De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 08:00 uur

jos18

je soliciteerd gewoon voor infanterie en mij is verteld dat er dan aan het einde van de opleiding gekeken wordt waar je bij kan komen, LMB of PAINF..

over dat opdrukken.. ik druk met gemak 50 x op maar toch afgekeurd voor cluster 4. Mijn rug was niet sterk genoeg. Train dus ALLE spiergroepen, Armen, borst, benen, rug, buik. Geen 1 van deze groepen mag zwak zijn.

Tim1988

Rechtstreeks Officier LMB kan niet volgens mij, je komt dus bij Officier PAINF terecht..

En veel mensen zijn bang voor de keuring en met name voor het fysieke gedeelte wat je moet hebben voor cluster 4 maar als je minstens 2x per week fitnesst en dat doe je minimaal 2 a 3 maanden lang is het makkelijk te halen, je hoeft geen rambo te zijn voor Cluster 4..

januszz

je solliciteerd toch voor een baan!?! je kunt alleen gekeurd worden als er een vacature vrij is!?!

Ap

Ik ben hier niet goed van op de hoogte maar het is het toch de Off. Infanterie opleiding die je dan volgt. Je kan toch niet specifiek voor Lumbl gaan? maar bijvoorbeeld ook bij de PAINF terecht komen?
Luctor et Emergo

januszz

ik denk niet dat iemand (anders dan IKS) je een bruikbaar antwoord kan geven.
Zoals ik het hoor zul jij idd de cluster 4 wel halen fysiek gezien.
Kracht training doe je neem ik aan altijd tot je maximum. Zodat je opbouw hebt. Hou het vol tot je opkomst en je kansen zijn prima.

littlecindy

hoi
Ik ben precies 1,65 en doe nu gymnasium profiel natuur en techniek en wil straks naar de KMA. Het liefst wil ik LMB gaan doen, maar hoe goed moet je nou echt zijn. Ja ik weet cluster 4, maar wat houdt dat nou precies in?
Op dit moment doe ik al 2 a 3 x per week atletiek, regelmatig hardlopen, iedere dag minstens 20 km fietsen, iedere avond en ochtend 30 push-ups en 50 sit-ups. Dus conditie is op zich wel goed. Meer zorgen maak ik me om kracht. Is 30 push-ups voldoende voor kluster 4? En is precies 1,65 lang genoeg of nemen ze dan liever iemand va

januszz

dat fietsen zal wel goed zitten denk ik maar zoek ff op dit forum aub. Er is al meerdere keren uitgelegd hoe de procedure precies in elkaar zit

_JP_

hey ik ben 16 jaar (word 8 maart 17) en vroeg me af of het zo is dat ze bij de KMA liever wat oudere mensen als bijv. 18 hebben.....

ik heb als het goed is aan het eind van het jaar me havo diploma...

verder heb ik een schoenmakersborst; dit is een soort deuk bij je middenrif, soms kan je hier last van hebben dat moeilijker ademen is maar ik heb tog aardige conditie en heb er nooit last van, zouden ze hier bij de selectie tog over vallen?

verder is er misschien iemand die de procedure al heeft gedaan en kan vertellen wat je nou precies moet doen...hetzij bij de psychologishe test hetzij bij de fysieke test....krijg je bijv. een rollespel bij de pshygolosche test of niet.....?

ik wil bij de infanterie dat is volgens mij cluster 4 als ik het goed begrepen heb.....kwa fysiek fiets ik nu voor het 5de jaar achterheen 32 kilometer per dag om bij school te komen en weer thuis, ik heb een aantal weken geleden een multi station gekocht (fitness apparaat) en daar train ik nu elke avond een half uurtje op en ben ook begonnen met push ups voor het slapen gaan.....iemand nog iedeeën??hardlopen wil ik vaker doen maar komt er helaas niet altijd van......

zo dit was een heel verhaal nu ik het nu even terug kijk maar goed..... :o

hopelijk kan ik wat wijzer worden door dit forum...wil overigen in december beginnen met solicitatie want dan ben ik 16 en  9 maanden en dat was het minimum had ik begrepen

groet Jean-Paul

januszz

#28
ik kan daar geen uitsluitsel over geven dat snap je wel... Maar als je "soepele" gewrichten hebt (banden) dan kan dat wel een punt zijn waar ze je cluster voor verlagen of misschien zelf afkeuren (icm andere minpunten). achteraf krijg je de reden (bij eventuele afkeur) wel precies te horen schijnt...
Maar ik zou me geen zorgen maken. Ik ben toch ook goedgekeurd. ik heb alleen cluster 3 gekregen. ik had 1 (blijkt later, ik dacht 2) nodig prima toch.
En als je bijvoorbeeld enkelbanden wilt oefenen omdat je onzeker bent.. (majoorKlu keuringsarts gaf dit advies) ga dan hardlopen in zachte ondergrond.. dus bv zand bos langs rivier weiland enz enz

Mocht je gekeurd willen worden voor commando's of mariniers dan moet je bij jezelf nagaan of je last hebt gehad van blessures (doorzwikken van enkels ed.)

Als je een lager dan vereist cluster haalt krijg je bij je eindgesprek nog mogelijkheden om voor een andere functie (met lager cluster) door te gaan. of bijvoorbeeld de fysiekbelastbaarheid opnieuw te doen na 3 maanden training

DE MORAAL VAN DIT VERHAAL: ga er gewoon voor en laat je keuren.. De mensen van het IKS hebben de antwoorden voor jou.. denk bij jezelf dat de meesten nog steeds de keuring halen!

Kaaskop

Hmm ik weet dat mijn gewrichten wat verder kunnen buigen dan gemiddeld (zij mijn fysio), maar heb eigenlijk nooit last van blessures ofzo gehad. Denk je dat het problemen kan opleveren?

januszz

#26
Citaat van: defensienatoree op 21/04/2006 | 15:13 uur
Wat te lenig? bedoel je niet, niet lenig genoeg?

Nee dit heeft niets met lenig te maken.. Ze kijken je kruisbanden na... dwz je knieen en enkels ed. Ze kijken of ze niet te ver kunnen doorbuigen en hoe flexibel ze zijn.. Zijn die banden te soepel dan is de kans op ernstige blessures in zwaarder fisiek werk groter. Bij een functie met een lager cluster bijvoorbeeld chauffeur zijn deze eisen lager. vandaar ook dat het cluster ook van die onderzoeke afhangt. Helaas kun je het niet trainen. Wel kun je proberen de spieren en banden te verstevigen door bijvoorbeeld op zachte ondergrond te gaan hardlopen (denk aan bos, zand ed.)

Bij mijzelf waren de enkelbanden soepeler... gelukkig was dit geen afkeur omdat ik solliciteerde voor oof mech grondsyst (technisch) dus cluster2

Ice^

dit soort vragen over beenlengte moet je ff over bellen of kijken of het in het keuringsregelment staat (MP-bundel)
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

defensienatoree

Wat te lenig? bedoel je niet, niet lenig genoeg?
Ik ben een redelijke hark dus was van plan meer te trainen (rekken/strekken) voor mijn solicitatie volgend jaar. Maar is het dan ook weer de bedoeling dat je niet te lenig word  :-\ . Ik heb trouwens een klein beenlengte verschil (nooit last van) zouden ze daar een probleem van maken?
Met vriendelijke groet,
                     Defensienatoree

Ice^

het over een jaar?? nog een keer proberen

protest aantekenen

een andere studie oppakken
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

djeetee

#22
*******, medisch afgekeurt,  alles was goed, tandarts, urine, oren, ogen alleen bij de fysio vonden ze dat ik te lenig(soepel) was voor cavelerie.

pff weet niet echt meer wat ik nou moet doen

In ieder geval op je taalgebruik letten.... ;)

Rob
Forumbeheerder