Nederland dient kernwapen vrij te zijn

Gestart door -Peter-, 15/03/2003 | 15:54 uur

Nederland is momenteel nog in het bezit van kernwapens, deze moeten zo snel mogelijk ons land uit, waarna wij kernwapenvrij dienen te blijven.

Eens
10 (25.6%)
Geen mening
7 (17.9%)
Oneens
22 (56.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

Kpl1 Buijs

Waarom moeten ze weg?

Ze liggen daar iig niet voor niks, ook al hebben we niet een directe dreiging meer van de Russen....
Sempre Idem, Sempre Penis...

(Altijd de zelfde, Altijd de lul...)

Billy Rosewood

Feiten.

Er zijn kernwapens binnen de nederlandse grensen.
En zoals we allemaal weten is dat op de vlb Volkel.
Bij defensie hebben ze het nog altijd zo hypocriet over "speciale taken".
Ze durfen het woord kernwapen namelijk niet in de mond te nemen.
Formeel liggen ze inderdaad op US bodem maar die postzegel ligt wel op een nederlandse Klu basis.

Jeffrey

Citaat van: Kaasboer op 30/03/2004 | 15:39 uur
Amerikanen willen zichzelf suprieur maken.
Dat er ooit een holocaust komt is groot

Zijn ze dat al niet dan bij wijze van spreken?

Big IE

Citaat van: Mourning op 30/03/2004 | 19:48 uur
Citaat van: Kaasboer op 30/03/2004 | 15:39 uur
Amerikanen willen zichzelf suprieur maken.
Dat er ooit een holocaust komt is groot

??? Als je commentaar wilt leveren en daarin een dergelijke boute uitspraak doet MOTIVEER dan op zijn minst een beetje WAAROM je dat denkt en WAAROP je dat baseert. Er is trouwens al eens een holocaust geweest dus je bedoelt waarschijnlijk "de kans dat er ooit nog eens  een ...".

Regards,

Mourning ;)

Ach. 't is de leeftijd  ;)

Cobra4

Ik ben idd ook wel benieuwd wat de motivatie achter die uitspraak is.
Peloton 3 602 Sqn

Mourning

Citaat van: Kaasboer op 30/03/2004 | 15:39 uur
Amerikanen willen zichzelf suprieur maken.
Dat er ooit een holocaust komt is groot

??? Als je commentaar wilt leveren en daarin een dergelijke boute uitspraak doet MOTIVEER dan op zijn minst een beetje WAAROM je dat denkt en WAAROP je dat baseert. Er is trouwens al eens een holocaust geweest dus je bedoelt waarschijnlijk "de kans dat er ooit nog eens  een ...".

Regards,

Mourning ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Kaasboer

Amerikanen willen zichzelf suprieur maken.
Dat er ooit een holocaust komt is groot

Artemisia

Citaat van: Sanne op 15/06/2003 | 16:39 uur
Volgens mij heeft Jeroen gelijk. De Amerikanen hebben binnen Nederland een stukje Amerikaans grondgebied (zal niet toelichten waar, of weet iedereen dat hier al?) waar 'eventueel misschien wel eens kernwapens zouden kunnen liggen.
Je doelt waarschijnlijk op deze documenten.
http://www.contrast.org/onkruit/axies/inspexie271199.html

oud_zijde

jamaar dat is officieel bekend

het gaat mij erom dat beatrix of balkenende niet in het geniep stukjes nederland kunnen verkopen aan het buitenland ... anders wordt ik over 4 jaar premier en dan verkoop ik brabant en limburg aan België, dan ben ik tenminste van dat gecarnaval af :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Cobra4

[quote author=Reinaert link=board=8;threadid=691;start=30#msg7165 probleem is dat ik niet geloof dat Beatrix of Den Haag de bevoegdheden hebben om buiten medenweten van de bevolking stukjes Nederland aan buitenlandse mogendheden te verkopen
Citaat

Kijk.. De vlag in top!
Outsider en ik zijn het ergens over eens ;)

Samen komen we er wel uit ;)
Citaat

En hoe zit het dan de in Nederland aanwezige ambassades?
Het terrein waarop hun hutje staat is ook geen Nederlands grondgebied meer.

Maar Bea zal hier wel geen problemen mee hebben, anders is er niemand meer die op haar feestjes kunnen komen.  ;D
Peloton 3 602 Sqn

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Cobra4 op 17/06/2003 | 00:17 uur
Wat doe je dan moeilijk Reinaert?!

Je gelooft niet dat er nuke's liggen in Nederland!
Waarom dan zulke rare opmerkingen over eventuele nuke's op volkel??

Het feit dat Bea nederland's grondgebied moet.........etc etc . slaat ook nergens op!  Zodra een stukje nederland (tijdelijk) buitenlands wordt vervalt haar verantwoordelijkheid over dat gebied!

probleem is dat ik niet geloof dat Beatrix of Den Haag de bevoegdheden hebben om buiten medenweten van de bevolking stukjes Nederland aan buitenlandse mogendheden te verkopen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Cobra4

Citaat van: Reinaert op 16/06/2003 | 11:01 uur

Wat kernwapens in Nederland betreft.
Ik heb er nooit een biet van geloofd.
Nee, ik denk wat anders...
De mythe wordt in stand gehouden, deels uit strategische desinformatie, maar wat ook belangrijk is, dat men zo Nederland kan chanteren, en dwingen om aan de leiband van de Amerikanen te lopen.
En vooral dat laatste moeten we van af.
Citaat

Wat doe je dan moeilijk Reinaert?!

Je gelooft niet dat er nuke's liggen in Nederland!
Waarom dan zulke rare opmerkingen over eventuele nuke's op volkel??

Het feit dat Bea nederland's grondgebied moet.........etc etc . slaat ook nergens op!  Zodra een stukje nederland (tijdelijk) buitenlands wordt vervalt haar verantwoordelijkheid over dat gebied!

Peloton 3 602 Sqn

Ton de Zwart

#19
Ja, OK, maar het ging er even om om tot de KERN van de wapens door te dringen.....

Airpower

Heren, voordat jullie verder gaan over vuurpelotons ::) het ging hier over kernwapens :)
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

Ze deden het helemaal niet zo!

Gewoon tien schutters op een rij, en "salvo vuur aan",  "vuur" en gerechtigheid was geschied.

Afmars.....

Ton de Zwart

Even schiettechnisch.....een slechts matig ervaren soldaat, weet drommels goed of hij met scherp schiet of met een losse flodder. In de tijd toen de vuurpelotons nog floreerden gebruikte men als losse flodder een houten kogel.  Dat was dan ook onmiddellijk bij het vuren merkbaar aan de terugslag.  
Dat verhaal is dus een hartnekkig sprookje....

Airpower

Dit heb ik even van die vredessite geplukt


Bewijzen van kernwapens in Nederland

De aanwezigheid van atoomwapens op vliegbasis Volkel (N.Br.) is bewezen.
Op 3 november 1998 verklaarde minister Van Aartsen (Buitenlandse Zaken) tijdens een kernwapendebat in de Eerste Kamer, in antwoord op een vraag van senator Tom Pitstra ('Is er nu sprake van de-alert *) voor Volkel'): 'Dat is inderdaad het geval'.
Bron: Handelingen van de Eerste Kamer dd. 3 november 1998. Antwoord van de minister van buitenlandse zaken op kamervragen.
*) de-alert betekent: niet meer gereed om binnen enkele minuten gelanceerd te worden


Bij het Anti-Militaristisch Onderzoeks Kollektief (AMOK) zijn documenten van vliegbasis Volkel komen 'aanwaaien', die gewag maken van NAVO-atoomoefeningen op Volkel, in samenwerking met de NAVO-vliegbasis Kleine Brogel (België). Bedoelde stukken zijn beschikbaar bij AMOK.
In december 1999 werd in het VPRO-programma Argos gewezen op het bestaan van andere documenten die zogenaamde 'nuclear surety inspections' van Volkel en Kleine Brogel beschrijven. Het gaat daarbij om het inspecteren van alle procedures die te maken hebben met het gebruiksklaar houden van kernwapens door het 752 MUNSS.
(Enkele van deze documenten zijn afgedrukt in het blad VD/Amok nr. 2-2000).

In januari 1998 heeft de Amerikaanse luchtmacht, op grond van de Freedom of Information Act (de Amerikaanse Wet Openbaarheid Bestuur) stukken moeten vrijgeven over de opslag van 'special tactical weapons' in vliegtuighangars op 15 luchtmachtbases in Europa. Uit deze stukken blijkt, dat er op vliegbasis Volkel elf van deze speciale bunkers (het 'Weapons Storage en Security System WS-3' aangaande) zijn gebouwd. De bewaking geschiedt door Amerikaans personeel, namelijk het 752 MUNS-Squadron (MUNSS). Dit squadron wordt genoemd in de onder punt 2 aangehaalde documenten als deelnemer aan de genoemde atoomoefeningen.
Bron: Taking Stock, van de Natural Resources Defense Council, Washington DC, maart 1998.

Uit onderzoek van de Amerikaanse kernwapendeskundige Bill Arkin uit 1999 blijkt, dat er in zeven Europese landen, waaronder Nederland, NAVO-kernwapens liggen opgeslagen, verspreid over dertien verschillende Amerikaanse bases. ( www.converge.org.nz/pma/a191099.htm ) En uit een publicatie van ABC News in april 1998 blijkt dat in Volkel (Nederland) tien kernkoppen zouden liggen. (bron: Bulletin Free the world of nuclear weapons, no. 1, aug. 1998, uitgave van het IKV)



Link naar de pagina: http://vredessite.nl/kernwapens/factsheet.html
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

oud_zijde

Kleine Broghel in België schijnt ook een erg waarschijnlijke kandidaat te zijn voor kernwapentuig maar of die er nog liggen na het Belgische standpunt inzake Irak lijkt me zeer de vraag
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marvin

#13
Vruuuuger (als ik die kreet even van Sanne mag lenen - ik geef hem meteen weer terug) - en da's globaal tussen 1955 en 1990 - had de Nederlandse krijgsmacht in NATO-verband een aantal atoomtaken.
Dat betekende dat de Amerikanen de wapens beschikbaar stelden, en Nederland de wapensystemen leverde om (alleen op bevel van de NAVO en na toestemming van de Amerikanen) deze wapens in te zetten.
Dit alles speelde in de dagen dat we nog precies wisten, bij welke boom in de Noordduitse laagvlakte de Booze Vijand met zijn 1000-en tanks linksaf zou slaan.
Volgens het boek "Met de blik naar het oosten - geschiedenis Kon Landmacht 1945 -1999"  had de KL de Honest John raket en later de Lance raket, die beiden met nucleaire wapens konden worden uitgerust. Ook heeft de landmacht nog een tijd lang nucleaire granaten voor de 203 mm houwitzer gehad.
De wapens hiervoor lagen lagen 'ergens' in Duitsland, op een van die plaatsen waar regelmatig door verveelde dienstplichtigen  'sitewacht' werd gelopen.
En ik heb zelf heel lang geleden nog wel eens iets te maken gehad met Nike luchtdoelraketten in Duitsland, waarvan er ook een aantal reeds van nucleaire (Amerikaanse) ladingen waren voorzien.
Verder schijn ik me nog te herinneren dat de marine in die dagen iets met nucleaire dieptebommen had - maar ook die lagen 'elders' opgeslagen.
Als je wilt weten wat de huidige nucleaire taken van de diverse NAVO-landen zijn? - kijk maar eens rond op internet -- informatie genoeg hoewel er ook nogal wat indianenverhalen lopen........
....het zijn achteraf meer politieke dan practisch inzetbare wapens geweest, maar je moet als militaire natuurlijk alle inzet opties open houden....ik geloof niet dat de inzet van atoomwapens in de huidige types oorlogen  veel practische waarde  heeft - ze waren vroeger nodig, omdat de trefkans van conventionele wapens veel kleiner was dan tegenwoordig - ik vermoed dat dat soort  wapens zichzelf min of meer overleefd hebben ....vandaar dat er ook nog maar zo weinig in Europa aanwezig zijn - in 'mijn tijd' lagen er meer dan 10.000 als ik me goed herinner.....
confused...? so am i....

Airpower

#12
Citaat van: Reinaert op 15/06/2003 | 19:12 uur

Je bedoelt, dat een stukske Brabant ....... ????
Hou je me voor de gek of zo ?
Je wilt echt hebben dat we in opstand komen, of hoe zit dat eigenlijk ?

Wat maakt het nou uit of het in Brabant of in Friesland ligt?
En nee ik hou je niet voor de gek.


Kernwapens op Volkel
Het gaat om Amerikaanse kernbommen die in tijd van oorlog door piloten van de Nederlandse luchtmacht zouden worden afgeworpen vanaf Nederlandse F16's. In vredestijd worden de bommen bewaakt door Amerikaanse militairen. Op vliegbasis Volkel zijn daarvoor onder de vliegtuighangars elf speciale bunkers gebouwd. De bommen kunnen rechtstreeks uit de kelders worden opgetakeld en onder de vleugels van F16-straaljagers worden gehangen. Uit officiele documenten blijkt dat de kernwapens af en toe worden verplaatst (naar en van andere NAVO-bases in Europa) en dat er soms oefeningen mee worden gehouden.

Bekijk deze site maar eens: http://vredessite.nl/kernwapens/in2000/volkelinspectie0110-1.html
Over dat stukje Amerikaans grondgebied heb ik nog niets kunnen vinden.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Airpower

Citaat van: Sanne op 15/06/2003 | 16:39 uur
(zal niet toelichten waar, of weet iedereen dat hier al?)

Die liggen toch op vliegbasis Volkel. Vandaar al die actievisten die daar bezig zijn. Wat ik gehoord heb is dat er  speciale aangepaste shelters zijn om de bommen onder de F-16's te hangen.

Een tijd terug heb ik op NL 3 nog een programma gezien over dit onderwerp. Ze probeerden uit te zoeken of ze in Nederland liggen en waar. Ze hebben o.a. ex (defensie) ministers geïnterviewd. Maar ze kwamen niet echt ver. Het gebeurde ook op een beetje ludieke wijze.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Sanne

Volgens mij heeft Jeroen gelijk. De Amerikanen hebben binnen Nederland een stukje Amerikaans grondgebied (zal niet toelichten waar, of weet iedereen dat hier al?) waar 'eventueel misschien wel eens kernwapens zouden kunnen liggen. Maar dat is niet ons grondgebied dus hebben we er ook niks mee te maken. Zo heb ik het begrepen. Maar misschien ben ik weer te goedgelovig? Ben tenslotte wel brurger, vrouw, student en blond. 4x fout. Kan er dus ook niks aan doen. Ben benieuwd of meer mensen dit gehoord hebben.
Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

oud_zijde

daar geloof ik weinig van eerlijk gezegd

ze hebben het niet gekocht, ze huren een paar hangars op een vliegbasis (soesterberg geloof ik of Volkel oid) als het daadwerkelijk 100% vaststaat dat er kernwapentuig ligt heeft onze regering heel wat uit te leggen.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

-Jeroen-

er liggen nog steeds kernwapens binnen de nederlandse grenzen echter,
is waar ze liggen Amerikaans grondgebeid en zo heeft nederland dus geen kernwapens.
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 07/06/2003 | 11:06 uur

Ja, en nu gaan we smerige zaakjes voor de Britten opknappen!
Lekkere gast ben jij !
mwah voor de Britten zullen we in het geval van een gezamelijk EU leger idd ook smerige zaakjes op moeten knappen idd.
Die landen hebben de grootste stem binnen de EU dus zijn gaan dan voor ons bepalen waar onze troepen naar toe geen ... nee dank je feestelijk.
Citaat
Ik ben voor uitbreiding van de Marine, omdat zo iets goed is voor onze scheepsbouw. De Marine als werkgever om kansloze jongeren een schop onder de kont te geven en ze te leren dat ze meetellen in de maatschappij!
Dat is nog eens wat anders als al die Nato poeha daar in Brussel.
Het is ook nog eens een veiligheidsrisico omdat het van boven tot onder volgebouwd is met spionagemateriaal van de Yanks.
wat heeft dat er nu weer mee te maken.

we zijn allemaal wel voor uitbreiding van de Marine hier denk ik.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

ik wil geen Europese krijgsmacht, ik zit er niet op te wachten om smerige zaakjes voor de Fransen op te knappen.

Beter een minimum percentage van het bnp instellen voor de EU defensiebudgetten.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

een soort gedoogbeleid voor Amerikanen dus?

mjah als het zo moet dan hoeft het niet van mij hoor, die Amerikanen leveren ook kritiek op de rest van de wereld dan moeten ze ook maar mans genoeg zijn om kritiek te incasseren
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Bas

Je kunt de amerikanen het beste gewoon hun gang laten gaan, krijg je mooie subsidies, een hoofdkwartier enz.  Door die heibel in België over Tommy Franks en het niet steunen van de oorlog in Irak staat België op het punt het NAVO hoofdkwartier in Brussel te verliezen.

Zolang als die bommen in een schuur liggen doen ze geen vlieg kwaad, maar zorgen ze wel voor de nodige afschrikking(waarom denk je dat de periode van de koude oorlog zo rustig was).

Wout

Wat mij betreft zijn er 2 mogelijkheden: of de Amerikanen weer opzadelen met hun eigen wapens (terug naar de states sturen) of de wapens zelf "inpikken" en als Europees wapen achter de hand houden. Mijn voorkeur gaat uit naar het wegdoen van de bommen echter.

Wout

Die toestand was niet om kernwapens naar mijn weten maar om een bevoorradingsschip... Toch?

-Peter-

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...