Leger ’ontwapent’ marechaussees

Gestart door Cobra4, 24/12/2005 | 09:16 uur

Defensieforum

Citaat van: Freggel op 24/12/2005 | 16:40 uur
Citaat



En ze worden NIET ontwapent ze lopen alleen niet met geladen wapen. Wat zijn de argumenten voor het wel geladen lopen overigens?

Een voorbeeld: Militaire woelingen...

Freggel

Citaat

Toch is er een verschil. Wij zullen inderdaad de regeltjes moeten volgens die een cdt voor zijn kamp op stelt, maar dan heb ik het over normale "huisregels" en niet over het ontwapenen van de KMar collega's.
Dit zal zeker een staartje krijgen...
Citaat

Ik denk dat we dat stadium al een tijdje gepasseerd zijn. Bij diverse uitzendingen is dit al uitgezocht. KMAR valt "gewoon" onder de continents en bataljons commmandant. Is niet een huisregeltje
De juridische status van de KMAR is daarbij niet anders als voor iedere militair denk ik

En ze worden NIET ontwapent ze lopen alleen niet met geladen wapen. Wat zijn de argumenten voor het wel geladen lopen overigens?

KapiteinRob

"Ontwapenen" is een groot woord. Ik vraag me punt 1 af wat er mis mee is dat iedere militair (dus ook een marechausse) op het basiskamp zijn wapen ontlaadt of net als de overige collega's misschien opbergt in een wapenkamer of voor mijn part eigen kluis en punt 2 waarom er in het artikel wordt gezegd dat de marechaussee zich zonder geladen wapen op een militair kamp onveilig voelt. Ik vind dit op z'n zachtst gezegd mega-overdreven!

Defensieforum

Citaat van: Kapitein Rob op 24/12/2005 | 15:16 uur
Ik vind dat maar een rare constructie en heb enige moeite het te geloven. Ik snap dat een willekeurige militair een marechaussee lager in rang niet "aan het werk kan zetten" als dit het vakgebied van de Kmar betreft, maar voor algemene zaken (bijvoorbeeld het kamp waar men verblijft) heb je volgens mij de plaatselijke militaire commandant te gehoorzamen. De 5 marechaussecollega's op Aruba vielen qua werk onder hun districtscommandant op Curacao, maar volgden v.w.b. de niet rechtstreeks aan hun werk gerelateerde zaken gewoon de orders commandant kazerne. Lijkt me ook vrij normaal.

Daarnaast vind ik de vergelijking die gemaakt wordt met de gewone politieman die zijn wapens toch ook niet op het bureau achter moet laten absurd. We hebben het hier over militairen op missie en niet over criminaliteitsbestrijding o.i.d. in een Amsterdamse achterbuurt. Dat de plaatselijke marechausseecollega's verbijsterd zijn is trouwens tot daar aan toe, maar dat ze zich op het kamp zonder doorgeladen wapen onveilig voelen is the limit. Waar gaat dit over???

Toch is er een verschil. Wij zullen inderdaad de regeltjes moeten volgens die een cdt voor zijn kamp op stelt, maar dan heb ik het over normale "huisregels" en niet over het ontwapenen van de KMar collega's.
Dit zal zeker een staartje krijgen...

KapiteinRob

Ik vind dat maar een rare constructie en heb enige moeite het te geloven. Ik snap dat een willekeurige militair een marechaussee lager in rang niet "aan het werk kan zetten" als dit het vakgebied van de Kmar betreft, maar voor algemene zaken (bijvoorbeeld het kamp waar men verblijft) heb je volgens mij de plaatselijke militaire commandant te gehoorzamen. De 5 marechaussecollega's op Aruba vielen qua werk onder hun districtscommandant op Curacao, maar volgden v.w.b. de niet rechtstreeks aan hun werk gerelateerde zaken gewoon de orders commandant kazerne. Lijkt me ook vrij normaal.

Daarnaast vind ik de vergelijking die gemaakt wordt met de gewone politieman die zijn wapens toch ook niet op het bureau achter moet laten absurd. We hebben het hier over militairen op missie en niet over criminaliteitsbestrijding o.i.d. in een Amsterdamse achterbuurt. Dat de plaatselijke marechausseecollega's verbijsterd zijn is trouwens tot daar aan toe, maar dat ze zich op het kamp zonder doorgeladen wapen onveilig voelen is the limit. Waar gaat dit over???

Defensieforum

Citaat van: Kapitein Rob op 24/12/2005 | 11:30 uur
Citaat van: Nick op 24/12/2005 | 09:27 uur
Te gek voor woorden!!! Zal niet lang duren en de KMar zal weer doorgeladen rond lopen. Tevens vraag ik me af in hoeverre een ander krijgsmachtdeel iets over leden van de KMar te zeggen heeft.

Hallo Nick! De Kmar is toch onderdeel van defensie? Als je dus ergens als marechaussee geplaatst ben, val je onder een commandant. Dat is in dit geval iemand van een ander krijgsmachtdeel. Lijkt me onzin dat een marechaussee niet zich hieraan dient te houden en min of meer boven de militaire wet leeft.

Verder kan ik me vinden in hetgeen Freggel heeft gepost.

Het is niet zo dat een een Officier van een ander krijgsmachtdeel, kan bepalen wat een ambtenaar van de KMar moet doen. Dit is niet "boven de militaire wet" staan, dit zijn regels. Vroeger toen de KMar nog onder de Landmacht viel kon dit wel, maar daarom is de KMar het vierde Defensie onderdeel geworden. De KMar is een onafhankelijke politieorganisatie die NIET gestuurd kan worden door iemand anders dan zijn eigen leidinggevenden!!!

Mvgr

Leo2

Citaat van: Cobra4 op 24/12/2005 | 09:40 uur
Het lijkt mij dat afspraken rond om de wapendracht van de KMar werelwijd gelden en dat een basiscommandant niet zo maar andere regels kan hanteren.

Uiteindelijk kan de basiscommandant wel andere regels hanteren, daar is hij commandant voor en het is "zijn" base. Of hij daar verstandig aan doet is vraag twee natuurlijk, in mijn ogen is dit overdreven.

Afspraken over de "wapendracht" is inderdaad wereldwijd, maar met dien verstande dat de "afspraken" telkenmale weer opnieuw gemaakt dienen te worden .Het blijft erg situationeel.

Gr Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

KapiteinRob

Citaat van: Nick op 24/12/2005 | 09:27 uur
Te gek voor woorden!!! Zal niet lang duren en de KMar zal weer doorgeladen rond lopen. Tevens vraag ik me af in hoeverre een ander krijgsmachtdeel iets over leden van de KMar te zeggen heeft.

Hallo Nick! De Kmar is toch onderdeel van defensie? Als je dus ergens als marechaussee geplaatst ben, val je onder een commandant. Dat is in dit geval iemand van een ander krijgsmachtdeel. Lijkt me onzin dat een marechaussee niet zich hieraan dient te houden en min of meer boven de militaire wet leeft.

Verder kan ik me vinden in hetgeen Freggel heeft gepost.

Freggel

Komt bij uitzendingen regelmatig voor dat de (locatie)commandant voor eenieder bepaalt dat er op het kamp geen doorgeladen wapens gedragen mogen worden. Dat geldt voor iedereen die de basis betreedt/bewoont. Je houdt wel gewoon je wapen en houders bij je. Uitzonderingen zijn door BSB begeleide mensen. De BSB in zo'n rol blijft wel doorgeladen zijn wapen dragen.

Redenen om een doorgeladen wapen op een kamp te moeten dragen zie ik ook niet gelijk voor de KMAR als toch iedereen op een kamp zijn wapen binnen handbereik heeft.

Tenslotte heb ik bij diverse uitzendingen meegemaakt dat ook KMAR personeel niet al te lekker in zijn "weapon handling" zit.

Cobra4

Wel een aparte keuze voor de locatie van het "testje" dan.
Hadden ze beter een basis/kazerne/haven in Nederland kunnen gebruiken.
Peloton 3 602 Sqn

Mikemans

op het eerste gezicht lijkt dit te bizar voor woorden. Het zou dus best zo kunnen zijn dat dit een testje is om te zien waar de bevoegdheid van de commandant ophoud en die van de marechauchee begint. Een soort proefprocesje als het ware.

Defensieforum

Citaat van: Cobra4 op 24/12/2005 | 09:40 uur
Het lijkt mij dat afspraken rond om de wapendracht van de KMar werelwijd gelden en dat een basiscommandant niet zo maar andere regels kan hanteren.

Nope lijkt mij ook. Ben nog niet (zit er eerdaags wel aan te komen) op uitzending geweest dus kan niet 100% zeker zeggen hoe het geregeld is, maar dit slaat werkelijk nergens op!

Cobra4

Het lijkt mij dat afspraken rond om de wapendracht van de KMar werelwijd gelden en dat een basiscommandant niet zo maar andere regels kan hanteren.
Peloton 3 602 Sqn

Defensieforum

Citaat van: Cobra4 op 24/12/2005 | 09:16 uur
Leger 'ontwapent' marechaussees

WOERDEN - De Nederlandse marechaussees in Afghanistan mogen geen doorgeladen wapens meer dragen op de kampementen. Op sommige plaatsen mogen ze zelfs helemaal geen wapen meer bij zich hebben.

Het 'wapenverbod' is onlangs opgelegd door de plaatselijke compagniecommandanten.

De militaire politiemensen zijn verbijsterd en voelen zich onveilig. ,,De marechaussees zijn getraind om altijd gewapend hun werk te doen, omdat ze hun wapen indien nodig altijd moeten kunnen gebruiken. Deze maatregel kan tot onveilige situaties leiden,'' zegt voorzitter Han Busker van de marechausseevereniging.

In Afghanistan zijn zeventien marechaussees gelegerd. Ze fungeren als politiemensen op de bases van de Nederlandse militairen.

Belachelijk, stelt Busker. ,,Je zegt tegen een politieman in Nederland toch ook niet dat hij zijn wapen op het bureau moet achterlaten, en in geval van nood weer moet ophalen. De marechaussees horen gewoon een wapen bij zich te hebben. Er is niets gevaarlijks aan een marechaussee met een wapen. Hij heeft geleerd hoe en wanneer hij zijn wapen hanteert.''

Volgens woordvoeder Nico van der Zee van de Chef Defensiestaf moeten de marechaussees de veiligheidsmaatregelen volgen die ook voor de andere militairen op het kamp gelden. Die moeten bij het betreden van de basis hun wapen ontladen. ,,Gelijke monniken, gelijke kappen. Ze mogen het wapen en de munitie wel bij zich houden, maar de patronen moeten uit het pistool zijn. Voor ons is het belang van de veiligheid op het kamp groter dan het belang van de marechaussee om met een geladen wapen te werken.'' De marechausseevereniging stelt dat het ook tijdens andere missies altijd gebruikelijk was dat marechaussees wel degelijk met doorgeladen wapens werkten.

bron: www.ad.nl

Te gek voor woorden!!! Zal niet lang duren en de KMar zal weer doorgeladen rond lopen. Tevens vraag ik me af in hoeverre een ander krijgsmachtdeel iets over leden van de KMar te zeggen heeft.

Cobra4

Leger 'ontwapent' marechaussees

WOERDEN - De Nederlandse marechaussees in Afghanistan mogen geen doorgeladen wapens meer dragen op de kampementen. Op sommige plaatsen mogen ze zelfs helemaal geen wapen meer bij zich hebben.

Het 'wapenverbod' is onlangs opgelegd door de plaatselijke compagniecommandanten.

De militaire politiemensen zijn verbijsterd en voelen zich onveilig. ,,De marechaussees zijn getraind om altijd gewapend hun werk te doen, omdat ze hun wapen indien nodig altijd moeten kunnen gebruiken. Deze maatregel kan tot onveilige situaties leiden,'' zegt voorzitter Han Busker van de marechausseevereniging.

In Afghanistan zijn zeventien marechaussees gelegerd. Ze fungeren als politiemensen op de bases van de Nederlandse militairen.

Belachelijk, stelt Busker. ,,Je zegt tegen een politieman in Nederland toch ook niet dat hij zijn wapen op het bureau moet achterlaten, en in geval van nood weer moet ophalen. De marechaussees horen gewoon een wapen bij zich te hebben. Er is niets gevaarlijks aan een marechaussee met een wapen. Hij heeft geleerd hoe en wanneer hij zijn wapen hanteert.''

Volgens woordvoeder Nico van der Zee van de Chef Defensiestaf moeten de marechaussees de veiligheidsmaatregelen volgen die ook voor de andere militairen op het kamp gelden. Die moeten bij het betreden van de basis hun wapen ontladen. ,,Gelijke monniken, gelijke kappen. Ze mogen het wapen en de munitie wel bij zich houden, maar de patronen moeten uit het pistool zijn. Voor ons is het belang van de veiligheid op het kamp groter dan het belang van de marechaussee om met een geladen wapen te werken.'' De marechausseevereniging stelt dat het ook tijdens andere missies altijd gebruikelijk was dat marechaussees wel degelijk met doorgeladen wapens werkten.

bron: www.ad.nl
Peloton 3 602 Sqn