegenwoordiging van de Ned. Antillen en Aruba, beslist over de gemeenschappelijke belangen van het Koninkrijk. De verdediging van de Rijksdelen lijkt me een gemeenschappelijk belang, de inbreng van de middelen staat wellicht in verhouding tot de inbreng in de Raad. Toch een heel ander verhaal zoals ik dat begrijp uit jouw tekst:

Ik weet niet wat je precies p[robeert te verduidelijken in deze, maar het is een feit dat de Antillen (en Aruba) niet over defensie en buitenlandse zaken gaan. Dat is voorbehouden aan genoemde Koninkrijksregering, en in het dagelijks leven betekent dat de Nederlandse regering. Dat ze dit laatste in de west zo niet willen horen, is vers twee!

Dat ze geen zeggenschap hebben over het Nederlandse beleid op het gebied van Defensie en Buitenlandse Zaken is heel aannemelijk. Dat zegt niet dat de eigen belangen op die gebieden eenzijdig worden bepaald door Nederland. De vergelijking met het toelatingsbeleid binnen de verschillende delen van het Koninkrijk dringt zich al op, of niet?

KapiteinRob

Citaat van: Obelix op 24/09/2005 | 21:06 uur
Maar mijn vraag was wat de rol van de vertegenwoordigers is.

Volgens mij staat dat in het cursief geplakte citaat.

Citaat van: Obelix op 24/09/2005 | 21:06 uur
De Ned. Antillen kennen nog een dienstplicht, dit wijst op een eigen "defensiebeleid".

Ik moet zeggen dat dit wel wat verwarrend is, zeker als we de ARUMIL er ook nog eens bij zouden betrekken. Maar de ANTMIL bestaat, zoals jij ongetwijfeld nog beter weet dan ik, ook uit dienstplichtigen. Echter, de Antilliaanse militaire zaken vallen onder het Antilliaanse Ministerie van Constitutionele en Binnenlandse Zaken, dus niet onder defensie. Maar ze worden opgeleid door o.m. jouw collega's en vallen militair gezien onder CMKSUF. Hoe dat dan politiek verder uitgelegd moet worden gaat mijn blauwe baret te boven.....  :-\

Obelix

Ja, ja. Je bent al even goed in knippen en plakken als ik. Maar mijn vraag was wat de rol van de vertegenwoordigers is. De Ned. Antillen kennen nog een dienstplicht, dit wijst op een eigen "defensiebeleid". Ze hebben geen middelen en de bemoeienis van Nederland op defensiegebied is wellicht een historische. De eindverantwoordelijkheid betekent voor mij niet automatisch dat je daarmee ook geen medezeggenschap accepteert. Of zie ik hier inderdaad de geest van de minister?

KapiteinRob

Citaat van: Obelix op 24/09/2005 | 10:25 uur
En wat is dan de rol van de vertegenwoordigers van Aruba en de Ned. Antillen die zitting hebben in de Koninkrijksregering?

De rijksministerraad bestaat uit de leden van de ministerraad, de gevolmachtigde minister van de Nederlandse Antillen en de gevolmachtigde minister van Aruba. De rijksministerraad beslist over zaken die het gehele Koninkrijk aangaan, zoals wijziging aan het Koninkrijksstatuut, wijzigingen aan de Grondwet voor zover die het hele Koninkrijk aangaat, en de gemeenschappelijke belangen van het Koninkrijk.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksministerraad

In het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden uit 1954 is geregeld dat de gebieden buiten Nederland autonomie kregen op het gebied van binnenlands bestuur; Nederland (dus niet het Koninkrijk der Nederlanden) behield de eindverantwoordelijkheid voor buitenlands beleid en defensie-aangelegenheden.

Obelix

Citaat van: Lenoir op 24/09/2005 | 08:31 uur
Ik weet niet wat je precies p[robeert te verduidelijken in deze, maar het is een feit dat de Antillen (en Aruba) niet over defensie en buitenlandse zaken gaan. Dat is voorbehouden aan genoemde Koninkrijksregering, en in het dagelijks leven betekent dat de Nederlandse regering. Dat ze dit laatste in de west zo niet willen horen, is vers twee!

En wat is dan de rol van de vertegenwoordigers van Aruba en de Ned. Antillen die zitting hebben in de Koninkrijksregering?

KapiteinRob

Ik weet niet wat je precies p[robeert te verduidelijken in deze, maar het is een feit dat de Antillen (en Aruba) niet over defensie en buitenlandse zaken gaan. Dat is voorbehouden aan genoemde Koninkrijksregering, en in het dagelijks leven betekent dat de Nederlandse regering. Dat ze dit laatste in de west zo niet willen horen, is vers twee!

Obelix

Citaat van: Lenoir op 23/09/2005 | 16:18 uur
Citaat van: Lenoir op 23/09/2005 | 16:12 uur
Het is altijd het beleid van de Antillliaanse regering geweest dat wij een neutraal gebied zijn en dat zullen blijven.

Volgens mij gaat de Antilliaanse regering daar niet over.

Citaat van: Lenoir op 23/09/2005 | 16:12 uur
Volgens de premier zal de regering via de gebruikelijke diplomatieke kanalen dit standpunt aan Caracas overbrengen.

Ook dit is m.i. niet aan de Antilliaanse regering. Buitenlandse zaken, net als Defensie, wordt uitgevoerd door de Koninkrijksregering (lees: Nederlandse regering). Het zou natuurlijk kunnen dat de Antilliaanse premier bedoelt dat hij e.e.a. via minister Bot bij Chavez op tafel gooit, maar dat lijkt mij sterk......

Zijn de Nederlandse Antillen en Aruba onderdeel van Nederland?


Nee, de Nederlandse Antillen en Aruba zijn, net als Nederland, landen in het Koninkrijk der Nederlanden. Ze hebben beide een eigen regering en een eigen parlement. Het Koninkrijk der Nederlanden kun je zien als een laag bovenop de besturen van de drie landen. Er is een Koninkrijksregering, die bestaat uit de Nederlandse regering aangevuld met vertegenwoordigers van de Nederlandse Antillen en Aruba. Het buitenlandse beleid en de defensie van het Koninkrijk zijn zaken die op dit niveau worden geregeld.

Bron:http://www.minbzk.nl/de_nederlandse/blindgangers/veelgestelde_vragen_0

KapiteinRob

Citaat van: Sine Pari op 23/09/2005 | 20:44 uur
de Antillen hebben Nederland tenslotte ook enkelt nodig voor ontwikkelings hulp.

Dat ben ik niet met je eens. Buiten het feit dat (vooral) de Antillen en Aruba de jaarlijkse smak geld uit Nederland nodig hebben, mogen ze ook blij zijn dat ze onderdeel van het Koninkrijk zijn. Als de Antillen en Aruba onafhankelijk zouden zijn, stond Chavez waarschijnlijk gisteren al binnen.

Sine Pari

CitaatDe Antilliaanse regering heeft al in februari dit jaar een uitnodiging aan de Venezolaanse president Hugo Chávez gestuurd om de Antillen te bezoeken.
Of dit via minister Bot gebeurt is? Maar ja is ook niet echt nodig, de Antillen hebben Nederland tenslotte ook enkelt nodig voor ontwikkelings hulp.