Salaristabellen Defensie.

Gestart door Defensieforum, 19/12/2005 | 21:47 uur

Mikemans

Er is nooit gezegt dat een KM rang hoger is dan een landmacht rang. Niet door mij in iedergeval. Het is wel zo dat de KM intern de rangen anders behandeld dan dat de landmacht dit doet. Het gaat mij te ver om nu weer het hele rijtje op te schrijven maar de nato indeling is duidelijk lijkt mij.

Voor de rest is de mening van Kap RENE duidelijk. Natuurlijk vindt iedereen die geen extra geld heeft dat de ander dat dan ook niet mag krijgen. En net zo natuurlijk verdedigt degene die het wel heeft zijn verworvenheden. Extra makkelijk is het natuurlijk om als derde nog wat olie op het vuur te gooien in een strijd die net zoals altijd uiteindelijk in het voordeel van mindef geslecht zal gaan worden.

Feit is dat het verschil zoals het er nu is zijn langste tijd gehad heeft. Er loopt een project om de rangsverhoudingen gelijk te trekken en er wordt al links en rechts geprikt om de lonen gelijkertijd recht te trekken. (wat inhoud dat de KM lonen stil gaan staan cq lager worden totdat ze in de pas lopen)

Verder is het appels met peren vergelijken, geweergroep tegen boordbedrijf. Met uitstek de paarse organisatie is geschikt als vergelijkingsmateriaal en daarin zijn de voorbeelden van het KM beleid t.a.v. opgeschud funktioneren legio. Daar zal de KM van af moeten stappen.

Dan als laatste is er de iritatie. Ja ik ben trots op wat de KM was en ik ben trots op de verworvenheden die KM onderofficieren hadden. xpres 'hadden' want zoals KAP RENE al aangeeft in een steeds 'paarser' wordende organisatie waarin alles de gemene deler moet worden, zullen alle KM verworvenheden met de grond gelijkgemaakt worden.

Het jammere is dat ik expres voor een baan bij de KM gekozen heb en het is die baan die nu afgepakt wordt c.q. verdwijnt. Of mischien heeft hij wel nooit bestaan want naar populaire mening ben ik blijkbaar gek, verloren in een zelfgecreeerde mythe en is mijn kijk op de organisatie bijkans behoorlijk onrealistisch.

De praktijk blijkt dit ook uit te wijzen, maar ik merk wel op dat waar ik wel vlootpersoneel in PRT's aan het werk zie, ik waarschijnlijk wel nooit een landmachter achter de beeldkast zal zien in een commandocentrale op een fregat. Het joint opereren is kennelijk eenrichtingsverkeer.

Een klein dingetje begrijp ik niet zo, het daarnaast moeten zij op dit moment veel langer dienen...., en het jamaar wij doen vergelijkbaar werk en willen ook geld. En het jamaar als ik in het veld zit moet ik in een tent en jullie hebben airco, das nie eerlijk.

Is het niet zo dat iedereen zelf mag kiezen waaar hij gaat werken? Is er niet zelf gekozen voor land, lucht of zeemacht? Waarom dan eenmaal gekozen toch die afgunst? Waarom die allesverzengende graaierij en gelijkmakerij? Ik heb gekozen voor werk op een schip maar nu wordt mij verteld dat ik ook in een tent in de woestijn moet gaan zitten omdat het anders niet eerlijk is voor iemand die juist dat als werk heeft gekozen.

De uitzenddruk zoals die nu voor de KL en de Klu is, was altijd al zo bij de KM. De KM heeft nooit geeist dat landmachter die al 20 jaar nie uitgezonden waren eens in de zoveel tijd aanmonsterde om het werk over tenemen. Toch is dat nu andersom het geval, alleen is die 'van huis' druk voor de km daarnaast gewoon nog gelijk gebleven ondanks wat de luchtmacht collega beweerd. En zelf als de weegschaal nu even naar de andere kant doorslaat is dat met de huidige organisatie niet meer van belang daar de KM gewoon meedraagt in dat gewicht. Het komt op mij nog steeds over als een hoop gepiep en gesteun over iets wat voor de KM reeds lang gewoon was.

Het komt op mij over als iemand die houthakker is geworden maar van zijn organisatie eist dat de administrateur ook eens in de zoveel tijd hout komt hakken om de last te verdelen.

KapiteinRob

Citaat van: Kap Rene op 06/07/2006 | 19:38 uur
De reacties van Kap Rob en Mikemans spreken boekendelen, hun kijk op de organisatie is helaas niet even realitisch.

Correctie: jij vindt dat onze kijk op de organisatie helaas niet even realistisch is.

Voor mijn overige commentaar op je posting verwijs ik je naar de PM die ik je gestuurd heb.

KapiteinRob

Citaat van: januszz op 06/07/2006 | 18:29 uur
Dat sommige mensen trots zijn op hun onderdeel vind ik logisch. Het lijkt mij alleen dat sommige mensen nogal fanatiek zijn daarin. Sommigen hebben zelf altijd commentaar op andere onderdelen.

Ik voel me niet aangesproken, maar misschien kun je aangeven wie je dan bedoelt?

januszz

Dat sommige mensen trots zijn op hun onderdeel vind ik logisch. Het lijkt mij alleen dat sommige mensen nogal fanatiek zijn daarin. Sommigen hebben zelf altijd commentaar op andere onderdelen.
BEETJE JAMMER!!

Mikemans

hehe ik was nog aan het typen want ik ben tegenwoordig geen drogere blijere baby, maar een gefrustreerde ouwe man. Althans zo voel ik mij, wat me nog meer doet beseffen dat ik hier niet meer moet werken.

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 05/07/2006 | 23:22 uur
erg blij dat ik niet weer in herhaling hoef te vallen.

Ik moest het even kwijt, al had je eerder al e.e.a. verwoord. Kan me kapot ergeren aan deze materie!

Mikemans

#25
Erg blij dat ik niet weer in herhaling hoef te vallen. Bovendien is dit topic al weer een tijdje dood.

Maar laat ik duidelijk zijn: Vooral doen!

-Gelijk trekken die handel.
-Korporaals van de marine gewoon gelijk trekken met korporaals van de landmacht inclusief salaris liefst in een keer.
-Sergeanten van de marine onmiddelijk overtransponeren naar de landmacht rangen: korter als 3 jaar sergeant? degraderen naar sergeant en omlaag dat loon, weg met die ongelijke behandeling.

En ook geen gezeur meer. gewoon trijntjes als west-oost-stanaf en dan een walplaatsing met 2 keer een PRT. dat zal ze leren. Bovendien voor het halve geld want op zo'n schip is het net een cruise, dat weten we allemaal.

Wat zal het lachen zijn als landmachters opeens in hun 'rustplaatsing' in moeten schepen naar de nost en daarna een stanafje moeten draaien. Zullen al de gezinnetjes zeker kunnen waarderen. En daarna gewoon weer terug op uitzending he.

KapiteinRob

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
Verondersteld werd altijd dat de KM veel weg was. Sinds de taken van de krijgsmacht zijn gewijzigd is de krijgsmacht als geheel veel op uitzending. Tijdens de medaille uitreiking kom ik veel landmachtcollega's met het cijfer 8 en zelfs negen op hun medaille.

Volgens mij "vergeet" je even dat de KM ook nog eens vaak weg is/was buiten de vredesmissies om. Met 6 maanden STANAV, westschip of een eskaderreis kreeg je geen uitzendmedailles of cijfertjes erop!

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
De KL en KLu sergeant is qwa werkzaamheden gelijk aan de KM sergeant.

In de paarse organisatie waar ik werk denken ze daar anders niet zo over! De marinemensen die hier hetzelfde werk doen als hun KL-KLu-collega's zijn wel degelijk met een rang lager geplaatst! En ook de KM zelf is het niet met je eens.

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
Een Sm bij de Kl is heilig, deze heeft meer te vertellen dan een KM SM.

Wat mij betreft onzin. Ik doe als KM-SMJR werk dat bij dezelfde functies elders door KL-KLu-adjudanten wordt gedaan! En ik ben niet de enige!

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
Nog een paar feiten, op oefeningen en uitzendingen is mijn legering als officier dezelfde als die van mijn manschappen. De Schepen van de KM hebben allemaal arco. Varen voor de kust, in een heerlijke koelte. Dit is heel zwaar. De patrouilles, bevoorrading e.d. in een uitzendgebied blijkbaar niet.

Vind je jezelf niet wat badinerend bezig? De marinemensen zitten ook met hun gat in PRT's, gaan met de mariniers mee en diezelfde mariniers zijn vaker weg dan thuis en behoren nog steeds bij diezelfde KM. En even vergeten dat de schepen tegenwoordig met minimale bemanningen of zelfs tekorten varen? Wel eens de verschillende rollenkaarten gezien? Er zijn genoeg marinemensen die na een uitzending geplaatst worden op een schip en dan vrolijk een half jaar van huis moeten in de Caribean, op drugsjacht. Geweldig, leuk, soepel? Hou op, die tijd ligt al een tijdje achter ons!

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
Het is m.i. belachelijk dat een sgt van de kl/klu, minder betaald krijgt als een Sgt van de KM.

Helemaal met je eens! Net zo belachelijk dat de KM de marinerangen overwaardeert t.o.v. de andere krijgsmachtdelen en we dus steeds hetzelfde werk zitten te doen in een lagere rang en dus juist te weinig betaald krijgen!

Citaat van: Kap Rene op 05/07/2006 | 22:24 uur
Mijn mening is een rang is een rang. De verantwoordelijkheden zijn hetzelfde.

Het eerste helemaal mee eens, en dus zou het tweede daaraan gerelateerd moeten worden.

heiti

#23
reactie op een rang is een rang


EEN RANG IS PAS EEN RANG ALS ER RANG OPSTAAT ;D

Heiti,

Er is niets mis met een leuke grap of een kwinkslag, maar hou het gerelateerd aan het onderwerp. Dit soort kreten zou je wat mij betreft kunnen laten en als je het toch zo nodig wilt posten, is er bij het onderdeel "van alles en nog wat" een onderwerp voor allerhande onzin.

Rob

Pixxa

#22
Hehe zou best kunnen :) dat andere forum blijft waarschijnlijk ook down voorgoed wat ik heb vernomen. MSN ... tja heel druk he :)

44painf

#21
Thanx pixxa. Jij had het zeker ook op dat andere forum gepost ??

off-topic:
Weet jij trouwens al iets van dat andere forum ?? en je mag weleens iets zeggen op msn!
44 PAINFBAT ==> BG 5 C-cie DRW

26okt 2009 --> Opl. KMAR


44painf

Ja die heb ik weleens vaker gezien. Maar ik weet dat er een tabel is met de brute EN netto bedragen!! Helaas weet ik alleen niet meer waar die staat. (de netto bedragen natuurlijjk wel zonder toeslagen).

Ik hoop dat toch iemand het weet.
44 PAINFBAT ==> BG 5 C-cie DRW

26okt 2009 --> Opl. KMAR

KapiteinRob

Citaat van: Jefferson op 25/02/2006 | 19:13 uur
Dan nog vind ik geen salaris-tabellen  :)

Obelix heeft de directe link al aangegeven, maar met een beetje zoeken had je het zelf ook kunnen vinden. Boven in de menubalk bij Service staan de links. Vervolgens klikken op diverse links en dan de MP-bundels (ministeriële publicaties).

Obelix

Citaat van: Jefferson op 25/02/2006 | 19:13 uur
Dan nog vind ik geen salaris-tabellen  :)

Hierbij het hele verhaal:

http://mpbundels.mindef.nl/31_serie/31_400/31_400_1000.htm

De schalen staan aan het eind van het verhaal 8)