'Geen militairen voor reservemacht'

Gestart door Cobra4, 18/09/2006 | 18:41 uur

Thor

Citaat van: Ton de Zwart op 19/09/2006 | 19:13 uur
De PvdA leeft ten aanzien van Afghanistan in een schijnwereld......

Niet alleen ten aanzien van Afghanistan..... :-\

Sorry, dat was Off-topic :-[

Ros

De onwil van de NAVO leden om extra troepen beschikbaar te stellen is hiermee voor een groot deel
beantwoordt ?.

En nu maar afwachten met welk resultaat de PvdA uit de stemronde komt.

Ton de Zwart

Door onze redacteur Raymond van den Boogaard
Den Haag, 18 sept.

Het onderscheid tussen de antiterreuroperatie Enduring Freedom en de 'opbouwmissie' ISAF-III in Zuid-Afghanistan is opgeheven. Dat meldt de Amerikaanse Congressional Research Service (CRS). 
De CRS, een niet-partijgebonden onderzoeksinstituut van de Amerikaanse overheid, schrijft dat in een onlangs verschenen rapport.

Naar aanleiding van de oplaaiende strijd met de Talibaan in Zuid-Afghanistan zijn dit voorjaar de rules of engagement – de geweldsinstructies – van ISAF-III herzien, waardoor deze NAVO-operatie nu als 'vechtmissie' en 'counter-insurgency'-operatie geldt. De doctrine van een scheiding tussen Enduring Freedom (OEF) en ISAF, en de omschrijving van ISAF als primair gericht op 'opbouw' en 'stabilisatie' zijn verlaten.

Volgens het ministerie van Defensie zijn de rules of engagement en de bijbehorende nationale geweldsinstructies van ISAF-III nog dezelfde als in februari, ten tijde van het Tweede-Kamerdebat.

Een strikte scheiding van OEF en ISAF was in februari de voorwaarde waaronder de PvdA instemde met het sturen van Nederlandse troepen naar Zuid-Afghanistan. Andere partijen, zoals het CDA, hechtten sterk aan het 'opbouw'-karakter van ISAF. In het CRS-rapport, gedateerd op 22 augustus maar vorige week in de openbaarheid gebracht, wordt de vrees uitgesproken dat Nederland zijn troepen terugtrekt wanneer de PvdA in de regering komt.

De commandant van ISAF in Afghanistan, de Britse generaal Richards, heeft volgens de CRS een groep NAVO-parlementariërs in mei op de hoogte gesteld van de wijziging van de doctrine. Het was onjuist, betoogde de commandant toen, om nog een onderscheid te maken tussen de antiterreuracties van OEF en de 'counter-insurgency'-operaties van ISAF.

Eerder hadden Nederlandse militaire commandanten, toen zij aan het ISAF-hoofdkwartier vertelden dat hun regering geen voorstander was van deelname aan gevechtsacties van Nederlandse militairen, omdat er geen Nederlandse slachtoffers mochten vallen, te horen gekregen dat dit standpunt ,,niet realistisch" was.

Dat ISAF-III aanvankelijk wel door de NAVO als 'opbouw- en stabilisatiemissie' werd omschreven, hield volgens het rapport verband met de onwil van de meeste NAVO-landen om OEF en ISAF volledig samen te smelten. Dat had de Amerikaanse minister van Defensie Rumsfeld gewild.

Als compromis werd toen bedacht dat gestreefd werd naar 'synergie' tussen de operaties, waarbij ISAF alleen op kleinere schaal offensieve operaties zou ondernemen wanneer het opbouwwerk in gevaar kwam. Bij de verslechtering van de veiligheid dit jaar won bij de NAVO het inzicht veld dat dit onderscheid niet gehandhaafd kon blijven.

Volgens PvdA-buitenlandwoordvoerder Koenders is het beeld dat de CRS schetst van de positie van Nederland en de PvdA onjuist. Naar Koenders mening toont het rapport juist aan dat Nederland en andere NAVO-landen erin geslaagd zijn de fusie tussen OEF en ISAF te verhinderen. De PvdA voert ten aanzien van de Nederlandse missie in Afghanistan geen ,,jojo-beleid", aldus Koenders. Wel wil de PvdA nauwkeurig de ,,effectiviteit" van ISAF-III bekijken.

Ook VVD'er Van Baalen zegt dat de rules of engagement niet zijn veranderd. ,,Natuurlijk lopen OEF en ISAF in elkaar over", zegt hij. ,,Dat kon iedereen in februari zien. Het probleem is dat de PvdA destijds onderscheid heeft willen aanbrengen, waar dit niet bestaat. De PvdA leeft ten aanzien van Afghanistan in een schijnwereld".

Bron: NRC - Handelsblad van 190906

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 19/09/2006 | 08:44 uur
Citaat van: Cobra4 op 19/09/2006 | 08:34 uur
Should the Labor Party find itself in coalition with another party or parties that oppose the Netherlands' deployment, it is possible that Dutch
forces could be withdrawn.


Hier zouden ze wel eens gelijk in kunnen krijgen mocht de PVDA de verkiezingen winnen.

Waarmee Nederland zichzelf voor schut zou zetten op het wereldtoneel.  :-[

En waar ik dus zeker bang voor ben, gezien de "180 graden omdraaien binnen de seconde" capaciteit van de PVDA. Ze hebben zelf al aangegeven de militairen te steunen zolang ze in Uruzgan zitten. Mocht de PVDA winnen, dan kunnen zij (met hun partner partij(en)) zo de stekker er uit trekken.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 19/09/2006 | 08:34 uur
Should the Labor Party find itself in coalition with another party or parties that oppose the Netherlands' deployment, it is possible that Dutch
forces could be withdrawn.


Hier zouden ze wel eens gelijk in kunnen krijgen mocht de PVDA de verkiezingen winnen.

Waarmee Nederland zichzelf voor schut zou zetten op het wereldtoneel.  :-[

Cobra4

Citaat van: oud_zijde op 19/09/2006 | 00:11 uur
www.fas.org/sgp/crs/row/RL33627.pdf

volgens mij is dat het
Citaat
"Dutch commanders on the ground in Afghanistan reportedly insisted to NATO counterparts that no Dutch troops must be killed in combat, a view they were told was unrealistic,given that Uruzgan is one of the most restive provinces in Afghanistan"

Ik kan mij niet indenken dat er een NL cdt in Afghanistan is geweest die dit gezegd heeft.

Citaat
A new government, possibly to be led by the Labor Party in a coalition, could
alter the commitment to ISAF. The Dutch Labor Party is split over the mission of the country's troops. Some believe it is necessary to assume a combat role to defeat the resurgent Taliban; another wing of the party is adamantly opposed to a combat role for Dutch forces. Some Dutch officials and prominent members of Parliament insist that no military operation by Dutch forces should be carried out except under the direct orders of the Dutch commander, a position that clouds the authority of the overall ISAF commander.

Should the Labor Party find itself in coalition with another party or parties that oppose the Netherlands' deployment, it is possible that Dutch
forces could be withdrawn.

Hier zouden ze wel eens gelijk in kunnen krijgen mocht de PVDA de verkiezingen winnen.
Peloton 3 602 Sqn

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

ik ben er niet zo heel erg van onder de indruk eerlijk gezegd
zo zijn er niet 4 maar 8 F16's aanwezig, dragen de militairen over het algemeen gewoon lichtbruine jasjes en rijden ze in ditto voertuigen worden er wel degenlijk gevechtsoperatie's met de Amerikanen uitgevoerd (ik noem bv die actie in de Baluchi pas) en worden de F16's niet enkel voor fotoverkenningen en CAP missies ingezet (zie operatie Medusa)

alleen dat verhaal over gevangenen komt me bekend voor, ik denk dat dat wat in het verkeerde keelgat is geschoten bij de heren ...
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Lex

Citaat van: oud_zijde op 19/09/2006 | 00:11 uur
www.fas.org/sgp/crs/row/RL33627.pdf

volgens mij is dat het

Yes, bedankt. Zie pagina's 12-13-14 over NL.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

nou ik zou dat rapport dan toch wel is willen lezen (en dan met name een bronvermelding)

want ik weet niet wat hier bedoeld wordt met grote Duitse patrouilles maar dit



vind ik toch een flink groepje voertuigen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 18/09/2006 | 23:43 uur
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Maar mocht het waar zijn dan dient een officier die dat aangeeft meteen oneervol ontslagen te worden wat mij betreft. Zulke lui hebben we NIETS aan m.i.

Het is natuurlijk speculeren, maar als een Nederlandse officier dit heeft aangegeven, zou het me niets verbazen dat hem dit door een of andere autoriteit, waarbij ik in het midden laat of dat een militair of een politicus is, ingefluisterd is. De militair in het veld heeft wel vaker "onrealistische en/of onduidelijke orders" vanuit het Haagsche meegekregen.....

Mourning

Dat laatste citaat wordt overigens van Nederlandse zijde heftig ontkent. Staat ergens op een Canadees forum (met bron) maar dat kan wel ff duren voordat ik dat weer gevonden heb.

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Maar mocht het waar zijn dan dient een officier die dat aangeeft meteen oneervol ontslagen te worden wat mij betreft. Zulke lui hebben we NIETS aan m.i.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 18/09/2006 | 23:27 uur
Om die reden wenst Nederland ook niet nauw samen te werken met Amerikaanse troepen in Afghanistan, aldus het rapport. ,,Nederlandse troepen willen operaties met de Amerikanen waar de kans op arrestatie van terroristische verdachten groot is, tot een minimum beperken.''

Tja, dan moeten we ons maar echt gaan beperken tot de handwerkklasjes e.d. :-[ . Wat doen we daar dan?

Citaat van: ANP op 18/09/2006 | 23:27 uur
In het rapport staat verder te lezen dat Nederlandse commandanten hun NAVO-partners er herhaaldelijk op hebben gewezen dat er geen doden mogen vallen onder Nederlandse troepen. Zij kregen echter te horen dat dat een ,,onrealistische benadering'' was.

Dat je je best doet slachtoffers aan eigen zijde te voorkomen, lijkt me duidelijk. Maar bovenstaand citaat maakt je positie als belangrijke speler in het veld er niet sterker op. Als je tenminste nog als een belangrijke speler beschouwd wilt blijven.....

Lex

Nederlandse kritiek valt op bij Amerikaans Congres

anp | Gepubliceerd op 18 september 2006, 18:57

DEN HAAG -  Het Nederlandse verzet tegen de manier waarop de VS omgaan met gevangengenomen statenloze terroristen is overgekomen bij het Amerikaanse Congres. In een rapport van het Congres staat te lezen dat Nederland zich in het openbaar het meest kritisch heeft uitgelaten over het Amerikaanse beleid.

Om die reden wenst Nederland ook niet nauw samen te werken met Amerikaanse troepen in Afghanistan, aldus het rapport. ,,Nederlandse troepen willen operaties met de Amerikanen waar de kans op arrestatie van terroristische verdachten groot is, tot een minimum beperken.''

In het rapport staat verder te lezen dat Nederlandse commandanten hun NAVO-partners er herhaaldelijk op hebben gewezen dat er geen doden mogen vallen onder Nederlandse troepen. Zij kregen echter te horen dat dat een ,,onrealistische benadering'' was.

Nog kritischer is het rapport over de opstelling van de Duitse troepen in Afghanistan. De onderzoeker constateert dat Duitse militairen niet mogen vechten en geen grote patrouilles mogen uitvoeren. Bovendien hebben de Duitsers weinig succes geboekt bij het trainen van nieuwe Afghaanse politie-eenheden. Reden waarom de VS zich genoodzaakt zagen zich meer met de opleiding te gaan bemoeien, aldus het rapport 'NATO in Afghanistan: A test of the transatlantic alliance'.

Helaas is het rapport (nog) niet on-line geplaatst.

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 22:55 uur

Magertjes: with a salvo of gunfire from Canadian and Dutch artillery.
"The effect was like a vice, squeezing the Taliban out to the west where they were awaited by Dutch infantry, a Danish armoured reconnaissance company and, further out towards Maiwand, the British SFSG, mostly former paratroopers. "

Citaat
Niets over vechtjassen op de grond. Begrijp me niet verkeerd; ik wil niet denigrerend overkomen, maar ik krijg gewoon de indruk dat we, als we het hebben over de "gewone" grondtroepen, ons wat flinker voordoen doen we in de praktijk laten zien. Ik kan het verkeerd zien, maar kom dat niet in de media tegen.
waar komt die indruk vandaan dan?
Niet van de regering iig ... ik krijg meer het gevoel dat het omgekeerd is.
Men wil dat beeld dat er door Nederlanders wordt gevochten juist zo veel mogelijk uit de media houden.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.


Mourning

Pagina 2. Bovendien hebben zowel Kamp als Berlijn het over er over gehad afgelopen vrijdag.

Ik ga dat artikel trouwens even kopieren naar de topic over Medusa.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 18/09/2006 | 21:50 uur
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2089-2361459,00.html

daar staat wat meer in

Magertjes: with a salvo of gunfire from Canadian and Dutch artillery. Niets over vechtjassen op de grond. Begrijp me niet verkeerd; ik wil niet denigrerend overkomen, maar ik krijg gewoon de indruk dat we, als we het hebben over de "gewone" grondtroepen, ons wat flinker voordoen doen we in de praktijk laten zien. Ik kan het verkeerd zien, maar kom dat niet in de media tegen.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 18/09/2006 | 20:48 uur
Klopt! Zie: http://www.defensieforum.nl/Frontpage/index.php?option=com_smf&Itemid=7&topic=9079.0

Uit de persconferenties van afgelopen vrijdag bleek dat een eenheid ter groote van een compagnie daar ook zijn ingezet en wel degelijk in een paar gevechten betrokken zijn geweest. Dat zijn niet dezelfde troepen die "Martello" hebben overgenomen.

Ik lees in de door jou aangegeven link dat NL-Apaches en F-16's hebben deelgenomen. Ik heb nergens gelezen dat de Nederlanders actief met grondtroepen hebben deelgenomen aan operatie Medusa, maar kan het natuurlijk gemist hebben. Ik blijf het in dat geval wel bewonderenswaardig vinden dat de Canadezen slachtoffers te betreuren hebben en de Nederlanders blijkbaar allemaal een engeltje op hun schouders hebben zitten. Zelfs geen gewonde(n); gelukkig maar dan.....

Mourning

Citaat van: oud_zijde op 18/09/2006 | 20:31 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 19:35 uur

Jaja, daarom zaten ze bij de Canadezen. Nu wordt er trouwens net gedaan of ze daar als leeuwen gevochten hebben, maar ze hebben "gewoon" de bewaking van het canadeesche kamp overgenomen. Overdrijven is ook een vak.... ;)

afaik zijn die militairen die dat kamp hebben overgenomen en de compagnie die aan Medusa heeft deelgenomen niet dezelfde

Klopt! Zie: http://www.defensieforum.nl/Frontpage/index.php?option=com_smf&Itemid=7&topic=9079.0

Uit de persconferenties van afgelopen vrijdag bleek dat een eenheid ter groote van een compagnie daar ook zijn ingezet en wel degelijk in een paar gevechten betrokken zijn geweest. Dat zijn niet dezelfde troepen die "Martello" hebben overgenomen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 19:35 uur

Jaja, daarom zaten ze bij de Canadezen. Nu wordt er trouwens net gedaan of ze daar als leeuwen gevochten hebben, maar ze hebben "gewoon" de bewaking van het canadeesche kamp overgenomen. Overdrijven is ook een vak.... ;)

afaik zijn die militairen die dat kamp hebben overgenomen en de compagnie die aan Medusa heeft deelgenomen niet dezelfde
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Cobra4

#8
Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 19:46 uur
Ik krijg het heen-en-weer van die inconsequente, slappe houding. Het ene moment loopt de minister de tinus uit te hangen en het volgende moment probeert hij politieke correctheid te betrachten. Pfff.... >:(

Zijn houding lijkt nu steeds te veranderen samen met de schommelingen in de links of rechts uitvallende peilingen van de komende verkiezingen.  :-\
Morgen praat hij dus weer anders, want volgens de net gepubliceerde peilingen zakt de PVDA en stijgt het CDA weer. Morgen mag er dus weer geschoten worden voordat men aangevallen wordt.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Ik krijg het heen-en-weer van die inconsequente, slappe houding. Het ene moment loopt de minister de tinus uit te hangen en het volgende moment probeert hij politieke correctheid te betrachten. Pfff.... >:(

Cobra4

Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 19:41 uur
Citaat van: Cobra4 op 18/09/2006 | 19:37 uur
Maar het wordt geen ,,shoot to kill", aldus de minister.

Nee, alleen verwonden of nog beter onze Taliban-vrienden d.m.v. het luidkeels BOE roepen verjagen. Wat is dit nou voor gebazel?  >:(

Nou, we zijn dus misschien weer terug bij het al oude "alleen uit noodweer" schieten.
Ik hoop niet dat de volgende stap het beperken van de bewapening wordt omdat dat misschien wel te veel provoceert.
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 18/09/2006 | 19:37 uur
Maar het wordt geen ,,shoot to kill", aldus de minister.

Nee, alleen verwonden of nog beter onze Taliban-vrienden d.m.v. het luidkeels BOE roepen verjagen. Wat is dit nou voor gebazel?  >:(

Cobra4

Citaat
Citaat van: Kapitein Rob op 18/09/2006 | 19:35 uur
Citaat van: minister Kamp op 18/09/2006 | 18:41 uur
De inzet van een Nederlandse compagnie voor de operatie Medusa tegen de Taliban in de provincie Kandahar de afgelopen weken, was een tijdelijke missie.

Ongetwijfeld! Ben benieuwd wanneer zijne excellentie weer met twee benen op de grond gaat staan.....

Tuurlijk was het een tijdelijke missie. Want het zal onderstussen wel bijna tijd zijn voor de volgende. En we kunnen natuurlijk niet hebben dat twee missies elkaar overlappen. Want Kamp stuurt geen extra troepen.  ;)
Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Aanvulling op het nieuwsbericht:

'Geen militairen voor reservemacht'

DEN HAAG - Minister Henk Kamp van Defensie blijft erbij dat de Nederlandse militaire missie in Afghanistan geen vechtmissie is. De inzet van een Nederlandse compagnie voor de operatie Medusa tegen de Taliban in de provincie Kandahar de afgelopen weken, was een tijdelijke missie.

De bewindsman is dan ook niet van plan eigen manschappen structureel af te zonderen voor een snel inzetbare reservemacht die overal in het zuiden van Afghanistan kan worden ingezet. ,,Wij hebben al onze mensen nodig in Uruzgan."

Kamp zei dat maandag in een overleg met de Tweede Kamer over de situatie in Afghanistan en in Uruzgan, de zuidelijke provincie waar momenteel ruim 1400 Nederlandse militairen zitten. De fracties, op GroenLinks en de SP na, hebben er geen moeite mee dat Nederland een actieve bijdrage heeft geleverd aan Medusa. De PvdA vindt het wel zorgelijk en risicovol dat nu het ,,ene gat met het andere gevuld wordt", aldus Kamerlid Bert Koenders.

In de zuidelijke regio wordt soms fors gevochten met strijders, aangevoerd door de Taliban. Door de operatie Medusa zijn zij verdreven uit een gebied dat strategisch van belang is, ook voor de Nederlandse troepen. De NAVO heeft in zuidelijk Afghanistan een ondercapaciteit van 15 procent; dat zijn ongeveer 1500 tot 2000 man. Het bondgenootschap heeft daarom de NAVO-landen vorige week gevraagd hun eerdere toezeggingen voor de reserves na te komen.

De Tweede Kamer is bezorgd over de toestroom en activiteiten van de Taliban, die vooral vanuit Pakistan de grens oversteken. De fracties vinden dat meer internationale druk op Pakistan moet worden uitgeoefend om dit te voorkomen.

De Kamer wees op het risico dat te veel gevechten tegen de Taliban averechts kunnen uitpakken, omdat de troepen zich dan vervreemden van de bevolking. Kamp benadrukte dat de Nederlandse opzet is en blijft dat de bevolking hulp krijgt bij de wederopbouw. ,,Als we aangevallen worden, schieten we terug. Maar het wordt geen ,,shoot to kill", aldus de minister.

Volgens hem valt het met de gevechten relatief ook mee. In zuid-Afghanistan is 90 procent van de activiteiten gericht op de wederopbouw of de voorbereiding ervan, zei Kamp.


bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: minister Kamp op 18/09/2006 | 18:41 uur
De inzet van een Nederlandse compagnie voor de operatie Medusa tegen de Taliban in de provincie Kandahar de afgelopen weken, was een tijdelijke missie.

Ongetwijfeld! Ben benieuwd wanneer zijne excellentie weer met twee benen op de grond gaat staan.....

Citaat van: minister Kamp op 18/09/2006 | 18:41 uur
,,Wij hebben al onze mensen nodig in Uruzgan."

Jaja, daarom zaten ze bij de Canadezen. Nu wordt er trouwens net gedaan of ze daar als leeuwen gevochten hebben, maar ze hebben "gewoon" de bewaking van het canadeesche kamp overgenomen. Overdrijven is ook een vak.... ;)

Cobra4

'Geen militairen voor reservemacht'

DEN HAAG - Minister Henk Kamp van Defensie blijft erbij dat de Nederlandse militaire missie in Afghanistan geen vechtmissie is. De inzet van een Nederlandse compagnie voor de operatie Medusa tegen de Taliban in de provincie Kandahar de afgelopen weken, was een tijdelijke missie.

De bewindsman is niet van plan eigen manschappen structureel af te zonderen voor een snel inzetbare reservemacht die overal in het zuiden van Afghanistan kan worden ingezet. ,,Wij hebben al onze mensen nodig in Uruzgan."

Kamp zei dat maandag in een overleg met de Tweede Kamer over de situatie in Afghanistan en in Uruzgan, de zuidelijke provincie waar momenteel ruim 1400 Nederlandse militairen zitten.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn