Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 20/09/2005 | 23:21 uur
Dan maar opereren vanaf St.Maarten. Da's "maar" zo'n 1000 km.

Sint Maarten heeft weliswaar een start-/landingsbaan waar een Boeing 747 kan starten/opstijgen, maar daar is dan alles wel mee gezegd. Je kan daar geen armada kwijt, laat staan er adequaat in grote getalen aan vliegtuigen sleutelen.

Cobra4

Citaat van: Lenoir op 20/09/2005 | 22:29 uur
Citaat van: Mokum Casual op 20/09/2005 | 22:17 uur
Het zal me niets verbazen als de Yanken ons willen helpen vraag me niet waarom :S

En hoe moeten die dat dan doen? Een carrier-battlegroup leasen of zo?

Nederland had gewoon niet als een waanzinnige moeten bezuinigen op defensie! Wat dat betreft zou je bijna hopen dat Chavez het eens probeerde!

Hier heb je een goed punt. Naar mijn idee word er over het verdedigen van de West door de politiek nog al makkelijk gedacht. Kijk maar naar de hoeveelheid (of moet ik zeggen weinigheid!?) personeel en materieel wat er is gestationeerd.

Mocht Chavez het proberen dan heeft Nederland er een hele kluif aan om het gebied weer te veroveren. Want laten we eerlijk zijn, op dit moment kunnen de in de West gestationeerde troepen een invasie niet tegen houden.

Blijft de vraag over wat Nederland voor mogelijkheden heeft om op korte termijn een bevrijdingsmacht op te zetten.

Is er voldoende paraat personeel of moet er gedeeltelijk gemobiliseerd worden?
Is er genoeg materieel aanwezig of moet er asap aangekocht worden?
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Citaat van: Ton de Zwart op 20/09/2005 | 20:48 uur
Citaat van: Loup op 20/09/2005 | 17:57 uur
Het enige voordeel dat Nederland zou hebben boven het VK tijdens de Falkland-oorlog is het gebruik van bases in de buurt; wellicht zijn Suriname en Frans-Guyana te porren?

De afstand in rechte lijn (enkele reis dus) van Curaçao naar Paramaribo is 1681 km  Niet echt een bruikbare optie dus!!

Dan maar opereren vanaf St.Maarten. Da's "maar" zo'n 1000 km.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Mokum Casual op 20/09/2005 | 22:17 uur
Het zal me niets verbazen als de Yanken ons willen helpen vraag me niet waarom :S

En hoe moeten die dat dan doen? Een carrier-battlegroup leasen of zo?

Nederland had gewoon niet als een waanzinnige moeten bezuinigen op defensie! Wat dat betreft zou je bijna hopen dat Chavez het eens probeerde!

Mokum Casual

Het zal me niets verbazen als de Yanken ons willen helpen vraag me niet waarom :S

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 20/09/2005 | 17:57 uur
Het enige voordeel dat Nederland zou hebben boven het VK tijdens de Falkland-oorlog is het gebruik van bases in de buurt; wellicht zijn Suriname en Frans-Guyana te porren? ;)

De afstand naar Suriname heb ik net hierboven al gelezen. Voor de volledigheid ook nog even de afstand tussen Curacao en Cayenne, dat is 2001 kilometer.

En ik geloof niet dat, los van de afstand, de Surinamers graag het halve Nederlandse defensie-apparaat binnenhalen. En de Fransen zullen ook wel weer hun eigen (olie-)belangen hebben, dus je zou het als Nederland helemaal zelf op moeten lossen. Ga er maar aanstaan......

Ton de Zwart

Citaat van: Cobra4 op 20/09/2005 | 00:36 uur
En anders moet de S-3 van (schaduw) MinDef maar aan de slag!  ;)

Hebben we die eigenlijk al? Een eigen S-3??

Een S-3 is een operationele functie, dus niet op ministerieel niveau.
Maar Mourning is sinds enige tijd schaduw-MINDEF, dus die kan zich hierover het beste uitleven of een opdracht daarvoor geven aan een van z'n onderhorigen....

Ton de Zwart

Citaat van: Loup op 20/09/2005 | 17:57 uur
Het enige voordeel dat Nederland zou hebben boven het VK tijdens de Falkland-oorlog is het gebruik van bases in de buurt; wellicht zijn Suriname en Frans-Guyana te porren?

De afstand in rechte lijn (enkele reis dus) van Curaçao naar Paramaribo is 1681 km  Niet echt een bruikbare optie dus!!

KapiteinRob

Er wordt in dit topic door een aantal forumgenoten gesproken alsof Venezuela militair niets voorstelt en "we" het varkentje wel even zouden (kunnen) wassen indien nodig. Vergeet dat laatste maar!

Anubis slaat de spijker op de kop!

Anubis

6 Lupo's zijn geen lichte fregatten. Ze zijn van de orde van grootte van M-fregatten en qua ouderdom vergelijkbaar met S-fregatten. Ook het wapen en sensorenpark doet daar niet voor onder. Wat zeker wel bron van zorg moet zijn is de de ABC eilanden onder de paraplu van de Venezolaanse luchtmacht ligt. Nederland heeft geen mogelijkheid om de luchtmacht daar met volle capaciteit in te zetten. Allereerst omdat alles bijgetankt moet worden, maar ook omdat Venezuela een thuiswedstrijd speelt.

Obelix

Citaat van: HM op 20/09/2005 | 12:00 uur
De kunst lijkt me dan ook om een invasie aan te zien komen om op tijd te versterken. Jammer dat de 2 compagnies mariniers daar zo weinig uit kunnen halen.

Zeker als die compagnieën maar voor 70 % gevuld zijn.  :(

Loup

Het enige voordeel dat Nederland zou hebben boven het VK tijdens de Falkland-oorlog is het gebruik van bases in de buurt; wellicht zijn Suriname en Frans-Guyana te porren? ;)

Qua materieel - als het tenminste overgebracht kan worden - hoeft het geen probleem te zijn. Daarnaast twijfel ik ook of Venezuela met wat lichte fregatten, twee kustonderzeeboten, een antieke luchtmacht en geen amfibisch materiaal wat het waard is om te noemen succesvol een invasie zou kunnen beginnen; wat dat betreft stonden de Argentijnen er toen beter voor. Daarnaast was het Britse contingent in 1982 nauwelijks toereiken (een paar reserve-manschappen als ik me niet vergis).

HM

nou de R'dam kan nog wel een x op en neer, enkele apache mee, f16 kunnen ook wel naar Hato toe, is al eerder gedaan. Dan zitten we wel goed lijkt me!

Ok het punt om dit aan te zien komen, maar dat lijkt me als de wil er is niet onmogelijk.
Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

Citaat van: HM op 20/09/2005 | 12:00 uur
De kunst lijkt me dan ook om een invasie aan te zien komen om op tijd te versterken.

Los van het feit hoe Nederland denkt een invasie aan te zien komen (deden de Britten ook niet bij de Falklands, al zijn we nu natuurlijk wel 23 jaar verder), hoe moet je dat dan doen? Sturen we ons eskader met 1 "operationeel" LCF, 5 M-fregatten, een bevoorrader en de RDAM vol materieel? Een paar squadron's luchtmacht op Hato, dat daar waarschijnlijk niet afdoende voor geoutilleerd is?

En nogmaals, de politieke wil en moed zal het m.i. hier aan ontbreken.....

HM

De kunst lijkt me dan ook om een invasie aan te zien komen om op tijd te versterken. Jammer dat de 2 compagnies mariniers daar zo weinig uit kunnen halen.
Alleen berusting kan ons verslaan