Meteen KMA of eerst gewoon soldaat?

Gestart door afje, 17/12/2006 | 12:30 uur

bennovan

#280
Citaat van: paul1011 op 24/11/2008 | 15:53 uur
Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 15:43 uur
Maar dan ben ik 19,5 jaar oud als ik aan 30 man moet gaan leidinggeven. Dat gaat me iets te ver.

Gewoon een snor laten staan, scheelt weer een paar jaar   :)

Je ziet er dan inderdaad ouder uit, maar ik zou zelf niet blij zijn als ik als iemand van 30 jaar naar iemand van 19,5 moet luisteren, of tie nu wel of geen snor draagt.

@ Sproit: Je hebt zeker een punt dat het er ook om gaat hoe oud je je gedraagt. Maar daar gaat het niet alleen om. Je draagt dan nl. op je 19e/20e levensjaar al de verantwoordelijkheid over zo'n 30 man, en ik denk dat dat lang niet altijd even makkelijk is. Als je dan een paar jaar ouder bent scheelt het lijkt mij toch al een stuk. Al met al wil ik niet gelijk suggereren dat degenen die wél via die weg zijn gegaan gelijk niet geschikt zijn als leidinggevende. Daarvoor moet ik eerst een tijdje in dienst zitten wil ik daar een objectief antwoord op kunnen geven (wat zelfs dan nog generaliseert).

Sproit

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 15:43 uur
Citaat van: artillerist_kma op 24/11/2008 | 15:39 uur
@Bennovan: Je kan dan beter kort model officiersopleiding(1,5 jaar opleiding+2,5 jaar dienverplichting) volgen en als officierschap je bevalt, heb je dan nog mogelijkheid om lang model opleiding te volgen. En als het je niet bevalt, dan hoef je maar nog 2,5 jaar te dienen. Intussen heb je ook de mogelijkheid een andere opleiding te volgen op kosten van defensie.

Maar dan ben ik 19,5 jaar oud als ik aan 30 man moet gaan leidinggeven. Dat gaat me iets te ver.

Met leidinggeven gaat het er niet zozeer om hoe oud je bent, maar wel hoe oud je je gedraagt.

Ik ben 17, maar er zijn zat mensen die heel goed naar me luisteren op het moment dat ik iets organiseer. En overigens word je zo klaar gestoomt dat je dat wel ziet zitten heb ik me laten vertellen.

(oke ik heb een baardje misschien is dat het :P )
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

paul1011

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 15:43 uur
Maar dan ben ik 19,5 jaar oud als ik aan 30 man moet gaan leidinggeven. Dat gaat me iets te ver.

Gewoon een snor laten staan, scheelt weer een paar jaar   :)
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

OWMRemco

Citaat van: bennovan op 24/11/2008 | 15:43 uur
Citaat van: artillerist_kma op 24/11/2008 | 15:39 uur
@Bennovan: Je kan dan beter kort model officiersopleiding(1,5 jaar opleiding+2,5 jaar dienverplichting) volgen en als officierschap je bevalt, heb je dan nog mogelijkheid om lang model opleiding te volgen. En als het je niet bevalt, dan hoef je maar nog 2,5 jaar te dienen. Intussen heb je ook de mogelijkheid een andere opleiding te volgen op kosten van defensie.

Maar dan ben ik 19,5 jaar oud als ik aan 30 man moet gaan leidinggeven. Dat gaat me iets te ver.

waarom gaat dat je tever? Probeer het eens uit een ander oogpunt te zien. Stel ik krijg een nieuwe commandant, en die is 22,5 jaar oud, dan heb ik liever dat die al 3 jaar ervaring heeft met leidinggeven, dan dat die net van de KMA opleiding komt. Als je op je 19e al begint, moet je juist blij zijn dat je des te vroeger al ervaring kan opdoen in het daadwerkelijke werk als officier.

bennovan

Citaat van: artillerist_kma op 24/11/2008 | 15:39 uur
@Bennovan: Je kan dan beter kort model officiersopleiding(1,5 jaar opleiding+2,5 jaar dienverplichting) volgen en als officierschap je bevalt, heb je dan nog mogelijkheid om lang model opleiding te volgen. En als het je niet bevalt, dan hoef je maar nog 2,5 jaar te dienen. Intussen heb je ook de mogelijkheid een andere opleiding te volgen op kosten van defensie.

Maar dan ben ik 19,5 jaar oud als ik aan 30 man moet gaan leidinggeven. Dat gaat me iets te ver.

Kurtadam

@Bennovan: Je kan dan beter kort model officiersopleiding(1,5 jaar opleiding+2,5 jaar dienverplichting) volgen en als officierschap je bevalt, heb je dan nog mogelijkheid om lang model opleiding te volgen. En als het je niet bevalt, dan hoef je maar nog 2,5 jaar te dienen. Intussen heb je ook de mogelijkheid een andere opleiding te volgen op kosten van defensie.

Sproit

Citaat van: cabez op 23/11/2008 | 22:08 uur
Citaat van: Sproitdaarna op het moment dat ervaring zwaarder telt dan vooropleiding het opnieuw probeert.

Anders gewoon KMA.

Ervaring is leuk maar zal niet worden meegenomen als je het juiste papiertje niet hebt.
En ik neem aan dat het kms moet zijn ipv kma.

Ik ken iemand die begon bij de KMar met de klompenwacht en zit nu als leidingevende hoog bij Europol.

En die had alleen maar MAVO.

Volgens mij is mijn punt wel duidelijk dan.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

bennovan

#273
Citaat
Wat vooral mijn bedenkingen zijn bij eerst starten als soldaat is dat je als intellectueel met VWO diploma jezelf totaal niet geestelijk uitdaagt. Het zijn toch 2,5 jaar van je leven waarin je mogelijkheden geboden worden om veel te leren. Bekijk het van deze kant: In 3 jaar kan je ook een Bachelor hebben van een studie. Dan heb je welliswaar geen ervaring op de werkvloer, maar wel VEEL levenservaring zoals zelfstandig wonen, contact met andere studeten, wellicht wat organiseren binnen een vereniging, etc.
Ik zie het als een groot risico dat je je gaat vervelen als bijvoorbeeld alles 5x uitgelegd moet worden en dan nóg mis gaat terwijl jij het de eerste keer al begrepen hebt.

Je kunt ook studeren in de tijd van de baas.

Ik heb mijn eigen argumenten op m'n weblog beschreven (zie handtekening):
"Voor de duidelijkheid: wat is nu de bedoeling van die eerste 2,5 jaar soldaat? 't Is toch onzin als je VWO hebt om dan eerst 2,5 jaar te verspillen (dat hoor ik althans meestal):
Zoals ik al zei ga ik dus eerst soldaat doen, en als dat bevalt ga ik na 2,5 jaar soldaat (dat is één contractperiode) naar de KMA om officier te worden. Voordeel is dat ik dan in ieder geval ruime ervaring heb met veldwerk en gevechtsmanouvres e.d. (en hopelijk ook een uitzending).
Verder heb je als je naar de KMA gaat een half jaar proeftijd en zit je daarna voor zo'n 11 jaar vast (ong. 3,5 jaar opleiding + 2x3,5 jaar actieve dienst). Stel dat het dan tegenvalt, moet je je hele opleiding terugbetalen, en dat lijkt me niet echt aantrekkelijk. Dan liever eerst die 2,5 jaar soldaat om te kijken of het wat is.
Bovendien kan ik in die 2,5 jaar flink conditie en kracht trainen, waarvan ik later tijdens de keuring voor de KMA en vooral tijdens mijn KMA-tijd flink profijt heb. En wie weet ga ik dan ook wel Infanterie doen i.p.v. Bevoorrading & Transport, omdat ik nu als chauffeur pantserrupsvoertuig ook bij de Infanterie zit. Daarmee heb ik gelijk de 4e reden, nl. dat ik na die 2,5 jaar nog makkelijk kan overstappen naar een ander onderdeel. Op de KMA kan dat in principe niet meer.
Dat is het zo ongeveer."


Het argument wat ik zelf wel één van de belangrijksten vind, is dat je met die 11 jaar zit.

cabez

daarna op het moment dat ervaring zwaarder telt dan vooropleiding het opnieuw probeert.

Anders gewoon KMA.

Ervaring is leuk maar zal niet worden meegenomen als je het juiste papiertje niet hebt.
En ik neem aan dat het kms moet zijn ipv kma.

Sproit

Het is logisch dat op het moment dat je een te lage vooropleiding hebt voor de KMA maar wel een officiers functie ambieert eerste een lagere opleiding gaat doen en daarna op het moment dat ervaring zwaarder telt dan vooropleiding het opnieuw probeert.

Anders gewoon KMA.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

cabez

Citaat van: Kapitein Rob op 22/11/2008 | 23:42 uur
Citaat van: cabez op 22/11/2008 | 23:22 uur
En,helaas,doen ze er vaak geen moer mee met de kennis die ze hebben opgedaan.

Ach kom Cabez, hoeveel officieren der mariniers heb jij nu gekend die een paar jaar als marinier 1 hebben gelopen en toen naar het KIM zijn gegaan? Ik ken er 2 en die hebben niet die bewuste keus gemaakt, maar zijn als manschap gaan studeren. Ik ken geen een officier die, hoewel in het bezit van een schooldiploma waarmee hij (zij) officier kon worden, eerst eens een paar jaar als manschap heeft gelopen "om ervaring op te doen"..... En wat is dan die kennis die ze uit het cafetaria hebben meegenomen waar ze wat aan hebben? Dat ze weten hoe ze een MAG moeten sjouwen? Hoe het voelt een latrine te graven of zo? Echt waar, dat geblaat over al die ervaring die je opdoet als manschap alvorens KMA/KIM te doen, vind ik nergens op slaan. Voorstanders van deze "carrière-opbouw" komen niet verder dan dat er dan meer feeling is voor de manschappen. Ik geloof er werkelijk geen snars van; e.e.a. ligt gewoon aan je eigen persoonlijkheid en interesses; een paar jaar in het manschappenverblijf helpt daar niets substantieels aan mee.

Maar afijn, laat een ieder die offcier wil worden vooral maar eerst een paar jaar vergooien (want zo zie ik het qua carrière) in het cafetaria. Ieder zijn meug.....
Klopt Rob het is zonde van je tijd als je eerst als marn aan de slag gaat,ook ik ken verschillende marns die later off zijn geworden.
Bij sommige vond ik het wel een voordeel dat ze eerst op de werkvloer hadden gestaan,maar vaak ligt dat dus aan de persoon.
Personelijk zou ik ook meteen voor het hoogst haalbare gaan,de ervaring doet men tzt wel op zeker als je als off goed luistert naar je ooff.

Roeland

Voor wat betreft verveling en irritatie: vind je ook wel op de KMA hoor. Het instituut kan geestelijk vermoeiend worden.

Tja, soms moet je gewoon jezelf bezig houden.  :P
- Catch you on the flip side -

Enforcer

Citaat van: loopmans op 23/11/2008 | 10:35 uur
Ik weet niet of het al gezegd is (18 pagina's al! ;x), maar een goede reden om wél eerst 'gewoon' soldaat te zijn kan bijvoorbeeld zijn als je graag een cluster 4 functie wilt als officier.. Tijdens die 2,5 jaar als soldaat kan je jezelf wel aardig opwerken van 2 naar 4 lijkt me.
Een reden om het níet te doen zou kunnen zijn dat je gewoon veel minder salaris krijgt ;p Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je wel op een behoorlijk bedrag uit...

Ik begrijp je wel, maar waarom zorg je niet eerst  voor een goede voorbereiding voordta je de keuring in gaat en dan meteen cluster 4 haalt?! Die omweg is niet nodig. Ook vraag ik me af of een aantal zich gewoon niet verschuilen achter een stuk onzekerheid (dat geeft ook niet op die leeftijd). Gaande weg leer je op de KMA ook je zaken wel en moet je gewoon zelf daar aan je vertrouwen werken.

En ik heb ook de ervaringen dat je je heel snel gaat vervelen en irriteren als je de zaken als manschap heel snel doorhebt en de rest  van je collega's wat later. Daar zul je dan ook mee om te kunnen gaan, want uiteindelijk moet je je gewoon schikken naar het tempo van degene die langzamer gaan. Dan worden het een paar lange jaren als manschap.

Gozo

Een architect gaat toch ook niet eerst beton storten met zijn blote handen? Je doet je ervaring op de werkvloer als zodanig echt wel op; (snuffel-)stages, de werkvloer op gaan, en inderdaad je persoonlijkheid is hierbij de doorslaggevende factor. Als cadet zal je toch ook wel het soldatenwerk leren, mag ik aannemen?

Zonde van je tijd (en je kennis die je had zakt in de loop der jaren weg).


loopmans

Ik weet niet of het al gezegd is (18 pagina's al! ;x), maar een goede reden om wél eerst 'gewoon' soldaat te zijn kan bijvoorbeeld zijn als je graag een cluster 4 functie wilt als officier.. Tijdens die 2,5 jaar als soldaat kan je jezelf wel aardig opwerken van 2 naar 4 lijkt me.
Een reden om het níet te doen zou kunnen zijn dat je gewoon veel minder salaris krijgt ;p Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je wel op een behoorlijk bedrag uit...