Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: Billy Rosewood op 21/09/2005 | 18:20 uur
Vergeet niet dat we aanspraak kunnen maken op hulp van de NAVO, een bondgenoot word immers aangevallen.
En volgens het verdag moeten dan de andere bondgenoten te hulp komen.
Ik denk dat de VS zeker een handje toe zal steken al was het maar om die Chavez een lesje te leren.

Vergeten we niet wat belangetjes hier en daar m.b.t. olie? Ik vraag me af of NAVO-landen voor een paar kale koraalklippen in het geweer willen komen. En (en enkele fanatieke ant-VS-forumleden  :D)over zich heen. Trouwens, de VS heeft het al moeilijk genoeg met de twee huidige fronten om er dicht bij huis nog eentje bij te krijgen. Chavez is namelijk een buddy van Fidel, dus voor je het weet heb je ook in de Caribean de poppen aan het dansen. En wie zegt dat de Latijns-Amerikaanse temperamenten niet mee gaan spelen in andere landen?

Loup

Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 19:01 uur
Citaat van: Loup op 21/09/2005 | 18:03 uur
Flinke klus of niet, ik betwijfel nog steeds of Venezuela sowieso wel een invasie op poten kan zetten. Daarnaast kan het gewoon niet anders dan dat Nederland zal moeten reageren zou zoiets plaats vinden. De Argentijnen hadden het tenslotte ook nooit van de Britten verwacht.
Er is weliswaar zat materieel de deur uit gegaan, maar qua mobiliteit zijn we de laatste jaren alleen maar vooruitgegaan.

Mijn persoonlijke mening is dat we natuurlijk militair zouden moeten reageren. Ik ben er echter van overtuigd dat Nederland dit niet militair zal doen. Dat de Argentijnen het niet van de Britten hadden verwacht is hun foutieve inschatting geweest; ze hadden beter rekening kunnen houden met de Britse mentaliteit en het feit dat Margaret Thatcher aan het bewind was. De Nederlandse mentaliteit is n.m.m. echter duidelijk anders dan de Britse, JP is duidelijk niet het polderse equivalent van de Iron Lady en de Britten hadden/hebben een veel grotere capaciteit voor dit soort operaties. Het zal dus een enorme diplomatieke rel worden, maar ik zie nog steeds de Nederlandse krijgsmacht geen opdracht krijgen op te stomen/vliegen naar de Dutch West Indies. Trouwens, ik geloof niet dat Venezuela het in de broek doet voor 6 fregatten en een ATS met 600 mariniers. Natuurlijk kun je Venezuela enorm raken, maar dan zul je acties moeten ondernemen richting Venezuela zelf. Nou, ik geloof er geen snars van dat JP daar ooit opdracht voor durft te geven. De Britten hebben toendertijd Buenos Aires ook niet aangevallen.....

Je hoeft Venezuela zelft ook niet aan te vallen, het enige dat nodig is, is het eiland bevrijden. Naast het feit of dit mogelijk is (ik meen van wel), denk ik toch niet dat de wil zou ontbreken; het lijkt allemaal wel een hoog Efteling-gehalte te hebben, maar als zoiets zou gebeuren twijfel ik niet aan de politieke wil.

Maar goed, het is gelukkig een scenario wat vrijwel zeker nooit zal plaatsvinden.

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 21/09/2005 | 18:03 uur
Flinke klus of niet, ik betwijfel nog steeds of Venezuela sowieso wel een invasie op poten kan zetten. Daarnaast kan het gewoon niet anders dan dat Nederland zal moeten reageren zou zoiets plaats vinden. De Argentijnen hadden het tenslotte ook nooit van de Britten verwacht.
Er is weliswaar zat materieel de deur uit gegaan, maar qua mobiliteit zijn we de laatste jaren alleen maar vooruitgegaan.

Mijn persoonlijke mening is dat we natuurlijk militair zouden moeten reageren. Ik ben er echter van overtuigd dat Nederland dit niet militair zal doen. Dat de Argentijnen het niet van de Britten hadden verwacht is hun foutieve inschatting geweest; ze hadden beter rekening kunnen houden met de Britse mentaliteit en het feit dat Margaret Thatcher aan het bewind was. De Nederlandse mentaliteit is n.m.m. echter duidelijk anders dan de Britse, JP is duidelijk niet het polderse equivalent van de Iron Lady en de Britten hadden/hebben een veel grotere capaciteit voor dit soort operaties. Het zal dus een enorme diplomatieke rel worden, maar ik zie nog steeds de Nederlandse krijgsmacht geen opdracht krijgen op te stomen/vliegen naar de Dutch West Indies. Trouwens, ik geloof niet dat Venezuela het in de broek doet voor 6 fregatten en een ATS met 600 mariniers. Natuurlijk kun je Venezuela enorm raken, maar dan zul je acties moeten ondernemen richting Venezuela zelf. Nou, ik geloof er geen snars van dat JP daar ooit opdracht voor durft te geven. De Britten hebben toendertijd Buenos Aires ook niet aangevallen.....

Billy Rosewood

Vergeet niet dat we aanspraak kunnen maken op hulp van de NAVO, een bondgenoot word immers aangevallen.
En volgens het verdag moeten dan de andere bondgenoten te hulp komen.
Ik denk dat de VS zeker een handje toe zal steken al was het maar om die Chavez een lesje te leren.

Loup

#46
Flinke klus of niet, ik betwijfel nog steeds of Venezuela sowieso wel een invasie op poten kan zetten. Daarnaast kan het gewoon niet anders dan dat Nederland zal moeten reageren zou zoiets plaats vinden. De Argentijnen hadden het tenslotte ook nooit van de Britten verwacht.
Er is weliswaar zat materieel de deur uit gegaan, maar qua mobiliteit zijn we de laatste jaren alleen maar vooruitgegaan.

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 16:40 uur
Als Venezuela logisch nadenken beginnen ze zowieso niet aan dit avontuur

Als Venezuela logisch na zou denken, weten dat ze best wel aan dit avontuur kunnen beginnen. Punt 1 omdat ze dan een kolonie "bevrijden" (doet het altijd goed in de publieke (zeker Zuid-Amerikaanse) opinie en punt 2 omdat ze bijna zeker ervan op aan kunnen dat Nederland ze er echt niet met militaire middelen wegjaagd. Los van het feit dat dit laatste een stevige klus zal blijken te zijn.

oud_zijde

Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 13:59 uur

En die troepen gaan keurig apart van de plaatselijke bevolking op de Noordkant zitten zodat de KLu ze uit de lucht uit kan schakelen?
lijkt me niet?
Citaat
Die Venezuelanen kijken wel link uit; zodra er een squadron F-16's uit Nederland aan komt vliegen blijven ze relaxed aan de grond en komen weer tevoorschijn als het oranje gevaar verdwenen is. Trouwens, twee keer een KDC-10 uit de lucht halen en er is geen NL-luchtmacht meer terplaatse.....
dan zullen ze toch moeten opstijgen :D

en als ze dat niet doen is het ook goed, maakt het werk alleen maar makkelijker dan is het halve werk al gedaan :D
Citaat
Uit die 2 Herculessen en die paar Fokkers? Trouwens, met welke luchtlandingstroepen? Ik wijs je nog even naar die open dag waar een aanzienlijk aantal para's gewond raakten. Daarbij, het worden dan (als ze de grond al heelhuids halen) vervelende landingen op eilanden die bezaaid zijn met cactussen en andere zeer stekelige plantengroei. En dan nog met die stevige passaatwind.....
binnenkort 4 herculessen :D
en para's heb je tussen het korps mariniers en de luchtmobiele brigade meer dan genoeg om ze te vullen

en ik moet hier hopelijk niet alle oefeningen met parachutisten die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgevoerd zonder problemen gaan zitten quoten hoop ik
Citaat
En hoeveel tijd gaat dat kosten? Ik heb ter plaatse wel eens een plantje in mijn tuin gezet; daar was ik al een half uur mee bezig...... ;)
niet langer dan het duurt om een behoorlijke marine bijdrage die kant op te varen neem ik aan
Citaat
Trouwens, Venezuela zal best beseffen dat bij een oorlog met Nederland de KDC-10's cruciaal zijn voor de inzet van de KLu. Zelfs met hun "oude" F-16's zullen ze toch uiteindelijk wel kans zien om ze uit te schakelen?
Als Venezuela logisch nadenken beginnen ze zowieso niet aan dit avontuur
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 20/09/2005 | 20:40 uur
6 Lupo's zijn geen lichte fregatten. Ze zijn van de orde van grootte van M-fregatten en qua ouderdom vergelijkbaar met S-fregatten. Ook het wapen en sensorenpark doet daar niet voor onder.

Ik heb 'm even opgezocht:


Voor de totale omvang van de marine van Venezuela, alsmede de scheepsinformatie en - bewapening:

http://www.hazegray.org/worldnav/americas/venez.htm

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 10:47 uur
wat de klu zou moeten doen???
wat dacht je van venezolaanse troepen bombarderen op de eilanden?

En die troepen gaan keurig apart van de plaatselijke bevolking op de Noordkant zitten zodat de KLu ze uit de lucht uit kan schakelen?

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 10:47 uur
wat de klu zou moeten doen???
Venezolaanse vliegtuigen uit het luchtruim schieten?

Die Venezuelanen kijken wel link uit; zodra er een squadron F-16's uit Nederland aan komt vliegen blijven ze relaxed aan de grond en komen weer tevoorschijn als het oranje gevaar verdwenen is. Trouwens, twee keer een KDC-10 uit de lucht halen en er is geen NL-luchtmacht meer terplaatse.....

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 10:47 uur
wat de klu zou moeten doen???
en natuurlijk parachutisten naar buiten gooien :D

Uit die 2 Herculessen en die paar Fokkers? Trouwens, met welke luchtlandingstroepen? Ik wijs je nog even naar die open dag waar een aanzienlijk aantal para's gewond raakten. Daarbij, het worden dan (als ze de grond al heelhuids halen) vervelende landingen op eilanden die bezaaid zijn met cactussen en andere zeer stekelige plantengroei. En dan nog met die stevige passaatwind.....

Citaat van: oud_zijde op 21/09/2005 | 10:47 uur
gewoon een nieuw platform uit laten graven en er 18 F16's neerzetten, dan kan de kdc10 op het bestaande platform

En hoeveel tijd gaat dat kosten? Ik heb ter plaatse wel eens een plantje in mijn tuin gezet; daar was ik al een half uur mee bezig...... ;)

Trouwens, Venezuela zal best beseffen dat bij een oorlog met Nederland de KDC-10's cruciaal zijn voor de inzet van de KLu. Zelfs met hun "oude" F-16's zullen ze toch uiteindelijk wel kans zien om ze uit te schakelen?

oud_zijde

wat de klu zou moeten doen???
wat dacht je van venezolaanse troepen bombarderen op de eilanden?
Venezolaanse vliegtuigen uit het luchtruim schieten?
en natuurlijk parachutisten naar buiten gooien :D


gewoon een nieuw platform uit laten graven en er 18 F16's neerzetten, dan kan de kdc10 op het bestaande platform
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Ik vraag me eigelijk af of bij/na een invasie er zoveel luchtmachtwerk zou zijn? Wat moet de KLu dan doen? Over Curacao heenscheren? Venezuela zelf aanvallen?

Ik denk eerlijk gezegd dat je, ervan uitgaande dat je een invasie niet hebt kunnen verhinderen, de zaak door de KM met ondersteuning van de KL zou moeten oplossen. Maar zoals gezegd, ik geloof pertinent niet dat NL ten strijde zou trekken.

Maurice

dat baggeren duurd dan wel minstens 1 jaar dus dat lijkt me ook geen optie :)
Maar een vraag: is het niet zo dat door de omvang van de eilanden deze misschien makkelijk te verdedigen is tegen vliegtuigen?

Cobra4

Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 08:39 uur
Vergeet het maar: geen ruimte genoeg.....

Vorder dan ook maar de baggeraars. Gewoon een stukje land erbij.
En dan meteen maar een compleet uitgerust veld bouwen
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Vergeet het maar: geen ruimte genoeg.....

Cobra4

Citaat van: Lenoir op 21/09/2005 | 08:35 uur
Citaat van: Cobra4 op 20/09/2005 | 23:21 uur
Dan maar opereren vanaf St.Maarten. Da's "maar" zo'n 1000 km.

Sint Maarten heeft weliswaar een start-/landingsbaan waar een Boeing 747 kan starten/opstijgen, maar daar is dan alles wel mee gezegd. Je kan daar geen armada kwijt, laat staan er adequaat in grote getalen aan vliegtuigen sleutelen.

Wordt een leuke klus voor de Genie! Kunnen ze maar beter nu vast beginnen.
Peloton 3 602 Sqn