Kamp Holland is een dorp

Gestart door Ton de Zwart, 15/09/2006 | 22:41 uur

Cash

#31
Ik zit met stijgende verbazing deze teksten allemaal te lezen....
Zullen we het allereerst eens hebben over OMF en niet over OPFOR?
En nee het KCT graaft geen put....gewoon mobility ten top.

Ten tweede is Vik Franke geen journalist maar een filmmaker, en heeft hij een goede band, nog steeds, met de maten van de cie waarmee hij op pad is geweest.
Niks geks overigens, maar dat ie met emblemen loopt? nee ******, dat doet ie niet. >:(
En dat ie mee geschoten heeft is erg begrijpelijk zeker bij een TIC van dat kaliber.
Tot dusver is het een daad van pure zelfverdediging, en heeft het OM nog steeds geen direct strafbaar feit kunnen vaststellen. :angel:

Maar goed, Demian, kom nu eens praten als je er ZELF geweest bent..en niet eerder. :-X
Want al die spannende ' i love my self so badly and tough' verhalen van anderen..tsja wat moet je er mee?

Eerst zelf ondervinden makker. :o

Maar goed het topic was dat Kamp Holland een dorp ver weg is, ja dat klopt ook wel, hahaha met zoveel lui, kan ook niet anders, en zeker nu waarschijnlijk de aussies gaan verdubbelen, en de oosterburen ook een SF eenheid gaan sturen, gaat het  inderdaad lijken op een uit zijn kluiten gegroeid dorpske.








demian

Mmm okay ik hoor elkedag verhalen van andere lui bij andre eenheden.
Het is een feit dat je met duizenden temaken krijgt.
Ik ben er nog niet geweest maar lui uit mijn AMO komen nu terug en hebben best wel ernstige verhalen waarover ik nog niet eens vertel.
Verder vind ik het best.
2 extra peletons gaan er niet heen omdat het daar rustig is.
Deze discusie laat ik maar gaan.

Demian.

chriz

Nou ja zo'n heel abnormale vraag vond ik t niet.
Meestal komen de "rambo" verhalen van jongens die net vers zijn en alles van anderen horen. Hoe stoerder en spannender, hoe beter. Dat stoort me af en toe ja.

Maar we zullen het hierbij laten voor het inderdaad op een nutteloze discussie uitdraait.  :-X

sgt Rob

Citaat van: chriz op 27/10/2006 | 20:00 uur
Even 1 vraagje aan Demian; Ben je er zelf ook geweest?
Laat hem met rust, lees en denk ervan wat je wilt! Denk aan je opleiding en wat je daar geleerd hebt.

chriz

Even 1 vraagje aan Demian; Ben je er zelf ook geweest?

sgt Rob

#26
Citaat van: Ros op 27/10/2006 | 11:59 uur
Citaat
Met de schietkunsten van de taliban hoef je je pas na een schot of 6, 7 zorgen te maken
Citaat

En dit vertel je toch niet aan de mensen die opgeleid moeten worden ?. Nooit van de wijsheid gehoord dat de mensen die niet kunnen schieten het gevaarlijkst zijn ?.
Nee, bij het eerste vijandelijke vuur direct gepast reageren. En onder bepaalde omstandigheden al voordat er wat gebeurt.

caruso

Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2006 | 11:01 uur
Citaat van: Mikemans op 27/10/2006 | 10:51 uur
Verder disregard Demian nou eens Kapt Rob.

Ik weet het :-[ .  Maar ook forumbezoekers die niets van defensie weten bezoeken het forum. Laat ik het daar maar bij houden.... :-X
Idee: we sturen 10 Demians naar die zandbak, kan de rest weer lekker naar moeders!
Zullen wel "watjes'zijn in de ogen van ....?

oud_zijde

er is een reden dat men daar zijn mond houd over het 1 en ander, waarom doe jij dat ook niet gewoon?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

demian

#23
Citaat van: Mikemans op 27/10/2006 | 10:51 uur
De honderden opfor tegen de journalist waren er in het orginele bericht een geschatte 100.

Verder disregard Demian nou eens Kapt Rob. De jongen zal altijd in de 'wat ik doe is het gevaarljkste en beste en al het andere is simpel'. God beware dat ie ooit een maandje mag kijken in de woestijn, dan verheft ie zichzelf tot uberveteraan en is de rest van Defensie in zijn ogen waarschijnlijk niet meer nodig.

Lekker makkelijk praten..
Defensie houd zijn mond en jullie horen een kleinbeetje van een paar journaalisten die hun werk niet kunnen uitoefenen..
Elke arme kerel daar laat zich inhuren voor een euro per dag.
Taliban is voor een groot gedeelte gehuurt.
We hebben niet met honderdan OPFOR temaken maar met duizenden.
Honderduizenden mijnen..
Op de Base is het nog relaxt vergeleken in het veld.
Je bent bezig op hun terein waar zij hinderlagen op je leggen waar ze supergoed in zijn.
Dat met die Journalist is puur toeval dat er een keer zoon kerel tussen loopt want anders komt het nooit boven over al die andre hinderlagen.
EENHEID wat daar zit heeft al max ondervuur gelegen.
En uiteraard max het vuur geopend.

Oftopic..
Jullie noemen me een Rambo..
Ik sta er waneer NL met een sterkere vijand zit.
Ik ga niet wijken!
Dan moet je als een rambo tekeer gaan.
Ik zie jullie er niet voor aan met jullie realistische ideen.
Ik neem het niet geheel serieus wat jullie allemaal zeggen aangezien jullie niet in Afganistan hoeven te komen laat staan van de Base af.
Let maar op als je door 100 man ondervuur genomen word dan moet je als een gek tekeer gaan!

Demian.

Het is zeker niet de bedoeling dat er hier eenheden met naam genoemd worden en zeker niet van eenheden die zich in het gebied bevinden

Ben
Forumbeheer

Ros

Citaat
Met de schietkunsten van de taliban hoef je je pas na een schot of 6, 7 zorgen te maken
Citaat

En dit vertel je toch niet aan de mensen die opgeleid moeten worden ?. Nooit van de wijsheid gehoord dat de mensen die niet kunnen schieten het gevaarlijkst zijn ?.

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 27/10/2006 | 10:51 uur
Verder disregard Demian nou eens Kapt Rob.

Ik weet het :-[ .  Maar ook forumbezoekers die niets van defensie weten bezoeken het forum. Laat ik het daar maar bij houden.... :-X

Mikemans

De honderden opfor tegen de journalist waren er in het orginele bericht een geschatte 100.

Verder disregard Demian nou eens Kapt Rob. De jongen zal altijd in de 'wat ik doe is het gevaarljkste en beste en al het andere is simpel'. God beware dat ie ooit een maandje mag kijken in de woestijn, dan verheft ie zichzelf tot uberveteraan en is de rest van Defensie in zijn ogen waarschijnlijk niet meer nodig.

Animal

Lach maar.
Maar ff tijd om je op te frissen is er niet bij.
OP EEN DAG WEET JE HET
DE DAG ERNA BLIJKT DAT JE ALZHEIMER HEBT

oud_zijde

of voorzichtjes met je koffie in je handen (want koffie mag niet gemorst worden!) naar het bunkertje schuivelen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

sgt Rob

Citaat van: Kapitein Rob op 27/10/2006 | 07:10 uur
Citaat van: sgt Rob op 27/10/2006 | 06:56 uur
In de sprint doe je 10 km/h, dat is dus 83 meter in een halve minuut. Verder weg mag de bunker niet zijn. ;D

Even vergeten wat bijkomende nadelen mee te nemen in je berekening? Wakker worden? Wapen pakken? Een deur door? Schoenen aan doen of als een echte PAINF-Rambo op blote voeten? Aangezien we het in dit topic hebben over Kamp Holland als "dorp", moet je de "huiselijke omstandigheden" dan ook opnemen in de tijdspanne benodigd om naar een bunker te rennen. ;)
Met de schietkunsten van de taliban hoef je je pas na een schot of 6, 7 zorgen te maken dat ze een beetje in de buurt komen. Dit schept ruimte om ook nog je koffie met enige haast op te drinken, tanden poetsen, aankleden en schuilen

KapiteinRob

Citaat van: sgt Rob op 27/10/2006 | 06:56 uur
In de sprint doe je 10 km/h, dat is dus 83 meter in een halve minuut. Verder weg mag de bunker niet zijn. ;D

Even vergeten wat bijkomende nadelen mee te nemen in je berekening? Wakker worden? Wapen pakken? Een deur door? Schoenen aan doen of als een echte PAINF-Rambo op blote voeten? Aangezien we het in dit topic hebben over Kamp Holland als "dorp", moet je de "huiselijke omstandigheden" dan ook opnemen in de tijdspanne benodigd om naar een bunker te rennen. ;)

sgt Rob

Citaat van: cabez op 27/10/2006 | 03:27 uur
Citaat van: sgt Rob op 26/10/2006 | 22:32 uur
Een beetje mortier is bijna een halve minuut onderweg.
Maw dan haal je de bunker niet
In de sprint doe je 10 km/h, dat is dus 83 meter in een halve minuut. Verder weg mag de bunker niet zijn. ;D

cabez

Citaat van: sgt Rob op 26/10/2006 | 22:32 uur
Een beetje mortier is bijna een halve minuut onderweg.
Maw dan haal je de bunker niet

sgt Rob

Een beetje mortier is bijna een halve minuut onderweg.

demian

Citaat van: Kapitein Rob op 26/10/2006 | 21:03 uur
Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 20:43 uur
Als je zulk terein om je base hebt zullen ze wel dicht in de buurt moeten zijn.

Bovenstaande constatering staat in schril contrast met deze:

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 20:43 uur
De KL heeft een mortieropsporingsradar waarbij het projetiel net na zijn lancering word erkent een computer reken binnen 1 sec waar hij terecht komt en je hebt vaal nog zat tijd om je bunker op te zoeken.

Dus je hebt zat tijd over terwijl de afvuurplaats dicht in de buurt zit? Zeker een projectiel met zweefaandrijving.... ::)

Als het projectiel van een grotere afstand word afgevuurt heb je zat tijd.
Anders iid niet..

Demian.

EaGletje

Die foto van die "ingegraven" Ypr is volgen mij niet genomen in kamp holland, maar op of  Deh Rawod of op de FOB die we toen tijdelijk van de Canadezen hebben overgenomen. want de hele omgeving van Kamp holland is helemaal plat en zonder begroeing.

KapiteinRob

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 20:43 uur
Als je zulk terein om je base hebt zullen ze wel dicht in de buurt moeten zijn.

Bovenstaande constatering staat in schril contrast met deze:

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 20:43 uur
De KL heeft een mortieropsporingsradar waarbij het projetiel net na zijn lancering word erkent een computer reken binnen 1 sec waar hij terecht komt en je hebt vaal nog zat tijd om je bunker op te zoeken.

Dus je hebt zat tijd over terwijl de afvuurplaats dicht in de buurt zit? Zeker een projectiel met zweefaandrijving.... ::)

demian

#9
Citaat van: oud_zijde op 26/10/2006 | 20:30 uur
het is feitelijk een observatiepost met een 25 mm kanon

de vijand ziet hem verder gewoon staan dus je moet niet denken dat het een soort bunkertje is ofzo, als het te link wordt dan stapt de sectie weer in en rijd het weg

Inderdaat kijkt u maar naar de foto..

De 107mm is van een MLRS systeem dat door de Talibs op zicht word gericht.
Als je zulk terein om je base hebt zullen ze wel dicht in de buurt moeten zijn.

Ik heb veel vertrouwen in Defensie apsoluut!
Maar je moet altijd spigtig zijn en gevaren niet wegpraten.
De KL heeft een mortieropsporingsradar waarbij het projetiel net na zijn lancering word erkent een computer reken binnen 1 sec waar hij terecht komt en je hebt vaal nog zat tijd om je bunker op te zoeken.
Reactie is de PZH2000 krijgen hun coordinaat en vuren maar 155mm op de vijand.
KCT heeft hel heeel druk..
Die Journalist reed met KCT in een hinderlaag er werd door honderden OPFOR beschoten..
Tientalen OPFORs zijn daarbij omhet leven gekomen.
Toen greep hij een wapen en begon te schieten..
En nu heeft hij praatjes.
Beetje met KCT emblemen lopen enzo...
Journalisten moeten daar weg.
Een blok aan het been van de militairen.

B11 bandit tegen een moderne vijand is het niet slim.
Maar een YPR die aleen met zijn toren boven het maaiveld uitkomt is een klein doel..
Die een gebied van 2000m kan bestrijken met zijn 25mm en 800m met zijn coax een MAG 7.62 en goedewaarnemingsmiddelen waaronder HV heeft.
Perfecte verdediging of moet je ze maar inparkeren?

Demian.

b11 bandit

idd een statisch voertuig is een dood voertuig
Varkens zijn beter

oud_zijde

het is feitelijk een observatiepost met een 25 mm kanon

de vijand ziet hem verder gewoon staan dus je moet niet denken dat het een soort bunkertje is ofzo, als het te link wordt dan stapt de sectie weer in en rijd het weg
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Demian,

Misschien kun je wat duidelijker quoten? Thanks!

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
Ik kan me niet voorstellen dat we slecht worden ingelicht.

Please wake up! Je vertrouwen in defensie is prijzenswaardig, maar geloof me dat defensie "niet goed inlichten" tot ware kunst heeft verheven! Als je al wordt ingelicht.....

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
Oh? Dus die raketten en granaten die afgevuurd worden richting dat kamp vormen geen bedreiging?Ehm ze kunnen een bunker in..
Die 107mm zijn niet eens acuraat..
Mensen die van de base afmoeten die moeten zichtcontact maken dat is heeel anders.

Fijn, zo'n bunker. Moet je wel tijdig gewaarschuwd worden..... En begin niet over de acuratesse van die 107mm of het zichtcontact, want de vuurwapens van het tuig in het veld worden ook niet goed gebruikt, anders hadden we zo langzamerhand wel eens de eerste gewonde(n) of zelfs dode(n) kunnen tellen. Ik snap best dat je buiten het veld meer risico loopt dan erbinnen, maar hou op te doen alsof het daarbinnen relaxed is en daarbuiten een slagveld!

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
Heel makelijk ingraven en camovleren...

Een YPR ingraven? Ik zie hierboven een foto geplaatst door oud_zijde, dus ik heb er nu enigzins beeld bij, maar aangezien ik geen KL-strateeg ben: wat is het nut daarvan aangezien ik heb begrepen dat een YPR in beginsel een transportvoertuig is?

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
Kom maar op met je bron(nen), want ik geloof er geen snars van dat er 2500 man aan tuig aan zitten te komen.
Let maar op.

Goeie bron!

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
En hoezo elke dag contact? Aangezien de hoofdmacht er al sinds begin augustus zit, zou dat betekenen dat er bijna 100 "contacten" zijn geweest. Ervan uitgaande dat je vuurcontacten bedoeld, is dit m.i. sterk overdreven. Je zit waarschijnlijk weer eens in je "INF über alles modus".... ;)
Waarom denkt u nou dat minutie vooraden opraken...

Omdat er maar in het wilde weg geknald wordt en omdat er munitie wordt verschoten door een maffe journalist.... :D

Citaat van: Demian 45 Painfbat link=topic=9072.msg92693#msg92693
Het feit dat er met 107mm op kamp holland is geschoten betekend dat ze dinchtbij in de bergen zitten terwijl KCT er al maanden zit..

Ja, en nu? Doet de KCT z'n werk dan niet goed of zo? Ikke niet begrijpen... ???

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 26/10/2006 | 19:29 uur
Goh, misschien kun je aangeven hoe je dat doet in die kale vlakte rondom Kamp Holland?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

demian

Citaat van: Kapitein Rob op 26/10/2006 | 19:29 uur
Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
De lui de geinteviewt zijn zijn niet echt lui die van de base afkomen of taliban aanpakken.
Voor hun is de dreiging klein.

Oh? Dus die raketten en granaten die afgevuurd worden richting dat kamp vormen geen bedreiging?

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
Laat eens een Inf zijn verhaal doen.
Elke dag contact....

Dat heb ik gezien bij de uitzending van "Groeten uit Uruzgan"; als je stelt dat ze in het kamp geen dreiging ondervinden, stel ik in dezelfde stijl die jij hier gebruikt dat de collega's daar een beetje rondrijden en wat wandelen.

En hoezo elke dag contact? Aangezien de hoofdmacht er al sinds begin augustus zit, zou dat betekenen dat er bijna 100 "contacten" zijn geweest. Ervan uitgaande dat je vuurcontacten bedoeld, is dit m.i. sterk overdreven. Je zit waarschijnlijk weer eens in je "INF über alles modus".... ;)

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
Kamp holland word nu versterkt omdat het waarschijnlijk door zoon 2500 talibs aangevallen zal worden.

Kom maar op met je bron(nen), want ik geloof er geen snars van dat er 2500 man aan tuig aan zitten te komen.

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
YPRs worden in verdekte posities gezet.

Goh, misschien kun je aangeven hoe je dat doet in die kale vlakte rondom Kamp Holland?

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
20% van Uruzgan is onder NL het word tijd voor wat ofensieven.
Dan moeten de Talibs ook uit de bergen worden gedreven....

Droom maar lekker verder......

Volgens mij word er nu getraint om een uitzending.
Dan word er getraint naar de huidige situatie..
Ik kan me niet voorstellen dat we slecht worden ingelicht.

Oh? Dus die raketten en granaten die afgevuurd worden richting dat kamp vormen geen bedreiging?
Ehm ze kunnen een bunker in..
Die 107mm zijn niet eens acuraat..
Mensen die van de base afmoeten die moeten zichtcontact maken dat is heeel anders.

Goh, misschien kun je aangeven hoe je dat doet in die kale vlakte rondom Kamp Holland?
Heel makelijk ingraven en camovleren...

Kom maar op met je bron(nen), want ik geloof er geen snars van dat er 2500 man aan tuig aan zitten te komen.
Let maar op.

En hoezo elke dag contact? Aangezien de hoofdmacht er al sinds begin augustus zit, zou dat betekenen dat er bijna 100 "contacten" zijn geweest. Ervan uitgaande dat je vuurcontacten bedoeld, is dit m.i. sterk overdreven. Je zit waarschijnlijk weer eens in je "INF über alles modus".... ;)
Waarom denkt u nou dat minutie vooraden opraken...

Het feit dat er met 107mm op kamp holland is geschoten betekend dat ze dinchtbij in de bergen zitten terwijl KCT er al maanden zit..

Demian.

KapiteinRob

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
De lui de geinteviewt zijn zijn niet echt lui die van de base afkomen of taliban aanpakken.
Voor hun is de dreiging klein.

Oh? Dus die raketten en granaten die afgevuurd worden richting dat kamp vormen geen bedreiging?

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
Laat eens een Inf zijn verhaal doen.
Elke dag contact....

Dat heb ik gezien bij de uitzending van "Groeten uit Uruzgan"; als je stelt dat ze in het kamp geen dreiging ondervinden, stel ik in dezelfde stijl die jij hier gebruikt dat de collega's daar een beetje rondrijden en wat wandelen.

En hoezo elke dag contact? Aangezien de hoofdmacht er al sinds begin augustus zit, zou dat betekenen dat er bijna 100 "contacten" zijn geweest. Ervan uitgaande dat je vuurcontacten bedoeld, is dit m.i. sterk overdreven. Je zit waarschijnlijk weer eens in je "INF über alles modus".... ;)

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
Kamp holland word nu versterkt omdat het waarschijnlijk door zoon 2500 talibs aangevallen zal worden.

Kom maar op met je bron(nen), want ik geloof er geen snars van dat er 2500 man aan tuig aan zitten te komen.

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
YPRs worden in verdekte posities gezet.

Goh, misschien kun je aangeven hoe je dat doet in die kale vlakte rondom Kamp Holland?

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 26/10/2006 | 19:07 uur
20% van Uruzgan is onder NL het word tijd voor wat ofensieven.
Dan moeten de Talibs ook uit de bergen worden gedreven....

Droom maar lekker verder......

demian

De lui de geinteviewt zijn zijn niet echt lui die van de base afkomen of taliban aanpakken.
Voor hun is de dreiging klein.
Laat eens een Inf zijn verhaal doen.
Elke dag contact....
Kamp holland word nu versterkt omdat het waarschijnlijk door zoon 2500 talibs aangevallen zal worden.
Extra MAGs en minutie worden ingevlogen.
YPRs worden in verdekte posities gezet.
20% van Uruzgan is onder NL het word tijd voor wat ofensieven.
Dan moeten de Talibs ook uit de bergen worden gedreven....

Demian.

Ton de Zwart

Met duizend bewoners is Kamp Holland in Tarin Kowt, Uruzgan, een dorp op zich. Militairen vertellen over hun dagelijks leven.
Irak was voor mij gevaarlijker

Korporaal Richard, 22 jaar, is monteur/wapenhersteller.

,,Ik ben in juli gekomen. Toen was er nog geen gereedschap en één Mercedes. Nu wordt het steeds drukker. Wij kijken wat er stuk is aan een voertuig en proberen dat te maken. Grotere reparaties doet het herstelpeloton. De sfeer is wel goed. We slapen met z'n vieren in een container. Daar heb je een stukje muur voor jezelf om foto's op te hangen en ruimte om een filmpje te kijken.

Vandaag hebben we een tent opgezet om in de schaduw te kunnen werken. Tot nu toe stonden we buiten op een betonplaat; bepaald geen pretje. In dit kamp moet je alles nog opbouwen. Ik heb ook in Irak gezeten, bij Sfir- 4. Daar kwam ik terecht in een gespreid bedje.

Het werk dat ik in Irak deed, was wel gevaarlijker: elke dag de basis af om routes te controleren op explosieven. Nu kom ik de poort niet uit. Irak was voor de levenservaring en om mooie dingen mee te maken. Uruzgan is goed als ervaring voor wat ik in de toekomst wil gaan doen: het restaureren van oldtimers.''


Het werk is goed voor de portemonnee

Korporaal Roel, 21 jaar, staat op wacht bij Afghaanse bouwvakkers.

,,Eigenlijk ben ik monteur bij het herstelpeloton. Dit werk doen we erbij. Met z'n tweeën houden we de locals in de gaten die hier betonijzer vlechten en bekistingen maken voor de fundering. We letten op of ze er niet vandoor gaan. Als een local moet pissen, gaat één van ons met hem mee. Gekke dingen heb ik nog niet meegemaakt. Die Afghanen zijn blij dat ze hier werk hebben.

Het is dat het moet, anders zou ik dat bewaken liever niet doen; eigenlijk is het werk voor de infanterie. Maar bij het herstelpeloton is het ook niet alles. De aanvoer van onderdelen loopt voor geen meter.

Op het kamp is het lekker rustig. In Irak hadden we meer last van mortiergranaten, soms vijf of tien tegelijk. Dat heb ik hier nog niet meegemaakt. De kans is groot dat ik nog een keer hierheen moet. Monteurs zijn schaars. Het is in elk geval goed voor de portemonnee: met de uitzendtoelage erbij heb je een dubbel salaris.''


Mijn vriendin vindt het niet erg leuk

Soldaat 1 Danilo, 28 jaar, is kok/chauffeur.

,,Vandaag is mijn dochter Shanaya zeven geworden. Ik heb haar vanochtend gebeld voordat ze naar school ging. Als mensen haar vragen wat haar vader doet, zegt ze 'Papa kleedt zich in het groen en loopt met een wapen rond'. Het is de eerste keer dat ik zo lang van huis ben. Mijn vriendin vindt het niet leuk, maar ze accepteert het. Ik bel of mail haar elke dag. Het maakt me niet uit hoe duur dat is.

Tot nu toe heb ik met de luchtmobiele brigade alleen oefeningen meegemaakt. Het is hier bijna alsof we op oefening zijn. Van gevaar merken we helemaal niks. In Kandahar, waar we moesten acclimatiseren, was dat wel anders. Daar komen regelmatig raketten neer.

We hebben hier een gezellige club mensen. Ik sta afwisselend in de keuken om maaltijden warm te maken en achter het buffet, zorgen dat alles klaarligt voor de klant. De meeste mensen reageren positief op het eten. Eergisteren was ik zelf jarig. Mijn collega's hadden een bordje bij het buffet neergehangen: 'Die grote neger is jarig vandaag. Geef hem een handje'.''


Als het gebeurt, dan gebeurt het

Korporaal Anna, 23 jaar, medewerker mortuarium

,,Vanavond draai ik bardienst. Dat doen we bij toerbeurt. En ik help mee met wassen draaien. Mijn eigenlijke werk is mortuarium-medewerker van het ziekenhuis op Kamp Holland. Ik ben de enige die dat doet. In Nederland doe ik dit werk ook, bij 420 Hospitaalcompagnie. Als er iemand overlijdt, moet ik het lichaam zo opbaren dat het nog toonbaar is en ervoor zorgen dat het zonder lekken naar Nederland kan worden vervoerd.

Natuurlijk hoop ik dat er geen doden vallen, maar als het wel gebeurt, probeer ik mijn werk zo te doen dat iedereen er tevreden over is. Ik heb stages gelopen in ziekenhuizen, daar zie je van alles. Maar hoe ik het hier zal ervaren, daar kun je niet voor trainen.

Er staan bij het hospitaal continu twee koelcontainers aan. Met de hitte hier zou het anders te lang duren om ze snel koel te krijgen. Mijn werkruimte is 15 graden en de andere container 4 graden. Daar kunnen zes tot negen doodskisten in staan.

Ik ben nu een maand hier. Bedreigd voel ik me niet. Ik merk heel weinig van gevaar. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Daar ben ik vrij nuchter in. ''


De dag gaat hartstikke snel

Korporaal Anthony (23), wachtdienst.

,,Voor de wacht wordt iedere keer een andere club aangewezen. Ik zit bij het logistieke detachement, dat is nu aan de beurt. 'Gooi mij maar op de lijst, het is mooi weer', heb ik gezegd. Ik draai twaalf uur wachtdienst, van zes tot zes. De dag gaat hier hartstikke snel voorbij. Nog twee uurtjes, dan zit het er alweer op. Wachtdienst is voor mij een ontspanning na de hectiek van de basis. Ik ben hulpbeheerder voor de uitgifte van voedsel, materieel en persoonlijke gevechtsuitrusting, brandstof en munitie.

Ik sta niet de hele dag op de toren, hoor. Het schema is een half uur op de toren, de omgeving in de gaten houden. Dan een uur bij de poort het inkomend verkeer controleren en daarna anderhalf uur patrouille rijden over de basis. Dan controleer ik belangrijke gebouwen zoals het munitiecomplex en de ops-room.

De buitenring wordt door de Afghaanse nationale garde bewaakt. Daar controleren wij de jingle trucks (lokale vrachtwagens) op papieren. Dan ben ik een stuk oplettender. Buiten ben je een makkelijker doelwit; dan moet je scherper zijn dan op het kamp.

Dit is mijn derde uitzending. Ik heb eerder in Bosnië en Irak gezeten. Dit is weer een heel andere uitzending.''


Het is een beetje cowboywerk hier

Luitenant Ewoud, 49 jaar, verkeersleider TK Tower

,,Ik ben met mijn collega van de militaire luchtverkeersleiding in Nieuw-Milligen hiernaartoe gescrambled. Het verkeer op TK (Tarin Kowt) nam zo toe dat we binnen twee weken hierheen zijn gestuurd. Ik ben in de 31 jaar die ik bij Defensie werk nooit eerder naar een oorlogsgebied – zo beschouw ik het hier – uitgezonden geweest. Dat valt mijn vrouw wel zwaar, ook omdat we een eigen bedrijf hebben. Gelukkig blijkt het tot nu toe veilig te zijn.

Het is een beetje cowboywerk hier. De Amerikanen zouden langer blijven om alles aan ons over te dragen, maar zeiden toen puntje bij paaltje kwam 'Die Hollanders redden zich wel'. De eerste week dacht ik: waar ben ik terechtgekomen? Toen we half augustus aankwamen, was het helemaal pionieren. Er was zowat niets. Radio's, verbindingsmiddelen, alles moesten we nog regelen. Er begint nu een beetje lijn in te komen. Ik heb bijvoorbeeld kunnen regelen dat we een toren kunnen krijgen die beveiligd is tegen klein-kaliberwapens. De barbecue en het zwembad komen eraan, zeg ik weleens voor de grap.

Per dag zijn er vijftig vluchten, voor de Nederlanders, de special forces en de Australiërs. In het begin waren er hooguit vier vluchten. Luchttransport wordt alleen maar belangrijker als de winter invalt.''

Bron: Trouw van 150906