Werken als Loadmaster Chinook / Cougar

Gestart door EK76, 10/05/2006 | 15:46 uur

ChrisC7

Het zit zo, er zijn te weinig loadmasters maar teveel voor de opleidings 'trechter'.
op elk veld wordt er geklaagd dat er te weinig loadmasters zijn maar Oklu kan het niet aan ;)

op de KDC-10 zitten ook loadmasters ja ;)

Enforcer

Volgens mij wel. En kan NL geen personeel/loadmasters leveren voor dat C-17 project? Als de instructeurs er niet zijn (een deel zal toch zeker overeenkomen met de C-130 en KDC-10), dan maar het vak in de USA leren bij de US Air Force.

Lex


ChrisC7

#22
Citaat van: lex op 14/06/2008 | 12:55 uur
Luchtmacht plande opleidingen slecht

De Vries zei dat Defensie het slachtoffer is geworden van haar eigen succes maar deelde de zorgen vanuit de Kamer. Hij vindt het verhaal 'niet te verkopen' en heeft enkele beslissingen teruggedraaid, zo liet hij weten. Hij zoekt naar oplossingen, zoals plaatsing op een geschikte functie of opleiding elders binnen Defensie, zodat mensen niet weg hoeven.

ANP, gepubliceerd op 12 juni 2008 19:04

Je komt voor Loadmaster, je bent gemotiveerd voor Loadmaster...en dan wil je niet worden weggestopt op een of ander dood onderdeel waar je totaal geen interesse in hebt. Ik denk eerder dat de mensen dan net WEL afhaken!

Wat ook zo jammer is, er wordt alleen maar gepraat over de Loadmasters op de CH-47 en de AS352...maar vergeet de C-130 niet >:(
Pers....

Enforcer

Je kunt ook wat Chinooks bijkopen, dan los je een deel van het probleem ook op.  :o ;D :)

paul1011

Citaat van: lex op 14/06/2008 | 12:55 uur
De Vries zei dat Defensie het slachtoffer is geworden van haar eigen succes maar deelde de zorgen vanuit de Kamer.

Hij is goed, dat moet je hem nageven.  ;D
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Lex

Luchtmacht plande opleidingen slecht

DEN HAAG - Defensie heeft te veel mensen aangetrokken om opgeleid te worden tot loadmaster, iemand die een helikopter laadt en lost. De luchtmacht had 45 vacatures voor deze functie en heeft 75 mensen geworven voor de opleiding. Maar er is te weinig personeel om ze allemaal op te leiden en er zijn te weinig toestellen om mee te oefenen.

Gevolg is dat mensen tijdelijk worden weggestuurd met behoud van salaris omdat ze moeten wachten op een vervolg van de opleiding, ergens anders worden geplaatst of zelf afhaken. De PvdA kraakte de slechte planning van de luchtmacht donderdag tijdens een debat met staatssecretaris Jack de Vries (Defensie).

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink vindt het een slechte zaak voor Defensie, omdat er juist een tekort is aan personeel en de enthousiaste mensen die nu waren aangetrokken, teleurgesteld worden. De vakbonden waren ook al boos over de slechte planning van de werving en opleiding bij de luchtmacht.

De Vries zei dat Defensie het slachtoffer is geworden van haar eigen succes maar deelde de zorgen vanuit de Kamer. Hij vindt het verhaal 'niet te verkopen' en heeft enkele beslissingen teruggedraaid, zo liet hij weten. Hij zoekt naar oplossingen, zoals plaatsing op een geschikte functie of opleiding elders binnen Defensie, zodat mensen niet weg hoeven.

ANP, gepubliceerd op 12 juni 2008 19:04

slijp

zit helemaal vol, tenzij je geduld hebt en ik meen tot 2012 kan wachten.

ChrisC7

Solliciterenwgaat niet meer. Zit helemaal vol.

RLJ

Heeft iemand toevallig ervaring met het werk als loadmaster? ik zou graag willen solliciteren voor deze functie op de chinook dan wel.
hoevaak word je uitgezonden als je volledig klaar bent met je opleiding en hoevaak ga je op training tijdens de opleiding?
Dat er vacatures hiervoor openstaan lijkt me sterk maar ik hoop het eigenlijk wel, loadmaster lijkt me naast zelf daadwerkelijk vliegen de mooiste baan in de luchtmacht!. Vanaf welke leeftijd kan er worden gesolliciteerd? ik ben momenteel 17 en heb VMBO-TL niveau 4 diploma.

Iris

Citaat van: sgt, van den enden op 09/11/2006 | 13:00 uur
en voor piloten is het aangescherpt naar -0.25 tot + 0.25
??? Dit geloof ik echt niet.

Citaat
Wervingssite luchtmacht.
Een geringe oogafwijking hoeft geen beletsel te zijn om te solliciteren naar de functie van vlieger.
De grens ligt bij een ongecorrigeerde visus van 0.4 (of 40%) geldend voor ieder oog afzonderlijk, maar je moet gecorrigeerd (dus met refractie (bril of lenzen)) 1.0 halen!
Dit klinkt voor een leek erg ingewikkeld maar een opticien of oogarts begrijpt het en kan het voor je nameten. Je laat dan meten wat je met elk oog nog kunt zien zonder bril of lenzen en of je met bril tot minimaal 100% gecorrigeerd kunt worden.
Tijdens de keuring op het Centrum voor Mens en Luchtvaart wordt bepaald of je ogen binnen of buiten de toelaatbare marge vallen.
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

ChrisC7

Citaat van: sgt, van den enden op 09/11/2006 | 13:00 uur
even over de ogen deze hebben nieuwe richtlijnen heb 3 maanden geleden mijn keuring gehad maar ogen mogen minimaal -0.75 en maximaal +0.75 zijn voor loadmasters. en voor piloten is het aangescherpt naar -0.25 tot + 0.25

met vriendelijke groet

sgt. van den enden (of gewoon tommie) :D
KLU

Valt wel mee ze hebben de eisen minder streng gemaakt. -1.5 mag nu.....ik heb -1 en was gewoon door ;)

44painf

Voor mijn vraag: heb al op de website van werkenbijdeluchtmacht gekeken en de zoekfunctie op dit forum gebruikt.

Ik ben op dit moment werkzaam bij de landmacht en zou na mijn contract eventueel de overstap willen maken richting loadmaster bij de Klu. Hier heb ik een aantal vragen over.

Ik neem aan dat ik de algemene opleiding van de kmsl niet hoef te doen en instroom in het onderofficier gedeelte. Hoe ziet de opleiding tot loadmaster eruit hier kan ik niks aan info over vinden. En hoe zit het met het salaris van een loadmaster. Welke rang zit hier aan verbonden.

Gegroet
44 PAINFBAT ==> BG 5 C-cie DRW

26okt 2009 --> Opl. KMAR

Ap

Citaat van: sgt, van den enden op 09/11/2006 | 13:00 uur
even over de ogen deze hebben nieuwe richtlijnen heb 3 maanden geleden mijn keuring gehad maar ogen mogen minimaal -0.75 en maximaal +0.75 zijn voor loadmasters. en voor piloten is het aangescherpt naar -0.25 tot + 0.25

met vriendelijke groet

sgt. van den enden (of gewoon tommie) :D
KLU
...

3 maanden geleden je keuring gehad en nu al sgt?  8)
Luctor et Emergo

sgt, van den enden

even over de ogen deze hebben nieuwe richtlijnen heb 3 maanden geleden mijn keuring gehad maar ogen mogen minimaal -0.75 en maximaal +0.75 zijn voor loadmasters. en voor piloten is het aangescherpt naar -0.25 tot + 0.25

met vriendelijke groet

sgt. van den enden (of gewoon tommie) :D
KLU

KapiteinRob

Ik wil er op wijzen dat dit topic gaat over het werken als loadmaster Chinook/Cougar. Vragen over de keuring e.d. horen thuis in een ander topic (de selectieprocedure). Daarbij wil ik wellicht ten overvloede de aandacht vestigen op de PM-optie van het forum als je persoonlijke vragen aan een forumgenoot wilt stellen.... ;)

Rob
Forumbeheerder

eland

Weet je dat zeker? 50 lijkt mij wel erg veel!

Zelf begin ik mijn baan van 8 tot 5 ook aardig zat te vinden! De hele dag in een muf kanoor...

Zit nu ook over loadmaster te denken. Ik ben ook erg benieuwd waarom de vacature loadmaster cougar / chinook zo'n probleem is. Misschien zijn er redenen die ik nu over het hoofd zie.

Ook zou ik graag willen weten wat een loadmaster doet als die niet vliegt.

Tim, ben je nu door alle keuringen heen? en hoe beviel dat? ik heb zelf oogafwijking van -2.0 en weet niet of dat een probleem geeft. Kga binnekort denk maar s naar zo'n voorlichting

Succes verder!

Tim1988

Weet er iemand mischien hoeveel vacatures er zijn voor loadmaster?
Ik hoorde ergens rond de 50 en de vacature staat nu nog open?

Weinig belangstelling,geen leuke functie of wat is de reden??

sgt Rob

Positief Punt:

Het voordeel van een lading LMB-ers is dat die zelfladend en zelflossend is.

QuarterBack

De sterkte is veel te veel voor Loadmaster! Heb zelf ook op Loadmaster gesolliciteerd maar kwam niet verder als PO1 .. maar later toen ik weer op het IKS was voor Luchtmobiel (wat ik wel gehaald heb ;)) vroeg ik of hun wisten hoe dat zat met die sterkte voor Loadmaster, dat hebben ze toen na gevraagd en ik zou het maar net gered hebben en ik heb -2.5 aan beide ogen!
Sja technisch schijnt de functie inderdaad nogal te zijn ja!
Proberen kan altijd ..

Tim1988

Heey!!

Ja dat kan ik begrijpen dat ze een 9 tot 5 baan helemaal beu is haha.
Nou als ze het echt graag wilt en 100% haar eigen inzet komt het denk ik wel goed dan!!
De keurings periode duurt wel erg lang dus als ze erdoor komt begint ze vast 4december net als mij.
Maar wat betreft die technische functie begrijp ik je vraag niet helemaal of was het geen vraag?

Succes verder met alles en ik ga denk ik ook wel effe bij de open dag kijken :P

Groeten tim.

EK76

hoi Tim,

  Bedankt voor je antwoorden op mijn vragen die je wist te beantwoorden.

Ik zal mijn verhaal hier even toelichten, zelf zit ik bij luchtmobiel dus ik weet inderdaad dat die loadmasters het soms zwaar krijgen lol, ik ben ook niet blij met het gewicht van mijn rugzak!  :o

   Mijn vriendin is het saai leven van 9 tot 5 wel een beetje beu, en zoekt een uitdaging. Je kent het wel, ze wil spanning, avontuur en actie! Zelf vind ze loadmaster wel iets voor haar, vliegen (zeker tactisch) blijft super vet, heb je een hot LZ dan heb je actie (en dat nieuwe airmobile chkpoint kan ook behoorlijk peppie uitpakken :) ) en met uitzending heb je avontuur. (Had ik de stoere verhalen van mij maar niet verteld!)

Dus inderdaad, een vrouwelijke loadmaster, heb ik zelf ook nog niet gezien wel piloten.

Wat betreft de oogen, ze heeft -3.25 / -2.75.

Een vraag wat nog kwam, was of het een erg technisch functie is?
Wij hadden begrepen dat loadmasters juist het onderhouds personeel was die dan meevlogen?

Anstaande vrijdag heeft ze een voorlichtings dag en met de Klu opendagen hoopen we een loadmaster de kleren van het lijf te vragen

Indergeval wens ik je veel success met je laaste keuringen danwel je opleiding, en misschien kom ik je nog wel is tegen ;) dus graag niet mijn rugzak op 20 meter uit de heli trappen!  ;D


nogmaals dank, groetjes EK76

Tim1988

ik was de opleiding vergeten sorry  :laugh:

In woensdrecht de IMO 16 wkn
In Gilze-rijen je functie opleiding van 1 a 1,3 jaar.
Leuk om te weten is dat het schijnt te zijn dat je in je functie opleiding naar de Verenigde Staten gaat(3mnd.) maar dit is me verteld.

Groeten..

Tim1988

Heey,

Ik kan wel een paar kleine dingetjes beandwoorden over je vragen.

-Ten eerste is je vraag over de positieve en negatieve kanten best moeilijk te beandwoorden omdat niet iedereen dezelfde dingen positief of negatief vind.
Een postief ding is in ieder geval wel dat het een functie is dat je gaat meevliegen in een helikopter.
En een negatief ding is tjaa dat het erg zwaar blijkt te zijn maar dat moet je kunnen weten voordat je erop solliciteerd.

-Het dragen van lenzen, aangezien de luchtmacht de algemene voorwaarde hanteerd dat je niet mag lijden aan een afwijking of gebrek betekend het dus dat je ogen niet TE slecht mogen zijn.
In mijn keuringsboekje stond precies: 'welke aandoeningen zorgen er vaak voor dat iemand niet verder mag;epilepsie,longfunctiestoornissen,allergieén,onvoldoende gezichtsvermogen met of zonder correctie en stoornissen in kleurenonderscheid.
(dit alles geld voor; Vliegers,Loadmasters en Lucht-gevechtsleiders en dus niet voor ALLE functies)

-Hoevaak je op uitzending gaat is niet echt te bepalen, het is wel zo dat er een tekort is aan loadmasters en dus zal het redelijk vaak zijn (denk ik).
Wel is het zo dat als je bijv, 3mnd weg gaat dan ben je het dubbele erna niet beschikbaar voor een uitzending (6mnd dus) en daarna mag je weer uitgezonden worden. (zeg het even als ik het fout heb)

-Hoevaak ga je op oefening weet ik niet precies.

-Over vrouwelijke loadmasters weet ik ook niets (ben je een vrouw?)

-De mogelijkheid tot volgen van studie weet ik ook niet (het is wel mogelijk 'zeggen' ze)

-Doorgroei mogelijkheden binnen de Klu is er niet werd mij op een voorlichtingsdag gezegd,dus na 8 jaar moet je de burgermaatschappij in.

Ik hoop je redelijk geinformeerd te hebben, wel is het dat ik dit alles niet met 100% zekerheid kan zeggen omdat ik zelf nog moet beginnen voor de functie loadmaster maar mijn keuringsperiode zit er bijna op..(als ik iets fouts in deze tekst zei meld het dan even)


Grt tim,

EK76

Hallo alleen!,

Ik zoek zoveel mogelijk antwoorden op de volgende vragen omtrent het werken / ervaring  als / van een loadmaster!
Uiteraard heb ik al de site van werkenbijdeluchtmacht.nl bezocht en ook wel hier op de forum gezocht. Maar aagezien die info gemiddelde van twee jaar terug is , kan het geen kwaad zijn om het weer opnieuw te posten ;)

Noem drie postieve punten van het werk als loadmaster?

Noem drie negatieve punten van het werk als loadmaster?

Is het dragen van lenzen een probleem, wat zijn hier de grenzen van qua sterkte?

Hoe vaak ga je op uitzending?

Hoe vaak ga je weg op oefening? (nederland uit)

Hoe wordt er om gegaan met vrouwelijke loadmasters? bestaan die ook?

Heb je de mogelijkheid tot het volgen van een studie?
(En vriend van mij zit bij de infanterie, en die kan studie tijd vaker vergeten dan genieten!)

Hoe ziet de opleiding eruit? Tijdsduur, waar?

Wat zijn je doorgroei mogelijkheden als je contrat als loadmaster erop heb zitten? of kan je al voor de tijd op een andere functie intern solliciteren? (Langste contract is namelijik van 8 jaar las ik)


Bij deze mijn dank alvast,
Het zijn misschien simpele vragen, of reeds hier op het forum al gevraagd, maar toch!

Groet EK76