Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: Lenoir op 23/09/2005 | 16:12 uur
Het is altijd het beleid van de Antillliaanse regering geweest dat wij een neutraal gebied zijn en dat zullen blijven.

Volgens mij gaat de Antilliaanse regering daar niet over.

Citaat van: Lenoir op 23/09/2005 | 16:12 uur
Volgens de premier zal de regering via de gebruikelijke diplomatieke kanalen dit standpunt aan Caracas overbrengen.

Ook dit is m.i. niet aan de Antilliaanse regering. Buitenlandse zaken, net als Defensie, wordt uitgevoerd door de Koninkrijksregering (lees: Nederlandse regering). Het zou natuurlijk kunnen dat de Antilliaanse premier bedoelt dat hij e.e.a. via minister Bot bij Chavez op tafel gooit, maar dat lijkt mij sterk......

KapiteinRob

De Antillen hebben geen rekenschap te geven aan Venezuela voor Amerikaanse militaire schepen die de eilanden aandoen. Maar volgens Ys zullen de Antillen ook niet toestaan dat anderen het Antilliaans grondgebied gebruiken om andere landen te intimideren. Dit zegt premier Etienne Ys (PAR).

Tijdens de wekelijkse persconferentie van de ministerraad stond Ys stil bij de uitlatingen van de Venezolaanse president Hugo Chávez. Deze had vrijdag op de Amerikaanse televisie verklaard dat de Verenigde Staten voornemens zouden zijn om via Curaçao, Venezuela binnen te vallen. Volgens Chávez beschikt hij over bewijzen die zijn bevindingen staven. Ys wees gisteren alle verdachtmakingen van Chávez van de hand.

"Het is niet de eerste keer dat Chávez met deze verdachtmakingen naar buiten komt. Ik zal ze voor de zoveelste keer moeten ontkrachten. Het is altijd het beleid van de Antillliaanse regering geweest dat wij een neutraal gebied zijn en dat zullen blijven. Wij willen goede relaties met zowel de Verenigde Staten  als met Venezuela. Dit is zeker van belang gezien de historische en economische banden wij wij met beide landen hebben", aldus Ys gisteren. Volgens de premier zal de regering via de gebruikelijke diplomatieke kanalen dit standpunt aan Caracas overbrengen, terwijl via dezelfde kanalen ook zal worden onderzocht of er aanwijzingen zijn die de beweringen van Chávez ondersteunen.

Ys hamerde er gisteren ook op dat het niet voor het eerst is dat militaire schepen de eilanden aandoen. "Dit gebeurt al jaren. Niet alleen Amerikaanse, maar ook Venezolaanse, Britse en zelfs Franse schepen doen Curaçao aan. Deze schepen hebben grote economische waarde voor het eiland. Afhankelijk van de grootte van deze schepen kan een bezoek het eiland tot een miljoen gulden opleveren. De huidige polemiek moet geen sta-in-de weg vormen voor schepen die het eiland willen aandoen. Wij nemen dit zeer serieus op."

Tijdens de persconferentie kwam Ys ook terug op recente uitspraken van Eduardo 'Dito' Mendes de Gouveia, directeur van de Directie Buitenlandse Betrekkingen (DBB), in deze krant. Hij verklaarde begin deze week over deze zaak tegenover de Amigoe dat bij het toelaten van oorlogsschepen wijsheid en voorzichtigheid betracht moet worden om Chávez niet onnodig uit zijn tent te lokken. Mendes de Gouveia stelt nu dat deze woorden uit hun verband zijn getrokken, aldus Ys, die hierover overleg met de DBB-directeur heeft gehad. "Hij bedoelde te zeggen dat wij er niet aan moeten meewerken dat Venezuela via ons grondgebied wordt geïntimideerd. Maar dat gebeurt volgens Ys ook niet."

De Antilliaanse regering heeft al in februari dit jaar een uitnodiging aan de Venezolaanse president Hugo Chávez gestuurd om de Antillen te bezoeken. Maar volgens premier Etienne Ys heeft Caracas nog niet laten weten wanneer het Venezolaanse staatshoofd naar de Antillen zal afreizen. Ys verklaarde gisteren zelf ook graag naar Venezuela te willen om de banden met het buurland aan te halen. Hij zei te hopen dat dit voor het eind van het jaar mogelijk zal zijn.


Bron: www.amigoe.com dd. 230905

Anubis

De NAVO zal niet ingrijpen. Allereerst zijn de oliebelangen te groot, ten tweede greep de NAVO ook niet in tijdens de Falkland crisis. Het zal hooguit een aanslag op Chavez willen organiseren, a la Panama. De VS hebben overigens ook nog een ander belang, de verdragen tussen de Zuid-Amerikaanse staten en de VS. Hoewel Venezuela haar militaire banden met de VS verbroken hebben, zijn de staten in Zuid-Amerika erg gesteld op het oplossen van hun eigen vuile was.

Sine Pari

Ramey AFB bestaat al niet meer sinds begin 70'tiger jaren en Rosy Roads is ook niet meer (gesloten sinds maart vorig jaar) dus dat kan moeilijk worden.

Belgje

Is puerto rico trouwens geen goed idee als uitvalsbasis? Het is amerikaans grondgebied en er is een marinebasis (Roosevelt Roads Naval Station) en een luchtmachtbasis Ramey AFB: "Ramey Air Force Base was an important Strategic Air Command installation in Puerto Rico during the early Cold War, hosting the 72d Bombardment Wing. The 60th Bomb Squadron first operated the B-52 from August of 1959 to June of 1971 while assigned to the 72nd Bomb Wing at Ramey AFB, Puerto Rico. In 1971, B-52 operations ceased at Ramey.
The Rafael Hernandez regional airport is a sorely underutilized piece of prime airport infrastructure. It boasts the longest runway of any aviation facility in the Caribbean and South America, measuring 13,000 feet or more than two miles long (including its overrun) and is surrounded by over 1,200 acres of undeveloped land. Compared to Puerto Rico's main airport Luis Muñoz Marin International in Carolina, that measures only 75 acres and is developed to its fullest according to FAA regulations, Aguadilla has an enormous economic development potential."
Ondergebruikt en plaats zat om een basecamp op te slaan dus...

Belgje

Vraag gewoon hulp aan jullie bovenste beste buur... 11 C-130's en 2 airbussen volgestopt met de wereldkampioenen vuil vechten (zoals hier elder op het forum wordt gezegd...) The Belgian paratroopers! Die jongens smàchten naar wat actie :knuppel2:, dan nog enkel onze defensieminister overtuigen... koop enkele minimi's ofzo... :angel:

oud_zijde

voor de NATO geld dit iig niet, dat gaat enkel over het Europese vasteland volgens mij anders hadden de Amerikanen bv bij die aanslagen op hun ambassades een tijd terug ook de NATO kunnen oproepen die landjes in te nemen, hoe de EU erover denkt weet ik niet
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Loup

Citaat van: Sine Pari op 21/09/2005 | 21:26 uur
Zoals Carl von Clausewitz in vom Kriege al schreef
Citaatso müssen wir ihn entweder faktisch wehrlos machen oder in einen Zustand versetzen, daß er nach Wahrscheinlichkeit damit bedroht sei.
De mogelijkheid dat hij na een invasie van de Nederlandse Antillen hij niet enkelt met Nederlandse defensie moet rekenen, maar eventueel ook met andere NATO bondgenoten (Artikel 5, The North Atlantic Treaty). Het is voor politieke leiders als bv. Chavez gunstiger om het volk te laten denken dat er geen oorlog komt omdat hij een sterke man in de regio of iets dergelijke is dan om een aangevangen oorlog waar de meeste in Venuzuela beslist niet het nut van inzien eventueel te moeten verliesen.

Ik weet alleen niet of dit onder art. 5 of 6 van het verdrag valt; ik had de indruk dat dit alleen gold voor Navo grondgebied, en ik weet niet zeker of gebieden overzee daarbij horen. Wat niet wegneemt dat er ongetwijfeld wel steun zal zijn.

oud_zijde

niet echt vergelijkbare situatie denk ik, toen was Nederland de internationale badguy, stond de sovjetunie achter Índonesie en wilden de Amerikanen zoveel mogelijk Europese militairen op Europees grondgebied hebben.

nu heeft Chavez zowel bij zijn eigen volk als bij de Amerikanen een gigantische bullseye op zijn hoofd waar zowel het eigen volk als de Amerikanen graag wat pijltjes op gooien

is Nederland het braafste jongetje van de klas

en valt het herinnemen van de Antillen natuurlijk perfect in het hele pappen nathouden/boel bij mekaar houden/inzet voor vrede en veiligheid in de wereld/normenen waarden beleid van Balkenende II

het kabinet heeft gewoon niet de luxe om er nix tegen te doen want reken maar dat die 2 zwervers die hem nog serieus nemen het dan ook niet meer geloven
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 20:23 uur
Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 17:34 uur

Als Venezuela logisch na zou denken, weten dat ze best wel aan dit avontuur kunnen beginnen. Punt 1 omdat ze dan een kolonie "bevrijden" (doet het altijd goed in de publieke (zeker Zuid-Amerikaanse) opinie en punt 2 omdat ze bijna zeker ervan op aan kunnen dat Nederland ze er echt niet met militaire middelen wegjaagd. Los van het feit dat dit laatste een stevige klus zal blijken te zijn.
punt 1 zou opgaan als de lokale bevolking daadwerkelijk bevrijd zou willen worden en punt 2 lijkt me nergens op gebaseerd

Punt 1 is door mij ook niet verwoord vanuit het oogpunt van de lokale bevolking, maar wat "derden" ervan zouden kunnen vinden. Als ik goed ben geïnformeerd was zoiets het geval bij Nederlands Nieuw-Guinea; de papoea's hadden helemaal geen behoefte om bij Indonesië gevoegd te worden, maar bijna de hele wereld vond van wel.

Punt 2 valt absoluut niet hard te maken, maar is gewoon mijn mening.

Sine Pari

Zoals Carl von Clausewitz in vom Kriege al schreef
Citaatso müssen wir ihn entweder faktisch wehrlos machen oder in einen Zustand versetzen, daß er nach Wahrscheinlichkeit damit bedroht sei.
De mogelijkheid dat hij na een invasie van de Nederlandse Antillen hij niet enkelt met Nederlandse defensie moet rekenen, maar eventueel ook met andere NATO bondgenoten (Artikel 5, The North Atlantic Treaty). Het is voor politieke leiders als bv. Chavez gunstiger om het volk te laten denken dat er geen oorlog komt omdat hij een sterke man in de regio of iets dergelijke is dan om een aangevangen oorlog waar de meeste in Venuzuela beslist niet het nut van inzien eventueel te moeten verliesen.

oud_zijde

Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 17:34 uur

Als Venezuela logisch na zou denken, weten dat ze best wel aan dit avontuur kunnen beginnen. Punt 1 omdat ze dan een kolonie "bevrijden" (doet het altijd goed in de publieke (zeker Zuid-Amerikaanse) opinie en punt 2 omdat ze bijna zeker ervan op aan kunnen dat Nederland ze er echt niet met militaire middelen wegjaagd. Los van het feit dat dit laatste een stevige klus zal blijken te zijn.
punt 1 zou opgaan als de lokale bevolking daadwerkelijk bevrijd zou willen worden en punt 2 lijkt me nergens op gebaseerd
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 21/09/2005 | 20:00 uur
Eerlijk gezegd betwijfel ik of Venezuela genoeg stootkracht heeft om aan wal te komen.

Mwa, ze hebben 4 landingschepen waar ze 4 x 200 militairen mee kunnen vervoeren. Ook nog een aantal helikopters, dus dat moet wel lukken. Verder kunnen ze van alles en nog wat inzetten, want de afstand tussen Venezuela en de ABC-eilanden kun je bij wijze van spreken met een roeiboot overbruggen.....

Loup

Eerlijk gezegd betwijfel ik of Venezuela genoeg stootkracht heeft om aan wal te komen.

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 21/09/2005 | 19:05 uur
Je hoeft Venezuela zelft ook niet aan te vallen, het enige dat nodig is, is het eiland bevrijden. Naast het feit of dit mogelijk is (ik meen van wel),

Ik denk dat dit vies tegen zal vallen. Als je ervan uitgaat dat de eilanden dan vol Venezolaanse militairen zitten, mag je gaan bedenken hoe je de Nederlandse mariniers daar wilt krijgen en met welk materiaal. Wat er op de RDAM kan, is dan denk ik niet voldoende.....