Nederlanders martelden in Irak

Gestart door KapiteinRob, 17/11/2006 | 05:29 uur

Mikemans

hm vooroordelen zijn oordelen over zaken waar meen weet van heeft. Ik kan je verzekeren dat de slangenkuil voor mij geen geheimen heeft.

Big IE

Citaat van: Cigarz op 11/02/2007 | 20:47 uur
Dat bedoel ik, Mikemans.
(een generaal met geweten vind ik al onwaarschijnlijk, maar eentje die daarmee dan ook nog in conflict komt....)

Nog zo eentje met vooroordelen.

Cigarz

Dat bedoel ik, Mikemans.
(een generaal met geweten vind ik al onwaarschijnlijk, maar eentje die daarmee dan ook nog in conflict komt....)

Mikemans

noem me maar sceptisch. Ik denk niet dat er zoiets nobels aan de hand is, sterker nog ik denk dat dat in die kringen niet te vinden is.

Cigarz


ronjhe

Citaat van: Mikemans op 11/02/2007 | 00:23 uur
De vraag is of dit nu de ware gang van zaken is of een spinning manouvre van de volkskrant om haar reputatie nog een beetje te redden. Het lijkt mij vreemd dat een generaal aan een journalist moet vragen om iets uit te zoeken in een zaak waarin hij zelf volledig inzicht heeft compleet met administratie. Er spelen hier andere belangen en de belanghebbende partij heeft onlangs een enorme hoeveelheid macht verkregen.
Het kan zijn dat de generaal in conflict kwam met zijn geweten maar ook worstelde met zijn loyaliteit richting zijn werkgever. Daarom de journalist "op het spoor" zette van dit incident ipv hem volledige inzage te geven in de beschikbare informatie. Waardoor de generaal in grote mate buitenschot zou blijven maar er wel bereikt zou worden wat hij gewetensvol wilde.

Mikemans

De vraag is of dit nu de ware gang van zaken is of een spinning manouvre van de volkskrant om haar reputatie nog een beetje te redden. Het lijkt mij vreemd dat een generaal aan een journalist moet vragen om iets uit te zoeken in een zaak waarin hij zelf volledig inzicht heeft compleet met administratie. Er spelen hier andere belangen en de belanghebbende partij heeft onlangs een enorme hoeveelheid macht verkregen.

Dutch.Devil

Dat vind ik een beetje te kort door de bocht! ???

Cigarz

wederom is een compleet leger vern**kt door één officier. >:(

HM

Opmerkelijk hoe nu ineens bronnen niet meer heilig zijn. Eerst nog enorm veel heisa over 2 telegraaf journalisten die werken "gegijzeld" door de recht bank, nu omdat het goed uitkomt publiceert de krant zelf wel even wie het was.
Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

De voormalige generaal die de belangrijkste bron zou zijn van het verhaal in de Volkskrant over 'martelingen' door Nederlandse militairen in Irak zocht hier zelf de publiciteit over. Dat schrijft de Volkskrant in een zaterdag verschenen reconstructie over de totstandkoming van het verhaal. Achteraf bleek dat justitieel onderzoek is gedaan naar overtredingen en dat er geen aanleiding was voor vervolging, maar dat stond toen niet in de krant.

Een woordvoerder van Defensie zegt blij te zijn met de reconstructie, waar minister Henk Kamp (Defensie) om heeft gevraagd. De publicatie zal worden meegenomen in het onderzoek dat de minister momenteel laat uitvoeren naar de mogelijkheid aangifte de oud-topman te doen. Het zou gaan om oud-bevelhebber van de marechaussee generaal b.d. Cees Neisingh. Kamp denkt voor dinsdagmiddag uitsluitsel over aangifte te kunnen geven.

Volkskrantredacteur Jan Hoedeman kwam volgens de reconstructie met 'Generaal X' in contact door een oud-journalist die verklaarde dat de generaal in zijn maag zat met een voorval uit Irak waarbij militairen over de schreef waren gegaan en dat hij in contact wilde komen met een journalist die dat zou uitzoeken. Hoedeman beschrijft in zijn verhaal diverse bronnen te hebben gesproken en geraadpleegd.

Volgens NRC Handelsblad van zaterdag erkent Neisingh dat hij ,,tamelijk druk" is geweest met de Volkskrantjournalist. Hij zou de mogelijke mishandeling aan de orde hebben gesteld in een ,,breed kader" van juridische problemen rond vredesmissies. ,,Ik had nooit het gevoel dat het verhaal alleen over mishandelingen zou gaan."

Het Volkskrant-verhaal over de vermeende martelingen die Nederlandse militairen in 2003 in Irak zouden hebben begaan, kreeg wereldwijd aandacht. Kort na de publicatie suggereerde VVD-leider Mark Rutte dat het uit politieke motieven vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen naar buiten was gebracht. Minister Kamp (VVD) suggereerde dat het verhaal was ingestoken om hem te beschadigen. Twee commissies onderzoeken inmiddels de kwestie.

Defensie zei zaterdag blij te zijn dat de Volkskrant erkent dat het woord martelingen misschien beter tussen aanhalingstekens had kunnen staan en dat het ministerie voor publicatie meer tijd had moeten hebben om de kwestie uit te zoeken en te reageren. Het ministerie vindt echter nog steeds dat de Volkskrant beter had kunnen uitzoeken of de kwestie indertijd bij het Openbaar Ministerie was aangekaart.

Rutte zei zaterdag tevreden te zijn met de publicatie. Hij is echter van mening dat de rol van voormalig vakbondsman en huidig PvdA-Kamerlid Ton Heerts onduidelijk blijft. Heerts was onder meer bij een gesprek met Generaal X aanwezig. Rutte vindt dat de PvdA deze kwestie tot op de bodem moet uitzoeken.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Bron: www.telegraaf.nl dd. 10/2/2007

Northside

Citaat van: Ros op 07/02/2007 | 14:56 uur
Wat dit nu te maken heeft met de vermeende praktijken in Irak ?.

Het feit de jongens geen gebruik maken van de klachtenregeling geeft denk ik al wel aan hoe de vork in de steel zit. Men zou ook de medewerkers/begeleiders eens aan het woord moeten laten over hetgeen zij te verduren krijgen van deze "lieverdjes".

Zegt sarcasme je iets?
Si vis pacem... para bellum

Maj Fred

Zou de nieuwe minister dan toch Heerts gaan heten?  :D

Mourning

Citaat van: Mikemans op 07/02/2007 | 16:38 uur
daar de pvda de defensieminister zal leveren, met alle macht die aan die post kleeft zal dit onderzoek een voorspelbare eindconclusie bevatten.

Ja, dat lijkt me idd een cynische maar helaas waarschijnlijk wel ware conclusie.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

daar de pvda de defensieminister zal leveren, met alle macht die aan die post kleeft zal dit onderzoek een voorspelbare eindconclusie bevatten.