Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Kongsberg's NSM to Replace German Navy Frigates' Harpoon Anti-Ship Missiles

At Balt Military Expo 2018, the naval defense exhibition held recently in Gdansk, Poland, Navy Recognition learned from a Kongsberg representative that the company's Naval Strike Missile (NSM) will replace the RGM-84 Harpoon anti-ship missile currently fitted aboard German Navy (Marine) surface combatants: F123, F124, F125 and MKS180 frigates will be getting the Norwegian missile as part of the cooperation agreement between Norway and Germany.

Navy Recognition understand however that the K130 Batch II (five additional Braunschweig-class corvettes to be delivered to the German Navy from 2022 to 2025) will still be fitted with Saab RBS-15 Mk3 anti-ship missiles (as planed) because of the involvement of German company Diehl in the missile. The F122 Bremen-class of frigates will not receive the NSM because the last two vessels of the class will be decommissioned soon like the first six which are already out of service. The class is being replaced by the F125.

.../...

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/balt-military-expo-2018/6343-kongsberg-s-nsm-to-replace-german-navy-frigates-harpoon-anti-ship-missiles.html

Parera

#210
Citaat van: Harald op 22/04/2018 | 13:28 uur
Idd. Zou mij niet verbazen. Als dat het geval is, dan heeft de door TKMS gemaakt druk op de politiek zijn effect gehad. !!
Dus hoezo in mening en beïnvloeding....

De grote vraag is wie het advies gegeven heeft om de brief te schrijven? Zou dit advies vanaf het Blohm & Voss kantoor komen dan zou dit nog wel eens in gestuurd kunnen zijn vanaf het moederbedrijf Lurssen in een poging de aanbesteding opnieuw te moeten laten gebeuren. De combie van Lurssen & TKMS was reeds uitgesloten en er is vanuit deze 2 direct na uitsluiting al flink aan de stoelpoten van de andere 2 partijen gezaagd om te zorgen dat ze zelf weer in beeld kwamen met argumenten als het geld gaat naar Nederland of de schepen worden in Nederland gebouwd.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2018 | 12:37 uur
Wees niet verbaasd als de tender onder druk geannuleerd wordt en TKMS weer in beeld komt, maar idd we zullen het zien.
Idd. Zou mij niet verbazen. Als dat het geval is, dan heeft de door TKMS gemaakt druk op de politiek zijn effect gehad. !!
Dus hoezo in mening en beïnvloeding....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 22/04/2018 | 12:33 uur
Klopt, dit zal ook de nodige tijd kosten en ook vele discussies geven.
Alles valt en staat met het feit of ze de tender door willen laten gaan en de procedure volgen en wie het beste voldoet aan het PvE.
We zullen zien.

Wees niet verbaasd als de tender onder druk geannuleerd wordt en TKMS weer in beeld komt, maar idd we zullen het zien.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2018 | 12:23 uur
Zeker, maar het geeft maar weer eens aan dat het MKS180 verhaal nog wel een aantal wendingen zou kunnen ondergaan voordat de kogel door de kerk is.
Klopt, dit zal ook de nodige tijd kosten en ook vele discussies geven.
Alles valt en staat met het feit of ze de tender door willen laten gaan en de procedure volgen en wie het beste voldoet aan het PvE.
We zullen zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#206
Citaat van: Harald op 22/04/2018 | 12:00 uur
Stemming makerij !


Zeker, maar het geeft maar weer eens aan dat het MKS180 verhaal nog wel een aantal wendingen zou kunnen ondergaan voordat de kogel door de kerk is.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2018 | 11:04 uur
Lobbyisten-Aktion bringt Ausschreibung für Fregatten in Gefahr

https://www.focus.de/politik/deutschland/politische-einflussnahme-lobby-koennte-milliarden-auftrag-der-bundeswehr-gefaehrden_id_8805279.html
Stemming makerij !

Net of TKMS geen brieven, berichten en media heeft gebruikt toen bekend werd dat zij uit de tender lagen om hun ongenoegen bekend te maken onder het mom van arbeidsplaatsen gaan verloren en werkgelegenheid in Duitsland.
Daarom ook de roep van verschillende kanten om niet EU aan te besteden, maar alles te "bestellen" in Duitsland.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 13:20 uur
Europese aanbesteding Duitse fregatten gaat door ondanks protest

De Europese aanbesteding voor de MKS 180 fregatten voor de Duitse marine gaat gewoon door. Dat zei de Duitse minister van Defensie Ursula von der Leyen tegen Welt am Sonntag. In Duitsland waren stemmen opgegaan om de aanbesteding vroegtijdig te stoppen of te wijzigen, nadat het Duitse consortium TKMS - Lürssen was uitgeschakeld. Het Nederlandse Damen, dat samenwerkt met het Duitse Blohm + Voss is nu een van de kanshebbers.

..../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Europese-aanbesteding-Duitse-fregatten-gaat-door-ondanks-protest-170418.html

Mooi
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Europese aanbesteding Duitse fregatten gaat door ondanks protest

De Europese aanbesteding voor de MKS 180 fregatten voor de Duitse marine gaat gewoon door. Dat zei de Duitse minister van Defensie Ursula von der Leyen tegen Welt am Sonntag. In Duitsland waren stemmen opgegaan om de aanbesteding vroegtijdig te stoppen of te wijzigen, nadat het Duitse consortium TKMS - Lürssen was uitgeschakeld. Het Nederlandse Damen, dat samenwerkt met het Duitse Blohm + Voss is nu een van de kanshebbers.

..../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Europese-aanbesteding-Duitse-fregatten-gaat-door-ondanks-protest-170418.html

Parera

#201
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 13:15 uur
Nu vindt ik het geen slecht idee om (als de getallen nog steeds correct zijn) om na te denken over een vLCF/vF124 op basis van een 8000 ton+ romp met heel veel VLS ruimte maar ook dit lijkt een zinloos gespreksonderwerp omdat men in Nederland gaat voor familievorming, dus basis vLCF zal vMFF worden (zoals het er nu naar uit ziet)

vMFF-vLCF zou maar zo een heel aantrekkelijk export schip kunnen worden gezien de prijzige alternatieven die nu, of in de nabije toekomst, beschikbaar zijn.

We kunnen in elk geval nieuwe tech ontwikkelen samen met de Duitsers voor de vLCF/vF124's en als Duitsland besluit om Damen de MKS-180 te laten bouwen zal deze waarschijnlijk wel deel uitmaken van het zelfde ontwerp als onze schepen.

Ik verwacht dat Damen een nieuwe serie surface combatants ontwikkeld voor eigen gebruik en ook export. Dat is iets dat ze op heden niet hebben terwijl de concurrenten dit wel hebben MEKO, FREMM en in zekere maten Navantia ook met haar F-100 klasse. Ik denk alleen niet dat de keuze zo ruim word als bij SIGMA maar dat ze gaan voor hoe het bij de Crossovers gedaan is.

Ze maken een x aantal basis modellen in verschillende afmetingen waarbij de klant kan kiezen voor ASW, AAW, ASuW of Multi-mission.
Zo krijg je straks misschien een serie waarbij de klant kan kiezen tussen 139/145/149/155/159 m lengte en breedte variërend van 18 / 19 / 20 m & waterverplaatsing 4500 tot misschien wel 8500 ton en met een ruime keuze aan wapens, systemen naar wens van de klant. Damen heeft de afgelopen jaren veel verloren aan de Italiaans en Franse concurrenten die nu zelfs 1 grote partij geworden zijn en daar zullen ze toch tegen op moeten boksen om hun plek te behouden.

Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat onze vMFF's de 145 x 18 m optie worden, de vLCF/vF124 de 155 x 19 m versie en de MKS-180 de 159 x 20 m versie.
Dan behoud je wel de familie maar toch helemaal aangepast aan de wens per schip.

De getallen zijn door mij bedacht op basis van de crossover en sigma series en gelden slechts als voorbeeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/04/2018 | 12:59 uur
ik denk dat Damen er graag een fregat serie naast ziet waarmee ze kunnen concurreren tegen de FREMM. Dit moment is de perfecte timing voor Damen om zo'n ontwerp te maken met de MKS-180, vMFF en vLCF programma's in de planning.

Nu vindt ik het geen slecht idee om (als de getallen nog steeds correct zijn) om na te denken over een vLCF/vF124 op basis van een 8000 ton+ romp met heel veel VLS ruimte maar ook dit lijkt een zinloos gespreksonderwerp omdat men in Nederland gaat voor familievorming, dus basis vLCF zal vMFF worden (zoals het er nu naar uit ziet)

vMFF-vLCF zou maar zo een heel aantrekkelijk export schip kunnen worden gezien de prijzige alternatieven die nu, of in de nabije toekomst, beschikbaar zijn.

Parera

#199
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 10:21 uur
"Das Ministerium strebe auch ,,kein Government-to-Government-Abkommen" mit den Niederlanden über den Bau des MKS 180 an"

Waarom kan het Duitse ministerie wel vaak met dit soort duidelijke bewoording iets zeggen terwijl bij ons word gezegd ''er word over allerlei onderwerpen gesproken''.
Dat begrijp ik echt niet, had het even met Berlijn gecoördineerd en gezamenlijk met een antwoord als dit gekomen dan was die hele discussie nooit opgelaaid maar juist door het vage antwoord uit Den Haag was er ruimte voor discussie.


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 11:20 uur
Met deze opmerking lijkt een uitruil, wij U212CD en zij, net als wij, vMFF (als MKS180) van de baan.
Laten we maar hopen dat dit idioot slechte idee dan ook niet meer naar boven komt drijven en de discussie afgesloten kan worden.

Citaat van: Harald op 15/04/2018 | 12:01 uur
Precies.

Even los van alles. Is het voor Damen wel interessant om te kijken of ze de romp vorm zo modulair kunnen maken net als bij het Sigma programma dat ze met een nieuw romp programma zowel de Duitse MKS180 fregatten, de vMFF als straks de vLCF fregatten kunnen bedienen.

Denk je niet dat ze daar in Vlissingen niet al wat jaartjes mee bezig zijn?  ;) De Sigma's dateren ook al van bijna 20 jaar geleden en hebben op dit moment een maximale afmeting van 105 x 14 m. Origineel ging het tot naar mijn weten 115 x 15 m, ik denk dat Damen er graag een fregat serie naast ziet waarmee ze kunnen concurreren tegen de FREMM. Dit moment is de perfecte timing voor Damen om zo'n ontwerp te maken met de MKS-180, vMFF en vLCF programma's in de planning.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 11:20 uur
Met deze opmerking lijkt een uitruil, wij U212CD en zij, net als wij, vMFF (als MKS180) van de baan.
Precies.

Even los van alles. Is het voor Damen wel interessant om te kijken of ze de romp vorm zo modulair kunnen maken net als bij het Sigma programma dat ze met een nieuw romp programma zowel de Duitse MKS180 fregatten, de vMFF als straks de vLCF fregatten kunnen bedienen.