'Door globalisering mazen in wet voor wapenexport'

Gestart door Offenbach, 02/10/2006 | 11:18 uur

Offenbach

Citaat van: Ros op 02/10/2006 | 12:17 uur
Regels, afspraken en verdragen. Uiteindelik gaat het om de pegels en dan weet iedereen de gaten en mazen te vinden en komt de term mensenrechten niet voor in het woordenboekje.

Natuurlijk, want als jij het product niet levert, dan doet jouw concurrent het wel.

Offenbach

Citaat van: Offenbach op 02/10/2006 | 11:18 uur
In het rapport staat dat Amerikaanse, Canadese en Europese bedrijven de wetgeving voor wapenhandel onder meer kunnen omzeilen door wapens niet rechtstreeks, maar in onderdelen te verkopen.

En onderstaand noemen ze dan als voorbeeld de Apache ??? Ik kan me niet voorstellen dat er ooit één Apache in 6000 stukjes is verkocht..

Citaat van: Offenbach op 02/10/2006 | 11:18 uur
De opstellers van de het rapport noemen als voorbeeld de Apache helikopters die Israël onlangs in Libanon heeft ingezet. Dit toestel bestaat uit ruim 6000 onderdelen die over de hele wereld zijn gemaakt, onder meer in Nederland en Ierland. Volgens de Gedragscode van de Europese Unie zouden deze landen een verzoek van Israël voor de levering van helikopters moeten weigeren.

(Er staat; levering van helikopters, maar ze zullen helikopter-onderdelen bedoelen)
Wij zijn toch ook blij dat we reserveonderdelen kunnen aanschaffen van onze Apaches die we in Afghanistan gebruiken? Ik zie het probleem niet..
Dat is het probleem met de EU. Zij kunnen een gedragscode opleggen, maar als ik als land Israel beschouw als vriend, dan help ik gewoon.

Ros

Regels, afspraken en verdragen. Uiteindelik gaat het om de pegels en dan weet iedereen de gaten en mazen te vinden en komt de term mensenrechten niet voor in het woordenboekje.

Offenbach

2-10-2006
RIJSWIJK - De globalisering heeft grote mazen veroorzaakt in alle huidige regelingen voor de export van wapens. Daardoor kan de wapenindustrie leveren aan schenders van mensenrechten en aan landen die aan een wapenembargo zijn onderworpen. Ook Nederlandse bedrijven ontduiken de beperkingen op de export van wapens.

Dat blijkt uit een rapport van de Control Arms campagne van Amnesty International, Oxfam International en het International Action Network on Small Arms (IANSA), dat maandag wordt gepresenteerd.

In het rapport staat dat Amerikaanse, Canadese en Europese bedrijven de wetgeving voor wapenhandel onder meer kunnen omzeilen door wapens niet rechtstreeks, maar in onderdelen te verkopen.

De opstellers van de het rapport noemen als voorbeeld de Apache helikopters die Israël onlangs in Libanon heeft ingezet. Dit toestel bestaat uit ruim 6000 onderdelen die over de hele wereld zijn gemaakt, onder meer in Nederland en Ierland. Volgens de Gedragscode van de Europese Unie zouden deze landen een verzoek van Israël voor de levering van helikopters moeten weigeren.

Verder wordt in het rapport verwezen naar het wapenembargo dat de Europese Unie ten opzichte van China hanteert. ,,De Verenigde Staten en Canada weigeren aanvalshelikopters te verkopen aan China", aldus de notitie. Bedrijven in onder meer Duitsland en de Verenigde Staten leverden echter de noodzakelijke technologie en onderdelen voor de helikopters. China zelf verkocht eerder aanvalshelikopters aan onder meer Sudan, dat onder een volledig wapenembargo van de EU en een gedeeltelijk wapenembargo van de Verenigde Naties valt.

,,Wetten met betrekking tot wapenhandel zijn dermate verouderd, dat de verkoop van legerhelmen strenger gereguleerd is dan die van onderdelen die tot dodelijke wapens worden geassembleerd", stelt Irene Khan, secretaris-generaal van Amnesty International. ,,De wereld heeft een effectief internationaal Wapenhandelsverdrag nodig, dat de stroom wapens naar schenders van mensenrechten stopzet."

(www.telegraaf.nl)