Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

2ring

Voordat Anubis weer gaat beweren dat het besluit om 4 M-fregatten te verkopen voor mij "paradijs" is:

2 M-fregatten inleveren voor 4 Offshore Patrol Vessels is een goeie deal (jaja Anubis: naar MIJN mening!)

MAAR:

4 M-fregatten voor 4 OPV's en 28-30(!) Tomahawks zeker niet!!!!

Bovendien, zoals Dennis321 al aankaart is het onwaarschijnlijk dat België 4 fregatten zal aankopen terwijl het al jaren in het strategisch plan schrijft dat het verder zal gaan met 2! fregatten. Chili heeft al het geld al uitgegeven aan 2 L-, 2 M-fregatten en 3 type 23 fregatten. Dus volgens mij raakt Kamp die andere 2 M-fregatten niet zo makkelijk kwijt.

gr.!

2ring

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 13/10/2005 | 16:26 uur
wat komt er morgen Actienieuws dat de landmacht maar de helft van hun CV90s en Fenneks krijgt ofzo?? 

Waarschijnlijk krijgt de KL voorlopig geen nieuwe baretten meer.....

Dennis123

Citaat van: Lenoir op 13/10/2005 | 16:21 uur
Citaat van: Dennis123 op 13/10/2005 | 15:32 uur
zou het me niet eens verbazen als ze vervanging voor Zuiderkruis ook schrappen. Dan hoeven we immers nog maar de helft van het oude aantal fregatten te bevoorraden he 

Ja, en als de Amsterdam dan in onderhoud ligt, bevoorraden we helemaal niet meer of gaan bedelen om BOZ-capaciteit bij andere landen.....

Gezien de vage besluiten van mindef de laatste tijd zou het me echt niet meer verbazen  :(  Eerst kompt RTLnieuws met dit, NOS nieuws komt dan over de JSF, wat komt er morgen Actienieuws dat de landmacht maar de helft van hun CV90s en Fenneks krijgt ofzo??  :idiot2:

KapiteinRob

Citaat van: Dennis123 op 13/10/2005 | 15:32 uur
zou het me niet eens verbazen als ze vervanging voor Zuiderkruis ook schrappen. Dan hoeven we immers nog maar de helft van het oude aantal fregatten te bevoorraden he 

Ja, en als de Amsterdam dan in onderhoud ligt, bevoorraden we helemaal niet meer of gaan bedelen om BOZ-capaciteit bij andere landen.....

Dennis123

PZC en RTL nieuws hebben het nog steeds over korvetten, en de rest over patrouilleboten. PZC meldt zelfs dat het maar om 2 m-fregatten weg gaat. Enw aarschijnlijk dat alle andere media ook weer wat anders zeggen. Wat is nu de waarheid, zucht dan maar met lood in de schoenen tot morgen wachten zeker?


Enne over die vervanging van Zuiderkruis die door sommigen als compensatie genoemd wordt. Als er echt 4 m-fregatten weggaan, zou het me niet eens verbazen als ze vervanging voor Zuiderkruis ook schrappen. Dan hoeven we immers nog maar de helft van het oude aantal fregatten te bevoorraden he  :uglystupid2:

oud_zijde

nu richten we onze pijlen op die sloebers van de landmacht die er allemaal moeie nieuwe glimmende spulletjes bijkrijgen  :knuppel2:
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 13/10/2005 | 14:42 uur
ja nu ja ik ga hier niet meer op in hoor, geloof jij lekker wat je wilt

Dat doe ik zeker..... ;) Edoch, de letters van mijn vorige posting in dit topic waren nog niet eens opgedroogd of ik las elders dat de KLu het met de helft aan JSF's mag gaan doen. Dus schrap dat "redelijk" maar weer en vervang het door "ook genaaid" o.i.d.!

oud_zijde

Citaat van: Lenoir op 13/10/2005 | 12:59 uur
Citaat van: oud_zijde op 13/10/2005 | 11:20 uur
F16's, Apache's, Bolkows, Hawks, PAC3 raketten, grondverdedigingssquadrons  etc. dus laten we nu niet doen alsof de luchtmacht het zo gemakkelijk heeft.

Daarom zette ik ook neer "redelijke" compensatie. De marine moet alleen maar inleveren!
ja nu ja ik ga hier niet meer op in hoor, geloof jij lekker wat je wilt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 13/10/2005 | 14:16 uur
We zitten nu echt op niveau Noorwegen... eronder nog zelfs.

Qua aantallen nog net niet, maar hierbij moet je wel aantekenen dat Noorwegen z'n marine niet aan het afbreken is......  :'(

Loup

Nou ja, de verhouding fregatten tussen Nederland en Belgie (6:4) is nog nooit zo goed geweest voor Belgie ;)

Ik kan me nog herinneren toen de samenwerking tussen beiden marines begon; de Belgische pers melde er wel bij dat de KM ongeveer zeven keer groter was. Dat is dus voorbij.

We zitten nu echt op niveau Noorwegen... eronder nog zelfs.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 13/10/2005 | 13:37 uur
En je vergeet bij de marine op te noemen dat er een tweede LPD bij komt

Die ben ik niet "vergeten"; die tweede LPD stond al een tijdje op de rol, in ieder geval voordat Kamp aan z'n marine-afbraak begon!

Citaat van: Ton de Zwart op 13/10/2005 | 13:37 uur
en er plannen bestaan voor een nieuwe bevoorrader/hulp HPD....

Idem dito; in de planmatige vervanging van Hr.Ms. Zuiderkruis was al jaren geleden voorzien. Sterker nog, het wordt alleen maar uitgesteld. En dat het een "hulp HPD" zou moeten worden is een wens die de vader van de gedachte is bij velen. Tot nu toe is wat ik begrepen heb het verhaal dat het gewoon een dubbelwandige bevoorrader wordt. En een "hulp HPD" (of hoe je het dan ook moet noemen) is het al snel als je een wat grotere hangaar maakt.....

Voor de duidelijkheid; ik loop niet te roepen dat de KLu geen klappen heeft gehad; mijn stelling is alleen dat de KM veel harder is/wordt aangepakt en dat de KLu REDELIJK gecompenseerd is/wordt. Dat REDELIJK niet voldoende is, is een ander verhaal......

Ton de Zwart

Citaat van: Lenoir op 13/10/2005 | 10:36 uur
Afbraak van de KLu? Heb ik wat gemist?

Er wordt ook nog een complete vliegbasis (Twenthe) gesloten.  En je vergeet bij de marine op te noemen dat er een tweede LPD bij komt en er plannen bestaan voor een nieuwe bevoorrader/hulp HPD....

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 13/10/2005 | 11:20 uur
F16's, Apache's, Bolkows, Hawks, PAC3 raketten, grondverdedigingssquadrons  etc. dus laten we nu niet doen alsof de luchtmacht het zo gemakkelijk heeft.

Daarom zette ik ook neer "redelijke" compensatie. De marine moet alleen maar inleveren!

oud_zijde

F16's, Apache's, Bolkows, Hawks, PAC3 raketten, grondverdedigingssquadrons  etc. dus laten we nu niet doen alsof de luchtmacht het zo gemakkelijk heeft.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 13/10/2005 | 10:12 uur
in directe zin is hij idd schuldig aan een onverantwoorde afbraak van marine en luchtmacht,

Afbraak van de KLu? Heb ik wat gemist? Volgens mij heeft de KLu tenminste nog een "redelijke" compensatie binnengehaald voor het verlies van een aantal F-16's en 5 Apaches. Of kun je een extra DC-10, 5 nieuwe Chinooks en 2 Herculessen, alsmede in de nabije toekomst 8 maritiem-transport NH-90's niet als zodanig betitelen?

Bij de marine zijn zometeen 6 M-fregatten en 2 L-fregatten ingeruild voor 4 patrouillebootjes en een paar Tomahawks die we nooit zullen (durven) gebruiken!