'Geloof in missie Uruzgan laag'

Gestart door Balic, 03/09/2006 | 10:36 uur

KapiteinRob

Citaat van: hbvink op 03/09/2006 | 16:00 uur
Wij hebben NIETS in Uruzgan te zoeken, dat gold ook voor Irak.
Wij worden steeds meer de lakij van de VS.
Als er ergens in de wereld iets gaande is dat de cowboys niet aanstaat dan destabiliseren ze de situatie met CIA en NSA praktijken met de nu geldende smoes dat er een oorlog gaande is tegen terroristen.
De grootste terroristen zitten in het westen aan de top van de politiek en het bedrijfsleven en de strijd om de gronstoffen en de macht is al heel lang een punt van de geheime agenda van deze dames en heren.
Een beetje meer respect en fatsoen en gepaste bescheidenheid in ons levenspatroon voor die 1/1/2 miljard kanslozen in de rest van de wereld zou meer op zijn plaats zijn.

hbvink,

Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder

Sine Pari

Citaat
CitaatAmerikaanse militairen weten dat een groot deel van de bevolking hen zal steunen, dat is hier wel anders, helaas.
Dat blijkt niet uit de meest recente enquetes dan. Bovendien vind ik dit een vooroordeel. Ook Nederlandse burgers steunen de militairen, ook al zijn er veel tegen de missie zelf. Dat is in Amerika dus niet anders. Om over het verschil in kwaliteit van de nazorg nog maar even te zwijgen.....
De meest recente enquetes zijn net als bebaalde uitsprakken, op het moment meer daar ivm met de komende verkiezingen dan om een andere reden. In hoe vere de Nederlandse bevolking hun militaire steunen weet ik niet en kan dar dus ook niet over oordelen. Enige zaken die door de bevolking hier voor onze militaire gedaan worden is bv. CARE pakketen, UpLink telefoon kaarten, en dergelijken aan de troepen te sturen en bv. afscheids en/of welcomes parties te oorganiseren. Ook inzake nazorg heb ik geen verstand wat en hoe het in Nederland is georganiseerd, en kan dus enkelt over deze kant van het water spreken. Er bestaan op het moment in diverse Divisions eenheden die zijn opgezet om nazorg voor de militair en zijn/haar familie te regelen. Ook bestaan bijna van af het begin van zowel Operation Enduring Freedom en Operation Iraqi Freedom veteranen paketten bij de Veterans Affairs.

CitaatWij hebben NIETS in Uruzgan te zoeken, dat gold ook voor Irak.
Wij worden steeds meer de lakij van de VS.
Als er ergens in de wereld iets gaande is dat de cowboys niet aanstaat dan destabiliseren ze de situatie met CIA en NSA praktijken met de nu geldende smoes dat er een oorlog gaande is tegen terroristen.
De grootste terroristen zitten in het westen aan de top van de politiek en het bedrijfsleven en de strijd om de gronstoffen en de macht is al heel lang een punt van de geheime agenda van deze dames en heren.
Een beetje meer respect en fatsoen en gepaste bescheidenheid in ons levenspatroon voor die 1/1/2 miljard kanslozen in de rest van de wereld zou meer op zijn plaats zijn.
hbvink welcome op het defensie forum, hoop dat je nog veel interresante posten maakt. ::) Ja ja de boze Amerikaan uit het westen. :D

hbvink

Wij hebben NIETS in Uruzgan te zoeken, dat gold ook voor Irak.
Wij worden steeds meer de lakij van de VS.
Als er ergens in de wereld iets gaande is dat de cowboys niet aanstaat dan destabiliseren ze de situatie met CIA en NSA praktijken met de nu geldende smoes dat er een oorlog gaande is tegen terroristen.
De grootste terroristen zitten in het westen aan de top van de politiek en het bedrijfsleven en de strijd om de gronstoffen en de macht is al heel lang een punt van de geheime agenda van deze dames en heren.
Een beetje meer respect en fatsoen en gepaste bescheidenheid in ons levenspatroon voor die 1/1/2 miljard kanslozen in de rest van de wereld zou meer op zijn plaats zijn.

Freeks

Ach, natuurlijk wil iedere moeder, vriendin of vrouw het liefste dat haar man thuis zit in plaats van in Afghanistan. Dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Dat de media graag dit soort berichten plaatsen is ook al niets nieuws. Het veroorzaakt toch altijd wat ophef, dus staat de betreffende krant weer even in de aandacht en daar leven ze van.

Dat er geen mogelijkheden zijn tot wederopbouw is ook al weinig verassend. De enige reden dat het een wederopbouwmissie genoemd is, en als zodanig gepresenteerd in de Tweede Kamer, is om een brede politieke steun te krijgen. Alle rapporten wezen van te voren al uit dat er gevochten zou gaan worden en weinig anders. Aan het einde van de toer voor het oog van de pers nog een klein schooltje openen of een put slaan, en dat puntje is ook afgewerkt.

Mikemans

och ja het is altijd verstandig om in het achterhoofd te houden dat zo'n krant als hoofdoel heeft om geld te verdienen, niet om objectief feiten te brengen. Als een beetje inkleuring van de feiten de verkoop opschroeft zal een krant en zeker de telegraaf dit niet nalaten.

ronjhe

#11
Citaat van: Thor op 03/09/2006 | 12:37 uur
Zelf ben ik na 3 missies in de afgelopen 4 jaar er wel achter gekomen dat er nog al eens een verschil zit tussen wat er in de krant staat en de werkelijkheid ter plaatse. De krant citeert ook maar één moeder. De mening van haar zoon/dochter hoeft helemaal niet representatief te zijn voor alle militairen daar in het gebied. In dit geval sugereert de krant dat wel, wat wel eens een vertekend beeld zou kunnen geven (ik krijg van collega's ter plaatse namelijk een heel andere indruk....).
Bijkomend gevaar hiervan is dat de stemming ter plaatse nu nog erg goed is onder de militairen, maar als zij geconfronteerd worden met kranteberichten van deze strekking dat wel eens zou kunnen veranderen.
Een krant moet zich bezig houden met objectief de feiten van het nieuws melden. En niet allerlei onderbuikgevoelens aanwakkeren met dit soort stemmingmakerij. Dat is slecht voor de missie. Dat is slecht voor de militairen die daar zitten. Dat is slecht voor de families van die militairen, die toch al in spanning en onzekerheid leven over de situatie van hun geliefde(n) in het gebied (diegenen van u die uitzendervaring hebben, weten dat het thuisfront vaak een mentaal zwaardere tijd doormaakt dan de militairen in het gebied). Maar dit soort berichtgeving is vooral slecht voor de toekomst van de lokale bevolking die wel degelijk beter worden van het opbouwende humanitaire werk van de militairen aldaar
Overigens ben ik zelf 2 keer ter plaatse geweest en dus wel een beetje bekend met de lokale situatie......
Mee eens, de media wil uit sensatiezucht en scoredrift nog wel eens doorslaan. Het is erg jammer dat de media nog steeds de loopgraven betrekt en zich meteen beroept op vrijheid van pers e.d. als zij hierop worden gewezen. Aan de andere kant speelt hier natuurlijk ook mee, dat er een tendens is bij conflicten om die mooier voor te stellen dan ze per definitie zijn. Er zijn eenheden opgezet om de berichtgeving te controleren en te sturen en de media te beinvloeden en controleren. Ook zijn er termen bedacht als colleteral damage om de harde feiten te bagataliseren. Er is daardoor een zeker wantrouwen ontstaan of wat wij als burgers en media horen en zien wel klopt. Ik denk dat hier een taak ligt voor deskundigen en ervaringsdeskundigen om het nieuws te duiden. Zoals jij hier dus ook doet.

ronjhe

Citaat van: Jefferson op 03/09/2006 | 10:48 uur
Amerikaanse militairen weten dat een groot deel van de bevolking hen zal steunen, dat is hier wel anders, helaas.
Dat blijkt niet uit de meest recente enquetes dan. Bovendien vind ik dit een vooroordeel. Ook Nederlandse burgers steunen de militairen, ook al zijn er veel tegen de missie zelf. Dat is in Amerika dus niet anders. Om over het verschil in kwaliteit van de nazorg nog maar even te zwijgen.....

Thor

Zelf ben ik na 3 missies in de afgelopen 4 jaar er wel achter gekomen dat er nog al eens een verschil zit tussen wat er in de krant staat en de werkelijkheid ter plaatse. De krant citeert ook maar één moeder. De mening van haar zoon/dochter hoeft helemaal niet representatief te zijn voor alle militairen daar in het gebied. In dit geval sugereert de krant dat wel, wat wel eens een vertekend beeld zou kunnen geven (ik krijg van collega's ter plaatse namelijk een heel andere indruk....).
Bijkomend gevaar hiervan is dat de stemming ter plaatse nu nog erg goed is onder de militairen, maar als zij geconfronteerd worden met kranteberichten van deze strekking dat wel eens zou kunnen veranderen.
Een krant moet zich bezig houden met objectief de feiten van het nieuws melden. En niet allerlei onderbuikgevoelens aanwakkeren met dit soort stemmingmakerij. Dat is slecht voor de missie. Dat is slecht voor de militairen die daar zitten. Dat is slecht voor de families van die militairen, die toch al in spanning en onzekerheid leven over de situatie van hun geliefde(n) in het gebied (diegenen van u die uitzendervaring hebben, weten dat het thuisfront vaak een mentaal zwaardere tijd doormaakt dan de militairen in het gebied). Maar dit soort berichtgeving is vooral slecht voor de toekomst van de lokale bevolking die wel degelijk beter worden van het opbouwende humanitaire werk van de militairen aldaar
Overigens ben ik zelf 2 keer ter plaatse geweest en dus wel een beetje bekend met de lokale situatie......

oud_zijde

elke militair klaagt over elke missie, ook een Amerikaanse militair, daar is op zich niets nieuws aan.

dat de Telegraaf dat een artikel waard vind ook niet

zou pas 'interessant' worden als ze weigeren de poort uit te gaan oid
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mourning

Ik ben wel beniewd hoe men de "Dutch approach" in een dergelijk strijdtoneel wil toepassen? In Irak was het vrij duidelijk en te doen, maar voordat we naar Afghanistan gingen was het al duidelijk dat dit andere koek zou worden.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

Bovendien ga je met zo'n opmerking al gauw de kant op om te zeggen dat de iraakse manier van leven wellicht beter is? Op het eind van die weg ligt de totale absentie van beschaving, een barbarij waarin alleen de wet van de sterkste geld.

De Nederlandse samenleving hoeft NIET agresiever te worden met als doel militairen te kunnen werven die anders tegen geweld aan kijken als nu. En we hoeven al helemaal geen voorbeeld te nemen aan irakezen op dit gebied.

KapiteinRob

Citaat van: Jefferson op 03/09/2006 | 10:48 uur
Ook kijken de Amerikanen heel anders tegen geweld aan, ze zijn toch wat ''agressiever'' ingesteld.

Als je het hebt over het Amerikaanse militaire apparaat en "de politiek", ben ik het met je eens; als je doelt op "de man in de straat" absoluut niet!

Balic

Ook denk ik dat het mede te danken is met hoe wij hier in Nederland leven, misschien is het te sociaal, te soft. Als je kijkt hoe bijv. de Irakezen tegen geweld aan kijken, ze deinsen maar voor weinig terug. Ook kijken de Amerikanen heel anders tegen geweld aan, ze zijn toch wat ''agressiever'' ingesteld. Misschien in het dagelijks leven in eigen land niet echt interessant, maar in tijden van oorlog kan het zeker goed van pas komen, zowel voor de militairen als voor de eigen bevolking. Amerikaanse militairen weten dat een groot deel van de bevolking hen zal steunen, dat is hier wel anders, helaas.

KapiteinRob

Citaat van: Jefferson op 03/09/2006 | 10:39 uur
Dat krijg je met onervaren, weinig gewende Nederlandse militairen.

Hier heb je weliswaar een punt, maar de enige manier om dergelijke ervaring op te doen.....

Balic

Veel Nederlandse soldaten in de Afghaanse provincie Uruzgan hebben het geloof in de humanitaire missie verloren.

De soldaten zouden in contact met familieleden de aanval van zaterdagmiddag hebben omschreven als gigantisch.


Dat krijg je met onervaren, weinig gewende Nederlandse militairen.
Daarok doe ik nog steeds m'n petje af voor de AMerikaanse militairen in Irak die het veel zwaarder te voorduren krijgen.

Als ''ze'' het nu al niet meer zien zitten na een maandje, dan begin ik toch te twijfelen aan het verloop van de missie.