Nederlanders betrokken bij grondoperatie in Kandahar

Gestart door Lex, 15/12/2006 | 18:22 uur

ronjhe

Citaat van: lex op 19/12/2006 | 00:56 uur
Citaat van: Elzenga op 19/12/2006 | 00:40 uur
Nee laten er maar weer snel verkiezingen komen. Hoe eerder hoe beter.
Die kans is zover ik het nieuws van hier uit kan volgen, zeer goed aanwezig.
Maar dan rijst nu reeds bij mij de vraag of de BV NL wederom niet in hetzelfde moeras terecht komt en hoe je dat kan voorkomen.Ik moet wel erkennen, omdat je ver buiten de BV NL vertoeft, je niet goed op de hoogte bent van alle politieke verschuivingen, hetgeen waarschijnlijk ook je mening enigszins vertroebeld. Maar dit is een "sidestep" van het oorspronkelijke onderwerp.
Tja een nieuwe uitslag zou de problemen kunnen laten voortduren. Of, en dat hoop ik, een duidelijke afbakening laten zien. Ik verwacht een nog duidelijk "links" signaal van de bevolking. Als dat een linkse regering zou opleveren en dan een terugtrekking uit Afghanistan dan heb ik daar vrede mee. Zolang daar maar een betere strategie voor in de plaats komt. Waarin militaire opties overigens wat mij betreft nog duidelijk in the picture blijven. Zij het dan kleinschaliger en meer verfijnd.

Lex

Citaat van: Elzenga op 19/12/2006 | 00:40 uur
Nee laten er maar weer snel verkiezingen komen. Hoe eerder hoe beter.
Die kans is zover ik het nieuws van hier uit kan volgen, zeer goed aanwezig.
Maar dan rijst nu reeds bij mij de vraag of de BV NL wederom niet in hetzelfde moeras terecht komt en hoe je dat kan voorkomen.Ik moet wel erkennen, omdat je ver buiten de BV NL vertoeft, je niet goed op de hoogte bent van alle politieke verschuivingen, hetgeen waarschijnlijk ook je mening enigszins vertroebeld. Maar dit is een "sidestep" van het oorspronkelijke onderwerp.

Mourning

Dus vanuit ideologisch oogpunt de oogkleppen ophouden en automatisch overal tegen zijn mbt Afghanistan zonder inhoudelijk op het aan de gang zijnde ingaande is "okay" en niet een beetje populistisch? ::)

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: Northside op 18/12/2006 | 10:36 uur
Beproefde tactiek, slim van ze om het zo te spelen. GroenLinks begint ook door te krijgen hoe het werkt, die weigeren ook te regeren met wat vage excuses over "geen coalitie met alleen verliezers". En de PvDA scoort nu wat makkelijke punten door het kabinet te gijzelen a la kwestie generaal pardon. Als ze denken dat ze er weer wat beter voorstaan blazen ze de formatie op en gokken op de nieuwe verkiezingen die dan volgen.

En Kandahar is gewoon weer een nieuwe zet in dit spelletje. SP klaagt, Femke piept mee, Wouter wint zieltjes en de mensen in Afghanistan zijn de dupe. Je vraagt je soms af waarom je nog bij defensie zou willen werken.
Tja als je de hele tijd principieel tegen deze missie bent geweest, zoals Groen Links was en de SP, lijkt het me wel een beetje raar als je dat opeens niet meer bent. En dat Groen Links niet wil regeren met het CDA vind ik meer dan logisch. Zou ik ook totaal niet aan moeten denken als ik politiek leider was van een partij. Nee laten er maar weer snel verkiezingen komen. Hoe eerder hoe beter.

Thor

Groot wapendepot ontdekt in Kandahar

Gepubliceerd op maandag 18 december 2006

KANDAHAR (ANP) - Afghaanse en NAVO-militairen hebben in de Afghaanse provincie Kandahar een groot wapendepot ontdekt en vernietigd. Volgens de internationale troepenmacht ging het onder meer om antitankmijnen en mortieren.

De ontdekking was onderdeel van de nieuwe grootschalige operatie Baaz Tsuka in Kandahar. Aan deze operatie doen ook Nederlanders mee.

Volgens de internationale troepenmacht verloopt de operatie tot dusver voorspoedig en is er sporadisch strijd met de Taliban-rebellen. Eerder maandag werd wel bekend dat in het weekeinde zeker vier opstandelingen tijdens gevechten om het leven zijn gekomen.

'Vechtmissie'

Vorige week liet het ministerie van Defensie weten dat behalve Nederlandse helikopters en gevechtsvliegtuigen ook Nederlandse grondtroepen zullen deelnemen aan de nieuwe operatie. De SP en GroenLinks hebben minister Henk Kamp van Defensie om opheldering gevraagd omdat de Nederlandse missie in hun ogen nu teveel een vechtmissie lijkt te worden.

De NAVO-vredesmacht ISAF liet maandag weten dat Afghaanse militairen in samenwerking met leden van de internationale troepenmacht tien terreurverdachten hebben opgepakt in de provincie Kunar. Onder de opgepakte verdachten is een vermoedelijke leverancier van explosieven en wapens aan buitenlandse terreurgroepen in het land.

Bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=788711/sc=1e9d6b

Northside

Citaat van: Thor op 17/12/2006 | 15:38 uur

Lekker populistisch roepen wat anderen fout doen, zonder zelf een fundamentele bijdrage te hoeven leveren. Daar win je duidelijk stemmen mee.  >:(


Beproefde tactiek, slim van ze om het zo te spelen. GroenLinks begint ook door te krijgen hoe het werkt, die weigeren ook te regeren met wat vage excuses over "geen coalitie met alleen verliezers". En de PvDA scoort nu wat makkelijke punten door het kabinet te gijzelen a la kwestie generaal pardon. Als ze denken dat ze er weer wat beter voorstaan blazen ze de formatie op en gokken op de nieuwe verkiezingen die dan volgen.

En Kandahar is gewoon weer een nieuwe zet in dit spelletje. SP klaagt, Femke piept mee, Wouter wint zieltjes en de mensen in Afghanistan zijn de dupe. Je vraagt je soms af waarom je nog bij defensie zou willen werken.
Si vis pacem... para bellum

Mourning

Citaat van: Ros op 17/12/2006 | 21:30 uurAlle gesneuvelden zijn positief geindentificeerd als Taliban strijders ?. Hoe....via het rijbewijs, paspoort of anders ?.

Hadden ze die maar bij zich, misschien kun jij het ze de volgende keer persoonlijk vragen?   :D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Ros op 17/12/2006 | 21:42 uur
Klaarblijkelijk wel. Hoe zat het ook al weer.....van 9 naar 25 zetels. Ik denk dat de op handen zijnde formatie, door zorg van de PvdA, stuk loopt. Nieuwe verkiezingen en dan zo snel mogelijk zorgen dat onze mensen uit Afghanistan worden terug getrokken.

Ja, net als de LPF ooit. Let op ik zeg niet dat de LPF en SP hetzelfde zijn, maar ze opereren allebij zwaar op het negatieve en hun campagnes kun je kenmerken als "negative campagning", jammer dat niemand daareens serieus op inhakt.

Maar ja, nadat we ons uit Afghanistan hebben teruggetrokken met als gevolg dat we ons voor de komende jaren VOLSTREKT ongeloofwaardig en belachelijk hebben gemaakt en zeker een tijdje als onbetrouwbaar te boek zullen komen te staan, heffen we daarna de Marine op, kopen we geen JSF's (of welke opvolger dan ook voorlopig) meer, slachten we het Defensiebudget nog even verder af, gaat een groot deel van de wat zwaardere manouevre middelen van de KL in de verkoop, maar hey ... we hebben in ieder geval de middelvinger naar de NAVO en die Satanistische Amerikanen opgestoken!  ::) HOERA!  ;)

Mooi perspectief! (en ja, ik trek het in het uiterste in dit geval omdat we hier in Nederland coalities hebben, maar het geeft wel aan welke plezierige richting de SP op wil).

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat
Daar win je duidelijk stemmen mee

Klaarblijkelijk wel. Hoe zat het ook al weer.....van 9 naar 25 zetels. Ik denk dat de op handen zijnde formatie, door zorg van de PvdA, stuk loopt. Nieuwe verkiezingen en dan zo snel mogelijk zorgen dat onze mensen uit Afghanistan worden terug getrokken.

Ros

Citaat van: Mourning op 16/12/2006 | 21:15 uur
Apart, ergens op tegen zijn zonder dat je de details en doelstellingen zegt te kennen.

Bovendien worden de tijdens Operatie Medusa aan Taliban zijde gesneuvelden maar gewoon "Afghanen" genoemd alsof het burgers zijn.

Met "vrienden" als de SP ...

Regards,

Mourning 8)

Alle gesneuvelden zijn positief geindentificeerd als Taliban strijders ?. Hoe....via het rijbewijs, paspoort of anders ?.

Thor

Citaat van: Mourning op 16/12/2006 | 21:15 uur
Apart, ergens op tegen zijn zonder dat je de details en doelstellingen zegt te kennen...

Wel typerend voor dit clubje. Daar zijn ze de afgelopen jaren groot mee geworden; vanaf de zijlijn roepen dat ze overal tegen zijn. Komende jaren blijven ze dat lekker weer doen. Maar natuurlijk is dat nu allemaal de schuld van die 'anderen', waar ze de afgelopen jaren tegenaan hebben lopen schoppen. Vanuit de veilige oppositie kunnen ze weer 4 jaar schreeuwen, zonder het risico zelf door de mand te vallen. Lekker populistisch roepen wat anderen fout doen, zonder zelf een fundamentele bijdrage te hoeven leveren. Daar win je duidelijk stemmen mee.  >:(

Excuses voor het off-topic gaan  :-[

Mourning

Beetje moeilijk om aan wederopbouw te doen als de vijand nog aanwezig is en aktief met brute maatregelen elke medewerking probeert tegen te gaan.

Ik wil eerst zien of de Nederlandse aanpak van heel geleidelijk het uitbreiden van de "sphere of influence" door het plaatsen van posten op belangrijke posities die na verloop van tijd worden overgenomen door ANA en ANP als de PRT-teams met alle macht daar bezig zijn, vervolgens onze troepen naar een iets verder gelegen punt optrekken en het hele proces zich weer herhaalt. Ik denk dat deze methode zonder meer succes heeft, maar ik vermoed dat we (veel) te weinig troepen hebben om haar over zelfs maar de helft van de provincie te kunnen uitvoeren. Wat ook belangrijk is dat de NGO's zich ook eens laten zien en niet alleen maar gerriteerd zijn over dat hun rol overgenomen zou zijn door de NAVO-troepen waardoor ze niet effectief meer kunnen werken, want er is ook tenminste een Deens rapport uit 2004 waar vooral deze NGO's ZWAAR bekritiseerd worden om hun passieve houding, inefficiente werkwijze en de volstrekt onvoldoende aandacht die men schenkt aan Afganistan tussen 2001 en 2004.

Het rapport btw geeft een aantal goede richtlijnen waar "wij" als westerse mogendheden van kunnen leren. Maar sommige punten van kritiek kun je aan de andere kanten niets aan doen tenzij je bereid bent om veel zwaardere verliezen te leiden.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 17/12/2006 | 10:48 uur
Citaat van: Elzenga op 16/12/2006 | 22:36 uur
Terwijl van de wederopbouw relatief weinig terecht komt,

Goh, en de defenstietop maar naar buiten brengen dat het prima gaat met de wederopbouw...

Het wordt tijd de de heren in het Haagsche eens straight uit de kast komen met wat we daar doen, willen doen, kunnen doen en vooral wat we daar niet doen, niet willen doen, niet kunnen doen!
Tja ik vrees dat dit een illusie blijft Rob....En we over enkele jaren weer rapporten zullen zien verschijnen waarin wordt verklaart waarom het allemaal mis ging en met aanbevelingen voor de toekomst. En dan weer politici zien en horen die plechtig beloven die aanbevelingen dit keer echt ter harte te zullen nemen. Misschien eerst maar eens betere politici? tja over illusies gesproken ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 16/12/2006 | 22:36 uur
Terwijl van de wederopbouw relatief weinig terecht komt,

Goh, en de defenstietop maar naar buiten brengen dat het prima gaat met de wederopbouw...

Het wordt tijd de de heren in het Haagsche eens straight uit de kast komen met wat we daar doen, willen doen, kunnen doen en vooral wat we daar niet doen, niet willen doen, niet kunnen doen!

ronjhe

#16
Het enige probleem is dat dit soort militaire operaties niet zoveel effect hebben en nogal wat schade toebrengen aan de hearts and minds van Afghaanse burgers. Terwijl van de wederopbouw relatief weinig terecht komt, terwijl juist daarmee het vertrouwen van de burgers moet worden gewonnen. Zoals ik net vandaag in een rapport hierover heb gelezen wat Lex had doorgestuurd.
http://www.defensieforum.nl/Frontpage/index.php?option=com_smf&Itemid=7&topic=9946.0