Australie koopt C-17

Gestart door Loup, 03/03/2006 | 11:48 uur

dudge

Waar de meeste Nederlanders ons land foutief als een klein onbetekenend vlekje op de kaart zien, overdrijven we wel als we onszelf even gelijkstellen aan Australië.

Hier wat cijfers van het IMF:
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2014/01/weodata/weoreptc.aspx?sy=2012&ey=2019&scsm=1&scc=1&ssd=1&sort=country&ds=%2C&br=0&pr1.x=91&pr1.y=10&c=193%2C138%2C156%2C146%2C186&s=NGDPD%2CPPPGDP%2CGGR_NGDP&grp=0&a=

2014:

Land
Aust
Can
Ned
Zwit
GDP ($)
1435.8
1769.0
838.0
693.5
% overheid
34.0
41.7
47.3
32.8

Er zijn nog veel meer cijfers te verzamelen. Punt is, de Australische economie is aanzienlijk groter dan de Nederlandse. Bovendien zitten ze in een andere situatie. Het is te verdedigen dat zij nu verhoudingsgewijs meer uitgeven aan defensie dan wij, met een bijna twee keer zo grote economie kom je dus op een aanzienlijk hoger bedrag. Nederland kan zich niet met de Aussies meten. De BeNeLux, samen een inwonertal van 28.1 miljoen en een economie van $1445 miljard is wel vergelijkbaar. (versus dus 23,6 miljoen inwoners met $1435.8miljard).

Maar als we een vergelijkbare output willen moeten we dus specialiseren, en daar is tot op heden maar matig animo voor. (en dan heb ik het dus niet over specialiseren in bezuinigen, maar specialiseren in investeren)

Ton de Zwart

Dus is Australië redelijk vergelijkbaar met Nederland, zeker als we kijken naar de door Jürrien aangedragen pikorde van economisch niveau. Als Australië dus binnenkort 10 C-17' s heeft, zou Nederland er best een stuk of 6 moeten kunnen ambieren of zelfs hebben. Maar nee hoor, wij zien kans om eenpoule op te richten voor gezamenlijk gebruik. Dan hoeven we er niet één helemaal zelf te kopen. En in geval van calamiteiten, waar toevallig Australië bij betrokken is, kunnen we vragen of ze ook even voor ons willen vliegen. Armoedig, maar onnodig armoedig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/10/2014 | 23:37 uur
Zekers.
Begin eerst maar te zorgen dat defensie op personeelsniveau een aantrekkelijke werkgever wordt, met goede financiële voorzieningen.

Mee eens, een organisatie is zo goed als haar (gemotiveerde) medewerkers!

Lex

Citaat van: jurrien visser op 04/10/2014 | 23:33 uur
We hebben nog wat te doen!!
Zekers.
Begin eerst maar te zorgen dat defensie op personeelsniveau een aantrekkelijke werkgever wordt, met goede financiële voorzieningen.

Lex

Citaat van: Zander op 04/10/2014 | 23:15 uur
Wij hebben geen ambitieniveau.
Als het ons uit komt dan doen we alsof we het wel hebben.
Dus hebben we wel een ambitie niveau.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 04/10/2014 | 23:15 uur
Wij hebben geen ambitieniveau.
Als het ons uit komt dan doen we alsof we het wel hebben.

We hebben nog wat te doen!!

Zander

Wij hebben geen ambitieniveau.
Als het ons uit komt dan doen we alsof we het wel hebben.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 04/10/2014 | 21:50 uur
3. Het ambitie niveau is groter.


Ik ben al blij met de helft van het Down Under ambitieniveau voor Nederland....

Lex

Citaat van: Ton de Zwart op 04/10/2014 | 21:11 uur
Omdat Australië slechts 6 miljoen inwoners méér heeft dan Nederland.  Natuurlijk is hun BNP ook groter, maar heus niet zovéél meer.

Citaat van: jurrien visser op 04/10/2014 | 21:14 uur
Australië staat  op de 14 plaats en Nederland op de 17e op de economische ranglijst.

Ik geloof dat terstond.
Want:
1. Het land oppervlak is veel groter;
2. De geo-politieke omstandigheden zijn groter;
3. Het ambitie niveau is groter.

;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ton de Zwart op 04/10/2014 | 21:11 uur
Omdat Australië slechts 6 miljoen inwoners méér heeft dan Nederland.  Natuurlijk is hun BNP ook groter, maar heus niet zovéél meer.

Australië staat  op de 14 plaats en Nederland op de 17e op de economische ranglijst.

Ton de Zwart

Citaat van: Lex op 04/10/2014 | 20:53 uur
Waarom zouden we als BV-NL dat dan moeten doen?

Omdat Australië slechts 6 miljoen inwoners méér heeft dan Nederland.  Natuurlijk is hun BNP ook groter, maar heus niet zovéél meer.

Lex

Citaat van: IPA NG op 04/10/2014 | 17:46 uur
Tsja, we zouden ons kunnen meten aan Australië.
Waarom zouden we als BV-NL dat dan moeten doen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 04/10/2014 | 17:46 uur
Tsja, we zouden ons kunnen meten aan Australië.

Op dit moment meten we ons echter aan België...

Dat geldt zeker voor dit moment..  erg genoeg.

IPA NG

Tsja, we zouden ons kunnen meten aan Australië.

Op dit moment meten we ons echter aan België...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

#12
Citaat van: Elzenga op 04/10/2014 | 16:29 uur
De An124 is een stuk groter nog dan de C17..meer C-5 Galaxy equivalent. Vaak niet zozeer nodig om zware lasten te verplaatsen als wel omvangrijke. Want klaarblijkelijk gebruikt Nederland niet zijn C-17 uren om deze vracht te verplaatsen. Als men voor nieuwe gaat ja. En de 15 zijn voorlopig nog niet verkocht. Al kan ik me voorstellen dat voor omvangrijkere ladingen deze NAVO pool zelf enkele AN-124s of C-5s aanschaft. Maar dit is blijkbaar op dit moment nog te duur..duurder dan commercieel inhuren.

De C5 wordt niet meer gemaakt maar misschien dat er een A380 Cargo in de pijplijn zit? de bodemvloer met Titanium?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanium

http://www.cargoforwarder.eu/2014/09/01/narrow-body-freighters-catching-on-while-the-airbus-a380-freighter-is-considered-a-possibility/

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Airbus-A380-Cargo/47