Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

bassos

Ik heb een tijd geleden ook gesolliciteerd voor de functie pantser infanterist, en alle keuring doorstaan.
Mij werd verteld dat ik op 22 april in Assen aan de amo begin, en daarna in Amersfoort de functie opleiding krijg.
Dit is mij in Februari verteld, dus ik snap nu niet zo goed wat nou wel of niet klopt.
Want uit dit forum begrijp ik weer dat pantserinfanterie gelijk aan de mfo ( amo + functieopleiding )begint, en dus helemaal niet meer eerst 4 maanden de amo moet doorlopen en daarna pas de functieopleiding.

Ik hoop dat iemand mij het weet te vertellen, met zekerheid!  ;D

RubennvG

Hoelang duurt het na de 3 dagen kennismaken van luchtmobiel, voordat de amo begint? gelijk de week daarna of zit er een week tussen?

Gr.
Ruben

Diesel

De MFO heeft maar een eindoefening in week 16. De Sld2 strepen krijg je in week 12 omdat het 'AMO' gedeelte er dan op zit. De normale AMO krijgt na 12 weken namelijk ook de Sld2 strepen.

joey18

Paar vragen


1.  Loop je 2 eindoefeningen in de MFO ?   

2.  krijg je je rangen in week 12 ?

brianmorren

Gisteren is de 1ste MFO lichting binnen gekomen. Zelf zit ik in de 2de MFO Lichting (07-01)
We hebben nu 7 weken achter de rug, tijdens deze 7 weken zijn we 2x op bivak geweest.
De eerste bivak was een vredesbivak, de tweede bivak hadden we met vijand te maken, (ligtsleuven graven, patrouilles lopen etc.)
Aankomende week gaan we op bivak 3, deze zullen we tactisch gaan benaderen.

Verder hebben we veel lessen: fitness, hiba, ethiek, ZHKH, Diemaco, Klimtoren.
En af en toe een dag naar de SIM.

We begonnen op dag 1 met ong 67 man, hier zijn er nu al bijna 30 van afgevallen.
Zelf zit in in de Bravo groep, bestaand uit 13 man.

Ons peleton bestaat uit 2 verkenners en de rest wordt painf.

Ipkiss

MFO leidt op voor painf en verkenning. Is een samenvoeging van de nieuwe amo en de oude TFO (tirailleur functie opleiding)
MFO duurt 17 weken of 12 weken voor ex VeVa leerlingen.

De nieuwe AMO duurt 12 weken of 8 weken voor ex VeVa leerlingen.

Hierna kom je paraat en zul je een aantal onderwerpen welke uit de AMO gehaald zijn alsnog onderwezen krijgen. Daar zijn de eenheden op dit moment druk mee bezig om dit uit te weken. Ook dien je nog je functieopleiding te volgen, behalve de infanteristen die de MFO gedaan hebben. De verkenners (welke dus ook de MFO volgen) hebben hierna nog wel een functieopleiding in Amersfoort bij de instructiegroep verkenning.

Genisten doen dus gewoon de AMO..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

ludo1986

Citaat van: Diesel op 20/01/2013 | 18:52 uur
Voor constructie genie moet je de 12 wkn AMO doen.

12 week? op de site van de landmacht staat 4 maand is toch 16 week?
Is de amo verkort of is dat per onderdeel verschillend?

Diesel

Voor constructie genie moet je de 12 wkn AMO doen.

ludo1986

Citaat van: joey18 op 20/01/2013 | 15:27 uur
Als je naar de Constructie genie wilt gaan he moet je dan ook eerst 17 weken de mfo doen ? of is het dan gewoon 3 maanden amo ?

bedankt groeten

wat ik heb gehoord en begrepen dat mfo alleen voor gevechtsfuncties zijn.
dus volgens mij is dat voor verkenning en pantserinfanterie.
en de amo duurt vier maand zover ik weet.

joey18

Als je naar de Constructie genie wilt gaan he moet je dan ook eerst 17 weken de mfo doen ? of is het dan gewoon 3 maanden amo ?

bedankt groeten

onderofficier

Citaat van: Diesel op 24/12/2012 | 14:10 uur
Weet iemand of Bureau Leerlingenbeheer (Noord of Zuid) de komende 2 weken nog te bereiken is?
Reken er maar niet op
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Diesel

Weet iemand of Bureau Leerlingenbeheer (Noord of Zuid) de komende 2 weken nog te bereiken is?

DannyE

Werd ons specifiek door de sport verteld dat de eis voor de MFO 2700 meter is. Als je kijkt naar de kenningsmakings dagen painf, waarbij ook een  CP moet worden gelopen lees ik dit

Citaat''Dag 1 staat vooral in het teken van kennismaken en legeren. Op dag 2 wordt de fysieke gesteldheid van de kandidaten bekeken; ze doen de coopertest (de eis is 2.600 meter in 12 minuten),''

Ik denk dat ze net als bij LMBL en KCT e.d de eisen opgeschroefd hebben zodat ze minder tijd hoeven te steken in de soldaat zelf, want de pantserinfanteristen van de MFO die doen geen TFO meer, dus na 18 weken komen zij meteen paraat, krijgen daarna nog wel een opwerk programma voor de minimi en fit-4 maar ze moeten al redelijk snel op hetzelfde niveau zitten. Meer doen, in minder tijd. Daarom worden de eisen opgeschroefd.

ZitStuk

Citaat van: DannyE op 21/12/2012 | 22:51 uur
Na de vakantie moeten we wel meteen FIT-2 lopen, waarna we ook nog over gaan van GOBS naar Grond Optreden, wat weer meer gericht is op infanteristen werk. We gaan ook nog een dagje OVG lessen krijgen, de CP eisen zijn van 2400meter naar 2700 gegaan, iedereen in onze lichting zit daar ruim overheen, pushup eisen enzo zijn nu 30, en 35 situps geloof ik..

Leuk dat ze dat eisen maar voor zover ik weet kunnen ze je er niet op aftikken als je maar 2500 haalt. Aangezien 2400 gewoon een defensie eis is...
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

DannyE

#686
Moet zeggen, dat er veel verschil is tussen ''oude stijl'' opleiding, en de MFO, welke de nieuwe manier van opleiden wordt genoemd. Het is een zelfstandige opleiding, waarbij voornamelijk de motivatie van de leerling zelf hoog moet zijn, dus de leerling zelf moet gedisciplineerd willen zijn, etcetra. Ik merk namelijk dat met een vergelijking van oude stijl is dat het er in werd getrapt, dat is nu niet meer, ze spreken je aan.. en als ze dat te vaak moeten doen kun je al op functionerings gesprek. Daarbij krijgen we héél veel fitness, hiba.. en.. fitness, nog wel meer sport maar voornamelijk HIBA en Fitness. De bivakken zijn tot nu toe ook anders. De basis lijnen zijn er nog wel maar ze willen zo veel mogelijk uitval en blessures voorkomen, om zo veel mogelijk doorstroom te krijgen van mensen die willen. Je gaat vaker op Bivak, we hebben 1 POD gehad waarbij we ook in het veld moesten slapen, daarna volgde bivak 1 met 3 dagen, Bivak 2 ook 3 dagen en Bivak 3 word ook 3 dagen maar dan zonder schietbaan ertussen, en Grond Optreden komt er dan bij.. daarna volgt de eindoefening.

Tot nu toe is eigenlijk alles hetzelfde als de AMO, alleen dan meer zelfstandig, wat volwassener en meer gericht op infanteristen werk, zoals meer lopen met de rugzak, tactische verplaatsingen, vuur en beweging.. dat soort stof komt veel meer naar voren. Na de vakantie moeten we wel meteen FIT-2 lopen, waarna we ook nog over gaan van GOBS naar Grond Optreden, wat weer meer gericht is op infanteristen werk. We gaan ook nog een dagje OVG lessen krijgen, de CP eisen zijn van 2400meter naar 2700 gegaan, iedereen in onze lichting zit daar ruim overheen, pushup eisen enzo zijn nu 30, en 35 situps geloof ik..

Na de MFO moeten we nog 22 weken opwerken voor FIT4, waarbij ook nog CBRN, COLT en minimi in zit, en waarschijnlijk meer maar daar is nog niks bekend over..

Dit zijn dingen die ik weet, het kan zijn dat de volgende MFO heel anders is, want wij zijn de eerste een zogenoemde pilot.