Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: HM op 19/09/2005 | 23:20 uur
De mariniers die in altijd in de west liggen kunnen toch ook wel iets als ze worden aangevallen?

Je hebt op Curacao en Aruba elk één compagnie mariniers. Verder natuurlijk de vaste bemanningen van de kazernes/basis, het stationsschip, 2 F-60's en de kustwacht. Volstrekt onvoldoende om een invasie vanuit Venezuela tegen te houden of serieus te vertragen tot er eindelijk eens versterking uit Nederland komt......

Cobra4

En anders moet de S-3 van (schaduw) MinDef maar aan de slag!  ;)

Hebben we die eigenlijk al? Een eigen S-3??
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Citaat van: HM op 19/09/2005 | 23:20 uur
Lijkt me dat er een goed plan klaar moet liggen dat als de dreiging toeneemt, de verdediging word opgebouwt op de abc eilanden. Het bezetten van die eilanden moet in mijn ogen worden voorkomen omdat terug krijgen een lastige taak is zonder luchtsteun in de buurt.

De mariniers die in altijd in de west liggen kunnen toch ook wel iets als ze worden aangevallen? En er hoort toch gewoon een plan klaar te liggen voor dit soort scenario's??
weet iemand dit... (geen details verklappen voor de venezuelaanse geheime dienst natuurlijk  ;) )

Er zal vast een plan klaar liggen mbt een invasie op de ABC eilanden.
Zal waarschijnlijk wel niet bijgehouden zijn sinds de bezuinigingen bij defensie.
Dus op papier zal er wel een grotere slagkracht aanwezig zijn dan in de werkelijkheid.
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Citaat van: Belgje op 19/09/2005 | 23:08 uur
verdorie, had dat roro-ding van onze marine er gekomen konden we er snel de luxemburgers afkegelen (kwestie van de humvee overboord te kieperen) en er een groot-nederland dingetje van maken. Die Chavez zou snel in zijn kot zitten met 3000 para-commando's boven willemstad en jullie mariniers op de kust, beschermd door agusta's en apaches met onze Jagers in hun nieuwe 6x6 Pantservoertuigen als speerpunten van de aanval.... (droom, droooooooooooom)

Bij deze is jouw optie opgenomen in OpPlan-ABC!   ;)
Peloton 3 602 Sqn

HM

Lijkt me dat er een goed plan klaar moet liggen dat als de dreiging toeneemt, de verdediging word opgebouwt op de abc eilanden. Het bezetten van die eilanden moet in mijn ogen worden voorkomen omdat terug krijgen een lastige taak is zonder luchtsteun in de buurt.

De mariniers die in altijd in de west liggen kunnen toch ook wel iets als ze worden aangevallen? En er hoort toch gewoon een plan klaar te liggen voor dit soort scenario's??
weet iemand dit... (geen details verklappen voor de venezuelaanse geheime dienst natuurlijk  ;) )
Alleen berusting kan ons verslaan

Belgje

verdorie, had dat roro-ding van onze marine er gekomen konden we er snel de luxemburgers afkegelen (kwestie van de humvee overboord te kieperen) en er een groot-nederland dingetje van maken. Die Chavez zou snel in zijn kot zitten met 3000 para-commando's boven willemstad en jullie mariniers op de kust, beschermd door agusta's en apaches met onze Jagers in hun nieuwe 6x6 Pantservoertuigen als speerpunten van de aanval.... (droom, droooooooooooom)

Anubis

De NAVO stond ook niet te popelen om de Britten te helpen in 1982.
Nederland heeft ondertussen zoveel slagkracht ingeleverd dat het niet eens iets kan beginnen.

KapiteinRob

Ook in NAVO-verband zal dat n.m.m. niet gebeuren, domweg omdat het Nederland aan "ballen" ontbreekt om zoiets te doen. Trouwens, de NAVO heeft zich toendertijd ook niet gemengd in de Falklandoorlog.

Mokum Casual

Citaat van: Lenoir op 19/09/2005 | 21:59 uur
Citaat van: Anubis op 19/09/2005 | 20:03 uur
De Nederlandse politiek zal wel moeten ingrijpen, anders betekent dat gezichtsverlies. Nobody f*cks with Jan-uuuh...What was this guys name?

Ik geloof er helemaal niets van dat Nederland bij een invasie vanuit Venezuela terugslaat zoals de Britten dat hebben gedaan in 1982 tijdens de Falkland-oorlog.

Ik ben wel benieuwd of er wel terug geslagen wordt. Tenminste niet alleen, mss in NAVO verband...

KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 19/09/2005 | 20:03 uur
De Nederlandse politiek zal wel moeten ingrijpen, anders betekent dat gezichtsverlies. Nobody f*cks with Jan-uuuh...What was this guys name?

Ik geloof er helemaal niets van dat Nederland bij een invasie vanuit Venezuela terugslaat zoals de Britten dat hebben gedaan in 1982 tijdens de Falkland-oorlog.

Anubis

De Nederlandse politiek zal wel moeten ingrijpen, anders betekent dat gezichtsverlies. Nobody f*cks with Jan-uuuh...What was this guys name?
Venezuela had in 1982 kenbaar gemaakt dat de ABC eilanden, Aruba in het bijzonder, op het contintaal plat van Venezuela ligt. Dat zou reden zijn om dezelfde aanspraken te maken als Argentinie op de Malvina's...
Nu de VS aardig afgeleid zijn door evenementen in de wereld is niets ondenkbaar.
Vergeet niet dat Venezuela een van de grootste, zo niet de grootste oliereserve heeft op het westelijk halfrond. Het probleem was altijd de raffinage. Dat probleem werd mede door Shell op Aruba en Curacao opgelost. Vergeet ook niet dat de VS in Zuid-Amerika haar invloed aardig kwijt is (Peru, Venezuela, Brazilie)
Langzaam maar zeker zijn alle militaire regeringen hun machtsrol kwijt. Daarmee en met het aan de oopervlakte komen van de minder verkwikkelijke zaken van deze regimes wordt de rol van de VS ook steeds kleiner.

KapiteinRob

Gaan in dit topic geen twee zaken door elkaar lopen, namelijk de bewering van Chavez dat de Amerikanen zijn land zouden willen binnenvallen en het feit dat hij blijkbaar de Dutch West Indies in zou willen lijven?

Het zou inderdaad een mooie manier zijn om van de ABC-eilanden af te komen, ware het niet dat "we" bij de KM dan tegen de 1000 functies kwijt raken......  :-\

Ton de Zwart

Het zou inderdaad wel eens uit kunnen lopen op een soortgelijk conflict als de oorlog om de Falklands. Je weet maar nooit in hoeverre deze extremistisch president Chavez z'n anti Amerikaanse gevoelens in daden om gaat zetten. Maar toen de Argentijnen de Falklands plotseling veroverden, werd er door het UK een grote invasievloot op weg gestuurd, in een razendsnelle reactie en met een overdaad aan materieel en personeel en klaarden ze uiteindelijk de klus. Ik zie dat Nederland echt niet doen. Waarschijnlijk zal men in Den Haag heimelijk blij toe zijn, van die geldverslindende en criminelen leverende eilanden af te zijn, en Chavez heeft er een probleem bij. Op de Amerikanen hoeft niet gerekend te worden, die hebben hun handen meer dan vol aan Irak en Afganistan en de nasleep van de orkaanramp.  De volgende orkaan is trouwens al onderweg....

Offenbach

#7
Citaat van: Lenoir op 18/09/2005 | 20:22 uur
Citaat van: Offenbach op 18/09/2005 | 19:20 uur
Volgens mij vliegen de Venezolanen met (een deel van onze oude) NF-5's,
verder F-16 A/B's en jawel Mirage 50's. Daar hoeft niemand zich druk om te maken...

Dus als ik het goed begrijp zijn F-16's vliegtuigen waar je je als tegenstander niet druk over hoeft te maken?
Citaat
We hebben het hier over in totaal 24 stk Block 15's en geen block 50/52's of MLU..
M.a.w. de F-16's die Venezuela nu vliegt, vlogen wij in 1979 al mee..  :coolsmiley:
Citaat van: Offenbach op 18/09/2005 | 19:20 uur
Of zou de Bush regering hem zendtijd geven om zodoende de Amerikaanse burger vast een beetje op te warmen voor het volgende conflict?

En ja hoor, daar gaan we weer.....
Citaat

:angel:

KapiteinRob

Citaat van: Offenbach op 18/09/2005 | 19:20 uur
Volgens mij vliegen de Venezolanen met (een deel van onze oude) NF-5's,
verder F-16 A/B's en jawel Mirage 50's. Daar hoeft niemand zich druk om te maken...

Dus als ik het goed begrijp zijn F-16's vliegtuigen waar je je als tegenstander niet druk over hoeft te maken?

Citaat van: Offenbach op 18/09/2005 | 19:20 uur
Of zou de Bush regering hem zendtijd geven om zodoende de Amerikaanse burger vast een beetje op te warmen voor het volgende conflict?

En ja hoor, daar gaan we weer.....