Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#197
Citaat van: Harald op 15/04/2018 | 11:08 uur
Gelukkig dat niet nu de intentie geworden is en hopelijk ook geen combi gelegd met bouw van onderzeeboten.

Zou ook niet geheel eerlijk zijn als je een EU tender uitschrijft en halverwege een Gov to Gov afspraak gaat maken. Dat slaat nergens op en dan kun je wachten op protest en vertragingen. Wat zal resulteren dat je alles , de tender, overnieuw kunt doen.

Met deze opmerking lijkt een uitruil, wij U212CD en zij, net als wij, vMFF (als MKS180) van de baan.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 10:21 uur
"Das Ministerium strebe auch ,,kein Government-to-Government-Abkommen" mit den Niederlanden über den Bau des MKS 180 an"
Gelukkig dat niet nu de intentie geworden is en hopelijk ook geen combi gelegd met bouw van onderzeeboten.

Zou ook niet geheel eerlijk zijn als je een EU tender uitschrijft en halverwege een Gov to Gov afspraak gaat maken. Dat slaat nergens op en dan kun je wachten op protest en vertragingen. Wat zal resulteren dat je alles , de tender, overnieuw kunt doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/04/2018 | 10:20 uur
Von der Leyen will weiter europäische Ausschreibung für Kampfschiff


"Das Ministerium strebe auch ,,kein Government-to-Government-Abkommen" mit den Niederlanden über den Bau des MKS 180 an"

jurrien visser (JuVi op Twitter)



StrataNL

Die problemen had de KM/DMO vooral aan zichzelf te danken...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Reinier

Citaat van: Lex op 28/03/2018 | 23:24 uur
Maar waren er daarna ook niet problemen? OPV's etc.
Maar levering aan buitenlandse marines zoals; Indonesië en Marokko, is volgens mij goed gegaan (?) Geen overschrijding van budget en of tijd?

Parera

Citaat van: Lex op 28/03/2018 | 23:24 uur
Maar waren er daarna ook niet problemen? OPV's etc.

Ja er waren ''prijsverhogingen'' o.a. aan het staal voor het JSS maar dit kwam voornamelijk omdat het project al enkele jaren uitgesteld was en de prijs in de loop der jaren gewoon aanzienlijk hoger was dan de tijd dat men de ''offerte'' aan vroeg.  Bij de motoren van het JSS waren er problemen maar dit was buiten de schuld van de werf maar een fout in de motoren, bij de OPV's hetzelfde verhaal voor de blusinstallatie geen probleem dat (direct) bij Damen lag al heeft Damen dit wel opgelost in ''garantie'' maar tussen de leverancier en de werf zal dit ook wel uitgevochten worden.

Bij de Duitsers draait het o.a. om ontwerpfouten van het complete ontwerp ; F-125's hellen over, de K-130's hebben ook verschillende problemen gekend zelfs zo erg dat er 6 jaar lang schepen hebben rond gevaren die dus niet 100% operationeel inzetbaar waren. En dat is het punt dat Damen tot op heden nog geen last van gehad heeft ook de export orders lopen allemaal netjes op tijd en binnen budget.

Elk schip / nieuwbouw product heeft kleine foutjes die aangepast /hersteld moeten worden maar daar word ook rekening mee gehouden in de aankoop maar 6 jaar niet volledig inzetbaar is natuurlijk een belachelijke periode.

Lynxian

Citaat van: Lex op 28/03/2018 | 23:24 uur
Maar waren er daarna ook niet problemen? OPV's etc.
Gaan de meeste defensieprojecten niet over budget en hebben ze daarna ook nog problemen? Het lijkt me nog steeds dat de situatie van Damen (positief) ongewoon is.

Lex

Citaat van: fd op 28/03/2018 | 22:20 uur
Dat Damen nu bij de laatste twee gegadigden is, heeft mede te maken met het feit dat wij de afgelopen vijftien jaren steeds onze schepen op tijd en binnen budget hebben afgeleverd.'
Maar waren er daarna ook niet problemen? OPV's etc.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/03/2018 | 22:20 uur
Damen belooft honderden banen in strijd om grootste Duitse marine-order ooit

Damen Shipyards maakt grote kans op de grootste Duitse marineorder ooit. Mocht het de order van € 3,5 mrd à € 4 mrd inderdaad binnenhalen, dan zal het meer dan honderd Duitse toeleveranciers bij het project betrekken en honderden arbeidsplaatsen creëren.

De marinewerf van Damen in Vlissingen. Als Damen de grote Duitse marineorder krijgt, zal de Zeeuwse werf ook profiteren, maar het meeste werk zal in Duitsland worden uitgevoerd

Tijd voor dat charme offensief! Gewoon een mooi fregat afleveren waar de Duitsers tevreden over kunnen zijn binnen het gestelde budget en de op tijd afleveren. En niks geen ruil dealtje vanuit de politiek in een of ander achterkamertje.

Misschien wel een ''zuster''schip van onze vMFF / vLCF's maar dat zal afhangen van de Duitse eisen en mogelijkheden die Damen krijgt om dingen te gebruiken uit onze schepen.
In elk geval is zeker dat de radars overeen gaan komen met die van de vMFF's mocht Thales dat deel van de deal binnen slepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 28/03/2018 | 21:56 uur
Ik heb het reeds eerder aangehaald.
Het is makkelijk om op deze wijze de aandacht te vestigen op een artikel, maar deze is helaas niet te lezen door mij.
Wellicht dat dit voor meerderen geldt.

Damen belooft honderden banen in strijd om grootste Duitse marine-order ooit

Damen Shipyards maakt grote kans op de grootste Duitse marineorder ooit. Mocht het de order van € 3,5 mrd à € 4 mrd inderdaad binnenhalen, dan zal het meer dan honderd Duitse toeleveranciers bij het project betrekken en honderden arbeidsplaatsen creëren.

De marinewerf van Damen in Vlissingen. Als Damen de grote Duitse marineorder krijgt, zal de Zeeuwse werf ook profiteren, maar het meeste werk zal in Duitsland worden uitgevoerd.
De marinewerf van Damen in Vlissingen. Als Damen de grote Duitse marineorder krijgt, zal de Zeeuwse werf ook profiteren, maar het meeste werk zal in Duitsland worden uitgevoerd.Foto: Evert van Moort/Hollandse Hoogte

Dat beloven Hein van Ameijden, directeur van de Vlissingse marinewerf Damen Schelde Naval Shipbuilding en directeur Dieter Dehlke van de Hamburgse scheepswerf Blohm +Voss in een brief aan alle politieke fracties van het Duitse parlement.

Oer-Duitse combinatie valt af

Het concern uit Gorinchem met wereldwijd 9000 werknemers is nog een van de twee kandidaten om vier fregatten van het type MKS 180 te bouwen voor de Duitse marine, met een optie op de  bouw van nog eens twee fregatten. De kansen van Damen zijn de afgelopen maand sterk toegenomen omdat een andere belangrijke kanshebber voor de miljardenorder is afgevallen: het oer-Duitse consortium, ThyssenKrupp (TKMS) in samenwerking met scheepswerf Lürssen uit Bremen.

Naast Damen blijft ook German Naval Yards (GNY) uit het Noord-Duitse Kiel over, dat optrekt met het Britse defensiebedrijf BAE Systems. GNY is eigendom van de Frans-Libanese zakenman Iskandar Safa en heeft werven in Duitsland om de fregatten te bouwen. Duitse media en kenners van de Duitse marinesector stellen dat Damen de beste kansen heeft.

De Nederlandse scheepsbouwer werkt samen met de Hamburgse scheepswerf Blohm + Voss, maar is penvoerder. In een toelichting op de brief aan het Duitse parlement zegt Van Ameijden: 'Eén van de belangrijke redenen voor de Duitse minister van Defensie om een Europese aanbestedingsprocedure te starten voor de MKS180-schepen is de constatering dat veel grote Duitse defensieprojecten veel te laat zijn afgeleverd, en met aanzienlijke budgetoverschrijdingen. Dat Damen nu bij de laatste twee gegadigden is, heeft mede te maken met het feit dat wij de afgelopen vijftien jaren steeds onze schepen op tijd en binnen budget hebben afgeleverd.'

Duitse mkb-bedrijven

Als Damen de megaopdracht krijgt, worden de fregatten op de werf van Blohm + Voss in Hamburg gebouwd. Door een Duitse werf, met grote betrokkenheid van Duitse mkb-bedrijven, voor vele jaren werk voor de Hamburgse scheepswerf en met bovendien nieuwe banen voor 150 tot 200 hooggekwalificeerde (scheepsbouw)ingenieurs.

De bouw van de marinefregatten zal volgens Van Ameijden en Dehlke een sterk 'Made in Germany-stempel' krijgen, al zullen ook Nederlandse bedrijven profiteren. Van Ameijden: 'De Duitse belastingbetaler geeft een zeer groot bedrag uit voor deze schepen; dan hebben Duitse bedrijven en hun werknemers recht op deelname. Dat is simpel. Ook Nederland doet dat.'

Rol voor Thales Nederland

Design van de schepen doet Damen in Nederland (grotendeels in Vlissingen). Volgens Van Ameijden is Damen gewend om samen met de beste nationale en internationale partners dit soort complexe schepen te ontwikkelen en bouwen. Naast veel Duitse zitten hier zeker ook Nederlandse partners bij, zegt hij. 'Bekend voorbeeld is Thales Nederland, dat zeer goede radar-, sensor en commandosystemen voor marineschepen ontwikkelt en produceert. Ook in dit project is Thales Nederland in staat om samen deze systemen aan te bieden.'

Vrees IG Metall

De Duitse vakbonden zijn bezorgd. 'Duitsland moet niet genoegen nemen met de rol van junior-partner. Als Damen de opdracht krijgt, verdwijnen belangrijke kennis en honderden banen naar Nederland', zegt Meinhard Geiken, bestuurder van IG Metall in Noord-Duitsland.

Volgens Van Ameijden berust de stellingname van IG Metall zich op een misverstand. 'De schepen worden in Hamburg bij Blohm + Voss gebouwd, weliswaar naar Damen-design en met veel expertise, maar ook met veel Duitse technologie en knowhow.'

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/03/2018 | 21:52 uur
Damen belooft honderden banen in strijd om grootste Duitse marine-order ooit.

https://fd.nl/ondernemen/1247704/in-strijd-om-grootste-duitse-marine-order-ooit-belooft-damen-oosterburen-honderden-banen #FD
Ik heb het reeds eerder aangehaald.
Het is makkelijk om op deze wijze de aandacht te vestigen op een artikel, maar deze is helaas niet te lezen door mij.
Wellicht dat dit voor meerderen geldt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 15/03/2018 | 19:29 uur
De Bremen- klasse is wel bevallen bij de Duitsers. Het idee van een Nederlands ontwerp gebouwd in Duitsland valt iig goed bij de Duitse officieren die ik heb gesproken.

Ze varen nog steeds met een aantal SFF klonen.