Het project Galileo

Gestart door Ros, 29/12/2005 | 13:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 22/10/2011 | 19:33 uur
Citaat van: Elzenga op 22/10/2011 | 17:31 uur
Daarbij hebben wij ook baat van de Franse nucleaire paraplu.   

De Fransen en iets voor een ander inzetten? We zouden er hooguit onder kunnen gaan staan als dat geen Franse belangen schaadt. Ik geloof geen seconde dat de Fransen iets voor ons zouden doen uit Europese solidariteit als hen dat zelf geen voordeel op zou leveren. Laat staan negatief voor ze zou zijn.

Eerst de Parijzenaar daarna de Parijzenaar en de Parijzenaar gevolgd door de Provence en heel misschien blijft er daarna nog iets over voor de rest van Europa (of een deel daarvan)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/10/2011 | 17:31 uur
Daarbij hebben wij ook baat van de Franse nucleaire paraplu.   

De Fransen en iets voor een ander inzetten? We zouden er hooguit onder kunnen gaan staan als dat geen Franse belangen schaadt. Ik geloof geen seconde dat de Fransen iets voor ons zouden doen uit Europese solidariteit als hen dat zelf geen voordeel op zou leveren. Laat staan negatief voor ze zou zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#41
Uit de oude doos.

abcnews.go.com
WASHINGTON Dec 15, 2004 � President Bush has ordered plans for temporarily disabling the U.S. network of global positioning satellites during a national crisis to prevent terrorists from using the navigational technology, the White House said Wednesday.

Any shutdown of the network inside the United States would come under only the most remarkable circumstances, said a Bush administration official who spoke to a small group of reporters at the White House on condition of anonymity.

The GPS system is vital to commercial aviation and marine shipping.

The president also instructed the Defense Department to develop plans to disable, in certain areas, an enemy's access to the U.S. navigational satellites and to similar systems operated by others. The European Union is developing a $4.8 billion program, called Galileo.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 22/10/2011 | 18:55 uur
Citaat van: Ace1 op 22/10/2011 | 17:52 uur
Ik heb van iemand gehoord  die toen loods was in de Rotterdamse Haven,dat tijdens de Kosovo oorlog de Amerikanen GPS zelf nodig hadden en alle civiele gebruikers werden toen van het GPS systeem gegooid en met het gevolg dat men alles weer met blote oog en het handje moest doen.
Ik heb gehoord dat het niet zo was.  ;)

Afspraakje bij de audicien?  :angel:

Lex

Citaat van: Ace1 op 22/10/2011 | 17:52 uur
Ik heb van iemand gehoord  die toen loods was in de Rotterdamse Haven,dat tijdens de Kosovo oorlog de Amerikanen GPS zelf nodig hadden en alle civiele gebruikers werden toen van het GPS systeem gegooid en met het gevolg dat men alles weer met blote oog en het handje moest doen.
Ik heb gehoord dat het niet zo was.  ;)


EaGletje

Citaat van: jurrien visser op 22/10/2011 | 18:41 uur
Citaat van: Ace1 op 22/10/2011 | 17:52 uur
Ik heb van iemand gehoord  die toen loods was in de Rotterdamse Haven,dat tijdens de Kosovo oorlog de Amerikanen GPS zelf nodig hadden en alle civiele gebruikers werden toen van het GPS systeem gegooid en met het gevolg dat men alles weer met blote oog en het handje moest doen.

Zowel in de Kosovo oorlog als in golfoorlog I en II (Irak Iran niet meegeteld) is het GPS  systeem voor burger gebruik kortstondig buiten gebruik geweest. Tijdens GO II kon je in je eigen auto constateren dat het navigatie systeem meer afweek dan gebruikelijk.

Dit afwijken van nauwkeurigheid wordt Selective Availability (SA) genoemd. Echter de beslissing is al gemaakt om dit nooit meer te gebruiken. Dit scheelt onder andere in de kosten voor de luchtvaart, gezien deze nu minder back-up bakens nodig hebben. Dit omdat ze er niet meer erop hoeven te rekenen dat GPS voor een volledige periode onbeschikbaar zal zijn. De satellieten die nu gelanceerd worden beschikken niet meer over de  capaciteit om SA in te zetten. Dus wanneer alle "oude" satellieten zijn verdwenen zal er geen mogelijkheid meer zijn om SA te activeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 22/10/2011 | 17:52 uur
Ik heb van iemand gehoord  die toen loods was in de Rotterdamse Haven,dat tijdens de Kosovo oorlog de Amerikanen GPS zelf nodig hadden en alle civiele gebruikers werden toen van het GPS systeem gegooid en met het gevolg dat men alles weer met blote oog en het handje moest doen.

Zowel in de Kosovo oorlog als in golfoorlog I en II (Irak Iran niet meegeteld) is het GPS  systeem voor burger gebruik kortstondig buiten gebruik geweest. Tijdens GO II kon je in je eigen auto constateren dat het navigatie systeem meer afweek dan gebruikelijk.

Ace1

Ik heb van iemand gehoord  die toen loods was in de Rotterdamse Haven,dat tijdens de Kosovo oorlog de Amerikanen GPS zelf nodig hadden en alle civiele gebruikers werden toen van het GPS systeem gegooid en met het gevolg dat men alles weer met blote oog en het handje moest doen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/10/2011 | 16:29 uur
En dus is het hallelujah-geroep voor "een europees systeem" een eurofiel gejuich dat niet "ons" als Europa, maar de Fransen dient.
Onzin....als het systeem zo meteen operationeel is zullen veel meer EU lidstaten, bedrijven e.d. er gebruik van gaan maken...want hebben er ook voor betaald. Frankrijk had dit er nooit doorgekregen als het alleen slechts het Franse belang diende. Er is ook een belangrijk strategisch belang om een eigen Europese systeem te hebben.

Daarbij hebben wij ook baat van de Franse nucleaire paraplu. Want wie hier nog denkt dat de Amerikanen dat wel zullen verzorgen voor Europa leeft wat mij betreft in een gevaarlijke nostalgische droom. Als het hier in de EU mis gaat op dat gebied zullen zowel Frankrijk en Groot-Brittannië daar direct de gevolgen van ondervinden en zal hun antwoord het onze worden. Vandaar dat ik het huidige raketschild de creatie van een schijnveiligheid vind. Ook dat moet binnen de EU gewoon zelf worden opgezet...als het al nodig is/werkt.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#33
Citaat van: Kapitein Rob op 22/10/2011 | 16:29 uur
En dus is het hallelujah-geroep voor "een europees systeem" een eurofiel gejuich dat niet "ons" als Europa, maar de Fransen dient.

Ik zeg: Bonjour... weer iets geleerd!

Slim van de Fransen...

KapiteinRob

En dus is het hallelujah-geroep voor "een europees systeem" een eurofiel gejuich dat niet "ons" als Europa, maar de Fransen dient.

Poleme

#31
Zo snel mogelijk een eigen Europees systeem?
Looo-rannn,  looooh-rannah,  LOng RAnge Navigation-C, LORAN-C bestaat al enige tijd voordat GPS gangbaar werd.
Het jaarlijkse onderhoud van het Amerikaanse deel koste in 2009 slechts ca. USD 35 miljoen per jaar.
De Britten richten zich op voor hun VK en West-Europa op Enhanced - LORAN, welke een nauwkeurigheid kent van ca. 8 meter.  
LORAN-C is door een sterker signaal t.o.v. het GPS moeilijker te storen en is in tegenstelling tot GPS wel onafhankelijk.
TU Delft heeft bijvoorbeeld een op LORAN-C gebaseerde Euro(!)fix auto-landingssysteem ontwikkelt, waarbij je in zeer dichte mist op de decimeter nauwkeurig op de landingsbaan uitkomt!

GPS was primair bedoeld om Amerikaanse ballistische raketten met nuke-elaire lading zo nauwkeurig mogelijk op het doel te krijgen.

Wie hebben er in Europa als enigste in eigen huis ontworpen ballistische raketten met nukes?
Juist ja, la France.
Galileo is een stom Frans idee, dat primair Franse belangen dient!
Wel even over 20 jaar verspreid EUR 20,2 miljard aan pecunia spenderen graag, belastingbetaler.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2011 | 19:54 uurAls Galileo gelijkwaardig of beter is dan GPS, dan zal er nog aardig wat defensie nieuws volgen waarbij toekomstige systemen hun plaats of doel weten te vinden.
Precies....ik vind het dan ook een belangrijk strategisch project...ondanks alle kritiek. Zo snel mogelijk een eigen Europees systeem!!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 21/10/2011 | 19:17 uur
En wat is het defensienieuws hierbij?

Rob
Forumbeheerder


Als Galileo gelijkwaardig of beter is dan GPS, dan zal er nog aardig wat defensie nieuws volgen waarbij toekomstige systemen hun plaats of doel weten te vinden.