Wissel hier info omtrent de AMO met elkaar uit

Gestart door Defensieforum, 29/06/2005 | 16:24 uur

Diesel

Citaat van: Ipkiss op 20/12/2012 | 09:26 uur
MFO: amo+delen van functieopleiding TFO, 17 weken.

Is het dan ook dat de eerste 12 weken van de MFO exact hetzelfde zijn als de AMO of zit er wel verschil in het niveau van de opleiding?

Ipkiss

Om het plaatje compleet te maken:
MFO: amo+delen van functieopleiding TFO, 17 weken.
VMFO: idem, maar dan voor ex-VeVa leerlingen, 12 weken
AMO: alles wat niet naar Painf of verkenners gaat, althans niet als infanterist, boordschutter, chauffeur cv90 of verkenner, 12 weken
VAMO: idem, maar dan voor ex-VeVa leerlingen, 8 weken

de pilot MFO loopt nog, week 10 2013 komen zij bij de eenheden binnen waar ze binnen een periode van 22 weken nog bijgeschoold worden. Hierin zitten overigens ook onderwerpen welke eerder ook al gegeven werden binnen de eenheid, bv crosstraining op wapens etc. Tevens zit hier nog een fysiek opwerktraject aan vast. Het is nog niet exact bekend hoe lang het totale bijschooltraject gaat duren, mogelijk een week of 8.

Bovendien geldt voor alle leerlingen die klaar zijn met hun AMO en bij hun eenheid instromen dat zij nog bijgeschoold moeten worden, bv op CBRN gebied.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Diesel

Wat zijn inmiddels de bevindingen van de MFO? Zit er een groot verschil tussen de reguliere AMO en de MFO?

DannyE

17 weken duurd de MFO.. alleen onze kaderleden gooien nog wel eens met de termen als TFO en AMO MEG.. dus ik denk dat het ze bij het OCIO er zelf nog niet helemaal uit zijn maar goed.

joey18

Citaat van: DannyE op 26/10/2012 | 13:04 uur
Deze week was de eerste week MFO voor mij, nu blijkt dat de AMO gewoon nog bestaat. Maar dat de Pantserinfanterie een eigen soort AMO heeft gehad, net als Luchtmobiel.

De MFO is eigenlijk gewoon de AMO, met de TFO oefeningen / bivakken erin verwerkt. Na de MFO ben je dus ook echt klaar om te gaan naar je parate eenheid, het enige wat de MFO niet heeft is : Minimi, CV90, en CBRN. Dat zijn zaken die worden afgehandeld bij je onderdeel.



is de amo plus mfo ook 4 maanden


Diesel

Is die gewone AMO die ze draaien al ingekort?

DannyE

Deze week was de eerste week MFO voor mij, nu blijkt dat de AMO gewoon nog bestaat. Maar dat de Pantserinfanterie een eigen soort AMO heeft gehad, net als Luchtmobiel.

De MFO is eigenlijk gewoon de AMO, met de TFO oefeningen / bivakken erin verwerkt. Na de MFO ben je dus ook echt klaar om te gaan naar je parate eenheid, het enige wat de MFO niet heeft is : Minimi, CV90, en CBRN. Dat zijn zaken die worden afgehandeld bij je onderdeel.


Diesel

In de niewe 'De Onderofficier' gelezen dat de VTO Inf (voor kms en kma) van 45 naar maximaal 32 weken gaat, bijna 30% aan opleidingstijd eraf. Hoe het bij andere VTO's zit weet ik niet, maar die zullen dus ook moeten gaan inleveren aan opleidingstijd.

dudge

Citaat van: onderofficier op 17/10/2012 | 13:28 uur
Niet per definitie, ook ik ben ergens begonnen....  ooit eens.    Ik leer ook nieuwe dingen voordat ik naar een andere functie ga. 
Dat is waar. Desondanks als iemand een gedegen initiele opleiding heeft gekregen kun je er vanuit gaan dat bepaalde zaken er goed inzitten, en dat nieuwe skills ook sneller worden opgepakt.

Citaat van: onderofficier op 17/10/2012 | 13:28 uur
Het is een veel gehoorde opmerking dat " die lui van de opleidingscentrum, niet praktijk gericht opleiden"   Dus we doen het zelf maar....

Wat ik aanraad zet eea op papier en doe het de lijn in. Het mooiste zou zijn als een C het ondertekend naar  C-Las op stuurt.
De opleidingscentra zijn afhankelijk van de feedback, niet alleen van de leerlingen maar zeker van de (parate) eenheden.

Beter opgeleide lui binnenkrijgen is niet alleen afhankelijk van de OTCO's maar ook van de eenheden zelf.  Ik denk dat er in een kortere tijd mensen beter opgeleid kunnen worden. 
Dit was geen kritiek op de OTCO's, maar op de duur van de natres AMO. Het Natres systeem werkt zo dat de basis maar 2 weken is, je hebt het over burgers die binnenkomen en in die twee weken de basis aangeleerd krijgen, maar er gaat dus ook tijd zitten in rangen en standen, exercitie enz. Vervolgens training on the job. Gezien de beperkt beschikbare tijd leveren de instructeurs vaak erg goed werk zelfs, en is het bewonderenswaardig wat ze gezien de tijd nog voor elkaar weten te boxen. Voor ons is het een remming dat we die lui nog grotendeels moeten opleiden, voor beroeps eenheden vrees ik daardoor dat het ook een remming gaat zijn, en daarmee ten koste van de kwaliteit. Maar ik hoop dat ik er naast zit. 

Citaat van: onderofficier op 17/10/2012 | 13:28 uur
Ervaring is inderdaad belangrijk maar wat ik zie bij mensen die lang blijven hangen is dat zij inderdaad de nieuwe mee trekken; wel de verkeerde kant op..

Zelf zit ik in de logistiek en baseer daar mijn ervaring op;   Het is de bedoeling dat lading wordt vastgezet door middel van IK-55-2  Hulpkaart ladingzekeren wegvervoer, maar die langzittende chauffeurs trekken de nieuwe chauffeurs er in mee om het niet via de IK-55-2 te doen want dat hebben zij ook nog nooit gedaan en het is altijd goed gegaan.  Ik kan nog wel meer voorbeelden aanhalen....... 

Dit zal niet alleen in de logistieke kant gebeuren maar ook bij de gevechtseenheden...(alleen dan met andere voorbeelden...) 
Ook dit gaat ten kosten van de slagkracht.

Die figuren kom je helaas ook tegen ja.

onderofficier

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 10:18 uur
Gebeurt ongetwijfeld. Maar je hebt het dan toch over mensen met een stevige basis.

Niet per definitie, ook ik ben ergens begonnen....  ooit eens.    Ik leer ook nieuwe dingen voordat ik naar een andere functie ga. 

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 10:18 uur
Zouden we beter opgeleide  lui binnenkrijgen,

Het is een veel gehoorde opmerking dat " die lui van de opleidingscentrum, niet praktijk gericht opleiden"   Dus we doen het zelf maar....

Wat ik aanraad zet eea op papier en doe het de lijn in. Het mooiste zou zijn als een C het ondertekend naar  C-Las op stuurt.
De opleidingscentra zijn afhankelijk van de feedback, niet alleen van de leerlingen maar zeker van de (parate) eenheden.

Beter opgeleide lui binnenkrijgen is niet alleen afhankelijk van de OTCO's maar ook van de eenheden zelf.  Ik denk dat er in een kortere tijd mensen beter opgeleid kunnen worden. 

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 10:18 uur
Zeker als je bedenkt dat de doorstroom dus hoger wordt. Had je in een groep van 8 vroeger misschien 1 nieuwe, nu heb je 3 nieuwe, en de lui die dan de ervaring hebben zijn vaak ook korter in dienst, dus wordt het ook moeilijker om die ander mee te trekken.

Ervaring is inderdaad belangrijk maar wat ik zie bij mensen die lang blijven hangen is dat zij inderdaad de nieuwe mee trekken; wel de verkeerde kant op..

Zelf zit ik in de logistiek en baseer daar mijn ervaring op;   Het is de bedoeling dat lading wordt vastgezet door middel van IK-55-2  Hulpkaart ladingzekeren wegvervoer, maar die langzittende chauffeurs trekken de nieuwe chauffeurs er in mee om het niet via de IK-55-2 te doen want dat hebben zij ook nog nooit gedaan en het is altijd goed gegaan.  Ik kan nog wel meer voorbeelden aanhalen....... 

Dit zal niet alleen in de logistieke kant gebeuren maar ook bij de gevechtseenheden...(alleen dan met andere voorbeelden...) 
Ook dit gaat ten kosten van de slagkracht.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

dudge

Citaat van: onderofficier op 16/10/2012 | 18:10 uur
De reacties vind ik op zich wel opzienbarend.
Op verschillende plaatsingen kreeg ik te horen:  vergeet de opleiding, we doen het hier anders......  Niemand die het toen er over had dat dit ten kostte ging van de slagkracht o.i.d.   

Gebeurt ongetwijfeld. Maar je hebt het dan toch over mensen met een stevige basis.
Het systeem ken ik vanuit de Natres. Ook daar krijgen lui een basisopleiding en worden daarna eigenlijk pas bij de eenheid opgeleid. Het gevolg is dat bij veel oefeningen op niveau 1 de groepen uit elkaar worden gehaald en op niveau worden ingedeeld. Niet ultiem. Maar bij een niveau 2 of 3 oefening kan dat niet, en het gevolg is dat daarin vaak een rem ontstaat simpelweg omdat je altijd zo sterk bent als je zwakste schakel. Zouden we beter opgeleide  lui binnenkrijgen, kunnen we met niveau 2 en 3 oefeningen ook op een hoger niveau gaan trainen dan nu het geval is. Het zou direct ten koste gaan van de kwaliteit van de eenheid als dit bij beroeps gaat spelen.

Zeker als je bedenkt dat de doorstroom dus hoger wordt. Had je in een groep van 8 vroeger misschien 1 nieuwe, nu heb je 3 nieuwe, en de lui die dan de ervaring hebben zijn vaak ook korter in dienst, dus wordt het ook moeilijker om die ander mee te trekken. Althans, als ik de berichten zo volg.

Lex

Citaat van: Diesel op 16/10/2012 | 18:35 uur
Dan zou er gewoon beter samenwerking met de eenheid en het opleidingsdeel moeten zijn.
Nu heb ik een beetje het idee dat het qua opleiding half werk is, je daarna richting eenheid verstrekt met de opmerking 'zoek het daar maar verder uit'.
In den beginne zullen er altijd vragen/problemen zijn en zeker als je een van de eersten bent, die in een nieuwe structuur opgeleid gaat worden. Het zal tijd nodig hebben om de "schoonheidsfoutjes" er uit te halen.

Diesel

Dan zou er gewoon beter samenwerking met de eenheid en het opleidingsdeel moeten zijn.
Nu heb ik een beetje het idee dat het qua opleiding half werk is, je daarna richting eenheid verstrekt met de opmerking 'zoek het daar maar verder uit'.

onderofficier

De reacties vind ik op zich wel opzienbarend.
Op verschillende plaatsingen kreeg ik te horen:  vergeet de opleiding, we doen het hier anders......  Niemand die het toen er over had dat dit ten kostte ging van de slagkracht o.i.d.   

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Als gevolg van de lopende herstructurering/bezuinigingen op het Defensie huis, zijn ALLE scholen naar de personeelspoot verhuisd en wordt er opgeleid vanaf de functieplaats. Dit moet leiden tot een striktere opleidingsagenda.
Ergo: besparingen in de vorm van pecunia.  ;)