Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Huzaar1

Waarom is Damen niet naar de rechter gestapt, of wie dan ook in NL met die Belgische boten?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

Wat een soap wordt deze aanbesteding.
Ik zie wel voordelen wanneer ook Noorwegen met het Apar Block2 Sewaco systeem gaat werken.
De expertese van Nammo kan goed voor eigen missiles gebruikt worden.

Ace1

'Voor Duitse mega-order Thales dreigt jaren vertraging'

HENGELO - De bouw van vier fregatten voor de Duitse marine, waaraan Thales Hengelo een substantiële bijdrage levert, loopt mogelijk jaren vertraging op. Dat meldt de Duitse krant Bild. Reden van de dreigende vertraging: de werf die de aanbesteding verloor stapt naar de rechter.

Thales haalde vorige week de grootste opdracht sinds de oprichting van het bedrijf in 1922 binnen via een samenwerking met Damen Shipyards in Gorinchem. De Nederlandse werf mag de vier fregatten (MKS-180) voor 5,3 miljard euro bouwen voor de Duitse marine. De vier schepen moeten uiterlijk in 2027 in de vaart zijn.

Mogelijk twee fregatten extra
Maar sinds Damen Shipyards de Europese aanbesteding won, staat een deel van de Duitse politiek op de achterste benen en heeft de directie van German Naval Yards (GNY) uit Kiel, dat de aanbesteding verloor, advocaten in de arm genomen. De werf zegt grote twijfels te hebben over de rechtmatigheid van het besluit om de mega-opdracht aan Damen te gunnen. Volgens het Duitse Handelsblatt is German Naval Yards er van overtuigd dat de prijzen die Damen belooft niet realistisch zijn en dat de kosten zullen oplopen. Dat de opdracht mogelijkerwijs wordt uitgebreid met nog eens twee fregatten, vergroot volgens de Frankfurter Allgemeine de pijn nog eens.

Politiek en vakbond trekken samen op
Vooral de regering van de deelstaat Schleeswijk-Holstein, waar de verliezende werf GNY is gevestigd, roert de trom. De minister-president en de minister van economische zaken van de deelstaat bespreken de marsroute dinsdag met de vakbond IG Metal en toeleveranciers van GNY. Gejuicht wordt er door bestuurders in Hamburg en Mecklenburg-Vorpommern, waar de werven Blohm + Voss en Peene zijn gevestigd. Die gaan samen 70 procent van het uitvoerende werk voor Damen doen. Een groot deel van de 5,3 miljard komt dus indirect toch in Duitsland terecht.

'EU-aanbesteding eenmalige zonde'
De Frankfurter Algemeine schrijft dat het Duitse Ministerie van Defensie heeft aangedrongen op een Europese aanbesteding, omdat men een langdurige discussie met Duitse werven vreesde over de kwaliteit waaraan de schepen zouden moeten voldoen. En juist bij die Europese aanbesteding zit in de Duitse politiek een groot deel van de pijn.
Op basis van het Verdrag van Lissabon, waarin is vastgelegd dat EU-lidstaten hun eigen industrie mogen beschermen als het om 'sleuteltechnologie' gaat, had de aanbesteding niet Europees hoeven te zijn. ,,Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland hadden dit nooit zo gedaan", zegt defensie-expert Dieter Handel daarover in dagblad Die Welt. De Duitse defensieminister Annegret Kramp-Karrenbauer zei over de Europese aanbesteding, dat het 'een eenmalige zonde betreft, die nooit meer mag voorkomen.'

10 jaar werk voor 250 man
Thales gaat elektronische systemen en radars leveren voor de Duitse fregatten. De opdracht levert voor circa 250 van de 1600 werknemers van Thales in Hengelo tien jaren werk op, zei topman Gerben Edelijn vorige week in Tubantia. Thales wil in verband met de opdracht 150 werknemers extra voor de hoofdvestiging in Hengelo rekruteren. Het gaat daarbij vooral om software ontwikkelaar en ingenieurs.

Overigens moet ook het Duitse parlement nog akkoord gaan met de gunning van de opdracht aan Damen Shipyards. Wanneer hierover wordt beslist, is nog niet bekend.

https://www.tubantia.nl/hengelo/voor-duitse-mega-order-thales-dreigt-jaren-vertraging~a023400f/?fbclid=IwAR1WXv2r-Ai-xxLQVqsdp91oCjkGPS2qKuGnKXRs1sj_wd2Ao9UMJGME5fo&referrer=https://l.facebook.com/

RTB

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/01/2020 | 15:25 uur
Dat is voor NL/BE een gepasseerd station, daarnaast DMO is verantwoordelijk voor het ontwerp van vMFF en niet Damen. Ik kan mij momenteel nog niet zoveel voorstellen bij een Noorse MKS-180 variant, een Noorse participatie in vMFF daarentegen wel.
DMO is verantwoordelijk voor het inpassen van NL wensen, maar veruit het meeste werk/engineering zal op het bord van Damen komen. Dus of het een gepasseerd station is, hangt m.i. vooral af wat Damen hierover zegt. Als NO een verkleinde en goedkopere MKS 180 wenst, lijkt het me goed als NL hier ook naar kijkt. Dan zou je theoretisch het DMO ontwerp en het 9000 tons MKS 180 ontwerp kunnen fuseren tot een kleinere variant op de MKS 180, met zo veel mogelijk gedeelde (sub)systemen. Eigenlijk opnieuw een Omega dus ;D

Uiteraard kan NO ook aansluiten bij het huidige vMFF ontwerp, maar dit valt politiek gezien moeilijker te verkopen aan de Noren dan de MKS 180, waarmee Damen fair and square een openbare aanbesteding heeft gewonnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/01/2020 | 15:31 uur
Wellicht een onderwerp van gesprek, aangezien NL Mindef thans in Noord-Noorwegen is met haar Noorse collega?  :angel:

Lijkt mij een prima onderwerp, want voor slechts het doorknippen van een lintje in de sneeuw is een tripje naar het hoge noorden ook weer zo zonde van de tijd.

Lex

Wellicht een onderwerp van gesprek, aangezien NL Mindef thans in Noord-Noorwegen is met haar Noorse collega?  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: RTB op 21/01/2020 | 15:18 uur
Een verkorte versie van de MKS 180, zonder de idiote DE-specifieke eisen qua missieduur, gevangenis-modules en dergelijke, en dan nog gebouwd in Galati, zou wellicht een optie kunnen zijn voor zowel NO als NL. Maar dit moet dan wel rap op hoog niveau beslist worden.

Dat is voor NL/BE een gepasseerd station, daarnaast DMO is verantwoordelijk voor het ontwerp van vMFF en niet Damen. Ik kan mij momenteel nog niet zoveel voorstellen bij een Noorse MKS-180 variant, een Noorse participatie in vMFF daarentegen wel.


RTB

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/01/2020 | 14:29 uur
Zeker interessant, al zou je denken dat de Noren meer interesse zou hebben in vMFF dan in MKS-180 (mede gezien het prijskaartje van €1.230 miljoen per schip en de beoogde maximale missieduur van 2 jaar).
Een verkorte versie van de MKS 180, zonder de idiote DE-specifieke eisen qua missieduur, gevangenis-modules en dergelijke, en dan nog gebouwd in Galati, zou wellicht een optie kunnen zijn voor zowel NO als NL. Maar dit moet dan wel rap op hoog niveau beslist worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 21/01/2020 | 13:00 uur
Interessante link met Noorwegen. DSNS begint steeds meer een grote speler te worden als het op deze manier doorzet.

Zeker interessant, al zou je denken dat de Noren meer interesse zou hebben in vMFF dan in MKS-180 (mede gezien het prijskaartje van €1.230 miljoen per schip en de beoogde maximale missieduur van 2 jaar).

Flyguy

Interessante link met Noorwegen. DSNS begint steeds meer een grote speler te worden als het op deze manier doorzet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Onvrede in Duitsland over winst Damen, maar probleem zit dieper

http://disq.us/t/3lh08er

Huzaar1

Citaat van: Zander op 20/01/2020 | 23:34 uur
Zo eentje

Zoiets inderdaad. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

People are sheep

RTB

Website van de Bundeswehr geeft nu weer 9000t aan voor de MKS 180, ipv de 10.400t die er eerst stond. Nog steeds een flinke jongen, maar nu wel meer in lijn met de Type 26 bijvoorbeeld.

Ros

De rechter(s) zullen zich beperken tot toetsen of er geen wettelijke bepalingen zijn geschonden en/of procedures goed gevolgd zijn. Inhoudelijk een oordeel vellen over de inhoud en verschillen tussen de beide aanbiedingen zullen zij zich niet mee bezig houden.