'Mescontrole Schiphol faalt'

Gestart door Lex, 12/03/2006 | 23:46 uur

Dekker

Citaat van: Mikemans op 26/05/2007 | 20:00 uur
gelukkig dat je dit 4 maanden later nog even corrigeerd. We hebben al die ijd dus het verkeerde gedacht.........
:o alsof het van levensbelang is  ::)

Mikemans

gelukkig dat je dit 4 maanden later nog even corrigeerd. We hebben al die ijd dus het verkeerde gedacht.........

Dekker

Citaat van: Kapitein Rob op 22/01/2007 | 19:22 uur
Citaat van: Dekker op 22/01/2007 | 19:13 uur
hij bedoelt vast HRB ..  :D

Bedankt voor deze infomatie Dekker; na ruim tien maanden stilte in dit topic is dit echt van toegevoegde waarde....... :-\
:o oh nee, wacht ff .. helemaal geen HRB..   gewoon van g4s (falck, secuirop) weet ik welk bedrijf, die de HRF flights doet  :police:

ronjhe

En wat te denken van de pensleutels van cilindersloten? Gingen zonder probleem in mijn broekzak mee met het vliegtuig richting Madrid. Erger nog, na de controle in de tax-free-zone namen wij nog een kop koffie en een broodje. En wat schept onze verbazing. Bij de cafetaria stonden gewoon bakken vol met vorken, lepels en messen ;) Terwijl je vanaf daar geen enkele veiligheidscontrole meer krijgt behalve controle boardingcard/paspoort (soms). Ik weet dat al die veiligheidscontroles bij buiten-EU vluchten wel bij de gate gebeuren. Blijkbaar is de veiligheid voor passagiers binnen de EU minder belangrijk ;)

KapiteinRob

Citaat van: Dekker op 22/01/2007 | 19:13 uur
hij bedoelt vast HRB ..  :D

Bedankt voor deze infomatie Dekker; na ruim tien maanden stilte in dit topic is dit echt van toegevoegde waarde....... :-\

Dekker

hij bedoelt vast HRB ..  :D

Cobra4

Citaat van: Nick op 13/03/2006 | 16:55 uur
Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 12:57 uur
Citaat van: Nick op 13/03/2006 | 10:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 04:27 uur
Ik heb zelf ook een jaar op Schiphol gewerkt als beveiliger bij de HRF.

HRF?

High Risk Flight

Hoelang geleden en bij welke organisatie?

Eind jaren 90 bij (toen nog) Seceurop olv de KMar
Peloton 3 602 Sqn

Defensieforum

Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 12:57 uur
Citaat van: Nick op 13/03/2006 | 10:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 04:27 uur
Ik heb zelf ook een jaar op Schiphol gewerkt als beveiliger bij de HRF.

HRF?

High Risk Flight

Hoelang geleden en bij welke organisatie?

Cobra4

Citaat van: Nick op 13/03/2006 | 10:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 04:27 uur
Ik heb zelf ook een jaar op Schiphol gewerkt als beveiliger bij de HRF.

HRF?

High Risk Flight
Peloton 3 602 Sqn

Offenbach

Ach, mensen hebben tegenwoordig weinig begrip voor dit soort acties.
Preventief fouilleren, verkeerscontroles, etc. Jaren lang loopt iedereen te zeiken dat er niets aan de veiligheid gedaan wordt, wordt nu eindelijk het beleid wat strenger, is het ook weer niet goed. Mensen in dit land zijn zó ongelooflijk kortzichtig! >:(

Defensieforum

Citaat van: Cobra4 op 13/03/2006 | 04:27 uur
Ik heb zelf ook een jaar op Schiphol gewerkt als beveiliger bij de HRF.

HRF?

Sine Pari

Ach ja de beste stuurlui staan bekender wijze aan wal. ;) De laatst keer dat ik moest vliegen was er een heer voor me die kwaad werd toen ze hem zijn victorinox mesje weg namen, en zij; "Zie ik er uit alsof ik een vliegtuig kapen wil?" Wat hij niet begrijpt is dat Tango's blij zijn met zulke kortzichte passagieren, zo hoeven ze zelf geen wapens aan boord mee te nemen.

Cobra4

Helemaal mee eens Sine Pari!

Maar zo lang een ieder die gecontroleerd wordt het als lastig blijft bestempelen komen we geen stap verder. Iedereen wil veilig vliegen maar geen last ondervinden van de controle's.

Ik heb zelf ook een jaar op Schiphol gewerkt als beveiliger bij de HRF. Daar waren de beschuldigingen ook niet mals. Iedereen die wij controleerden was van mening dat wij dat bij de verkeerde persoon deden.
Peloton 3 602 Sqn

Sine Pari

Makkelijker gezegt dan gedaan, neem nu alleen maar de verschillende pennen met messen, wandelstok met zwaarden/dolken, mobilletjes waarmee je .22 kan verschieten etc. Wil je als beambte al deze zaken controlleren komt geen passagier meer op tijd in zijn/haar vliegtuig en om alle artikelen die eventueel een verboden wapen kunnen herbergen in beslag te nemen zal ook niet erg gewaardeerd worden. Het is daarom ook veel belangerijker dat een veiligheids beambte weet bij wie een extra goede controlle doorgevoerd moet worden.

Lex

Citaat van: Sine Pari op 13/03/2006 | 01:40 uur
Wat mij aan het bericht stoort is de volgende zin;
CitaatVoor de proef werd een als sleutel opvouwbaar mes gebruikt.
mischien versta ik het verkeert maar ik heb het gevoel dat het hier om een waar de Duitsers een mooi woord voor hebben "Anscheinswaffen" gaat. Of toe wel een wapen dat er uit ziet als geheel iets anders waarvan geen gevaar kan uitgaan. Aangezien zulke wapens van uiterlijk en van soort verschillen is het voor de meeste veiligheids beambte onbegonnen werk deze allemaal te kennen en/of hier doeltreffende controlle voor doortevoeren. En vindt dan ook dat de journalist indien het hier werkelijk om zulk een wapen gaat, een vertekend beeld weergeeft.

You're quite right. But to my opnion, in case of any doubt seize it.

Vertaling:
Je hebt gelijk. Maar naar mijn mening, als je twijfelt, in belsag nemen.

Sine Pari

#4
Wat mij aan het bericht stoort is de volgende zin;
CitaatVoor de proef werd een als sleutel opvouwbaar mes gebruikt.
mischien versta ik het verkeert maar ik heb het gevoel dat het hier om een waar de Duitsers een mooi woord voor hebben "Anscheinswaffen" gaat. Of toe wel een wapen dat er uit ziet als geheel iets anders waarvan geen gevaar kan uitgaan. Aangezien zulke wapens van uiterlijk en van soort verschillen is het voor de meeste veiligheids beambte onbegonnen werk deze allemaal te kennen en/of hier doeltreffende controlle voor doortevoeren. En vindt dan ook dat de journalist indien het hier werkelijk om zulk een wapen gaat, een vertekend beeld weergeeft.

Lex

Citaat van: renault op 13/03/2006 | 00:22 uur
Maar hoe zouden passagiers en personeel zich voelen zonder beveiliging?

Ik dacht dat ik dait aardig verwoord had. :police:

renault

Werk zelf als beveiligingsmedewerker (niet op Schiphol) en het is weer eens het bekende ouwe liedje: we willen veiligheid, maar we willen er niets voor doen en er vooral geen hinder van ondervinden! In dit geval is het Schiphol, maar evengoed is het op andere plaatsen exact hetzelfde. De veiligheidsprocedures worden trouwens uitgevoerd door (meestal) collega's van Securicor (nu nog opererend onder de naam Falck ) welke onder supervisie staan van de Koninklijke Marechaussee. Tja en als je drie keer gecontroleerd wordt als vliegend personeelslid: misschien geeft het wel een idee dat er veel aan gedaan wordt om problemen in de lucht te voorkomen. Ntauurlijk: waar gehakt wordt vallen spaanders en overal waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook bij de beveiliging van Schiphol. Maar hoe zouden passagiers en personeel zich voelen zonder beveiliging?

Lex

'Mescontrole Schiphol faalt'

(Novum) - Vliegtuigpassagiers kunnen met messen en ander wapentuig controleapparatuur op Schiphol en andere luchthavens ongestoord passeren. Dat blijkt uit een proef tijdens een KLM-retourvlucht van Schiphol naar Kaapstad, waarbij controlepunten vier keer moesten worden gepasseerd. Dat schrijft De Telegraaf zondag.
Voor de proef werd een als sleutel opvouwbaar mes gebruikt. Veiligheidspersoneel met moderne röntgenapparatuur merkte volgens de krant niets van de sleutel die als schroevendraaier, maar ook als steekwapen kan worden gebruikt. "Veel veiligheidsmaatregelen zijn ook niet meer dan cosmetisch. De enorme ophef en ketelmuziek die over de controles worden gemaakt, moeten veel meer voor een zekere geruststelling zorgen dan voor extra veiligheid", reageren veiligheidsexperts op Schiphol.

Bij passagiers zou steeds meer onbegrip en ergernis bestaan over tegenstrijdige en overdreven veiligheidsmaatregelen, schrijft het ochtendblad. Zo worden nagelschaartjes en vijltjes in beslag genomen, terwijl metalen bestek als wapen kan worden gebruikt.

Vliegtuigbemanning en luchthavenpersoneel zouden op Schiphol harder worden aangepakt dan passagiers. Vliegend personeel moet volgens de krant twee tot drie keer langs controles op weg naar vliegtuigen. De controles hebben tot protesten geleid bij de directie van Schiphol, de douane en de Koninklijke Marechaussee. Aanleiding hiervoor waren volgens het dagblad de boetes die vier piloten en stewardessen kregen toen ze via de passagiersuitgang de luchthaven wilden verlaten.

Tja, we kunnen mekkeren wat we willen, maar procedures zijn procedures en waar mensen werken worden mogelijk fouten gemaakt, doordat er geen goede instructie is over de te volgen procedures.
Men moet niet vergeten dat in deze huidige tijd het noodzakelijk is een terdege "screening" uit te voeren.
Als vergelijk, weten de mensen die regelmatig naar de VS vliegen, hoe het daar geregeld is met de TSA.
De mensen op de vliegvelden doen gewoon hun werk, teneinde ons als regelmatige reiziger, er van te verzekeren dat al het mogelijk e gedaan wordt om onze veiligheid te garanderen!!