Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

StrategNL

#272
Citaat van: Parera op 16/09/2018 | 22:02 uur
Origineel was het 3,5 miljard voor 4 schepen (875 p/s), dat werd in 2017 4,5 miljard(1125 p/s) en nu dus 5,3 miljard(1325 p/s) een 51% stijging vanaf het originele budget.
Als je het Handelsblatt artikel leest zie je dat hier veel meer inzit dan alleen de stukprijs voor ieder fregat. Het is al eens eerder op Twitter uitgelegd door Duitse marine experts. Maar sommige lobbyisten goochelen graag met de cijfers van de concurrentie zoals je weet...op Twitter maar ook dezelfde lobbyisten hier.;) Ze zijn niet goedkoop, maar het verschil is niet super groot met de Nederlandse vMFF. Dat verschil kan wel betekenen dat Damen en Duitse partner de order voor beide landen wint..en dan mogelijk met 1 model...wat de kosten nog meer drukt gezien grotere productie aantallen (met kans op vervolgorders en export).

Parera

#271
Citaat van: bergd op 16/09/2018 | 21:56 uur
Voor hoeveel hadden de Duitsers het project in eerste instantie begroot?
Origineel was het 3,5 miljard voor 4 schepen (875 p/s), dat werd in 2017 4,5 miljard(1125 p/s) en nu dus 5,3 miljard(1325 p/s) een 51% stijging vanaf het originele budget.
Voor ditzelfde bedrag van 1 schip bouwen we 2 vMFF's en dan houden we nog een klein deel van het geld over.

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2018 | 20:13 uur
170 meter, 180 bemanningsleden en inmiddels €1.325 miljard per schip.
Voor hoeveel hadden de Duitsers het project in eerste instantie begroot?

StrategNL

#269
Artikel is al geplaatst begrijp ik nu. Dan mijn reactie erop zo..

Interessant artikel in Handelsblatt over het Duitse MKS180 programma. Met ook informatie over de groeiende globale oriëntatie Duitsland "Rund um den Erdball soll die Marine eingesetzt werden" en verdere noodzaak daartoe.., groeiende noodzaak van Noord-Europese samenwerking en alliantievorming qua marinebouw inclusief onderzeeboten (overname TKMS na sanering.. mogelijk door Saab!), wat er aan kosten bij komt kijken naast prijs schip zelf, noodzaak bepaalde afmetingen...etc..en het mooiste..dat "die Holländer den Zuschlag" wel eens kunnen winnen. Dan een kamerlid van Die Linke kritisch is mag geen verrassing zijn.
https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/verteidigungsindustrie-das-kampfstaerkste-schiff-in-der-geschichte-der-bundeswehr-wird-immer-teurer/23072948.html


Modbreak:

Er loopt al een hele discussie over, durf lui van je negeerlijst te halen en gewoon te reageren ipv een one man show op te tuigen.

A.J. Forumbeheer.

A.J.

Het zal de meesten niet ontgaan zijn dat er een post verdwenen is maar aangezien mister Strateg een aantal lieden op zijn negeerlijst heeft staan ziet hij dus sommige (iets met een understatement) posts niet en gaat betrokkene iets posten wat al lang en breed gepost was, derhalve is het verwijderd.

A.J. Forumbeheer

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2018 | 20:58 uur
Hiermee kan je ook de gedachte vaarwel zeggen dat het basis model geschikt zou zijn als vLCF en cF124. Geschikt in die rol: ongetwijfeld echter tel er dan nog maar enkele honderden miljoen euro's per schip bij op.

Biedt wel een prima kans voor Damen om op basis van vMFF, naast vLCF, ook vF124 te ontwikkelen en te leveren.

Tenzij de Bundesregierung in November een grote dikke streep zet door dit project i.v.m. de uit de klauwen lopende kosten. En mochten ze doorgaan en Damen deze order nu binnen sleept dan staat de deur op een kier naar vF124 vervanging anders verwacht ik ook niet dat Damen er nog veel interesse in toont.

Zoals ik in het andere topic schrijf ; ik ben erg benieuwd naar het Duitse pakket van eisen rondom de MKS180, ik wil wel eens zien waarom het zo'n groot en duur schip moet worden. Wat er van bekend is word het niets bijzonders behalve een ''Zwitsers zakmes''

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#266
Citaat van: Parera op 16/09/2018 | 20:28 uur
:omg: :sick: :dead:
Ik ben benieuwd of de Duitse regering er dan ook het boeg symbool ''D'' opgaat plakken of dat het gewoon een ''F'' word. En ook hier word aangegeven dat het voorlopig dus slechts om 4 schepen gaat, de andere 2 die de minister zo graag wilde krijgt ze er waarschijnlijk niet door heen met deze kostprijs. En voor dit bedrag mogen het toch echt wel schepen worden met een bewapening waar je u tegen zegt en sensor capaciteit vergelijkbaar met de nieuwste generatie Burke destroyers. We zullen nog even moeten afwachten tot November dan besluit de Duitse regering of het akkoord gaat met deze prijzen maar ik denk dat ze weinig keuze hebben.

Hiermee kan je ook de gedachte vaarwel zeggen dat het basis model geschikt zou zijn als vLCF en vF124. Geschikt in die rol: ongetwijfeld echter tel er dan nog maar enkele honderden miljoen euro's per schip bij op.

Biedt wel een prima kans voor Damen om op basis van vMFF, naast vLCF, ook vF124 te ontwikkelen en te leveren.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2018 | 20:13 uur
170 meter, 180 bemanningsleden en inmiddels €1.325 miljard per schip.

:omg: :sick: :dead:
Ik ben benieuwd of de Duitse regering er dan ook het boeg symbool ''D'' opgaat plakken of dat het gewoon een ''F'' word. En ook hier word aangegeven dat het voorlopig dus slechts om 4 schepen gaat, de andere 2 die de minister zo graag wilde krijgt ze er waarschijnlijk niet door heen met deze kostprijs. En voor dit bedrag mogen het toch echt wel schepen worden met een bewapening waar je u tegen zegt en sensor capaciteit vergelijkbaar met de nieuwste generatie Burke destroyers. We zullen nog even moeten afwachten tot November dan besluit de Duitse regering of het akkoord gaat met deze prijzen maar ik denk dat ze weinig keuze hebben.

A.J.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

StategNL a.k.a. Elsje... nog vragen?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#261
170 meter, 180 bemanningsleden en inmiddels €1.325 miljard per schip.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

#259
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 15:58 uur
Niet jokken boef.... jij pleite oeverloos voor Duitse leiding, prima als je draait,  daarmee erken je ook dat je domweg fout zat.

Nu nog een 180 op jouw gedroomde en nutteloze  U212CD voor Nederland en we komen ergens.

Erkennen dat ie fout zit? Nah, dan gaat ie even weg, vaak gepaard met het drama van een stervende zwaan, formaat a la Titanic inclusief Leonardo Di Caprio en Kate. Komt weer terug, neust even mee zonder mee te typen. Neemt een aanloopje, verandert z'n gebruikersaccount in een verwarrende naam en hop, springt op de trein van de discussies alsof er nooit wat is gebeurt. En dan sta ik er bij en kijk ernaar en denk;'waaauw'  :cute-smile: :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrategNL op 15/09/2018 | 15:16 uur
Top!..ik zeg doen! Dan gaat het zoals ik bepleitte...

Niet jokken boef.... jij pleite oeverloos voor Duitse leiding, prima als je draait,  daarmee erken je ook dat je domweg fout zat.

Nu nog een 180 op jouw gedroomde en nutteloze  U212CD voor Nederland en we komen ergens.