Mogelijk Iraakse burgers gedood door mariniers VS

Gestart door Offenbach, 27/05/2006 | 10:22 uur

Lex

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 16:31 uur
ik wacht het onderzoek verder af

Ter aanvulling hierop kan ik u allen vermelden, dat het in de VS ruim de aandacht heeft.
Zeer veel kranten besteden er aandacht aan en zo ook de diverse media.

oud_zijde

maar goed, de moordpartij dus

schandelijk natuurlijk mits het allemaal echt waar is, ik wacht het onderzoek verder af
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Northside op 31/05/2006 | 14:24 uur
En maak nou maar eens een lijstje van oorlogen waarbij Nederland betrokken was. Zal niet veel korter zijn.
* Spanje, 80 jarige oorlog
* Engeland, Meerdere malen
* Frankrijk, Meerdere malen
* 30 jarige oorlog
* Portugal
* Java
* Atjeh
* Bali
* Tweede wereldoorlog
* Indonesie, politionele acties
* Korea
* Indonesie, Nederlands Nieuw guinnea crisis
* de Krajina republiek, luchtaanval op de Udbina vliegbasis
* Republika Srpska, operatie Deliberate Force
* Servie Montenegro, operatie Allied Force

en dan mis ik ongetwijfeld nog de helft en heb ik vredesmissies geeneens meegerekend
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34


KapiteinRob

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 14:34 uur
Waar is elders? (Link doet het niet.)

Is geen link; open maar een topic als je een dergelijke discussie wilt gaan voeren. Ik kom wel in het geweer bij postings zoals jij ze doet betreffende dit onderwerp.... ;)

Leon34


KapiteinRob

#28
Aangezien ik voorzie dat dit topic structureel een andere kant op dreigt te gaan (een richting waar ik trouwens graag elders over verder discussieer, maar dat terzijde) wil ik een ieder oproepen vanaf dit punt weer ontopic te gaan.

Rob
Forumbeheerder

Leon34

Citaat van: Northside op 31/05/2006 | 14:24 uur
En maak nou maar eens een lijstje van oorlogen waarbij Nederland betrokken was. Zal niet veel korter zijn.

Ik hoef toch niet alles te doen. Doe zelf ook 'ns wat.  ;D

Northside

En maak nou maar eens een lijstje van oorlogen waarbij Nederland betrokken was. Zal niet veel korter zijn.
Si vis pacem... para bellum

Leon34

Amerikanen zijn inderdaad een vredelievend volkje. Hier is een klein lijstje met conflicten waar dit vredelievende volkje bij betrokken was. Niet allemaal slecht, maar zeker niet allemaal goed. Eigenlijk is dit vredelievende volkje al vanaf WO II constant in conflict.

* Oorlog tegen de Indianen, de 'echte' Amerikanen
* Oorlog met Mexico
* Amerikaanse Burgeroorlog
* Puerto Rico
* Eerste Wereldoorlog
* Tweede Wereldoorlog
* Koude Oorlog
* Korea
* Cuba
* El Salvador
* Peru
* Chili
* Vietnam
* Nicaragua
* Soedan
* Granada
* Joegoslavie
* Afghanistan
* Irak (1 & 2)
* Iran (?)

Mijn enige punt was en is dat er historische parallellen zijn te trekken tussen de USA in Vietnam en de USA in Irak. Een ander leger, een ander tijdstip - dezelfde methoden. Weinig respect voor land en bevolking.

KapiteinRob

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 14:05 uur
Makkelijk he, om het gelijk weer het propagandahoekje in te duwen. "Heb ik al gehoord, ken ik al". Bespaart verder nadenken of zo?

Ik denk niet dat jij kunt oordelen over mijn al dan niet aanwezige denkcapaciteiten en het gebruik daarvan.

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 14:05 uur
Wat ik stel is dat er historische verbanden zijn te trekken tussen wat er is gebeurd in Vietnam en wat er momenteel in door Amerika bezette gebieden in Afghanistan en Irak plaatsvindt. Er is een hemelsbreed verschil tussen wat de Amerikanen zeggen - "Winning their hearts and minds" - en wat hun daden zijn. Denk maar aan Abu Ghraib, Haditha en nu weer in Kabul.

Nogmaals: je generaliseert! Ik ga heus niet lopen ontkennen dat de Amerikanen allemaal lieve jongens zijn (dat zijn namelijk alleen wij Nederlanders....), maar met dit soort onfrisse praktijken wordt meteen het standaard vergelijkingsmateriaal voorgaats getrokken. Alsof de Amerikanen overal en altijd staan te moorden, verkrachten, plunderen, martelen etc. Dat is volslagen onzin! Elders op het forum wordt bv. bevestigd dat de Amerikanen in Afghanistan ook nog wel goed werk doen. En door de geschiedenis heen zijn er zat voorbeelden aan te dragen dat mensen blij zijn dat (uiteindelijk) de Amerikanen de problemen oplosten. Maar ja, daar kijkt moraliserend Nederland niet graag naar.....

Northside

Kom op zeg, dit soort dingen kan je niet specifiek op Amerikanen vastpinnen. Zoiets is gewoon verbonden met oorlog, niet met Amerika. Dat Amerika vaker in oorlog is dan de rest van de wereld en dus vaker met dit soort incidenten te maken heeft is gewoon een logisch gevolg.

Belgische para´s hebben negertjes in de congo ook esbit-blokjes gevoerd, laatst was er nog een filmpje van wat engelse infanteristen die met een heel peleton op wat irakese jongens staan in te knuppelen en zo zijn er vast nog heel wat voorbeelden waar geen amerikaan bij betrokken was.
Si vis pacem... para bellum

Leon34

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2006 | 13:56 uur
Je doet voorkomen of massaslachtingen Amerikaans gemeengoed zijn en het feit dat er extra Amerikaanse militairen naar Irak (zouden) gaan kun je al helemaal niet hiermee vereenzelvigen! Kortom, zoals wel vaker proef ik weer eens een generaliserend anti-Amerika-praatje.....

Makkelijk he, om het gelijk weer het propagandahoekje in te duwen. "Heb ik al gehoord, ken ik al". Bespaart verder nadenken of zo?

Wat ik stel is dat er historische verbanden zijn te trekken tussen wat er is gebeurd in Vietnam en wat er momenteel in door Amerika bezette gebieden in Afghanistan en Irak plaatsvindt. Er is een hemelsbreed verschil tussen wat de Amerikanen zeggen - "Winning their hearts and minds" - en wat hun daden zijn. Denk maar aan Abu Ghraib, Haditha en nu weer in Kabul.

Northside

Nou, laat ze hun verhaal maar doen voor het oorlogstribunaal in Den Haag... oh nee, wacht, Amerika erkent Den Haag niet!  ::)

Nou ja, ze zullen hun straf wel niet ontlopen, mocht het waar zijn.
Si vis pacem... para bellum

KapiteinRob

Je doet voorkomen of massaslachtingen Amerikaans gemeengoed zijn en het feit dat er extra Amerikaanse militairen naar Irak (zouden) gaan kun je al helemaal niet hiermee vereenzelvigen! Kortom, zoals wel vaker proef ik weer eens een generaliserend anti-Amerika-praatje.....