VN-bijdrage(s) Libanon

Gestart door Cobra4, 11/08/2006 | 18:00 uur

Ap

De Hr.Ms. Van Galen is net gisteren richting middelandse zee vertrokken meen ik ergens gehoord te hebben toch?
Luctor et Emergo

KapiteinRob

Citaat van: Ap op 23/08/2006 | 12:13 uur
Is ook al bekend welk fregat heen moet als de kamer akkoord gaat?

Als ik mijn geld zou moeten inzetten op een fregat, denk ik dat Hr.Ms. Van Galen gewoon uit Standing NATO Response Force Maritime Group 1 wordt gehaald. Zou niet voor het eerst zijn, want in het verleden gebeurde dat ook wel met deelnemers aan STANAVFORMED.

Ap

Is ook al bekend welk fregat heen moet als de kamer akkoord gaat?
Luctor et Emergo

Ton de Zwart

Citaat van: lex op 23/08/2006 | 00:35 uur
Dat stukje zee waar je over praat heeft een lengte van 225km, met een begrenzing van de TTW (Territoriale wateren) van 20km.

Bondskanselier Merkel heeft aangegeven dat de Duitsers in zijn voor maritieme deelname.  Ook de Noren hebben dezelfde intentie aangegeven in de pers.(heb ik gelezen)
225 km kustlijn is voor een modern fregat niet onoverzichtelijk, zeker niet als er meerdere eenheden bij betrokken zijn.  De radar kan dat gebied, m.n. gecoördineerd met de andere deelnemers heel goed afdekken.
v.w.b. de bevoorrading. Alleen al Nederland heeft voor zijn bescheiden vloot twee forse bevoorraders ter beschikking.  De Duitsers zullen daar ook best in kunnen voorzien.  Bij toerbeurt R & R 'n in een naburige havenstad zal in de nodige ontspanning van de bemanningen kunnen voorzien. Hierbij als kanttekening dat het op de grijze cafe's van Nederland niet slecht toeven is gedurende langere tijd.

Kamerlid van Baalen(VVD) had het in een persverklaring over het grote gevaar voor een fregat tijdens bedoelde missie. Ze zouden een schietschijf zijn voor hezbollahraketten.   Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.  Idd is er grote schade aangericht op een Israëlisch marineschip, met slachtoffers, maar of Hazbollah zo stom zou zijn om een fregat onder UN mandaat aan te vallen, dat lijkt me zeer sterk.   Bovendien komt dan de aanwezigheid van de Goalkeeper goed tot z'n recht die dan voor het eerst in de praktijk z'n nut kan bewijzen.....

Lex

Citaat van: Ton de Zwart op 22/08/2006 | 21:42 uur
Maar ik kan me zo voorstellen dat Bot dit zelf aangedragen heeft bij de Libanese regering.
Zou zo kunnen zijn, dat weet ik niet.
Citaat van: Ton de Zwart op 22/08/2006 | 21:42 uur
En als dat allemaal doorgaat, dan moeten we voor dat fregat wel een plekje zoeken op dat stukje zee vóór de Libanon, want de Duitsers en de Noren gaan ook al maritiem meedoen. Dat wordt me daar een drukte op dat stukje zee!!
Dat stukje zee waar je over praat heeft een lengte van 225km, met een begrenzing van de TTW (Territoriale wateren) van 20km.
Wil je dat adquaat beveiligen dan (verder dus dan de TTW), dan heb je te maken met een aanzienlijk patrouillegebied.
Wat de formele bijdrage is van Noorwegen en Duitsland in (momenteel) ook niet bekend.
Gezien voorgaande en in gedanchte houdend een rotatieschema (ontask/off task/welke haven gebruik je voor herbervoorrading/R&R etc.) zou het zo kunnen zijn dat je toch een flink aantal eenheden nodig hebt, om een terdege dekking van de aanvoerroutes te hebben.
In de Golfoorlog is dat ook reeds gebleken. Hoeveel eenheden lagen er toen niet dagelijks op patrouille om al het scheepvaartverkeer in de Golf te monitoren?

Ton de Zwart

Er ligt dus een officieel verzoek van Libanon bij minister Bot!  Maar ik kan me zo voorstellen dat Bot dit zelf aangedragen heeft bij de Libaneesche regering.  Zo in de geest van: "Wij willen graag meedoen met unifil, dat staat goed in de internationale wereld, maar niet met gronddtroepen want dat is gevaarlijk voor onze mensen en het kost misschien duur materiaal.  Liever met een fregat een eind uit de kust, dat is helemaal niet gevaarlijk en we doen in naam toch mee".

En als dat allemaal doorgaat, dan moeten we voor dat fregat wel een plekje zoeken op dat stukje zee vóór de Libanon, want de Duitsers en de Noren gaan ook al maritiem meedoen.  Dat wordt me daar een drukte op dat stukje zee!!... :-\

Lex

Al alternatief is er nog altijd de mogelijkheid het Fregat, toegewezen aan NATO, terug te trekken.

Ice^

tuurlijk, wij met ons kleine landje, ons kleine legertje moeten overal aanzezig zijn.
waar wil hij in vredesnaam de militairen vandaan toveren? natres sturen ofzo :P?

ik zie het alweer gebeuren, nederland gaat erheen maar de andere grote landen zoals frankrijk weigeren en wij zitten daar met een of ander geitenwollensokken land een beetje andermans problemen op te lossen, want het is gewoon zo; dat hele conflict gaat echt NERGENS over!
"A good landing is one that you can walk away from. A great landing is when you can use the airplane again."

oud_zijde

helemaal mee eens

maar ik ben bang dat hij weer dingen zit te beloven die dan misschien op papier wel mogelijk zijn maar realistisch gezien niet

Dan krijg je strax net als Uruzgan, ja Bot zei dat Nederland troepen zou sturen dusssss ...........
en dan komt er een voormalige ambassadeur vertellen wat dit wel niet voor consequenties zal hebben blabla en dan gaat Balkenende meteen door de knietjes want op papier kan het
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Ik verklaar Bot en consorten voor gek (voor zover ik dat al niet eerder heb gedaan) als we zonodig weer overstag moeten gaan en de VN "uit de brand moeten helpen" met troepen voor UNIFIL. We hebben genoeg aan Afghanistan, Bosnië en al die kleinere bijdrages die we al doen!

oud_zijde

ja heel vervelend, maar gebeurt er nu nog wat omtrend die Nederlandse deelname?

ik ben bang dat Bot zijn mond weer voorbijgepraat heeft. Want die uitbreiding gaat niet helemaal lekker (geval van hoge nood!), de Fransen sturen bijna niemand, Indonesie en Maleisie (ofzo??) doen niet mee omdat die Israel niet erkennen dus dat vind Israel niet zo'n goed idee etc.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mourning

Citaat van: lex op 19/08/2006 | 04:21 uur
Citaat van: rocco2000 op 19/08/2006 | 04:09 uur
maar je hebt gelijk, het is niet aan mij om dit in dit topic te zeggen.
Rocco dat ben ik niet met je eens. Het forum is er om eenieder in de gelegenheid te stellen zijn/haar gedachtengang/mening te uiten teneinde de discussie(s) verder aan te gaan.
Mijn vraagstelling aan jou was simpel de vraag waar je met je opmerking op doelde, gezien de vele korte antwoorden.

Op het oneindig terugkerende riedeltje van Marc66.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: rocco2000 op 19/08/2006 | 03:15 uur
dat weet ik, maar het begint me nu een beetje de keel uit te hangen..

Daar sluit ik me bij aan!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: rocco2000 op 19/08/2006 | 04:09 uur
maar je hebt gelijk, het is niet aan mij om dit in dit topic te zeggen.
Rocco dat ben ik niet met je eens. Het forum is er om eenieder in de gelegenheid te stellen zijn/haar gedachtengang/mening te uiten teneinde de discussie(s) verder aan te gaan.
Mijn vraagstelling aan jou was simpel de vraag waar je met je opmerking op doelde, gezien de vele korte antwoorden.

rocco2000

maar je hebt gelijk, het is niet aan mij om dit in dit topic te zeggen.
vrijwillig, niet vrijblijvend