'Officier Dutchbat heeft dood moslim op zijn geweten'

Gestart door Dennis123, 21/06/2006 | 19:13 uur

Diederik

Citaat van: Ros op 23/06/2006 | 12:38 uur
Citaat van: Big IE op 23/06/2006 | 12:11 uur
halen we gewoon weer een situatie van 11 jaar geleden uit de vergetelheid.

Niet juist. Dit komt nu ter sprake naar aanleiding van het boek van Emir Suljagic, die trouwens nog moet verschijnen (29 juni).

Wel juist in zekere zin (maar zo kunnen we nog wel even doorgaan  ;)), dit is iets wat al jaren bekent is en ook uitvoerig is onderzocht en besproken (debriefings, NIOD, commisie van Kemenade) alleen heeft nu "het beestje" een naam gekregen en komt er een boek uit. Dus alle reden voor de pers om het weer van stal te halen.

Diederik (Voormalig hospik Dutchbat 2 en 3)

Ros

Citaat van: Big IE op 23/06/2006 | 12:11 uur
halen we gewoon weer een situatie van 11 jaar geleden uit de vergetelheid.

Niet juist. Dit komt nu ter sprake naar aanleiding van het boek van Emir Suljagic, die trouwens nog moet verschijnen (29 juni).

Ice^

jah precies, waar gaat het toch heen de laatste tijd
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

Big IE

Goh, de pers heeft weer wat gevonden hoor. We kunnen ff geen aanranding of verkrachting meer vinden, halen we gewoon weer een situatie van 11 jaar geleden uit de vergetelheid.

Ja, er moet toch wat zijn om over te kunnen oh'en.....  :(

oud_zijde

het conflict was op dat moment al geescaleerd en verloren, op dat moment moet je aan je eigen mensen gaan denken

Mladic heeft de dood van die moslim op zijn geweten
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ice^

Anubis, Iedere man redden daar is onmogenlijk.
in die tijd hadden wij er nog geen idee van dat het conflict zou escaleren, en al hadden we dat geweten is het onmogenlijk om iedereen die langs de weg staat en mee wil in de mb mee te nemen.

en daarbovenop wat Kap. Rene poste:

CitaatHet verhaal nu uit een andere hoek:

Deze man had geen VN papieren. Indien hij op de VN lijst zou worden gezet, zou het volgende risico ontstaan. De Serviërs zouden de papieren kunnen controleren en zijn papieren niet tegenkomen. Mogelijk gevolg, de lijst zou ongeldig worden verklaard en de andere 17, zouden ook worden afgevoerd.
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

Mokum Casual


Anubis

Lijkt mij dat je iedere man die je kan redden moet redden... :-\
Ik begrijp het probleem wel, maar deze man was al binnen, lijkt me. Hij werkte er al twee weken.

Poema

Citaat van: Kapitein Rob op 22/06/2006 | 14:12 uur
Citaat van: Kap Rene op 22/06/2006 | 11:46 uur
De leiding van Dutch bat treft geen blaam.

Ik neem aan dat dit jouw mening is en niet door jou als een feit gepresenteerd wordt.....  ???
Dit mijn mening, op een bepaald moment moet je een keuze maken, met de informatie die je hebt en de omstandigheden waarin je verkeerd. Een vraag aan jou, wat zou Kapitein Rob hebben gedaan in deze omstandigheden.

Het verhaal nu uit een andere hoek:

Deze man had geen VN papieren. Indien hij op de VN lijst zou worden gezet, zou het volgende risico ontstaan. De Serviërs zouden de papieren kunnen controleren en zijn papieren niet tegenkomen. Mogelijk gevolg, de lijst zou ongeldig worden verklaard en de andere 17, zouden ook worden afgevoerd.

KapiteinRob

Ik stel hier voor ook niet de vraag aan de orde wie er (allemaal) schuld hebben gehad aan het debakel van Srebrenica, maar zet wel mijn  kanttekening bij het "vrijpleiten" van de DUTCHBAT-leiding.

Grunt

"Het rapport-van Kemenade gaf daarover geen uitsluitsel en ook het volumineuze NIOD-rapport (zie onder) van april 2002 trekt weinig harde conclusies. Daarin wordt de schuld min of meer verdeeld over de politiek en de militaire top, maar wordt 'Dutchbat' zelf ontzien. De militaire top wordt onder meer verweten feiten verdoezeld te hebben en de Nederlandse overheid wordt onder meer verweten met de uitzending van de militairen een onverantwoorde beslissing te hebben genomen: slecht mandaat, slechte voorbreiding, slechte uitrusting"

Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica

Ondanks de herkomst van deze info denk ik dat het voor zich spreekt dat de hoge (NATO)leiding en de politiek terecht de blaam treft
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Kap Rene op 22/06/2006 | 11:46 uur
De leiding van Dutch bat treft geen blaam.

Ik neem aan dat dit jouw mening is en niet door jou als een feit gepresenteerd wordt.....  ???

Grunt

Aan de ene kant had die majoor weinig keus, uit ethisch oogpunt bekeken: als hij hem had toegelaten, dan had hij ook die andere paar duizend moslims toe moeten laten.
Maar aan de andere kant snap ik de broer van Nuhanovic ook wel, als je ook maar een klein beetje gerechtigheid uit dat misselijke conflict kunt halen dan probeer je dat.

Conclusie voor mij blijft ook dat de Dutchbat veteranen genoeg geleden hebben.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Ice^

deze discussie is natuurlijk vaak gevoerd, ik denk dat de majoor een goede keuze heeft gemaakt. je moest toen gewoon onderscheid maken. je kunt niet iedereen helpen, er waren in die tijd een HEEEEEL hoop moslims die uit de handen van de serviers wilden blijven en die konden we niet allemaal bij ons op de compound nemen.
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

Poema

Op dat moment wist niemand dat de Serviërs een massa moord zouden begaan. Betrokkene had geen VN papieren. Je moet een aantal zaken onderscheiden.

In deze oorlog waren een aantal partijen betrokken. Geen van deze partijen heeft zich aan het oorlogsrecht gehouden.

De leiding van Dutch bat treft geen blaam. Met een onmogelijk mandaat en een zeer beperkte uitrusting, moesten zij een taak vervullen in een vijandig gebied. Met een duidelijke aantekening erbij, dat ze in de steek waren gelaten door de VN. Een onmogelijke missie dus.

Dennis123

Bron: FOK

Citaat
De plaatsvervangend commandant van de Nederlandse VN-troepen in Srebrenica (Dutchbat), majoor R. Franken, heeft er persoonlijk voor gezorgd dat een moslim die bescherming bij de militairen had gezocht, aan de Bosnisch-Servische troepen werd uitgeleverd. Dit schrijft de toenmalige tolk van de Nederlandse troepen, Emir Suljagic, in het boek 'Briefkaarten uit het graf'.

Muhamed Nuhanovic, een moslim, wilde niet in de handen van de Serviërs vallen. Onder leiding van Mladic deporteerden de Serviërs alle mannelijke moslims, maar er werd één uitzondering gemaakt: de moslims die in dienst van de VN stonden. Met deze wetenschap zetten enkele VN-medewerkers, waaronder zijn broer Hasan Nuhanovic, Muhamed op de lijst van VN-medewerkers, als zojuist in dienst getreden schoonmaker.

Op een gegeven moment krijgt majoor Franken de 18 namen tellende lijst in handen. Hij controleert deze en vraagt wie M. Nuhanovic is. VN-waarnemer A. de Haan zegt daarop dat betrokkene pas twee weken in dienst is en hij daarom nog geen VN-papieren heeft. "Nee, dat is niet waar. Hij werkt niet bij ons", is de reactie van Franken, waarop hij een roze viltstift pakt en de naam M. Nuhanovic van de lijst schrapt.

Latere verzoeken van zijn broer om Nuhanovic alsnog te redden, wijst Franken van de hand; hij moet de basis verlaten. Hij is later door de Serviërs vermoord. "Een mens, een leven. Muhamed Nuhanovic was 19 jaar oud", schrijft Suljagic ter nagedachtenis.

Hasan Nuhanovic is inmiddels een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden begonnen. Medio vorig jaar vonden voor de Haagse rechtbank de eerste verhoren plaats. Franken gaf toe dat hij destijds Muhamed Nuhanovic te kennen had gegeven dat hij de Nederlandse basis moest verlaten. Nadere details gaf hij echter niet.