Defensiepersoneel wijst CAO af

Gestart door Ros, 30/03/2006 | 20:26 uur

Lex

Citaat van: Richardnl67 op 02/04/2006 | 10:27 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 02/04/2006 | 10:14 uurJe gaat bijna jezelf afvragen of er geen "onafhankelijke waarnemer(s)" bij het tellen van de stemmen aanwezig moet zijn in het VBMNOV-gebouw.....
Het Algemeen Bestuur voelt zich ver verheven boven de gewone leden. Zij bepalen wel wanneer de uitslag bekend wordt gemaakt. Belachelijk!
Belachelijk. Ik ben het met je eens. Vergeet niet dat het AB door de leden, via de statuten verkozen is en dat het volgens mij nog steeds zo is dat de leden uitmaken wat er gebeurt en niet het AB. Dus als de leden het hiermee niet eens zijn, dan moeten zij, binnen de voor hun geldende regelgeving het AB ter verantwoording roepen en het mandaat van het AB aanpassen, cq het AB naar huis sturen.

Richardnl67

Citaat van: Kapitein Rob op 02/04/2006 | 10:14 uurJe gaat bijna jezelf afvragen of er geen "onafhankelijke waarnemer(s)" bij het tellen van de stemmen aanwezig moet zijn in het VBMNOV-gebouw.....

Inderdaad, waarom moet er zo geheomzinnig over worden gedaan! Of gaat de VBM/NOV een geheime truc toepassen en de STASDEF dermate onder druk zetten dat hij ineens met alle eisen overstag gaat? Ik geloof er allemaal niets van, het is domheid ten top van de VBM/NOV. Het Algemeen Bestuur voelt zich ver verheven boven de gewone leden. Zij bepalen wel wanneer de uitslag bekend wordt gemaakt. Belachelijk!

KapiteinRob

Je gaat bijna jezelf afvragen of er geen "onafhankelijke waarnemer(s)" bij het tellen van de stemmen aanwezig moet zijn in het VBMNOV-gebouw.....

Richardnl67

Citaat van: Kapitein Rob op 02/04/2006 | 09:45 uurAch, "mijn" VBM is ook zo slap als wat, om er geen advies aan te hangen!

De VBM/NOV gaat het nog bonter maken. Ze zijn namelijk voornemens om pas enkele uren (ik geloof 2) voor het gesprek met de STASDEF de uitslag van het referendum bekend te maken. Hier zakt echt mijn broek vanaf. Als een referendum gesloten is moet je direct daarna de uitslag bekend maken, daar heeft de achterban recht op. Het is eveneens ongelooflijk dom omdat de andere bonden nu niet weten wat de inzet van de VBM/NOV zal zijn tijdens dat gesprek.  De andere bonden kunnen dus niet een front vormen samen met de VBM/NOV! Maar goed zo langzamerhand verbaast niets me meer bij de VBM/NOV!

Cobra4

Gezien de reactie's van de bonden denk ik dat ik nog even wacht met mijn keuze welke bond voor mij, als reservist, het meest geschikt zal zijn!?  :-\
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Anubis op 02/04/2006 | 02:49 uur
Typisch weer de ACOM die geen kritiek geeft op de leeftijdsophoging...Dat deden ze de vorige keer ook al niet.

Ach, "mijn" VBM is ook zo slap als wat, om er geen advies aan te hangen!

Anubis

Cobra4:
CitaatDe bonden zijn wel wat laat met het raadplegen!  Hadden ze moeten doen voordat er overeenkomsten werden gesloten.

Er zijn geen overeenkomsten gesloten. Er is een onderhandelingsresultaat. Dat leg je voor aan de achterban. De leden hebben hun vertegenwoordigers en die stemmen voor of tegen in bijv. een ledenraad. Het resultaat is dus dat het signaal van de werkvloer goed is opgepikt. En de werkvloer zegt nee.
Typisch weer de ACOM die geen kritiek geeft op de leeftijdsophoging...Dat deden ze de vorige keer ook al niet.

Mikemans

Vergeet u niet dat de staatssecretaris de zaak gewoon kan opleggen.

Vergeet u ook niet dat u alleen mag demonstreren, u mag niet staken.

V.w.b. Het demonstreren, daar lacht de Stachef om nu het draagvlak voor defensie onder de bevolking totaal is weggevaagt.

U gelooft in toeval?

Cobra4

Eerst maar eens wachten of er wel wat gebeurd met de reacties van de achterban.

De bonden zijn wel wat laat met het raadplegen!  Hadden ze moeten doen voordat er overeenkomsten werden gesloten.
Peloton 3 602 Sqn

Lex

Ja, dit was te verwachten. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Maar dat horen we waarschijnlijk wel op 6 April. :-\
Komt de STAS met een verbetering of gaan we "de barricaden" op????

Ros

Defensiepersoneel wijst cao af


DEN HAAG - Een meerderheid van de 65.000 werknemers (burgers en militairen) is ontevreden over het cao-onderhandelingsresultaat dat de vakbonden voor defensiepersoneel en staatssecretaris Van der Knaap onlangs overeenkwamen. Dat blijkt uit een rondgang langs de vakbonden.

De achterban van twee grote bonden (CNV-bond ACOM en FNV-bond AFMP) toonde zich bij ledenraadplegingen negatief over het onderhandelingsresultaat. 


Van der Knaap en de bonden werden het op 6 maart eens over een nieuwe cao met terugwerkende kracht tot 1 januari 2004 en tot en met eind dit jaar. De drie grote bonden legden het resultaat met een neutraal advies voor aan hun achterban. De kleinere KVMO (Koninklijke Vereniging van Marineofficeren) was meteen al negatief.

Wangedrag

De aanstaande afwijzing door de bonden is een nieuwe domper voor Van der Knaap die de afgelopen dagen onder vuur lag vanwege vermeend wangedrag bij de marine. De cao-onderhandelingen sleepten al sinds eind 2003. Bonden en Defensie wilden er voor het vertrek van de militairen naar de Afghaanse provincie Uruzgan uitkomen.

Compensatie

Maar daar dreigen de leden van de bonden nu een stokje voor te steken. Bij de ACOM was de achterban ontevreden, stelt voorzitter J. Kleian. "Sommige leden gaan er door het nieuwe ziektekostenstelsel 8 tot 10 procent op achteruit en zij willen daarvoor meer compensatie dan de 2,2 procent loonsverhoging."

Ontslagleeftijd

Ook de AFMP heeft ontevreden leden. Gevoelig ligt de geplande ophoging van de ontslagleeftijd naar zestig jaar en de volgens de leden geringe mogelijkheden om dat terug te verdienen. Militairen die sinds 2002 op missie zijn geweest, mogen een kwart van hun uitgezonden periode aftrekken op de ontslagleeftijd, mits die maar niet onder de 58 jaar komt. De KVMO vindt dat die 'terugverdienfactor' naar een derde moet, de AFMP wil zeker een half.

De VBM/NOV wil nog niet zeggen hoe de achterban denkt over het cao-resultaat. De bond heeft een referendum georganiseerd waarvan de uitslag volgende week donderdag, tijdens nieuw overleg met Van der Knaap, wordt bekendgemaakt.

www.nu.nl