De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 07:56 uur

Frantic

Welk cluster moet je halen voor officier zeedienst?

Alvast bedankt

Gabriël


Majoor F

#44
Citaat van: Gabriël op 26/10/2006 | 17:25 uur
Als je minder dan een jaar geleden gekeurd bent niet. Je moet wel nog een speciale selectietest doorgaan waarvan ik nu even de naam ben vergeten :( Verder is het zover als ik weet ook niet mogelijk om als onderofficier te beginnen bij het korps mariniers...

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je mijn vraag niet goed hebt begrepen.
Ik heb afgelopen week het geneeskundig onderzoek gehad, VFB cluster 4 goedgekeurd. Psychologisch heb ik ook al afgerond (die voor wachtmeester KMar)
Maar is het nu zo dat ik ook kan solliciteren op korps mariniers. (aangezien de psychologische keuring voor wachtmeester "zwaarder" is, en de krachtmetingen hetzelfde, en ik cluster 4 heb gescoord..) of wordt dit op een andere manier getest. Ik weet namelijk dat de krachttest en fietsen precies hetzelfde is.

Gabriël

Als je minder dan een jaar geleden gekeurd bent niet. Je moet wel nog een speciale selectietest doorgaan waarvan ik nu even de naam ben vergeten :( Verder is het zover als ik weet ook niet mogelijk om als onderofficier te beginnen bij het korps mariniers...

Majoor F

Na een tijdje bij de infanterie te hebben gezeten ben ik de burgermaatschappij weer ingegaan. Nu wilde ik toch terug bij Defensie. Mijn psychologische keuring doorlopen (wachtmeester) waarna ik mijn geneeskundig onderzoek kreeg. VFB cluster 4 gekeurd terwijl ik maar 1 of 2 nodig had voor KMar. Stel dat ik nu solliciteer bij korps mariniers, moet ik dan de keuring(en) opnieuw doen?

Alvast bedankt,
Groeten

Bossie

Als je interesse al bij het KCT of de infanterie ligt, dan heb je bij de marine ook niet veel te zoeken. Je kunt natuurlijk bij het Korps Mariniers gaan kijken  ;) En je aanmelden voor de POST als je 20 bent...

mistah_mitch

sorry kapitein Rob, goed dat je zo goed oplet wat er hier allemaal op het forum gebeurt.
maar dit heb ik juist met de bedoeling gedaan, zodat ik mijn definitieve keuze kan maken.

KapiteinRob

Mistah_Mitch,

Je hebt eenzelfde vraag ook gesteld in het selectietopic van de landmacht; twee keer hoeft echt niet. Aangezien je belangstelling in deze bij de KL ligt, adviseer ik je de keurings- en selectievragen daar te stellen en niet (tevens) in het marinetopic.

BVD,

Rob
Forumbeheerder

Juniorofficer

Goeiemorgen

Ik vraag mij af of hier iemand is die de selectie voor off mariniers doorlopen heeft, ik ben benieuwd naar de exacte eisen en hoe je hier het beste voor trainen kan, met name enkels en knieeen.

Alvast bedankt!

Gegroet juniorofficier

dist0rt

Naast de sporttest krijg je voor OZD ook nog een duik-medische keuring op het DMC (Duik Medisch Centrum) bestaande uit longfunctie onderzoek waaronder het meten van de longinhoud en testen op allergische reacties van de longen, een gehoortest en nog een fietsconditie test, ditmaal om voornamelijk de zuurstof opname in het bloed te meten.

Voor de psychologische keuring krijg je trouwens een uitgebreid  mondeling onderzoek na de hiervoor beschreven situatie die zo'n 2 uur duurt en een extra vragenlijst van 240 vragen boven op de normale po, waarbij nog eens dieper in allerlei privézaken ingegaan wordt en hoe je bijvoorbeeld reageert in bepaalde situaties etc, laat je in ieder geval niet lijmen door de herhalingsvragen die de psycholoog gegarandeerd gaat stellen  ::)

Om nog even terug te komen op de voorgaande discussie over de EMMV, ik heb toch echt geen koks gezien tijdens mijn bivak en volharding, was toch echt gewoon makken uit een blikkie hoor. Voor de rest is er inderdaad wat meer aandacht voor water, sloep roeien en peddelen met een LCR'etje tijdens deze activiteiten, dus zowel blaren op de handen als op de voeten  ;D Tijdens de opleiding worden er ook nog lessen gegeven in bepaalde vakken zoals rangen en standen, militair straf en tuchtrecht, ad/id, FAL en munitie, gewapende dienst en nog wat van deze zaken. Bovendien krijg je ook nog wat onderricht in knopen/steken en het meren van schepen onder Algemene Scheeps Taken.

Timo

ik hoefde de sporttest niet te doen, ze dachten dat mijn conditie en kracht ruim voldoende was voor mijn cluster (zeedienst offcr.) ivm veel sporten die ik doe.

Maar als ik gesolliciteerd had voor mariniers had ik dat waarschijnlijk wel moeten bewijzen.

En psychologisch onderzoek is ook niets om je zorgen over te maken, lijkt mij. Ga niet moeilijk nadenken bij al die vragen gewoon gelijk invullen wat het eerste bij je opkomt, en ik had slechts 1-2 keer het antwoord neutraal, of geen mening oid.

In het gesprek daarna werd ik wel volledig gelicht, maar het voordeel is dat je wel helemaal leeg bent daarna  :P

Succes allemaal nog met de selecties.

januszz

ik weet niet wat voor een cluster aan de ozd vast zit...
Maar de sporttest is vrij pittig. Eerst wordt van je spieren de maximale kracht getest (3x) gelijk daarna mag je gaan fietsen op een vast toerental (80 omw/min) telkens zetten ze de balasting zwaarder.. Tot je niet meer kunt.. Dan moet je dus aan een minimum hebben voldaan voor je functie cluster..
Je doet er verstandig aan jezelf op deze test voor te bereiden door naar de sportschool te gaan of te gaan hardlopen en kracht training te doen
succes

tijsreijnders

okay dan, dank je wel,
ik denk altijd dat ik wel redelijk stabiel ben, zou dus wel goed moeten komen  ;) krijg je voor de onderzeedienst nog een extra onderzoek?
iemand ook nog wat info over de sporttest? of iets anders dat ik moet weten voor de ozd  :)
tnx

Jr.

Je moet eerst een vragenlijst invullen van in ieder geval veel vragen, waar je wat mogelijkheden aan moet kruizen. Deze mogelijkheden zijn van helemaal mee eens tot helemaal mee oneens. Hier moet je ook weer opletten want er staan af en toe weer dezelfde vragen in, maar net iets anders gesteld. Maar als je gewoon eerlijk blijft is er natuurlijk niks aan de hand. Na die vragenlijst in te hebben gevult, mag je eerst weer een tijd wachten op een gesprek met een psygoloog. Dat gesprek gaat eerst gewoon over jezelf, en daarna gaat hij over op de antwoorden die uit je vragenlijst komen. Nadat gesprek mag je weer wachten op de uitslag. Ik hoop dat je nu wat meer te weten bent gekomen

Veel succes!

tijsreijnders

hey,
ik heb binnenkort mijn po voor de ozd, kan iemand me een beetje vertellen wat me te wachten staat?
tnx