Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

Ton de Zwart

We kunnen natuurlijk lekker afgeven op Kamp, en in directe zin is hij idd schuldig aan een onverantwoorde afbraak van marine en luchtmacht, maar laten we vooral niet vergeten, dat alles wat Kamp tot nu toe gedaan heeft, de goedkeuring of instemming had van de meerderheid van onze vertegenwoordigers in het parlement. Zij zijn het die hun hersens er bij behoren te houden, aanwezig behoren te zijn tijdens de debatten en tijdig aan de rem behoren te trekken als een minister rare dingen doet.  En dat ie rare dingen doet staat voor mij wel vast onderdehand.....

KapiteinRob

Citaat van: unclero op 13/10/2005 | 00:08 uur
What's next? "Kamp wil Excelsior-class sterrenkruiser aanschaffen" :P

Zoiets, maar dan moeten daarvoor waarschijnlijk eerst 3 LCF's verkocht worden aan België of Chili...... >:(

unclero

What's next? "Kamp wil Excelsior-class sterrenkruiser aanschaffen" :P

KapiteinRob

Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:12 uur
Kamp slaat echt door en dit is minachtend naar de mensen van GGW!
Alsof wij met de Patriot niet ons eigen grondgebied kunnen verdedigen?

Het idee dat schurkenstaten Nederland zullen aanvallen met intercontinentale raketten is ook wat ver gezocht. Ik heb niets tegen defensieven taken voor de LCF's op dit gebied, maar zie dit als aanvulling op de Patriotsystemen. Een LCF met dergelijke afweer is natuurlijk selfsupporting, op vele plaatsen (zee-gerelateerd) inzetbaar en flexibel. Ik denk dat e.e.a. elkaar mooi aan kan vullen, al zie ik voor de LCF's in deze, als er al een taak voor is, meer "werkplekken" buiten Nederland.

KapiteinRob

Ik word helemaal niet goed van die kruisrakkettenwens van Kamp, helemaal niet als we die moeten bekostigen door nog eens 2 M-fregatten in de verkoop te doen! Nederland zal n.a.w. nimmer een kruisraket afvuren; we lopen al te piepen in dit land als een militair op op uitzending een waarschuwingsschot lost!

Offenbach

Citaat van: Dennis123 op 12/10/2005 | 21:59 uur
4 m-fregatten???? En dan alles maar regelen met 4 LCFen 2M-Fregatten en 4 patrouilleboten? Dat is een veel te kleine mogelijke operationele inzet voor de NAVO en een grote piek naar beneden voor Nederland  :tickedoff:

En kan me niet voorstellen dat België in 4 fregatten belangstelling heeft. Die hebben al hele lange tijd met 3 en nu met 2 gevaren, denk egt niet dat die er nu ineens meer willen. Lijkt me ook sterk dat hun wel van plan zijn om zo erg te investeren in de marine. Zouden ze overigens wel slimmer bezig zijn dan ons Nederlanders nu  :-[

Edit: Als je het bijhorende filmpje van RTL4 nieuws ziet, wordt ookg ezegd dat er:
MINIMAAL 2 Fregatten weg moeten, en dat over die andere 2 Kamp nog aan het denken is om de kruisraketten te bekostigen.
Er 4 KORVETTEN moeten aangeschaft worden, dit is wel even een heel ander verhaal dan 4 patrouilleschepen, dus de vraag is wie gelijk heeft  ???
En dat de mariniersbataljons uitgebreid moeten worden.

Als dit bovenstaande waar is kleven er op zich best nogal wat voordelen aan(zeker vergeleken met het eerste bericht), en zou het kloppen met de plannen van de defensiebegroting die eerst op de site van defensie stond, maar die zo geheimzinnig verdween  ::)

Nog twee nachtjes wachten voor iedereen..

Dennis123

#16
4 m-fregatten???? En dan alles maar regelen met 4 LCFen 2M-Fregatten en 4 patrouilleboten? Dat is een veel te kleine mogelijke operationele inzet voor de NAVO en een grote piek naar beneden voor Nederland  :tickedoff:

En kan me niet voorstellen dat België in 4 fregatten belangstelling heeft. Die hebben al hele lange tijd met 3 en nu met 2 gevaren, denk egt niet dat die er nu ineens meer willen. Lijkt me ook sterk dat hun wel van plan zijn om zo erg te investeren in de marine. Zouden ze overigens wel slimmer bezig zijn dan ons Nederlanders nu  :-[

Edit: Als je het bijhorende filmpje van RTL4 nieuws ziet, wordt ookg ezegd dat er:
MINIMAAL 2 Fregatten weg moeten, en dat over die andere 2 Kamp nog aan het denken is om de kruisraketten te bekostigen.
Er 4 KORVETTEN moeten aangeschaft worden, dit is wel even een heel ander verhaal dan 4 patrouilleschepen, dus de vraag is wie gelijk heeft  ???
En dat de mariniersbataljons uitgebreid moeten worden.

Als dit bovenstaande waar is kleven er op zich best nogal wat voordelen aan(zeker vergeleken met het eerste bericht), en zou het kloppen met de plannen van de defensiebegroting die eerst op de site van defensie stond, maar die zo geheimzinnig verdween  ::)

Offenbach

#15
Citaat van: HM op 12/10/2005 | 21:39 uur
Nee dan heeft RTL nieuws het over twee verschillende dingen... zie noemen kruisraketten met beschermen tegen aanvalsraketten...  ;)

En ze plakken op hun site er een foto bij van een 500 ponder op een vliegdekschip  ;D Leuk hè die journalisten..

[verwijderd door de beheerder]

HM

Nee dan heeft RTL nieuws het over twee verschillende dingen... zie noemen kruisraketten met beschermen tegen aanvalsraketten...  ;)
Alleen berusting kan ons verslaan

Offenbach

Citaat van: HM op 12/10/2005 | 21:25 uur
Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:12 uur
Citaat van: Ros op 12/10/2005 | 21:07 uur
Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:03 uur
En het volgende wordt op de nieuwssite van RTL4 geschreven:

Kamp wil de fregatten van de marine uitrusten met kruisraketten. De schepen kunnen, liggend voor de kust, heel Nederland beschermen tegen aanvalsraketten van schurkenstaten en terroristen.

Sinds wanneer is een kruisraket een defensief wapen.. ???  :idiot2:


Altijd handig als de marine van Al-Queda ineens voor de wal ligt  :P

Kamp slaat echt door en dit is minachtend naar de mensen van GGW!
Alsof wij met de Patriot niet ons eigen grondgebied kunnen verdedigen?

Maar dat is BS want een tomahawks kunnen toch geen raketten onderscheppen of ben ik nu gek??

Inderdaad, volgens mij hebben we het over twee verschillende dingen..
LCF gebruiken tegen ballistische raketten en/of de LCF's gebruiken om Tomahawks te lanceren.

oud_zijde

waarschijnlijk halen ze het een en ander door elkaar, kamp wil(de?) namelijk ook SM3 (oid) luchtdoelraketten aanschaffen voor de LCF'en
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

HM

Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:12 uur
Citaat van: Ros op 12/10/2005 | 21:07 uur
Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:03 uur
En het volgende wordt op de nieuwssite van RTL4 geschreven:

Kamp wil de fregatten van de marine uitrusten met kruisraketten. De schepen kunnen, liggend voor de kust, heel Nederland beschermen tegen aanvalsraketten van schurkenstaten en terroristen.

Sinds wanneer is een kruisraket een defensief wapen.. ???  :idiot2:

Altijd handig als de marine van Al-Queda ineens voor de wal ligt  :P

Kamp slaat echt door en dit is minachtend naar de mensen van GGW!
Alsof wij met de Patriot niet ons eigen grondgebied kunnen verdedigen?

Maar dat is BS want een tomahawks kunnen toch geen raketten onderscheppen of ben ik nu gek??
Alleen berusting kan ons verslaan

Ros

Alle gekheid op een stokje. Dit is weer een zoethoudertje voor Defensie. De wortel, danwel Tomahawk, voor de neus houden en aan de andere kant weer iets afpakken. Daar zal het waarschijnlijk weer op uitdraaien.

En Kamp heeft het natuurlijk over een principebesluit, dus zeker is nog niets. Dit kabinet is momenteel met niets anders bezig dan kost wat kost de coalitie bj elkaar te houden. De PM wist niet hoe hard hij moest hollen om de uitspraak van Ben Bot over Irak te ontkrachten.

Offenbach

Citaat van: Ros op 12/10/2005 | 21:07 uur
Citaat van: Offenbach op 12/10/2005 | 21:03 uur
En het volgende wordt op de nieuwssite van RTL4 geschreven:

Kamp wil de fregatten van de marine uitrusten met kruisraketten. De schepen kunnen, liggend voor de kust, heel Nederland beschermen tegen aanvalsraketten van schurkenstaten en terroristen.

Sinds wanneer is een kruisraket een defensief wapen.. ???  :idiot2:

Altijd handig als de marine van Al-Queda ineens voor de wal ligt  :P

Kamp slaat echt door en dit is minachtend naar de mensen van GGW!
Alsof wij met de Patriot niet ons eigen grondgebied kunnen verdedigen?

oud_zijde

Citaat van: Ros op 12/10/2005 | 21:04 uur

Beide wapensystemen over een kam scheren kan natuurlijk niet. De Tomahawk is een aanvalswapen, de F-16 kan ook als verdediging gebruikt worden. En de tijd van grootschalig offensief optreden, niet alleen "show of force", zie ik niet meer terugkomen, met de huidige en waarschijnlijk toekomstige politieke klimaat in Nederland.
ik scheer de wapensystemen niet over 1 kam, ik zeg enkel dat je de inzet ervan nooit van te voren kunt voorspellen want niemand kan in de toekomst kijken zelfs Nostradamus niet

het gaat er niet om dat er een nieuw grootschalig conflict komt maar dat we daar klaar voor zijn, reken maar dat in dat geval de kruisraketten ingezet gaan worden net als de F16 tien jaar geleden.

dat wil niet zeggen dat ik voor ben, ik vind het geldverspilling.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.