vrouwen op de KMA

Gestart door afje, 13/11/2006 | 22:22 uur

KapiteinRob

Citaat van: kleklek op 31/01/2007 | 19:10 uur
Er morgen als het goed is geen vrouwen bij het Korps Mariniers  ;) Wel bij de marine

Vind je dit geen overbodige informatie gezien mijn voorlaatste posting in dit topic?

kleklek

Er morgen als het goed is geen vrouwen bij het Korps Mariniers  ;) Wel bij de marine

KapiteinRob

#9
Citaat van: defensienatoree op 08/01/2007 | 13:26 uur
dat bij de mariniers geen vrouwen mochten werken.

Er zijn geen vrouwelijke mariniers; er werken wel degelijk vrouwen bij de mariniers, namelijk ondersteunend vlootpersoneel van m.n. de logistieke dienst.

defensienatoree

zoals ik boven aan mijn post al zei werk ik zelf niet bij defensie dus niet alles zomaar van me moet aannemen. Maar bedankt dat je me erop wees want dat van de KIM wist ik, maar niet dat bij de mariniers geen vrouwen mochten werken.

Bossie

Ehm, bij de mariniers mogen geen vrouwen, en de officieren van de mariniers worden opgeleid aan het KIM.

defensienatoree

(even vooraf,ik zit nog in het selectie proces dus wat ik zeg heb ik niet  echt uit ervaringen of dergelijken)

Waneer je uit de opleiding komt moet je het respect en vetrouwen van je groep toch winnen dat geldt voor zowel jongens als meisjes.Of het voor vrouwen moeilijker is? Ik denk dat het wel meevalt.
Misschien is het wel wat moeilijker als je voor een gevechtsfunctie gaat als infantrie of mariniers omdat sommige dan van mening kunnen zijn dat vrouwen daar niet horen (toevallig van een peletons commandt zijn mening daarover gehoord).Maar ook dat zou je kunnen zien als een uitdaging.
Zolang je wederzijds respect en vertrouwen blijft geven maar ook uitstraalt dat je het van je medewerkers verlangt te krijgen en je opstelt als iemand die verantwoordelijkheid op zich kan/durft te nemen moet alles goedkomen.Dus gewoon de eigenschappen van een goed leider toont.
(dit laatste heb ik ongeveer uithet document "visie als bevelhebber der landstrijdkrachten" van luitenant-generaal m.schouten )
Met vriendelijke groet,
                      defensienatoree

cadet

Hoi!

Ik ben in augustus opgekomen op de kma en kan uit eigen ervaring zeggen dat het echt wel meevalt met de mannencultuur op de kma. Natuurlijk is het fysiek een grotere uitdaging voor vrouwen maar iedereen komt zichzelf op een bepaald moment wel tegen en is dat niet fysiek dan is het wel in leiding geven, in werken onder spanning en slaapgebrek of gewoon omdat je moeite hebt met engels of andere theorielessen en dan maakt het echt niet of je man of vrouw bent!!!

Verder heb ik nooit problemen gehad op het kasteel of in het veld met de jongens. Kijk je moet niet te moeilijk doen met slapen in het veld, wassen etc. Vanuit het kader wordt er echt wel rekening mee gehouden en anders lost het peloton het gewoon zelf op...geen probleem.

Natuurlijk krijg je op een gegeven moment altijd wel een paar jongens die gaan klagen over de meisjes in de groep...ze zijn te zwak, worden voorgetrokken enz. enz. Gewoon niks van aantrekken, lekker je best doen en alle (conditie en kracht)eisen gewoon halen (die zijn prima te doen). Met de meeste jongens zal je prima kunnen opschieten en die paar andere...ach hun instelling is hun eigen probleem toch?? mij krijgen ze daar in ieder geval niet mee weg.

Wil je meer info over de kma, laat maar gewoon weten!
BTW als je in augustus wilt beginnen zal ik als ik jou was wel snel langs de banenwinkel gaan want het hele selectietraject duurt wel ff.

succes!

Poema

De KMA is er voor officiersopleidingen van de vier krijgsmachtdelen. Ik en mijn collega's hebben geen problemen met vrouwen op de KMA. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die er anders over denken, maar dat is een klein percentage.

De krijgsmacht en de de KMA hebben ook geen problemen met vrouwen. Dus solliciteer maar gewoon en je zult er geen spijt van krijgen.

chriz

Dat de kma niks voor vrouwen is, is flauwekul. Ongeveer 20% vd cursisten is vrouw.

Ook vrouwen krijgen respect binnen defensie en als officier zeker. Hoewel het wel in enige mate van je eigen karakter afhangt. Sta jij sterk in je schoenen en doe je je werk goed. Geen probleem!
Ben je een schuw opmaakpopje, laat dan maar zitten zou ik zeggen.
Dat de landmacht een mannen-wereld is klopt van de andere kant natuurlijk ook wel in zekere mate. Paraat is het percentage vrouwen wat lager. Maar zoals ik het zie en hoor van vrouwen binnen de KL, werken ze liever in een mannengroep met enkele vrouwen dan andersom.

Ik zou zeggen, als je denkt dat je geschikt bent en er zin in hebt. Ga er gewoon voor als je het echt wilt. Succes

mach3

ik moet toegeven dat ik (nog) niet bij defensie werk, maar ik heb begrepen dat vrouw zijn op de KMA best wel mee valt. een kennis van mij heeft daar ook gezeten en die heeft er nooit problemen mee gehad/gehoord over. het hangt natuurlijk wel van je instelling af, maar dat geld ook voor jongens op de KMA. bovendien heb ik best wel wat vrouwelijke cadetten gezien toen ik daar op de open dag was (dat was twee jaar geleden)

afje

heyhey allemaal,

Ik ben net als zovele aan het kijken wat ik wil doen na mijn VWO. Nou kwam ik vrij snel bij de KMA terecht, ik ben nou eenmaal niet het doorsnee meisje dat later constant achter een bureau wil zitten. Binnen mijn vrienden/familie kringen zitten meerdere mensen die bij defensie werken, geen een daarvan op KMA niveau. Toch roept een daarvan dat het niks voor meiden is, die KMA. Dit vind ik heel raar om te horen, want je ziet er toch zat meiden lopen. Dit persoon beweert dat de KMA, en dan met name landmacht kant, niet geschikt is voor vrouwen omdat het een mannen-wereld is. Vrouwen krijgen geen respect van de rest, ook vrouwen met een hogere functie niet, aldus dit persoon.
Ik ben toen naar een van de orientatie dagen van de KMA geweest, zaterdag 4 november, en heb me daar kostelijk vermaakt. Ik zag het al helemaal zitten. Helaas heb ik die dag maar met één vrouwelijke cadette kunnen praten, en het beeld van één iemand staat niet gelijk aan het beeld van iedereen. Mijn vraag aan jullie: "Wat vinden jullie van vrouwen binnen de KMA?" en mocht je een vrouw zijn "Krijg je het gevoel in een mannen wereld te staan?"
Daarnaast is er natuurlijk ook het verschil tussen een vrouwelijke cadette en een vrouwelijke officier die al aan het werk is binnen defensie. Mocht je iemand zijn, en vrouw met een officiersfunctie binnen defensie, dan wil ik je vriendelijk verzoeken contact met mij op te zoeken, en mij te helpen met mijn vragen.
Ik hoop dat je een beetje antwoord kan geven op mijn vragen!! en dan misschien tot volgend jaar  ;)

Met vriendelijke groet
Anne-Floor Werff
*solliciteert*
- Sld LOG HLP BHD/DISTR/CHAUFFEUR
- 14 Feb. Keuringen (PO + GO)